تالاب لپو در مازندران خشک شد

0

تالاب ‘ لپو ‘ در حاشیه جنوبی دریای خزر و غرب تالاب میانکاله واقع در شرق مازندران در پی خشکسالی اخیر و برداشت بی رویه آب آن برای کشت برنج سرانجام به طور کامل خشک شد.

این تالاب زیبا که مامن پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی بوده ، در حالی در نیمه تابستان سال جاری در خاموشی کامل آخرین نم های رطوبتش را از دست داد که اوایل بهار امسال آبش سرریز شده و با ورود به جاده اصلی ، تردد خودروهای سواری را در منطقه با مشکل مواجه کرده بود .

عکس تالاب لپو سوابق معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست تالاب لپو اخبار مازندران

یک کارشناس محیط زیست فعال در شبه جزیره میانکاله روز دوشنبه با تائید خشک شدن تالاب لپو ، گفت که برداشت بی رویه آب برای کشت برنج دلیل اصلی خشکیدن این تالاب بوده است .
علی ابوطالبی افزود : بخشی از آب این تالاب در سال گذشته در قالب طرح احیاء تالاب بین المللی میانکاله به آنجا انتقال داده شده بود.

عکس تالاب لپو سوابق معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست تالاب لپو اخبار مازندران

رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست مازندران در تماس تلفنی خبرنگار ایرنا از خشک شدن تالاب لپو اظهار بی اطلاعی کرد.

الیاس محمدی گفت : در حال حاضر اطلاعی از خشک شدن تالاب لپو ندارم ولی پس از کسب اطلاع می توانم در این زمینه صحبت کنم.

لایروبی نشدن و تغییراتی که طی سه دهه گذشته در اطراف این تالاب و منطقه میانکاله رخ داد از دیگر عوامل موثر بر خشک شدن این تالاب است که به گفته کارشناسان تالاب میانکاله را هم تهدید می کند.

** وجه تسمیه و موقعیت مکانی

تالاب لپو متشکل از سه تالاب کنار هم شامل لپو ، شیرخان لپو و پلنگان در یک کیلومتری جنوب دریای خزر و غرب تالاب بین المللی میانکاله است که مردم محلی به همه آنها لپو می گویند.
لپو در زبان محلی مازندرانی از دو کلمه ‘ لپ ‘ به معنای پهن و ‘ او ‘ به معنای آب تشکیل شده است . نام لپو به خاطر راکد و آرام بودن آب این تالاب ها بر آنها گذاشته شد و به همین دلیل هم برخی از مردم محلی از این تالاب ها با عنوان مرداب هم یاد می کنند.

عکس تالاب لپو سوابق معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست تالاب لپو اخبار مازندران

وسعت مجموعه تالاب لپو که در دهستان میانکاله بخش مرکزی شهرستان بهشهر واقع است ، بیش از ۶۰۰ هکتار برآورد شده است.

این تالاب ها بر اساس گزارش های رسمی محیط زیست مازندران به همراه تالاب میانکاله در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین المللی ثبت شد .

** آژیر خطر برای معیشت ساکنان ۱۱ روستا

گزارش های رسمی نشان می دهد که معیشت ساکنان ۱۱ روستای دهستان میانکاله با جمعیتی بیش از ۲۰ هزار نفر شامل روستاهای نمک چال ، یعقوب لنگه ، یکه توت ، زاغمرز ، زینوند ، امیرآباد ، عسگرآباد ، حسین آباد ، للهمرز و قره تپه به این تالاب ها وابسته است .

شغل اصلی مردم این روستاها کشاورزی و دامداری است و تمامی این روستاها از آب آبریزهای منتهی به تالاب استفاده می کنند. تالاب لپو منبع تامین آب بیش از ۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی و هزاران اصله درخت دست کاشت حاشیه است.

دامداران از پوشش گیاهی پیرامون تالاب ها به طور فصلی و دائم استفاده می کنند.

صید و شکار دیگر فعالیت در ارتباط با تالاب است ، به طوری که شکار به مدت چند ماه طبق ضوابطی در تالاب میانکاله مجاز است و در دهستان تعداد ۴۰۰ نفر به فعالیت شکار مشغولند.

همچنین روستاییان از میوه هائی نظیر انار و گیاهان دارویی چون گزنه و نعناع که در حاشیه تالاب می رویید برای مصرف و کسب درآمد استفاده می کردند و از پوشش یاهی نظیر ‘ نی ‘ برای صنایع دستی شامل حصیربافی و سایه بان استفاده می شد.

** تنوع زیستی

تالاب لپو از نظر تنوع گونه های پرندگان هم از مهم ترین زیستگاهها به حساب می آمد ، به طوری که دستکم ۶۰ گونه پرنده حمایت شده که هشت گونه آنها در معرض خطر اعلام شده اند در این منطقه شناسائی شدند . همچنین بیش از ۱۳۰ گونه پرنده غیر حمایت شده کنار آبزی و آبزی مهاجر، بومی و عبوری در این تالاب زیست می کردند.

در مجموع ۲۰ گونه پستاندار که ۲ گونه آن حمایت شده است ، بیش از ۱۰ گونه ماهی ، چند گونه دوزیست ، سخت پوست و انواع نرمتنان و کرم ها و بیش از ۱۵ گونه انواع مارها هم در این تالاب و کناره های آن شناسایی شده است .

پوشش گیاهی و درختی اطراف این مجموعه تالاب ها تنها در سال جاری دستکم ۱۰ مرتبه دچار آتش سوزی شده بود ، موضوعی که ممکن است بر خشکیدن آن اثرگذار بوده باشد.

منبع: ایرنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ