نحوه روغن گیری زیتون به روش سنتی /چگونه در خانه روغن زیتون بگیریم

3

نحوه روغن گیری زیتون به روش سنتی ، گرفتن روغن زیتون به روش خانگی ، چگونه در خانه روغن زیتون بگیریم ، ، روغن گیری در منزل ، دستگاه گرفتن روغن زیتون ، زمان روغن گیری زیتون ، تهیه روغن زیتون در منزل ، قیمت دستگاه روغن کشی زیتون

زیتون یکی از پرخاصیت ترین میوه های روغنی دنیاست که به اشکال مختلف قابل استفاده است. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان را به شکل چاشنی های مختلف می توان در وعده های غذایی استفاده کرد.  رایج ترین چاشنی آن در آشپزی روغن زیتون است که در طعم ها و رنگ و عطرهای مختلف فرآوری می شود.

معرفی شغل آزاد مشاغل درآمدزا در ایران شغل پر سود روغن گیری زیتون در خانه روغن گیری در منزل روغن زیتون تصفیه نشده دستگاه گرفتن روغن زیتون بهترین کسب و کار در روستا ایجاد شغل در روستا آموزش رایگان

روغن گیری زیتون به روش سنتی

روغن گیری از زیتون از گذشته های بسیار دور رایج بوده است و هر فرهنگی روش خاص خود را در تولید این روغن داشته است. قدیمی ها برای گرفتن روغن زیتون، میوه زیتون را با ضربه زدن به درخت زیتون روی یک پارچه جمع آوری می کردند، سپس آنها را آسیاب کرده و حرارت می دادند تا روغن پس دهد. شکل سنتی آن امروزه به صنعتی تبدیل شده است و روغن گیری از زیتون توسط دستگاه های طراحی شده به این منظور انجام می شود. اما آنهایی که دوست دارند در خانه روغن زیتون تهیه کنند می توانند از شیوه ی سنتی استفاده کنند که در اینجا شرح می دهیم.

چگونه در خانه روغن زیتون بگیریم

زیتون تازه با کیفیت را پس از برداشت شسته و پس از جدا کردن هسته، آن را خرد یا آسیاب کنید (آسیاب کردن زیتون نتیجه بهتری به شما می دهد). زیتون های آسیاب شده را درظرفی حرارت دهید تا کم کم روغن خود را پس دهند. سپس تفاله و روغن را در صافی بریزید و با وارد کردن فشار به تفاله باقی مانده روغن آن را جدا کنید (ریختن تفاله در پارچه ای محکم و تمیز برای این کار بهتر است  چون راحتر می توان به پارچه فشار آورد. فشار وارد کردن معمولا با کمک اهرم هایی انجام می شود در گذشته دو سنگ صاف روی هم کمک بیشتری به خارج شدن روغن می کرد.

معرفی شغل آزاد مشاغل درآمدزا در ایران شغل پر سود روغن گیری زیتون در خانه روغن گیری در منزل روغن زیتون تصفیه نشده دستگاه گرفتن روغن زیتون بهترین کسب و کار در روستا ایجاد شغل در روستا آموزش رایگان

نکته: در تولید روغن زیتون می توانید از زیتون های آسیب دیده استفاده کنید.

برخی برای افزایش سرعت روغن گیری مقدار کمی روغن زیتون که به آن روغن پایه می گویند به زیتون های آسیاب شده اضافه می کنند؛ برخی نیز به جای روغن کمی آب اضافه می کنند. از مواد شیمیایی نیز برای این کار می توان استفاده کرد که باعث کاهش کیفیت و عمر مفید روغن زیتون می شود.

کیفیت روغن زیتون خانگی

هر قسمت از مراحل تولید روغن زیتون در تولید روغن خوب، به خودی خود تاثیر می گذارد. به عنوان مثال منطقه ای که زیتون در آن به عمل

آمده است، رسیدگی ها به درخت زیتون، روش های برداشت زیتون، حمل و نقل آن و همچنین روش استخراج روغن زیتون و ذخیره سازی آن. مهم ترین آنها بلوغ و نوع زیتون است.

بلوغ میوه زیتون در تعیین مزه و کیفیت روغن زیتون تاثیر زیادی دارد. این بلوغ به زمان برداشت زیتون بستگی دارد. ممکن است طعم روغن زیتون اوایل فصل برداشت با طعم روغن زیتون اواخر فصل برداشت کاملا متفاوت باشد. زیتون کاملا رسیده روغن بیشتر با عطر و طعم بهتری نسبت به زیتون سبز به شما می دهد. این زیتون در کاهش هزینه تهیه روغن و عملکرد آن نیز تاثیر گذار است. اما روغن زیتون سبز دارای آنتی اکسیدان بیشتر و عمر طولانی تری نسب به روغن زیتون رسیده است.

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده کیفیت روغن زیتون، نوع زیتون است، گونه های مختلف زیتون با طعم تلخ خفیف تا تلخ بسیار تند وجود دارند که استفاده از آنها انواع روغن زیتون را به شما می دهد.

معرفی شغل آزاد مشاغل درآمدزا در ایران شغل پر سود روغن گیری زیتون در خانه روغن گیری در منزل روغن زیتون تصفیه نشده دستگاه گرفتن روغن زیتون بهترین کسب و کار در روستا ایجاد شغل در روستا آموزش رایگان

نکته: دخالت در طعم زیتون در میزان آنتی اکسیدان، عمر مفید و رنگ آن  تاثیر می گذارد.

نگهداری روغن زیتون

توجه داشته باشید که نگهداری روغن زیتون اصول خاص خود را دارد، قرار گرفتن روغن زیتون در معرض نور و حرارت به کیفیت، طعم و ماندگاری آن آسیب می زند.

پس بهتر است روغن زیتون گرفته شده را در بطری های شیشه ای مات یا رنگی بریزید تا مانع از جذب نور شود. روغن به دست آمده را در جای خشک و خنگ نگهداری کنید.

آیا می توان در منزل از زیتونهای سیاه و رسیده روغن گرفت و اگر اینکار شدنی است لطفا طرز تهیه ان را توضیح دهید.

پاسخ : هموطن عزیز با سلام : بله این کار ممکن است و به این روش دستی یا سنتی می گویند ولی درصد روغن دهی آن کمتر است طرز کار به این صورت است:

اولا” باید زیتون ها رسیده باشند به طوری که رنگ آنها سیاه شود وروی درخت بماند تا میوه ها پژمرده شود به طوریکه بات کان دادن شاخه ها میوه ها از درخت جدا شده و به زمین بریزند یعنی آب میوه کم وروغن آن زیاد شود.

ثانیا” میوه های زیتون را جمع نموده و در ظرفی شستشو می دهیم سپس آنها را کوبیده تا هم میوه ها هم هسته زیتون کاملا” له شود بعد آنرا داخل دیگی قرار می دهید سپس مقداری آب به آن اضافه نموده و آن را می جوشانیم در این صورت روغن در سطح بالا و آب زیتون در سطح پایین قرار می گیرد وب ا احتیاط روغن روی آب را می گیریم به یاد داشته باشید روغنی که به این روش گرفته می شود بکر بوده و هیچ افزودنی ندارد و تنها عیب کار این است که به دلیل پرس نشدن تمامی روغن را نمی توان جدا کرد ولی در نبود کارخانه می توان این کار را انجام داد.

معرفی شغل آزاد مشاغل درآمدزا در ایران شغل پر سود روغن گیری زیتون در خانه روغن گیری در منزل روغن زیتون تصفیه نشده دستگاه گرفتن روغن زیتون بهترین کسب و کار در روستا ایجاد شغل در روستا آموزش رایگان

از هر یک لیتر روغن زیتون از چند کیلو زیتون به دست می آید؟ 

پاسخ : مقدار روغن زیتون بستگی به نوع زیتون دارد از ۷٪ شروع می شود تا ۲۲٪ یعنی اگر زیتون شما از نوع شنگه استخوانی باشد ممکن است ۷ الی ۱۲درصد روغن داشته باشد ولی زیتون زرد باشد ممکن است تا ۲۲ درصد روغن بدهد در موارد استثنایی ممکن است ۲۵٪ روغن داشته باشد که کم پیش می آید یعنی برای یک لیتر روغن باید ۵ کیلو گرم لازم است “البته زیتونی که بتوان از آن روغن گرفت زیتون شهریور ماه نیست باید بدانید برای روغن گیری باید تا آذر ماه صبرکرد تا زیتون کاملا”رسیده تا سیاه شود تا بتوان از آن روغن گرفت “نتیجه می گیریم زیتون اگر ۳ ماه بعد از شهریور روی درخت بماند خود بخود وزن کنونی آن نصف خواهد شد یعنی برای یک لیتر روغن باید ۹ تا ۱۰ کیلو زیتون سبز لازم است .

در مرحله تخمیر درصد نمک اگر ۱۰ درصد باشد اشکالی ندارد؟ زیتون پس از شیرین شدن باید در یخچال نگهداری شود حالا که زیتون زیاد داریم و یخچال در منزل جا ندارد چگونه خارج از یخچال نگهداری کنیم تا فاسد نشوند؟

پاسخ : هموطن عزیز با سلام در مرحله تخمیر اگر مقدار نمک زیاد باشد تخمیر زود تر اتفاق می افتد و ایرادی ندارد اما مرحله بعد نگهداری نگهداری زیتون است برای نگهداری زیتون شکسته نیازی به یخچال نیست  فقط برای نگهداری باید مقدار نمک مناسب باشد تا زیتون به اصطلاح “وا نرود یعنی شل نشود “شما زیتون خود رادرجای سایه و در انباری که هوای طبیعی داشته باشد نگهداری نمایید.

زیتون های داخل یخچال بعداز مدتی روی آب ظرف حالت روغنی و زرد رنگ پیدا میکند آیا این زیتون فاسد شده یا نه ؟ من در سال گذشته مرحله ی تخمیر را انجام ندادم ( سرکه نریختم ) اما مزه اش خوب شد میشه سرکه نریخت؟ یا حتما لازم است؟

پاسخ : میوه زیتون یک میوه خاصی است درخلقت آن  از مواد اسیدی تشکیل  شده است وقتی میوه زیتون می شکند و برای شیرین شدن بانمک (سودها) مخلوط می شود طبیعی است که مقداری از آن تجزیه می شود و به بالای ظرف قرار می گیرد پس از مدتی مانند سرشیر روی ظرف را می پوشاند و این طبیعی است و نشان از فاسد شدن نیست . برای جلوگیری از سیاه شدن زیتون درب الای ظرفهای نگهداری باید نو.عی پارچه توری یا گونی روی ظرف قرار بدهیدتا زیتونها بالای آب نیامده وکاملا” آب روی آنهارابپوشاند تا سیاه نشود.

سرکه ریختن به زیتون نوعی طعم دادن به آن است واختیاری است.

چجوری بفهمیم زیتون رسیده و آماده ی چیدن از روی درخت هستش؟ آیا سود سوزآور ممکنه خراب بشه؟ از کجا بفهمیم سود سالمه و عمل میکنه؟ جای نگهداری سود گرم یا سرد باید باشه؟ من نوع زیتونم را نمیشناسم فقط رنگش سبزه و درشت و چربه

پاسخ : بهترین زمان برای چیدن زیتون قبل از لکه دار شدن زیتون است زیتونی که لکه های بنفش بر روی آن پیدا شد یعنی رسیدن و روغنی شدن آن است که برای کنسروی به درد نمی خورد. با توجه به گرمسیری منطقه کرمان اواخر مرداد زمان مناسبی برای شیرین سازی درمنطقه شماست .به عنوان کسی که درخصوص شیرین سازی زیتون سالها تجربه دارم به شما و سایر هموطنان شیرین سازی به روش سود سوزآور را توصیه نمی کنم .زیرا این روش ریسک بالایی دارد حتی کسانی که سالها در شیرین سازی زیتون کار کرده اند ممکن است در بین چند بشکه یکی یا دوتای آنها خوب نباشد .بهترین روش برای شما و کسانی که تجربه کمی دارند شیرین سازی به روش شکستن است . شما پس از چیدن زیتون آن را ۲۴ ساعت در هوای معمولی دور از نور خورشید نگهداری کنید سپس زیتون ها را در سطح صاف بشکنید و در نمک سنگی و آب بخوابانید هر ۲ روز یکبار آب آن را عوض کنید طی ۱۵ الی ۲۰ روز زیتون شما آماده مصرف است

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 3 )
  1. روح اله می گوید

    با سلام
    در توضیحات گفتید که زیتونی که لکه بنفش دارد به درد کنسرو نمی‌خورد . میخواستم دلیلش رو بدونم
    چون ما تا حالا فکر میکردیم زیتون هر چه پر رنگ تر(بنفش وسیله)بشود بهتر است.

  2. هاشم می گوید

    گفته میشه که روغن زیتون نباید حرارت ببیند چون تبدیل به ماده سمی و مضر میشود. پس چطور برای روغن گیری انرا میجوشانند. یعنی روغن زیوتونهای موجود همه مضر هستش. قیمت بسیار گران سم میخریم؟

    1. داود می گوید

      اینها حرف های هست که در گوش ما کرده اند و روغن زیتون تحمل بالاتری نسبت به بقیه روغن ها در مقابل حرارت دارد