شرکت برهان مبین و قرارداد جنجالی بلیط فروشی با فدراسیون فوتبال

0

همه می‌گویند یک آقازاده ورزشی در ماجرای بلیت فروشی بازی های لیگ برتر وجود دارد.

بار دیگر ماجرای بلیت فروشی های بازی های لیگ برتر جنجالی شد. ۳۵ درصد از هر بلیت حدود ۱۰ هزار تومانی لیگ به این شرکت می رسد و حالا تقریبا همه باشگاه ها به موضوع انتقاد دارند. می گویند فرزند یکی از مدیران ارشد ورزش دولت احمدی نژاد پشت این داستان است. یافتن نام آن پسر خیلی سخت نیست. ما به همین دلیل با او از خبرآنلاین تماس گرفتیم و گفت دیگر هیچ ارتباطی با این شرکت ندارد و البته گفت چند ماهی را آنجا مدیر داخلی بوده اما بعد از جنجال سال قبل فردوسی پور ، قراردادش تمدید نشده است.

ماجرای برهان مبین اما حالا حسابی داغ است. معاون شان تهدید کرده که حاضر نیستند قرارداد شرکت را فسه کنند اما این قرارداد جدید شرکت که تازه سال ۹۴ هم بسته شده و این همه جنجال دارد به اماکن قضایی هم کشیده شده است و در دست بررسی. اما آنچه از سوی برهان مبینی ها ادعا می شود درباره این درصد بالا این است که آنها ۲۰۰ نیرو ۷۰ گیت دارند که تمام پولش از همین بلیت فروشی در می آید و باید از پولی که در می آورند این هزینه گزاف را بدهند. چیزی که با سینما و بلیت فروشی اینترنتی ان قابل قیاس نیست!

***

در برنامه ۹۰ دوشنبه شب ، عادل فردوسی پور هم با علی کفاشیان درباره بلیت فروشی حرف زدند و هم با مسئولان برهان مبین. دوربین این برنامه همچنین کارشناس شرکت برهان مبین را به ورزشگاه ازادی برد تا مشخص شود که چقدر هزینه کرده اند برای قرارداد بلند مدت شان که برای هر بلیت ۳۵ درصد پورسانت می گیرند.

خیلی آشکار و با یک دو دوتا چهارتای ساده مشخص شد درحالی که ۱۲ سال این شرکت از بلیت ها سود می برده ، کل سرمایه گذاری اش را در یک سال در آورده بود.

آنها نه هزینه زیادی برای رنگ آمیزی کرده بودند ، نه برای کارکنان و نه برای تجهیز دستگاه های الکترونیک بلیت خوان که مشخص شد هر کدام را تا ۳۰ برابر قیمت فاکتور کردند و از فدراسیون و باشگاه ها پول می گیرند.

دوربین نود به ورزشگاه آزادی رفت و گزارشی از سرمایه گذاری و تجهیزات نصب شده شرکت هوشمند برهان مبین تهیه شد و مشخص شد برای اجاره داربست های بلیت فروشی ۱۳۰ میلیون تومان و برای رنگ زدن و خط کشی مسیر ۳۰ میلیون تومان هزینه شده است!

فردوسی پور در ادامه کفاشیان را روی خط آورد و بعد از این شروع کرد به شخم زدن تاریخ بلیت فروشی و ماجرای شرکت افق سبز و اینکه چرا فدراسیون فوتبال در دوره مدیریت کفاشیان در دهه ۸۰ ، شرکت خصوصی تشکیل داده بودند که کفاشیان اصرار داشت کل سهام آن شرکت برای فدراسیون بوده است.

بعد عادل اصرار کرد فدراسیون فوتبال در آن سال ها ۲ میلیارد تومان به شرکت دانش بنیان برهان مبین برای دیجیتالی شدن بلیت ها بدهکار بوده است و برای همین قرارداد ترکمان چای بسته می شود.

کفاشیان در دفاع از فدراسیون تاکید داشت که شرکت برهان مبین را معاونت فناوری ریاست جمهوری به اصرار طرف قرارداد با آنها کرده است. ولی عادل گفت معاونت فناوری و دفتر سورنا ستاری چنین ادعایی را رد کرده و تاکید داشتند که برهان مبین برای این توانسته بدون انجام تشریفات چنین قراردادی ببندد که ۲ میلیارد تومان از فدراسیون فوتبال طلب داشته.

عادل فرمول جالبی هم برای این قرارداد داشت و می گفت آن موقع بازی ها کلا ۲ تا ۳ هزار هوادار داشته و فدراسیون فکر کرده شاید بعد ۱۱ سال تازه به این شرکت سودی برسد اما یکباره همه چیز عوض شده است!

بیش از ۳۰ دقیقه عادل فردوسی پور و علی کفاشیان درباره این پرونده حرف زدند و عادل زیر بار توجیهات کفاشیان نمی رفت و کفاشیان هم مدام تاکید داشت فدراسیون با معاونت فناوری ریاست جمهوری طرف بوده اما آنها اگر این شرکت را به بخش خصوصی واگذار کردند و به ما اطلاع ندادند ، مرتکب تخلف شده اند.

کفاشیان البته در ادامه حرف هایش پذیرفت که روی بهره بردار نظارت نکرده است. اینکه فردوسی پور وقتی می گفت ارقام سرمایه گذاری برهان مبین با واقعیت نمی خوانده را پذیرفت و این بخش تنها جایی بود که دو طرف درباره اش اتفاق رای داشتند.

کرمی مشاور سورنا ستاری روی خط ۹۰ آمد و ادعاهای کفاشیان را تکذیب کرد . بار بعد که کفاشیان روی خط آمد خیلی تند تر حرف زد و گفت چرا معاونت فناوری ۴.۵ میلیارد تومان شرکت برهان مبین را فروخته است. او گفت این ۴.۵ میلیارد تومان کجاست که الان مثلا به ما می گویید که ۲ میلیارد تومان ما کجاست؟ به شما چه!

کفاشیان اصرار داشت هر اتفاقی افتاده در معاونت فناوری ریاست جمهوری رخ داده است و عادل هم درباره جعل سند سخن گفت و کفاشیان توضیح داد:«وقتی فدراسیون فوتبال فهمید این شرکت به شرکت جدیدی واگذار شده است ، ما به معاونت اعتراض کردیم که چرا مدیر شرکت عوض شده و آقازاده یکی از مسئولان قبلی آمده است. اتفاقا ما افتادیم دنبال این ماجرا» عادل هم در ادامه گفت نهادهای نظارتی افتادند در این باره و تخلفات مشخص شده است.

مدیرعامل شرکت برهان مبین مالک شرکت برهان مبین فساد آقازاده ها فدراسیون فوتبال ایران عکس آقازاده های ایران شرکت مدیریت توسعه هوشمند برهان مبین سوابق علی کفاشیان اخبار ورزشی

کفاشیان در پایان قول داد این پرونده را پیگیری می کند و خبر قطعی درباره نتیجه اش می دهد.

وقتی کفاشیان حرف تاج را روی آنتن زنده ۹۰ تکذیب کرد/باشگاه‌ها بلیت فروشی بلد نیستند!
عادل فردوسی‌پور ذوق زده گفت فتاحی اعلام کرده بلیت فروشی بازی فردای استقلال پدیده با استقلال است و با نه قاطع کفاشیان روبرو شد.

بعد از حدود ساعتی بحث بین علی کفاشیان و عادل فردوسی پور ، مهدی تاج یکی از آن تصمیمات ناگهانی اش را گرفت. فتاحی مسئول برگزاری مسابقات لیگ از طرف او با ۹۰ تماس گرفت و گفت بازی استقلال پدیده را خود باشگاه برایش بلیت می فروشد. حرفی که با نه قاطع کفاشیان روبرو شد و گفت:«نه این حرف اشتباه است. این کار حتما توسط شرکت برهان مبین فعلا انجام می شود تا درباره کارشان حساب رسی کنیم. درآمدهای فروش بلیت به باشگاه ها نمی رسد. اصلا باشگاه ها اینکاره نیستند و فعلا بلیت فروشی بلد نیستند. یعنی می خواهند در این فاصله کم بلیت دستی بفروشند. من نمی دانم چرا این جمله از سوی آقای تاج نقل شده اما انجامش شدنی نیست.»

***

محمدرضا بیهقی، مدیرعامل شرکت برهان مبین، در پاسخ به این سوال که شرکت شما در ورزشگاه آزادی متولی چه کاری است، عنوان کرد: نام دقیق شرکت ما مدیریت توسعه هوشمند برهان مبین است. ما مجری فروش بلیط آنلاین فوتبال هستیم؛ قرارداد مان با سازمان لیگ به این صورت است که عملیات بلیط فروشی الکترونیک را در قالب یک همکاری مشترک انجام می دهیم.
من از فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ، مدیران محترم کنونی و دوره قبل تشکر ویژه دارم که با هوشمندی در راستای توسعه تجارت الکترونیک اقدام به راه اندازی این پروژه کردند. این پروژه نیاز به همراهی و همکاری ارگان های دیگر دارد.
حسن طباطبایی، مدیر ورزشگاه آزادی تهران، اظهار داشت: ورزشگاه آزادی برگزار کننده مسابقات نیست؛ بلکه فقط میزبان رویداد ورزشی است. طرف حساب ورزشگاه آزادی برای برگزاری مسابقه سازمان لیگ فوتبال است. بین ما، باشگاه استقلال و پرسپولیس که استادیوم آزادی را به عنوان ورزشگاه میزبان خود معرفی می کنند، قراردادی مبادله می شود و این ورزشگاه به سازمان لیگ معرفی می شود و در نهایت میزبانی این دو تیم پایتخت را برعهده ما قرار می دهند.
طباطبایی، تأکید کرد: طرف قرارداد شرکت برهان مبین که در حال حاضر متولی بلیط فروشی است، سازمان لیگ فوتبال کشور است و با ما هیچ قراردادی ندارد.
وی، در مقابل اشاره مجری برنامه به ضعیف بودن اینترنت ورزشگاه آزادی، بیان کرد: شرکت برهان مبین یک فرزند ناقصی است که ما نتوانستیم در فرایند ۳، ۴ سال گذشته آن را تکمیل کنیم. علی رغم بحث ضعیف بودن سرعت اینترنت ورزشگاه، ما هنوز نتوانسته ایم امنیتی را ایجاد کنیم که مردم با اعتماد به سیستم بلیط فروشی، در ورزشگاه حاضر شوند و بدون هیچ مشکلی در جایگاه خود بنشینند.
مدیر ورزشگاه آزادی، عنوان کرد: سازمان لیگ براساس آیین نامه باید بلیط فروشی را به باشگاه استقلال و پرسپولیس بسپارد. اگر این دو باشگاه تمایل به بلیط فروشی ندارند؛ سازمان لیگ اقدام به این کار کند و در صورتیکه سازمان لیگ هم انجام ندهد، ما حاضریم که به عنوان متولی ورزشگاه آزادی همکاری لازم را داشته باشیم.

برنامه “پرونده” پنج شنبه ۷ اردیبهشت ۹۶، با حضور محمدرضا بیهقی، مدیرعامل شرکت برهان مبین و گفتگو با حسن طباطبایی، مدیر ورزشگاه آزادی، به بحث بلیط فروشی آنلاین فوتبال اختصاص داشت.

***

در دوره ریاست علی کفاشیان بر فدراسیون فوتبال و مهدی تاج بر سازمان لیگ، قراردادی با شرکت توسعه هوشمند برهان مبین امضاء شد تا این شرکت در ازای فراهم کردن محیط بلیت فروشی اینترنتی در پنج ورزشگاه آزادی، یادگار امام تبریز، غدیر اهواز، ثامن الائمه مشهد و فولادشهر اصفهان، سهم هنگفتی از محل درآمد باشگاه ها را می برد.

بعد از گذشت چندین سال و فراهم نشدن این بستر در ورزشگاه های کشور، باشگاه های مختلفی از جمله استقلال و پرسپولیس اعتراض خود را نسبت به این موضوع وارد کردند و خواستار فسخ قرارداد شدند چرا که این شرکت در حالی که نتوانسته بستر بلیت فروشی اینترنتی را به طور کامل پیاده کند، سهمی بزرگی از بلیت فروشی آن ها می برد.

این موضوع ادامه داشت تا اینکه در برنامه تلویزیونی ۹۰ هم مطرح شد و رئیس سازمان لیگ و مدیرعامل پرسپولیس دقایق زیادی درباره اشکالات این قرارداد صحبت کردند و از تلاش برای فسخ قرارداد گفتند.

 سازمان لیگ اخیرا آمار کامل هواداران حاضر در بازی های استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی را اعلام کرد. نکته گزارش سازمان لیگ، در مبالغ اعلام شده بود که شرکت برهان مبین به عنوان پیمانکار بلیت فروشی مسابقات لیگ برتر، ۳۵ درصد از این مبالغ را به عنوان کارمزد به خود اختصاص می دهد؛ در حالی که از دید اهالی فوتبال کار خاصی انجام نداده است؛ همچنین یکی دیگر از نکات عجیب تر این قرارداد تعهد ۱۰ ساله فدراسیون فوتبال به آن بود!

مدیرعامل پرسپولیس پس از آن در مصاحبه کوتاهی با خبرنگاران عنوان کرد که با توجه به اظهار نظر حیدر بهاروند رئیس کنونی سازمان لیگ مبنی بر فسخ قرارداد فوق، سرنوشت این قرارداد را تمام شده می داند و به زودی مشکلات مربوط به آن حل می شود. طاهری همچنین در مصاحبه دیگری به برخی از تخلف های این شرکت هم اشاره کرد که ظاهرا مبالغ اعلام شده از سوی این شرکت به هیچ وجه با هواداران حاضر در ورزشگاه همخوانی ندارد و کمتر بوده است! با صحبت طاهری این شائبه ایجاد شده که برهان مبین بخشی از مبلغ بلیت فروشی را بدون ذکر دلیلی کم کرده باشد!

البته موضع گیری های فوق در حالی مطرح شده که محمد شریفی – مدیرعامل شرک طرف قرارداد در آخرین اظهاراتش، با قاطعیت بر عدم فسخ قرارداد و لزوم پایبندی فدراسیون به آن، تاکید می کند.

اما در همین رابطه امیر عابدینی – رئیس سابق سازمان اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال و عضو سابق هیات رییسه سازمان لیگ در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، درباره شرکت برهان مبین و تلاش فوتبالی ها برای لغو قراردادی صحبت های جدیدی را مطرح کرد.

او برای مدتی هم این پرونده را دست بررسی داشت اما فدراسیون فوتبال به یکباره مسئولیت آن را به فرد دیگری واگذار کرده است. عابدینی می گوید: ” این قرارداد را کفاشیان و تاج در حالی به امضا رساندند که مصوبه کمیته های مالی و بازار یابی را نداشت و فقط گفتند معاونت مربوط به شرکت های دانش بنیان در ریاست جمهوری (معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) این شرکت را تایید می کند! (عقد قرارداد سازمان لیگ با شرکت مربوطه در سال ۱۳۹۱ و در دوره دولت دهم انجام شد.)

** کفاشیان و تاج بدون آنکه توضیحی بدهند قرارداد را امضا کرده اند!

عابدینی درباره وضعیت این قرارداد که گفته می شود در حال فسخ شدن است می گوید: این قرارداد مبانی کارشناسی و تخصصی ندارد. آقایان وقتی بحث کارشناسی می کنیم، فوری می گویند تمام کن برود! این حرف به این معنی است که هیأتی کار می کنند! معتقدم وقتی گوییم کار تخصصی، باید همه چیز مبنا داشته باشد تا وقتی کارشناسان بازرسی کل کشور “مو را از ماست بیرون می کشند” مدرک و سند رو کنی و بگویی تمیز کار کردم و صادق بودم. نمی شود کارتان از اعلام مزایده مشکل داشته باشد، به کمیته مالی و بازاریابی اعلام نکنید، هیچ کجا هم اسناد موجود نباشد و فقط رئیس فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان لیگ قرارداد را امضاء کنند.

**طبق قرارداد بلیت هر سال ۱۵ درصد گران تر می شد

او درباره نتایجی که از بررسی های خود از این پرونده به دست آورد خاطرنشان کرد: قرارداد بلیت فروشی را کاملا بررسی کردم. در جلسه اول که با آن ها صحبت کردیم، توانستم ۱۵ درصد افزایش سالانه مبلغ بلیت فروشی را از بندها خارج کنم. حجت الاسلام علیپور در جریان این قرارداد است. او به شما می گوید که عابدینی شرّ را خواباند. در ادامه دیدیم، این شرکت مدعی دارد. صورت جلسه ای امضاء کردیم که هر ثالثی مدعی شرکت باشد، خودشان باید پاسخگو باشند.

رئیس سابق سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال ادامه داد: آن زمان نامه ای برای استقلال، پرسپولیس و چند باشگاه دیگر نوشتم که برنامه بلیت فروشی خود را بدهند تا خودشان بلیت فروشی را انجام دهند. علی اکبر طاهری – مدیرعامل پرسپولیس اعتراض کرد که نمی خواهد با برهان مبین کار کنند. به او گفتم اصلا به ما ارتباطی ندارد که با چه کسی کار می کنند. وقتی کار شکل می گرفت، گفتند بگذارید علی پور کار را جلو ببرد؛ سپس کار از علی پور به کفاشیان رسید.

عابدینی تاکید کرد: قطعا به این قرارداد اعتراض وارد است و باید فسخ شود. در فدراسیون اهتمام و تلاشی نیست که بخواهند مشکلات را جمع کنند. فقط می گویند آرام باشید.

او در پاسخ به این سوال که آیا فدراسیون با شرکت طرف قرارداد، توافق کرده بود که مبالغ بلیت فروشی تا پایان فصل در حساب شرکت برهان مبین بماند، اظهار کرد: از این موضوع مطلع نیستم. درباره داد و ستدها هیچ اطلاعی ندارم. من مسئول امضاء و دریافت نبودم.

**تاج و کفاشیان گفتند، ریاست جمهوری از این شرکت حمایت می کند

عابدینی از اینکه شرکت برهان مبین متعلق به کدام شخص یا گروه اقتصادی یا سیاسی است، اظهار بی اطلاعی کرد و در این باره تنها به جی پلاس گفت: آن موقع گفتند دولت از برهان مبین حمایت می کند. فقط شنیدیم معاونت مربوط به شرکت های دانش بنیان ریاست جمهوری حامی این شرکت است. ما هم گفتیم اگر بررسی کردید و می دانید از کجاست، قراراداد را ادامه دهید اما دیدیم نمی توانند! هیچ گاه نگذاشتند گروه شش نفره بررسی پرونده به این قرارداد بپردازد. بنده به همراه منصور قنبرزاده، صادق درودگر و … اعضای این گروه بودیم. اعتقاد دارم دوستانم نمی خواهند آن را مطرح کنند!

به گزارش جی پلاس؛ امیر عابدینی، خبرنگار ما را جهت دریافت اطلاعات بیشتر و دقیق تر درباره قرارداد سازمان لیگ فوتبال ایران با شرکت “برهان مبین” را به حجت الاسلام علیپور ارجاع داد اما از زمان انجام مصاحبه فوق تا انتشار آن، تلاش خبرنگار ما برای انجام گفت و گو با ایشان بی نتیجه مانده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ