اعتراض خانواده «ستایش قریشی» به میزان مهرالمثل و ارش البکاره

0

وکیل خانواده ستایش قریشی از اعلام نتیجه کارشناسی در این پرونده خبرداد و اعلام کرد خانواده وی به این نتیجه اعتراض می کنند.

عسگر قاسمی آقباش در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت پرونده ستایش قریشی گفت: بخشی از پرونده که مربوط به ارش البکاره و مهرالمثل بود ۱۶خردادماه در دادگاه کیفری مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه دادگاه به کارشناسی ارجاع شده بود.

وی افزود: نتیجه کارشناسی اعلام شده است اما هنوز پرونده برای استیذان به قوه قضائیه ارسال نشده است.

این وکیل دادگستری در خصوص جزئیات نتیجه کارشناسی در رابطه با این بخش از پرونده گفت: ۴۰میلیون به عنوان ارش البکاره و ۴۰میلیون مهر المثل تعیین شده است.

اعتراض خانواده ستایش به مبالغ تعیین شده

قاسمی آقباش افزود: خانواده ستایش به دنبال اعتراض به نتیجه کارشناسی هستند و قرار است اعتراض خود را به زودی ثبت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، ۲۳ فروردین‌ سال گذشته بود که گزارشی مبنی بر وقوع قتل یک دختر بچه ۶ ساله افغانستانی در روستای خیرآباد ورامین تحویل مراجع قضایی شد. گزارش حاکی از آن بود که ستایش قریشی که به گفته پدر او یک‌شنبه ۲۲ فروردین برای خرید بستنی از منزل خارج شده، دیگر به خانه بازنگشته است.

میزان ارش البکاره چقدر است مهرالمثل یعنی چه مجازات تجاوز به عنف ستایش قریشی حوادث ورامین حکم تجاوز به عنف تجاوز به کودکان اخبار قتل

در تحقیقات اولیه مشخص شد که پسر ۱۷ ساله همسایه که دچار وسوسه شیطانی شده بود، او را ربوده و پس از تجاوز به قتل رسانده است.

با اعلام این گزارش، دادستانی ورامین بر رسیدگی ویژه و خارج از نوبت پرونده تأکید کرد و از نخستین لحظات وقوع این جنایت، رسیدگی به این پرونده به طور ویژه و خارج از نوبت در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفت تا اینکه پس از صدور قرارمجرمیت و کیفرخواست، شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران، قاتل ستایش را بابت ارتکاب قتل به قصاص، تجاوز به‌عنف به اعدام و بابت جنایت بر میت به دیه محکوم کرد و این حکم در شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور تأیید شد.بهمن سال ۹۵، حکم قاتل ستایش برای اجرا به واحد اجرای احکام دادسرای ورامین ارجاع شد اما برای حکم دادگاه در خصوص ارش‌البکاره و مهرالمثل، حکم اجرا نشد.در حال حاضر حکم صادره به منظور اخذ استیذان، متوقف شده است.

۱. مهر المثل چیست ؟ و آیا مهر المثل با ارش البکاره متفاوت است ؟

مطابق تعریفی که در ترمینولوژی حقوق از این موضوع صورت گرفته است مهر المثل عبارتست از مالی که پس از وقوع نزدیکی و قبل از تراضی به مهرمعین به حسب شرافت و اوضاع و احوال زوجه به او داده می شود ( جعفری لنگرودی ، ترمینولوژی حقوق، صفحه ۷۰۲ ) امام (ره) درتحریر الوسیله جلد چهارم مساله ۵ صفحه ۵۸۴ و صاحب جواهر درجواهر الکلام اعتقاد دارند که مقصود از ارش البکاره همان مهر المثل است .

هرچند که امام ( ره ) درجلد دوم استفتاآت خودشان صفحه ۴۰۵ نظری دیگر می دهند بدین نحو که اگر مکرَه باکره باشد آیا علاوه بر مهر و دیه ، ارش بکارت نیز برای او واجب است ؟ محل تردید است واحوط این است . که از این نظر چنین به دست می آید که امام ( ره ) قائل به تفصیل بین مهرالمثل و ارش البکاره شده اند .

از دیگر سو آیت الله شیخ صادق روحانی نیز درمجموعه استفاآت خویش اینگونه بیان می دارد که : درموارد ثبوت مهر المثل ارش البکاره معنی ندارد ، زیرا مراد از مهر المثل مهر باکره است که با دخول بکارت زائل شده است وقهرا زیادتر ازمهر المثل ثیبه است ، پس ارش البکاره درهمان مهر المثل ملاحظه می شود .

آیت الله صانعی نیز درمجموعه استفاآت خویش اینگونه نظر می دهد که مرد تنها موظف به پرداخت مهرالمثل است و نه چیزی بیشتر و چون بکارت ازموارد موثر در تعیین مهر المثل است لذا ارش البکاره درمهرالمثل لحاظ می گردد .

آیت الله نوری همدانی درمجموعه استفتاآت خویش ارش البکاره راجدای از مهر المثل دانسته و در صورتی که زنا باعنف واکراه باشد آن رابرای دختر لازم می داند . آیت الله مکارم شیرازی تنها به مهرالمثل اکتفا نموده زاید برآن ( ارش البکاره ) را لازم نمی دانند .

آیت الله تبریزی نیز بیان می دارد که ارش البکاره جزئی از مهر المثل است و پسر فقط محکوم به دادن مهر المثل می گردد ونه بیش تر .

البته فقهای پیشین و ما تقدم نیز دراین مورد اظهار نظر کرده اند من جمله : این ادریس که در جلد ۳ صفحه ۴۴۹ اینگونه بیان می دارد که درموارد ازاله بکارت ناشی از روابط نامشروع تنها مهر المثل تعلق می گیرد .

از سوی دیگر علامه حلی درصفحه ۶۸۳ از کتاب خویش جمع بین مهر المثل و ارش بکاره را لازم می داند و به جمع آن دو حکم داده است .

محقق حلی در صفحه ۱۰۳۷ ازکتاب خویش جمع بین المثل وارش البکاره را لازم می داند .

شیخ طوسی درجلد ۳ المبسوط صفحه ۶۷ اینگونه بیان می دارد که به زن تنها مهر المثل تعلق می گیرد نه ارش البکاره.

شیخ حسن نجفی ( صاحب جواهر ) درجلد ۴۳ صفحه ۲۷۶ حکم به پرداخت مهر المثل وارش البکاره داده است والبته نظر عجیبی هم ابراز نموده و آن اینکه برای زن ثیبه نیز پرداخت ارش البکاره راساقط ندانسته است ونیز درنظر ابن ادریس پرداخت مهر المثل را به زن ثیبه درمورد زنای به عنف پذیرفته است .

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ