سپرده ارزی چیست؟ +شرایط افتتاح حساب ارزی و مزایای آن

0

افتتاح حساب‌های ارزی یکی از راهکارهای است که نظام بانکی برای جذب ارزهای در اختیار مردم در نظر گرفت تا از این طریق ارزهایی که مردم در خانه های خود نگه می دارند، به سوی نظام بانکی سوق داده شود؛ به ویژه اینکه این روزها با افزایش نرخ ارز حتی مردم عادی نیز مشتریان پر و پا قرص این آشفته بازار شده اند.

 

این در حالی است که مشتری ممکن است این ارز را به قیمتی بالاتر از بازار آزاد خریداری کرده باشد که در این حالت هیچ انگیزه ای برای مشتری ارزی بانک به منظور افتتاح حساب باقی نخواهد ماند و ترجیح می دهند ارز را نزد خود و در منازل نگه دارند تا شاید با افزایش دوباره قیمت سودی را نصیب خود کنند.

 

استعلام بانکها به منظور افتتاح حساب ارزی برای مشتری با در نظر گرفتن سوابق و احراز هویت صورت می گیرد.

حداقل موجودی برای افتتاح حساب ارزی چقدر است؟

حداقل موجودی برای افتتاح سپرده مدت دار ارزی ۱.۰۰۰ واحد ارز مورد نظر و برای افتتاح حساب قرض الحسنه ارزی ۱۰۰ واحد ارز مورد نظر می باشد.

حداقل دوره برای تخصیص سود به سپرده ارزی چقدر است؟

حداقل ۳۰ روز و پرداخت سود بصورت ماهانه انجام می شود.

در صورت بستن سپرده ارزی قبل از سررسید سود به چه صورت محاسبه می شود؟

بر مبنای سود سپرده دوره قبل کمتر از یکسال و بدون احتساب جریمه محاسبه و پرداخت می شود.

آیا برای افتتاح حساب مدت دار ارزی حساب دیگری هم باید افتتاح کرد؟

بلی، بایستی حساب قرض الحسنه ارزی با حداقل موجودی ۱۰۰واحد ارز مورد نظر برای واریز سود حساب مدت دار ارزی افتتاح نمود.

آیا می توان حساب قرض الحسنه ریالی را بعنوان حساب واریز سود سپرده ارزی معرفی نمود؟

خیر، با توجه به اینکه سود هر سپرده سرمایه گذاری مدت دار ارزی با نوع ارز آن یکسان می باشد، بنابراین متقاضی افتتاح حساب مذکور در زمان افتتاح می بایست حداقل دارای یک حساب قرض الحسنه پس انداز ارزی به همان ارز نزد بانک باشد تا به عنوان حساب سپرده واریز سود به سیستم معرفی گردد.

آیا حسابهای قرض الحسنه ارزی در قرعه کشی بانک شرکت می کنند؟

بلی

سقف خرید ارز بدون منشاء توسط بانک چقدر است؟

مطابق قانون مبارزه با پولشویی، حداکثر وجه نقدی که هر شخص بدون ذکر منشأ تأمین آن می تواند جهت انجام هرگونه خدمات به سیستم بانکی ارائه نماید، معادل ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰ریال بابت تمامی ارزهای مجاز می باشد.

نرخ مرجع ارز چیست؟

نرخی است که روزانه توسط بانک مرکزی تعیین می شود.

آیا ارسال ارز از خارج از کشور به حساب ریالی امکان پذیر هست؟

بلی، بعد از دریافت حواله توسط شعبه موردنظر از مدیریت بین الملل، مشتری بایستی به شعبه مراجعه و درخواست انتقال مبلغ حواله به حساب ریالی خود نماید.

آیا دریافت حواله فقط برای مشتریان بانک صورت می گیرد؟

خیر درصورتیکه در حواله وارده، آدرس، نام و شماره تماس گیرنده حواله ذکر شده باشد، طی تماس تلفنی بانک با ذینفع حواله، شعبه مورد نظر وی مشخص و ذینفع جهت اخذ مبلغ حواله به شعبه مذکور راهنمایی می گردد.

مراحل و شرایط صدور تمکن مالی چیست؟

در صورتیکه تایید وزارت امور خارجه مورد نظر سفارت خانه باشد:
۱- صدور فرم گواهی تایید سپرده توسط واحد ریالی شعبه به فارسی
۲- تایید مدیریت عملیات ارزی
۳- ترجمه توسط دارالترجمه (مشتری باید به دارالترجمه سفارش کند که فرم را به تایید وزارت خارجه برساند)
در صورتیکه تایید وزارت امور خارجه مورد نظر سفارت خانه نباشد:
۱- صدور فرم گواهی تایید سپرده توسط شعب ریالی
۲- ترجمه توسط شعب ارزی

چرا برای دریافت گواهی تمکن به زبان انگلیسی باید از شهرستان به تهران مراجعه نمود؟

برای دریافت گواهی تمکن مالی نیازی نیست که از شهرستان به تهران مراجعه نمایید. شما می توانید درخواست گواهی تمکن مالی خود را به یکی از شعب شهرستان محل سکونت خود ارائه نمایید. سپس همکاران شعبه درخواست شما را برای واحد ارزی مربوط در تهران ارسال می کنند. گواهی تمکن پس از صدور به شعبه درخواست کننده ارسال خواهد شد و شما می توانید با مراجعه به شعبه گواهی تمکن خود را دریافت نمایید.

به غیر از اصول کلی که شورای پول و اعتبار تصویب کرده هریک از بانک ها برای افتتاح حساب ارزی قوانین مخصوص به خودشان دارند.

یک سپرده و کلی گزینه

برخلاف سپرده های ریالی که شورای پول و اعتبار بر آن نظارت می کند، در سپرده های ارزی دست بانک ها باز است. براساس «مجموعه قوانین ارزی» که توسط بانک مرکزی در سال ۹۱ منتشر شده است، بانک ها می توانند سه نوع حساب پس انداز، جاری و سرمایه گذاری مدت دار را افتتاح کنند. البته تنها به سپرده سرمایه گذاری سود تعلق می گیرد و میزان سود پرداختی توسط هر بانک تعیین می شود. لذا بانک ها نرخ های متفاوتی را اعمال می کنند. این درحالی است که در سپرده های ریالی یک نرخ توسط شورای پول و اعتبار تعیین می گردد. میزان حداقل سرمایه لازم برای افتتاح حساب نیز توسط هر بانک تعیین می گردد. کارمزد و شرایط فسخ قرارداد هم جزو دیگر مواردی است که بانک ها می توانند با صلاحدید خود تعیین نمایند. پس قبل از این که بخواهید سپرده ارزی افتتاح کنید، لازم است شرایط بانک های مختلف را با دقت بررسی کنید و بعد تصمیم بگیرید.
توصیه ما این است که برای افتتاح هرگونه حساب سپرده گذاری ارزی به ۵ گزینه زیر توجه داشته باشید:

۱- نرخ سود

نرخ سود سپرده دلاری در بین بانک ها متفاوت است. نرخ سود سالانه دلاری معمولا از ۴.۵ درصد در بانک کشاورزی شروع می شود و با نرخ ۶درصد (بانک ملت) و ۶.۱ درصد (بانک صادرات) ختم می شود. این نرخ ها را به صورت میدانی و با پرسش از شعب بانک ها به دست آورده ایم. البته در برخی از موارد اطلاعات با هم در تضاد بود! که با تماس با روابط عمومی بانک ها این چالش را برطرف کردیم. اطلاعات نرخ سود برخی از بانک ها در جدول آمده است. ممکن است با خود بگویید که هر بانکی که نرخ سود بالاتری می دهد، بهتر است اما هرگز این گونه نیست و باید معیار های دیگری را نیز در نظر بگیرید.

۲- پرداخت نرخ سود

شاید برای شما مهم است که سود را به صورت ماهانه دریافت کنید و آن را خرج زندگی کنید. اگر این گونه هستید، باید بدانید که برخی از بانک ها این اجازه را به شما نمی دهند اما برخی دیگر هستند که اجازه برداشت سود سپرده دلاری را به صورت ماهانه اما ریالی می دهند. برای مثال بانک ملی، سود را به صورت ماهانه و دلاری واریز می کند و اجازه برداشت دارید اما بانک های سپه و صادرات سود ها را در سررسید واریز می کنند. بانک ملت هم به شما اجازه می دهد سود را به صورت ماهانه برداشت کنید اما ریالی.

۳- جریمه برداشت در بین دوره

اگر شما قرارداد سپرده دلاری یک ساله ببندید و در بین دوره به هر دلیلی منصرف شوید، بانک ها شما را جریمه می کنند. این جریمه به این صورت است که نرخ سود کمتری به شما پرداخت می کنند. اکثر بانک ها به این ترتیب عمل می کنند که نرخ سود دوره قبل منهای نیم درصد را به شما می پردازند. مثلا اگر در ماه هفتم پول خود را از بانک برداشتید، نرخ سود شما مساوی نرخ سود شش ماهه منهای نیم درصد است. البته برخی از بانک ها نظیر بانک کشاورزی نرخ دوره قبل را به شما می دهند.

۴- کارمزد سود

یکی دیگر از مواردی که در دریافت سود سپرده های ارزی باید به آن توجه کرد، کارمزد سود است. این کارمزد به این صورت است که بخشی از سود مقرر صرف کارمزد می شود و به بانک برمی گردد. اگر چه رقم کارمزد بسیار پایین است اما به هر حال مهم است. کارمزد معمولا دو در هزارم سود تعلق گرفته است. یعنی اگر شما ۱۰۰ دلار سود دریافت کردید، دو دهم دلار را باید به بانک بازگردانید. البته شرایط برخی از بانک ها متفاوت است که برای مشاهده آن می توانید به جدول این صفحه نگاه کنید.

۵- حداقل موجودی افتتاح حساب

برای این که بتوانید حساب دلاری باز کنید باید حداقل ۱۰۰۰ دلار داشته باشید. یعنی برای افتتاح حساب باید حدود ۳.۵ میلیون تومان هزینه کنید. این در مورد همه بانک ها صادق است اما اکثر بانک ها برای واریز سود، شما را وادار می کنند تا حساب سپرده پس انداز نیز افتتاح کنید که باید ۱۰۰ دلار به آن واریز کنید. بنابراین، برای افتتاح حساب باید ۱۱۰۰ دلار داشته باشید. البته برخی بانک ها حساب ۱۰۰ دلاری را اجبار نمی دانند.

در پایان

آنچه در این دو شماره از صفحه دخل و خرج گزارش شد، حساب و کتاب های مربوط به سودآوری حساب های دلاری است. حساب هایی که به نظر سودآوری کمتری دارند، اما بزرگترین فایده این حساب ها از بین رفتن ریسک تغییر نرخ ارز است. با افتتاح این نوع حساب ها می توانید از سود   و ریسک کمتر استفاده کنید.

نرخ سود بانک ها مزایای حساب ارزی شرایط افتتاح حساب ارزی سود سپرده ارزی بانک ملی سود سپرده ارزی بانک ملت سود سپرده ارزی بانک کشاورزی سود سپرده ارزی بانک صادرات سود سپرده ارزی بانک سامان سود حساب ارزی بیشترین سود سپرده بالاترین نرخ سود سپرده ارزی بالاترین نرخ سود بانکی اطلاعات عمومی روز اخبار بانکی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ