دیابتی ها در مهمانی ها چه بخورند تا قندشان بالا نرود؟

0

یکی از دغدغه‌های دیابتی ها این است که اگر در میهمانی‌ها از خوراکی‌ها نخورند، ممکن است این حرکت موجب دلخوری میزبان شود، بنابراین چاره چیست؟ برای پاسخ این سوال با همراه شوید.

در مهمانی ها اگر خودتان میزبان باشید و بخواهید غذا را تهیه کنید، احتمالاً از چند روز پیش از مهمانی کار را شروع می کنید، و احتمالاً در طول مهمانی و موقع ناهار یا شام هم کمتر غذا می خورید. اما اگر مهمان باشید شاید با دیدن این همه زحمتی که میزبان کشیده عذاب وجدان بگیرید و به فکر بیفتید که برای نشان دادن مراتب تقدیر و تشکر خود هر چه بیشتر میوه و شیرینی، پیش غذا، غذا و دسر بخورید. شما که به دیابت مبتلا هستید، باید در میان انواع غذاهای چرب، پرکالری، دسرها و پیش غذاهای پر از شکر، غذای مناسب خود را پیدا کنید. یک راهکار این است که غذای سالم و مناسب خود را با خودتان از منزل به این مهمانی ها ببرید. به طور مسلم، میزبان هنگامی که بفهمد شما دیابت دارید، از شما نخواهد رنجید.

مجله سلامت متخصص تغذیه راه های کنترل دیابت دیابتی ها چه بخورند درمان دیابت پیشگیری از دیابت بیماری دیابت چیست بهترین رژیم غذایی برنامه غذایی برای دیابتی ها

دردسرهای شیرین دیابتی ها

وسوسه های شیرینی ها ، یکی از درگیریهای هر کسی در مهمانیها است. ولی برای کسانی که دیابت یا مرض قند دارند، مبارزه با این وسوسه های شیرین، دشوارتر و لازم تر است.

بسیاری از شیرینی های بند انگشتی روی میز پذیرایی پر از چربی و شکر هستند. به طور معمول، شیرینی ها که در مهمانی ها در دسترس دیابتی ها قرار میگیرد، حاوی ۸۵ کالری در هر ۵ سانتیمتر قطرشان هستند. موسسه بین المللی سلامت آمریکا نشان میدهد که میزان کربوهیدراتی که از خوردن یک عدد شیرینی با قطر تقریبا ۷ سانتیمتر وارد بدن افراد دیابتی میشود، معادل خوردن یک قطعه نان، نصف فنجان ذرت یا سیب زمینی، یک سوم لیوان برنج یا ماکارونی است.یک راه حل این است که هر وقت وسوسه شدید، یک شیرینی بخورید، یکی از جایگزین های بالا را نوش جان کنید چون شیرینی، ارزش غذایی چندانی ندارد ولی این جایگزین ها مواد غذایی دیگری را نیز به بدنتان می رسانند.

مهمانی نروید؛ یا شیرینی نخورید هنگام جشن ها، یک راه حل آسان برای اینکه به شیرینی ها ناخنک نزنید، این است که زیاد دید و بازدید نروید و یا دست کم تمام دید و بازدیدهایتان را در یک روز نگذارید تا مجبور شوید در هر خانه حداقل یک شیرینی میل کنید، همچنین روشهایی برای دیابتیها وجود دارد که به این مهمانیها بروند بدون اینکه دچار نوسانات قندخون شوند. به این ترتیب که مدت کوتاهی که در منزل هستید با جدیت ورزش کنید. علاوه بر اینکه به خوردن شیرینی به میزان اندک توجه میکنید، میزان انسولین تزریقی را زیر نظر پزشک کنترل کنید تا قند اضافی را بسوزانید و از خون پاک کنید. امروزه داروهای افراد دیابتی به گونهای است که آنها میتوانند مانند افراد عادی تغذیه کنند، فقط باید داروها را درست و به اندازه مصرف کنند.

غذاها و شکلات ها چشمک می زنند

این روزها شکلاتهای بزرگ و کوچک در هر مهمانی حضور دارند. اگر شما در خوردن آنها زیاده روی نکنید، با خوردن یک یا دو تکه شکلات کوچک درمهمانی آسمان به زمین نخواهد آمد. یک راهکار این است که پیش از رفتن به مهمانیها در خانه ناهار یا شام و صبحانه سالم و کافی بخورید. در این صورت، در مهمانی کمتر تمایل خواهید داشت که به شیرینی ها، شکلات ها و بیسکویت ها ناخنک بزنید و چشمانتان را یکی درمیان می بندید.بهتر است بیماران مبتلا به دیابت در ایام تعطیلات و مهمانی ، به جای مصرف تنقلات از میوه و سبزیجات بیشتری استفاده کنند. مصرف میوه و سبزیجات،‌ بسیاری از آب و املاح مورد نیاز بدن را تامین می کند و فرد با خوردن این مواد ، گرایش کمتری به مصرف تنقلات و انواع شیرینی دارد.

گلوکومتر را به همراه داشته باشید.در ایام تعطیلات که به سفر و مهمانی میروید دستگاه گلوکومتر خود را در چمدان قرار دهید و کنترل کنید تعداد نوارهای کافی برای آن را همراه برده اید. باید در این ایام به طور مرتب قند خون خود را اندازه گیری نموده و با محاسبات دقیق غذاهای مختلف را مصرف کنید به این صورت که این ماده غذایی چگونه تهیه شده، از چه موادی درست شده و چه تاثیری بر روی قندخون دارد.

در مهمانی ها معمولا مصرف شیرینی و غذاها بالا است و افراد مبتلا به دیابت باید به این نکته توجه داشته باشند و به طور مرتب میزان قند خون خود را کنترل کنید. با این آگاهی می توانید به طور محدود از شیرینی جات و سایر مواد حاوی قند مصرف کنید.

افراد دیابتی که از کنترل قند نامطلوبی برخوردار هستند و قند خون آنها دو ساعت بعد از غذا به بالای ۱۸۰ میلی گرم در صد می رسد، باید از مصرف هر گونه مواد غذایی حاوی مواد قندی ساده (قند و شکر) خودداری نمایند. افزایش مداوم قند خون مساوی است باافزایش عوارض دیابت نوشابه های رژیمی تبرئه نمی شوند.

اگرچه مصرف نوشابه در اکثر ادارات دولتی ممنوع شده است و همه می دانندکه نوشابه، نوشیدنی بی خاصیتی است؛ ولی هنوز در تمام مراسم و مهمانی ها، نوشابه یک پای ثابت است. وبعضی افراد دنبال جایگزینی برای آن هستند.در این میان، دور، دور نوشابه های رژیمی است ولی آیا میتوان این نوشابه ها را کاملا” بی خطر در نظر گرفت؟ به طور کلی متخصصان تغذیه به هزار و یک دلیل مصرف انواع نوشابه های گازدار را توصیه نمی کنند. دندان ها از اعضای مهم بدن هستند که نوشابه ها به آنها هم رحم نمی کنند. این مواد همچنین روی عملکرد کلیه ها اثرسوء می گذارند. کافئین یکی از مواد تشکیل دهنده نوشابه هاست که ممکن است باعث ایجاد وابستگی شدید به نوشابه شده و مانع جذب کلسیم شود و به همین دلیل مصرف بیش از حد نوشابه ها، می تواند مشکلاتی چون پوکی استخوان را به دنبال داشته باشد.

منبع:diabeti.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ