حذف منتقدان ؛ رویکرد جدید دفتر رئیس‌جمهور ؟

0

به گزارش ساتین : به نظر می‌رسد با گذشت ۶ ماه از عمر دولت یازدهم، دفتر رئیس‌جمهور شیوه جدید را در حذف رسانه‌های منتقد به کار گرفته است و فقط از رسانه‌های خودی جهت حضور در برنامه‌ها دعوت می‌کند.

 حجت‌الاسلام حسن روحانی در ایام قبل از انتخابات ۲۴ خرداد که مشغول برگزاری میتینگ‌ها و سخنرانی‌های انتخاباتی بود بر جریان آزاد اطلاعات تاکید ویژه‌ای داشت و کم‌و بیش به این موضوع که رسانه‌ها در نقد و اظهار نظر باید آزاد باشند و آنها را نباید با محدودیت مواجه کرد تاکید داشت.
کارشناسان رسانه‌ای معتقدند که دولت توسعه‌گرا و دولتی که بخواهد نظام اجتماعی را به سوی سطوح بالاتری از توسعه‌یافتگی سوق دهد، لاجرم باید قادر به تامین نیازهای اطلاعاتی و دانشی جامعه و به‌ویژه تحقق توسعه اطلاعاتی از طریق تضمین دسترسی آزاد به جریان اطلاعات باشد.
دسترسی آزاد به اطلاعات از شعارهای روحانی در ایام انتخابات بود؛ لذا اصحاب رسانه با تکیه بر این شعارها این انتظار و امید را داشتند که دولت جدید سازوکارهای معینی را برای تضمین دسترسی به اطلاعات فراهم کند. یکی از نقاط ضعف جدی دولت گذشته، دسته‌بندی در ارائه اطلاعات و اعتماد به رسانه‌های خود(وابسه به بودجه دولت) بود تا جایی که شاهد بودیم تیم رسانه‌ای دولت دهم در اواخر عمر خود از رسانه‌هایی که برخلاف میل و تصمیم انها عمل می‌کرد مطلقا بری حضور در برنامه‌ها دعوت نمی‌کرد.
اما با گذشت ۶ ماه از عمر دولت حسن روحانی شاهد هستیم که وعده‌های حسن روحانی در این بخش تا حدود زیادی رنگ باخته است و دراین زمینه نه تنها به اعتدال و عدالت خاصی نرسیدیم بلکه در گاهی اوقات حرکت تیم رسانه‌ای دولت در حذف رسانه‌های منتقد رویکردی افرطگرایانه به خود گرفته است.
به نظر می‌رسد که دفتر رئیس‌جمهور که سرپرستی تیم رسانه‌ای را برعهده دارد، رویکرد سیاسی خود را دنبال می‌کند و در این زمینه اگر رسانه‌ای همسو و همجهت با آنان نباشد از لیست دعوت برای حضور در برنامه‌ها حذف می‌شوند.
حذف حضور خبرنگاران در حیاط محل برگزاری جلسات هیئت دولت در روزهای چهارشنبه و محدود شدن آن تنها به نشست خبری آقای سخنگو و همچنین حضور پررنگ رسانه‌های دولتی در برنامه‌های رئیس‌جمهور و به طور کلی برنامه‌های که نهاد ریاست‌جمهوری بانی برگزاری آن است در مقایسه با گذشته نه تنها وضعیت مطلوبی پیدا نکرده بلکه تیغ آن برنده‌تر شده است.
تا پیش از این در برنامه‌های آقای روحانی خبرنگاران رسانه‌های دولتی و غیر دولتی، اعم از ایرنا، ایسنا روزنامه ایران، خبرآنلاین، اعتماد و شرق، همشهری، برنا،  تسنیم، فارس و مهر دیده می‌شد اما اکنون و پس از سفر اردوغان به تهرن با وجود اینکه رئیس‌جمهور، چندین برنامه سخنرانی داشته است اما غالباً خبرگزاری های دولتی بودند که مجوز حضور در برنامه‌های رئیس‌جمهور را گرفته بودند.
گفته شده است که محمد نهاوندیان و حسین فریدون کنترل اطلاع‌رسانی دولت را بر عهده گرفته‌اند و در این بین نهاوندیان که رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز به حساب می‌آید به نظر می رسد تصمیم و عزم جدید و تازه‌ای را در حذف رسانه‌های منتقد به کار گرفته‌اند.
حال اینکه شخص رئیس جمهور از این رویکرد جدید دفتر خود در حذف رسانه‌های منتقد خبر دارد یا خیر امر دشواری است اما امیدوار هستیم که دولتی که روحانی نام آن را دولت تدبیر و امید گذاشته بود تدبیر مناسبی را در ارائه اطلاعات و دسترسی به جریان آزاد اطلاعات اتخاذ کند.
مرجع : تسنیم
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ