مقایسه هیوندا توسان و کیا اسپورتیج +قیمت و مشخصات
مقایسه توسان و اسپورتیج ،هیوندای توسان بخرم یا کیا اسپورتیج ، توسان بهتر است یا اسپورتیج
برای کسانی که در ایران توان خرید خودروهای لاکچری و لوکس هم چون مرسدس بنز، ب.ام.و یا پورشه را هرگز نداشته و بودجه خرید محدودی دارند، خودروی خارجی یعنی کیا و هیوندای. در واقع برای این قشر که به سرسختی در طرفداری از محصولات کرهای معروفند سوار شدن به یک اتومبیل روز با خرید یک هیوندای یا کیای زیبا و البته پر آپشن شروع شده و در سطح بسیار زیادی فراگیر شده است.
کیا هیوندای که از سال ۲۰۰۵ پای در جاده جهانی شدن گذاشت و یکی به نعل و یکی به میخ تلاش داشت از روی دست بزرگانی مثل تویوتا، فورد یا آئودی خودروهایی مناسب خریداران با بودجه محدودتر تولید کند، حالا به آلترناتیو تویوتا، نیسان و پژو تبدیل شده است.
در واقع گذشت روزگار و تلاش بسیار کیا هیوندای را به جایی رسانده که بعد از ده سال پرشتاب این دو برند به انتخاب نخست بسیاری از خریداران در بازارهای مختلف جهانی از جمله بازار ایران تبدیل شدهاند. بررسی بازار هیوندای توسان و کیا اسپورتیج در نسل جدید این دو خودرو اما خبر از تغییراتی در ذایقه ایرانیان می دهد.
در واقع به رغم فروش بسیار خوب نسل قبلی دو خودروی کرهای توسان و اسپورتیج در کلاس کراساوورهای کوچک شهری اما این توسان است که با گذر از نسل قبل همچنان وضعیت بسیار خوبی به لحاظ فروش در ایران را به ثبت رسانده و دور از چشم هموزنهای شرقی و غربی خود در ایران، می رود تا به پرفروشترین خودروی بازار ایران در کلاس خود در سال ۹۶ دست یابد.
این خودرو که در چندین سطح و تریم تجهیزاتی در یک بازه قیمتی گسترده از ۱۶۵ تا ۱۹۵ میلیون تومان در بازار عرضه شده است، نخستین عامل موفقیت خود را باید مدیون تعلل کیا در عرضه سریع مدل اسپورتیج در ایران و نیز عدم حضور رقبای قدر در این بخش از بازار از برندهای همرده دانست.
در عین حال شناور بودن قیمت این خودرو باعث شده تا بسیاری از خریداران بتوانند با بودجههای کمتر به خرید این مدل مبادرت کنند در حالی که اسپورتیج پس از یک عرضه ناموفق اولیه تنها در گونه فول آپشن آن هم با قیمتی بسیار گزاف عرضه شد و البته علیرغم کیفیت بسیار بالای ساخت، نتوانست در میان خریداران و نیز نمایشگاهداران چندان محبوب شود.
دلیل دیگری که شاید موجب شد توسان به موفقیت چشمگیری در نسل دوم خود دست یابد این بود که طراحی نسل جدید این مدل به شدت به سانتافه شباهت داشت و این عامل باعث شد تا بازهم بر روند محبوبیت این خودروی کرهای اضافه شود. استایل جذاب این خودرو که به نوعی نمونه کوچکتر، اسپورتتر و در عین حال جذاب تر سانتافه است، کاری کرد که بسیاری از طرفداران سانتافه که اندکی از چهره تکراری سانتافه خسته بودند به سمت دیگر خودروی گروه هیوندای رفته که هم قیمت کمتر و هم ظاهر جدیدتری دارد.
این میان اشتباهات خود اسپورتیج را نباید نادیده گرفت. محصول پرفروش کیا که در نسل قبل نخستین نشانه تغییر بزرگ این شرکت موفق کرهای برای پای گذاشتن به بازارهای جهانی بود، پس از یک تغییر و تحول گسترده در ظاهر، به شدت از سوی منتقدان و فعالان حوزه خودرو طرد شد. عمده ایرادی که به اسپورتیج جدید وارد می شود در نحوه طراحی دماغه جلو این خودرو بود که در عین هماهنگی با زبان طراحی جدید کیا، نشانههای یک خودروی جوانپسند و جسور را در مقایسه با نسل قبل کمتر در خود داشت.
خودرو |
|
هیوندای توسان TL | کیا اسپورتیج SL |
موتور |
|
۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه | ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه |
حجم موتور |
|
۱۹۹۹سی سی | ۲۳۶۰سی سی |
حداکثر قدرت |
|
۱۶۴ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه | ۱۷۷ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور |
|
۲۰۴ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه | ۲۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبه دنده |
|
۶ سرعته خودکار | ۶ دنده خودکار تیپ ترونیک |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ |
|
۸.۱ ثانیه | ۹.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت |
|
– کیلومتر در ساعت | ۱۸۳ کیلومتر در ساعت |
وزن |
|
۱۵۸۳ کیلوگرم | ۱۵۸۸ کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) |
|
۴۴۷۵ طول – ۱۸۵۰ عرض – ۱۶۵۰ ارتفاع | ۴۴۴۰ طول – ۱۸۵۴ عرض – ۱۶۳۶ ارتفاع |
فاصله بین دو محور |
|
۲۶۷۰ میلیمتر | ۲۶۳۹ میلیمتر |
مصرف سوخت داخل شهر |
|
۱۱.۲ لیتر در هر صد کیلومتر | ۱۱.۲ لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر |
|
۹ لیتر در هر صد کیلومتر | ۸.۴ لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی |
|
۱۰.۱ لیتر در هر صد کیلومتر | ۹.۲ لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک |
|
۶۲ لیتر | ۶۶ لیتر |
استاندارد آلایندگی |
|
– | یورو ۴ |
استاندارد امنیت |
|
– | |
میزان تولید CO2 |
|
– گرم در هر کیلومتر | – گرم در هر کیلومتر |
ترمز و پایداری |
|
سیستم کمکی کنترل حرکت در شیب HAC – سیستم کنترل پایداری الکترونیکی با امکان کنترل مجزای ۴ چرخ – ABS – EBD | ESP – ABS – سیستم کنترل اتوماتیک ترمز در سراشیبی (DBC) – سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (HAC) |
کیسه هوا |
|
۶ کیسه هوا | مجموعا ۶ کیسه هوا |
سیستم صوتی |
|
رادیو و سی دی و بلوتوث | سیستم صوتی حرفهای با قابلیت پخش CD، MP3 و دارای پورت USB، iPod، AUX و CDC – کنترل سیستم صوتی از روی فرمان |
دیگر تجهیزات |
|
گرمکن فرمان – سنسور نور – کلید استارت – گرم کن و سرد کن صندلی – ترمز پارک الکترونیکی – یخچال – سانروف پانوراما – آینه الکتروکرومیک (EMC) – صفحه کیلومتر سوپر ویژن با ال سی دی رنگی ۴.۲ اینچی – باله عقب مجهز به چراغ ترمز – چراغهای عقب LED ترکیبی - چراغهای جلو LED – چراغ های LED با سیستم روشنایی در روز DRL و چراغ های مه شکن – چراغ های راهنما بر روی آینه های جانبی و سیستم روشنایی ورود به خودرو – رینگ های آلومینیومی ۱۸ اینچی – سیستم شناسایی نقطه کور – سیستم کمکی پارک به وسیله سنسورهای عقب و جلو (PAS) | سقف پانوراما – رینگهای ۱۸ اینچی – آینهها تاشوی برقی و مجهز به گرمکن و چراغ راهنما – دوربین دید عقب – سنسور عقب – سنسور نور (روشن شدن خودکار چراغها) – شیشههای ضد آفتاب – کلید هوشمند و استارت دکمهای – کروز کنترل – سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه – آینه وسط الکتروکرومیک و همراه با نمایشگر دوربین عقب و خطوط راهنمای پارک – گرمکن صندلی سرنشینان جلو – نمایشگرهای سوپرویژن – سیستم مدیریت پیمایش (Trip Computer) – روکش چرمی صندلیها – روکش چرمی دسته دنده – تهویه صندلی راننده – پشت سریها با قابلیت عکسالعمل در برابر ضربه – باز شدن اتوماتیک قفل دربها در هنگام تصادف |
قیمت بازار |
|
۱۸۷-۱۷۵ میلیون تومان | ۱۷۲-۱۳۸ میلیون تومان |
منبع : فرادید