رابطه شرکت “کفپارس”، “وکادو” و “احیای فولاد سپاهان” چیست ؟

0

به گزارش ساتین : بعد از ارسال دو شکوائیه از سوی سهامداران شرکت “کفپارس” و تکادو و انتشار آنها روی سایت بورس نیوز، با مطالعه متن دو نامه مذکور به نکته بسیار جالبی بر می خوریم که شاید جواب بسیاری از سوالات سهامداران “کفپارس” را خواهد داد.

براساس نامه اعتراضی سهامداران شرکت فرآورده های نسوز پارس، موضوع اصلی پنهان کردن سودی معادل ۱۵۰۰ ریال به ازای هر سهم در صورت های مالی این شرکت و از طریق تغییر تسعیر نرخ ارز تسهیلات اخذ شده از بانک رفاه و مستهلک نمودن آن به حساب بهای تمام شده، می باشد.

در آن سوی خبرها در نامه اعتراضی سهامداران شرکت تکادو به شناسایی سود حاصل از فروش سهام “کفپارس” برمی خوریم. در واقع شرکت تکادو ۵۸ میلیون سهم شرکت فرآورده های نسوز پارس را به ارزش پایه هر سهم ۵۰۰ تومان به شرکت مجتمع صنعتی احیای فولاد سپاهان فروخته، این در حالی است که قیمت فعلی سهام “کفپارس” در بازار بورس ۷۰۰ تومان می باشد.

بنابراین می توان حدس زد که شرکت تکادو در فروش ۵۸ میلیون سهم “کفپارس” اندکی ارزان فروشی نموده که شاید رابطه با پنهان سازی سود در “کفپارس” طبق اعتراض سهامداران دارد.

به عبارت دیگر شرکت فرآورده های نسوز پارس شاید با پایین نشان سود هر سهم خود، ارزش ذاتی هر سهم را پایین تر از واقع نشان داده و شرکت تکادو نیز بخش اعظمی از سهام “کفپارس” را با قیمت کمتر از ارزش به شرکت احیا سپاهان واگذار نموده، مجموعه ای که چندی پیش با پیچیدگی های صورت های مالی آن آشنا شدیم.

به احتمال زیاد این سناریو و پیوستگی این اتفاقات زمانی کامل تر می گردد که طی سال آینده شرکت فرآورده های نسوز پارس سود ۱۵۰ تومانی به اصطلاح پنهان شده در صورت های مالی خود را به یکباره نمایان ساخته و سهام “کفپارس” با رشد قیمتی همراه می شود.

این برای چندمین بار است که در گزارش های خود به ابهامات و پنهان کاری های مختلف در صورت های مالی شرکت ها پرداختیم تا شاید روزی فرا رسد تا مدیران و ناظران بازار سرمایه نیز وضعیت شرکت های این چنینی را دریابند و از ادامه چنین روش هایی توسط مدیران مجموعه های بورسی جلوگیری به عمل آورند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ