درآمد نمایندگی بیمه چقدر است؟ +شرایط اخذ نمایندگی بیمه

0

اخذ نمایندگی بیمه از شرکت های بیمه برای شروع کار وسوسه انگیز و جذاب می باشد.

اینکه دفتری داشته باشیم و در آن مشتریان وارد دفتر ما بشوند و ما به آنها بیمه بفروشیم خیلی وسوسه انگیز است. البته در واقعیت این اتفاق به ندرت می افتد، اما افرادی که تازه کار هستند و می خواهند دفتر نمایندگی بیمه راه اندازی کنند، اینگونه فکر می کنند!!

اما برای کسانی که به تازگی می خواهند وارد صنعت بیمه شوند به هیچ عنوان این انتخاب که خودشان نمایندگی بیمه راه بیاندازند درست نیست.

راه اندازی نمایندگی بیمه همراه با کسب مجوز های مختلف از بیمه مرکزی و شرکت بیمه می باشد. همچنین، مباحث مربوط به هزینه های دفتر، مالیات و سر و کله زدن با کارکنان شرکت های بیمه و بیمه گذاران از دردسرهای نمایندگان بیمه می باشد.

برای کسانی که می خواهند به تازگی وارد صنعت شوند، پیشنهاد می کنم که ابتدا به صورت بازاریاب همکاری با نمایندگان بیمه داشته باشند.

با اینکار با مهارت های لازم برای بازاریابی و فروش و طرح های بیمه ای شرکت های مختلف آشنا می شوند. همچنین، بعد از مدتی کار با یک نماینده بیمه، به اینکه شغل نمایندگی بیمه به دردشان می خورد یا نه پی می برند.

با این استراتژی، جلوی هزینه های گزاف راه اندازی نمایندگی بیمه و اخذ نمایندگی از شرکت های بیمه گرفته می شود. به علاوه، در صورتی که مهارت های لازم برای راه اندازی دفتر بیمه در حین فعالیت بازاریابی کسب شد، می توان دفتر نمایندگی بیمه خود را راه اندازی کرد.

شرایط اعطای نمایندگی بیمه ایران

مطابق بخشنامه شماره ۷۶۶۷۱۱/۸۹ مورخ ۱۲/۱۱/۱۳۸۹ و ماده ۳ آئین نامه ۵۷ شورای عالی بیمه شرایط اعطای نمایندگی شرکت به شرح ذیل می باشد.

ماده ۴:شخص حقیقی متقاضی اخذ پروانه نمایندگی بیمه باید واجد شرایط زیر باشد:

  • تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران
  • اعتقاد به اسلام یا یکی دیگر از ادیان رسمی کشور
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • نداشتن سوء پیشینه کیفری و همچنین نداشتن سابقه محکومیت به جرایم نام برده شده در ماده ۶۴ قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری
  • داشتن گواهی پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دایم
  • داشتن حداقل مدرک کارشناسی در رشته بیمه ( و یا سایر رشته ها با گرایش بیمه ) با شش ماه سابقه کار بیمه ای فنی و تخصصی یا مدرک کارشناسی در رشته غیر بیمه و یک سال سابقه کار بیمه ای فنی و تخصصی و یا مدرک دیپلم با دو سال سابقه کار بیمه ای فنی و تخصصی

تبصره ۱ : متقاضیان فاقد سابقه کار مندرج در بند (و) به غیر از دارندگان مدرک کارشناسی در رشته بیمه ( و سایر رشته ها با گرایش بیمه ) باید دوره آموزشی شامل اصول بیمه ، آشنایی با رشته های بیمه ، بازاریابی بیمه ، قوانین و مقررات بیمه و رایانه ( شامل آموزش مهارت های Word، Excel ، Internet) را در مجموع ، به میزان حداقل ۸۰ ساعت در مرکز آموزشی شرکت بیمه ، یا مرکز آموزش فنی و حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی و یا سایر مراکز آموزشی مورد تائید بیمه مرکزی ایران گذرانده و گواهی نامه قبولی را ارائه نمایند. علاوه بر این متقاضیان مذکور باید دوره کارآموزی را در شرکت بیمه مربوط طی نمایند.

متقاضیان فاقد سابقه کار دارای مدرک کارشناسی در رشته بیمه ( و سایر رشته ها با گرایش بیمه) فقط دوره کارآموزی را در شرکت بیمه طی خواهند کرد.

تبصره ۲ : شرکت بیمه می تواند برای پذیرش نماینده هر نوع شرایط رقابتی برای انتخاب نمایندگان برتر ، از جمله برگزاری آزمون را تعیین و اعمال نماید.” ۲۱۴۸۷۷۴

راهنمای اخذ نمایندگی بیمه آسیا

شرایط و مراحل اعطای نمایندگی حقیقی بیمه آسیا

الف ) شرایط عمومی
۱ –  تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران
۲ – اعتقاد به اسلام و یا یکی دیگر از ادیان رسمی جمهوری اسلامی ایران
۳ – عدم اعتیاد به مواد مخدر
۴ – نداشتن سوء پیشینه کیفری و همچنین نداشتن سابقه محکومیت به جرایم نام برده شده در ماده ۶۴ قانون تاسیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی و بیمه گری
۵ – کارت گواهی خدمت وظیفه عمومی و یا گواهی معافیت دائم ( مخصوص آقایان )
۶ – گواهی مدرک تحصیلی ( حد اقل کارشناسی ) موارد استثناء برای مدارک پائین تر در صورتی که فرد دارای پرتفوی بالقوه باشد طبق تشخیص کمیته مطابق بند (ه) عمل خواهد شد .
۷- سن متقاضی باید بین ۲۲ تا ۶۰ سال باشد
۸ – داشتن گواهی آشنایی کامل با کامپیوتر ( ICDL ) و یا مدارک مرتبط
۹ – کسب امتیاز قبولی در مصاحبه کمیته امور نمایندگان ( حداقل امتیاز قابل قبول پیوست است )
۱۰- طی کردن دوره آموزشی تئوری به مدت ۸۰ ساعت و آموزش عملی در شعبات ناظر بمدت ۲۰ روز اداری
۱۱ – اخذ تائیدیه از مدیریت دفتر بازرسی و انتظامات بیمه آسیا ( با ارسال گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و عدم اعتیاد به مواد مخدر)
۱۲ _ شغل نماینده حقیقی باید منحصرا ارائه خدمات بیمه ای تمام وقت در قالب نمایندگی قرار گیرد و داشتن شغل دیگر مجاز نمی باشد .
۱۳ – نماینده حقیقی نمی تواند در وزارتخانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی شاغل باشد یا بعنوان نماینده شرکت دیگری یا کارگزار حقیقی فعالیت کند و یا در شرکتهای بیمه غیر دولتی و سایر نمایندگیها و یا کارگزاریهای حقوقی بیمه شاغل بوده و یا سهامدار باشد .

ب ) مراحل اخذ نمایندگی

فرد متقاضی با اطمینان از اینکه شرایط دریافت نمایندگی بیمه آسیا را دارد فرم درخواست نمایندگی را تکمیل و مدارک مورد درخواست را ضمیمه آن میکند .

پس از بررسی فرم و مدارک ارسالی ، مدیریت امور نمایندگان در صورت تایید شرایط اعطای نمایندگی و کامل بودن مدارک ، فرد را برای مصاحبه دعوت می کند .

پس از مصاحبه و در صورت پذیرش (فرم ۲-۱) متقاضی جهت آموزش عملی به شعبه ناظر و جهت آموزش تئوری به مدیریت منابع انسانی معرفی می شود و پس از طی مراحل آموزشی ، متقاضی در یک فرصت یکماهه باید تضمین های لازم به همراه محل نمایندگی برای مدت ۳ ماه فعال می شود و کد نمایندگی به متقاضی اعطا خواهد شد .

در صورت رضایت نامه از ادامه کار نمایندگی و ارزیابی لازم توسط مدیریت امور نمایندگان ، فعالیت نمایندگی طبق ظوابط مربوط تا زمان وجود شرایط عمومی و اختصاصی نمایندگان ادامه خواهد یافت .

ج )

۱ – تادیه ملبغ ۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال ضمانتنامه بانکی یا واریز همین مبلغ بصورت نقدی به حساب بیمه آسیا بعنوان تضمین نمایندگی نمایندگی ، این مبلغ پس از یکسال با لغو کد نمایندگی عودت خواهد شد .

۲- مبلغ ۷۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال سقته با تعهد ۲ نفر کارمند رسمی دولت با ۱۰ سال سابقه کار و یا کاسب با جواز کسب و همچنین یک فقره چک بمبلغ ۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال بعنوان تضمین نمایندگی و حق وصول آن در صورت وارد کردن خسارت به بیمه آسیا و استنکاف از جبران آن ، این تضامین در صورت لغو یا اتمام نمایندگی پس از ۲ سال و عدم وجود بدهی عودت خواهد شد .

تبصره : در صورتی که نماینده یا ضامنان ایشان ملک با ارزش بیش از ۷۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال را با هزینه خود در رهن شرکت قراردهد ، نیاز به سفته و چک نخواهد بود .

۳ – اخذ تعهد نامه از نماینده مبنی بر جبران خسارت وارده به شرکت .

د )  حداقل متراژ دفتر نمایندگی در صورت کاربری تجاری ۱۵ متر و با کاربری اداری ۲۵ متر مربع باشد و دارای کاربری تجاری یا اداری بوده و قابلیت نصب تابلو را داشته باشد همچنین محل نمایندگی باید دارای امکانات مناسب بوده و مکان مناسب برای پذیرش مشتریان و مراجعین را داشته باشد و در تداخل با سایر مشاغل نباشد .

آیین‌نامه کارمزد نمایندگی و دلالی رسمی بیمه

شورای‌عالی بیمه در اجرای ماده ۱۷ قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری در جلسه مورخ ۲۴/۰۲/۱۳۹۲، « آیین‌نامه کارمزد نمایندگی و دلالی رسمی بیمه» را مشتمل بر ۱۶ ماده و ۶ تبصره به شرح ذیل تصویب نمود:

فصل اول- کارمزد بیمه‌های غیر زندگی
  • ماده ۱- حداکثر کارمزد قابل پرداخت از طرف مؤسسات بیمه در انواع بیمه غیرزندگی برای معاملات بیمه‌ای که توسط نمایندگان و دلالان رسمی بیمه انجام می‌گیرد بر اساس درصدی از حق بیمه پرداخت شده بشرح زیر است:
    الف- بیمه آتش سوزی: درصد کارمزد نماینده حقیقی بیمه درصد کارمزد شرکت نمایندگی بیمه
    ۱- منازل مسکونی ۲۵ ۲۹
    ۲- خطرات صنعتی موضوع جداول ضمیمه شماره یک آیین‌نامه‌‌ شماره ۲۵ شورای عالی بیمه ۱۰ ۱۲
    ۳- خطرات غیر صنعتی موضوع جداول ضمیمه شماره دو آیین‌نامه‌‌ شماره ۲۵ شورای عالی بیمه ۱۵ ۱۷

    تبصره بند الف- میزان کارمزد مربوط به کالاهای نامبرده در جداول ضمیمه شماره ۳، ۴ و ۵ آیین‌نامه‌‌ شماره ۲۵ مصوب شورای عالی بیمه بسته به مورد، معادل اقلام مندرج در بندهای ۲ و ۳ فوق می‎باشد و درمورد کارمزد خطرات تبعی بندهای ۲ و ۳ فوق حسب مورد ۵/۲ درصد افزوده می‌گردد.

    ب- بیمه باربری: درصد کارمزد نماینده حقیقی بیمه درصد کارمزد شرکت نمایندگی بیمه
    ۱- کالاهای وارداتی ۱۰ ۱۲
    ۲- کالاهای داخلی و صادراتی ۱۵ ۱۷
    ۳- باربری به نفع بانک ۵ ۶

    تبصره بند ب- در مواردی که بیمه‌نامه باربری بوسیله بانک افتتاح کننده اعتبار تمدید می‎گردد، شرکت بیمه می‎تواند ۵۰ درصد ازکارمزد حق بیمه بیمه‌نامه تمدیدی را به بانک و مابه ‎التفاوت آن را حسب مورد به نماینده یا دلال رسمی بیمه پرداخت کند.

    ج- بیمه بدنه وسائط نقلیه موتوری: درصد کارمزد نماینده حقیقی بیمه درصد کارمزد شرکت نمایندگی بیمه
    ۱- وسائط نقلیه سواری ۱۰ ۱۲
    ۲- بارکش ۷ ۹
    ۳- اتوبوس- مینی بوس ۶ ۸
    د- بیمه مسئولیت: درصد کارمزد نماینده حقیقی بیمه درصد کارمزد شرکت نمایندگی بیمه
    ۱- مسئولیت مدنی شخص ثالث اجباری و مازاد اختیاری و حوادث راننده ۴ ۵
    ۲- سایر انواع مسئولیت (بجز مسئولیت کشتی و هواپیما) ۲۵ ۲۹
    هـ- بیمه حوادث شخصی و درمانی: درصد کارمزد نماینده حقیقی بیمه درصد کارمزد شرکت نمایندگی بیمه
    ۱- حوادث انفرادی ۲۸ ۳۲
    ۲- حوادث گروهی ۲۵ ۲۹
    ۳- درمان انفرادی ۱۵ ۱۷
    ۴- درمان گروهی ۱۰ ۱۲
    و- سایر انواع :بیمه درصد کارمزد نماینده حقیقی بیمه درصد کارمزد شرکت نمایندگی بیمه
    ۱- پول در صندوق و گردش ۱۵ ۱۷
    ۲- صداقت و امانت ۱۷ ۲۰
    ۳- تمام خطر مقاطعه کاری، تمام خطر نصب و شکست ماشین ‎آلات ۱۰ ۱۲
    ۴- عدم‎ النفع (بصورت مستقل) ۱۵ ۱۷
    ۵- بدنه و مسئولیت کشتی و هواپیما ۳ ۵/۳
    ۶- دام و طیور و پرورش زنبور عسل و آبزیان ۲۰ ۲۳
    ۷- اکتشاف و استخراج نفت و گاز ۵ ۶
    ۸- دزدی با شکست حرز (بصورت مستقل) ۱۰ ۱۲
    ۹- شکست شیشه (بصورت مستقل) ۱۰ ۱۲
    ۱۰- مرهونات به نفع بانک ۵ ۶
  • ماده ۲- مبنای پرداخت کارمزدهای موضوع این آیین‌نامه‌‌ حق بیمه پرداخت شده می‌باشد. در صورتی که به هر علت میزان حق بیمه بیمه‌نامه افزایش یا کاهش یابد به همان نسبت کارمزد نیز افزایش یا کاهش خواهد یافت.
  • ماده ۳- حداکثر کارمزد قابل پرداخت به دلالان رسمی بیمه که به صورت شخص حقوقی فعالیت می‌کنند معادل صددرصد کارمزد نماینده حقوقی و حداکثر کارمزد قابل پرداخت به دلالان رسمی بیمه که به صورت شخص حقیقی فعالیت می‌کنند معادل صددرصد کارمزد نماینده حقیقی مقرر در ماده ۱ این آئین‌نامه می‌باشد.
  • ماده ۴- چنانچه مؤسسات بیمه میزان کارمزد قابل پرداخت به نمایندگان و دلالان رسمی ‌را در قرارداد فیمابین قید ننمایند کارمزد قابل پرداخت معادل حداکثر یاد شده در این آیین‌نامه‌‌ خواهد بود.
  • ماده ۵- مؤسسات بیمه می‌توانند به شرط صدور بیمه‌نامه توسط نماینده علاوه بر کارمزد مقرر در این آیین‌نامه‌‌ هزینه صدور به میزان حداکثر ۵ درصد پرداخت نمایند.
    تبصره – هزینه صدور قابل پرداخت برای رشته بیمه مسئولیت شخص ثالث اجباری و مازاد اختیاری آن و حوادث راننده حداکثر معادل ۴ درصد می‌باشد.
  • ماده ۶- مؤسسات بیمه می‌توانند نمایندگان و دلالان رسمی بیمه را در سود حاصل از پرتفوی آنها بشرح زیر مشارکت دهند:
  • بیمه بدنه وسائط نقلیه موتوری مندرج در بند “ج” از ماده یک این آیین‌نامه‌‌.
  • سایر انواع بیمه مسئولیت موضوع ردیف ۲ بند “د” از ماده یک این آیین‌نامه‌‌.
  • بیمه حوادث انفرادی و بیمه درمان انفرادی موضوع ردیفهای ۱ و ۳ بند “هـ” از ماده یک این آیین‌نامه.‌‌
  • بیمه پول در صندوق و گردش، صداقت و امانت و شکست شیشه موضوع ردیفهای ۱، ۲ و ۹ بند “و” از ماده یک این آیین‌نامه‌‌.
  • سود قابل پرداخت نباید از ۱۵ درصد کارمزد پرداختی به نماینده بابت عملیات بیمه هر سال وی بیشتر شود.
  • ماده ۷- مؤسسات بیمه مکلفند نسبت به مواردی که در این آیین‌نامه‌‌ کارمزدی برای آن پیش‌بینی نگردیده است قبل از پرداخت کارمزد، موافقت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران را جلب نمایند.
  • ماده ۸- حداکثر مبالغ پرداختی تحت عناوین کارمزد و یا سایر هزینه‌های پیش بینی شده در این آیین‌نامه‌‌، نمی‌تواند از ۳۵ درصد بیمه تجاوز نماید.
    تبصره ۱- پرداخت هرگونه کارمزدی بیش از میزان مذکور در این آیین‌نامه‌‌ غیر مجاز و ممنوع می‌باشد.
    تبصره ۲- مؤسسات بیمه مجاز به پرداخت کارمزد بجز به نمایندگان و دلالان رسمی بیمه نمی‌باشند.
  • ماده ۹- تخفیف در میزان حق بیمه خواه در مورد بیمه‌هایی که مستقیماً و بدون دخالت دلالان رسمی بیمه یا نماینده بیمه انجام می‌شود و خواه در مورد بیمه‌هایی که با دخالت آنان انجام می‌شود به هر صورت ممنوع است.
    تبصره- تخفیف در نرخ حق بیمه در موردی که تعرفه مربوط آن را مجاز دانسته است مشمول این ماده نخواهد بود.

 

فصل اول- کارمزد بیمه‌های غیر زندگی
  • ماده ۱۰- کارمزد قابل پرداخت برای تحصیل انواع مختلف بیمه‌های زندگی به شرح زیر تعیین می‌شود:
    الف- برای بیمه‌های خطر فوت ساده زمانی انفرادی با حق بیمه سالانه، حداکثر ۲۵% حق بیمه وصولی.
    ب- برای بیمه‌های خطر فوت ساده زمانی جمعی با حق بیمه سالانه، حداکثر ۱۰% حق بیمه وصولی.
    ج- برای سایر انواع بیمه‌های زندگی با حق بیمه سالانه حداکثر ۷۵% حق بیمه سال اول مشروط بر این که از ۳۰ در هزار سرمایه تجاوز نکند.
    ۴۰% این کارمزد پس از وصول حق بیمه سال اول در سالهای دوم تا یک پنجم هر سال ۱۵% کارمزد پس از وصول حق‌بیمه‌های مربوطه قابل پرداخت است.
    د- برای سایر انواع بیمه‌های زندگی با حق بیمه یکجا، حداکثر ۲%حق بیمه.
  • ماده ۱۱- حداکثر کارمزد قابل پرداخت به نمایندگان بیمه و دلالان رسمی بیمه معادل صددرصد کارمزد مقرر در ماده ۱۰ این آئین‌نامه و اصلاحات آن می‌باشد.
  • ماده ۱۲- مؤسسات بیمه می‌توانند جز در موارد بیمه‌های با حق بیمه یکجا حداکثر ۳ درصد حق بیمه را بابت هزینه وصول حق بیمه به نمایندگان بیمه و یا دلالان رسمی بیمه و یا مامورین وصول پرداخت نمایند.
  • ماده ۱۳- در صورتی که کارمزد پرداختی به نمایندگان یا دلالان رسمی بیمه در مورد یک یا چند بیمه‌نامه کمتر از میزان کارمزد پیش‌بینی شده در ماده ۱۰ باشد موسسه بیمه می‌تواند از محل مابه التفاوت آن بعنوان کارمزد تشویقی به نمایندگان خود یا دلالان رسمی بیمه به تناسب اهمیت بیمه‌هایی که تحصیل کرده اند پرداخت نماید.
    در هر حال جمع کارمزد و کارمزد تشویقی دریافتی نمایندگان و دلالان رسمی بیمه نمی‌تواند از میزان مقرر در مواد ۱۰ و ۱۱ تجاوز کند.

 

فصل سوم- سایر مقررات
  • ماده ۱۴- شرکت های بیمه موظف‌اند هزینه صدور و کارمزد نمایندگان بیمه و دلالان رسمی بیمه را با رعایت نصاب های زیر محاسبه و پرداخت نمایند:
    الف- کارمزد هر بیمه نامه با توجه به مقدار حق بیمه و طبقه بندی زیر:
  1. تا دو هزار و پانصد میلیون ریال حق بیمه، حداکثر صددرصد کارمزد مصوب.
  2. بیش از دو هزار و پانصد میلیون ریال تا پنج هزار میلیون ریال حق بیمه، حداکثر پنجاه درصد کارمزد مصوب نسبت به حق بیمه مازاد.
  3. بیش از پنج هزار میلیون ریال تا ده هزار میلیون ریال حق بیمه، حداکثر بیست و پنج درصد کارمزد مصوب نسبت به حق بیمه مازاد.
  4. بیش از ده هزار میلیون ریال حق بیمه، حداکثر ده درصد کارمزد مصوب نسبت به حق بیمه مازاد.

ب- هزینه صدور هر بیمه نامه با توجه به مقدار حق بیمه و طبقه بندی زیر:

  1. تا پانصد میلیون ریال حق بیمه حداکثر صد درصد هزینه صدور مصوب.
  2. بیش از پانصد میلیون ریال تا دو هزار و پانصد میلیون ریال حق بیمه حداکثر بیست و پنج درصد هزینه صدور مصوب نسبت به حق بیمه مازاد.
  3. بیش از دو هزار و پانصد میلیون ریال تا پنج هزار میلیون ریال حق بیمه حداکثر ده درصد هزینه صدور مصوب نسبت به حق بیمه مازاد.
  4. بیش از پنج هزار میلیون ریال حق‌بیمه، حداکثر پنج درصد هزینه صدور مصوب نسبت به حق بیمه مازاد.

ج- چنانچه مدت پوشش بیمه‌ای دربیمه‌نامه‌هایی که عرفاً به صورت سالانه صادر می‌شود کمتر از یکسال باشد کارمزد و یا هزینه صدور باید براساس حق بیمه سالیانه و با رعایت بندهای الف وب فوق به ترتیب زیرمحاسبه وپرداخت شود: حق بیمه کوتاه مدت× (حق بیمه سالیانه /کارمزد سالیانه)

  • ماده ۱۵- “موسسات بیمه مجازند برای بیمه‌نامه‌های مربوط به دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری، دستگاههای موضوع مواد (۲)، (۳)، (۴) و (۵) قانون محاسبات عمومی کشور، نیروهای نظامی و انتظامی، قوای مقننه و قضائیه و کلیه دستگاه‌هایی که به نحوی از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند، حداکثر ۲۵ درصد کارمزد و هزینه صدور بر اساس طبقه‌بندی مندرج در بندهای الف و ب ماده ۱۴ را بپردازند.
  • ماده ۱۶- این آیین‌نامه از تاریخ ۰۱/۰۴/۱۳۹۲ لازم الاجرا است و جایگزین آیین نامه شماره ۲۹ (کارمزد نمایندگی بیمه) مصوب شورای عالی بیمه و مکمل‌های بعدی آن خواهد شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ