آموزش نسخه خوانی در داروخانه

4

آموزش نسخه پیچی در داروخانه

بنام خداوند خوبی ها و با سلام خدمت شما کاربر گرامی

در این مطلب از سایت ، توضیحاتی در ارتباط با نحوه فعالیت در داروخانه به عنوان نسخه پیچ رو برای شما ارائه خواهیم داد و به شما در افزایش قدرت نسخه خوانی کمک خواهیم کرد .

پیشنهاد میکنیم که قدری وقت گذاشته و تمام مطالب این مقاله رو مشاهده کنید ، امید است که مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره .

مقدمه :

فعالیت در هر مجموعه ای مستلزم شناخت و رعایت قوانین و مقررات حاکم بر آن می باشد . دارو خانه به عنوان یک پایگاه درمانی که مستقیما با سلامت جامعه مرتبط می باشد دارای مقرراتی است که رعایت آنها ارتقای کیفیت خدمت رسانی و تضمین سلامت جامعه را در بر خواهد داشت . قانون مربوط به پزشکی و دارویی ،مواد خوردنی و آشامیدنی و اصلاحیه های بعدی آن ، تعاریفی را از داروخانه ، مسئول فنی و موسس ارائه کرده است که در زیر به طور مختصر به آنها اشاره می کنیم .

داروخانه :

داروخانه موسسه ای پزشکی است که با اخذ پروانه مخصوص از وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی تاسیس شده و با داشتن مسئول فنی واجد شرایط به ارائه خدمات دارویی و عرضه دارو، شیر خشک و مکمل های غذایی رژیمی ،غذاهای کمکی شیرخواران و لوازم مصرفی پزشکی و فرآورده های آرایشی و بهداشتی مجاز مبادرت می نماید .

مسئول فنی:

داروسازی است که باداشتن برگ تشخیص صلاحیت مسئول فنی صادره از سوی اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر و پروانه مسئولیت فنی از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مربوطه ، به وظایف قانونی خود در داروخانه عمل می نماید و مسئولیت فنی آن را بر عهده می گیرد .

موسس :

عبارتست از شخصیتی که صلاحیت آن جهت تاسیس داروخانه مطابق ضوابط و مقررات به تایید کمیسیون امور داروخانه ها مصرح در ماده ۲۰ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی ،مواد خوردنی و آشامیدنی رسیده است و پروانه تاسیس داروخانه از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مربوطه ، دریافت نموده است .

تکنسین دارویی :

نسخه پیچ ،دارو یار ، دستیار داروساز ، تکنسین دارویی ، پراتیک یا کارمند داروخانه ، شخصی است که اقدام به نسخه پیچی در داروخانه می کند . برخی از آنها به صورت تجربی و برخی با گذراندن دوره های آموزشی وارد این شغل می شوند .

ما در مورد مسئول فنی و موسس به ارائه وظایف نپرداختیم اما چون بحث اصلی ما نسخه پیچ هست ، به وظایف آن اشاره می کنیم :

۱- خواندن نسخه و جمع آوری اقلام دارویی تجویز شده

۲- برقرای ارتباط محترمانه و موثر با بیمار و مراجعین

۳- قیمت زنی دستی یا ثبت الکترونیکی دارو

۴- حفظ نظم چیدمان اصولی و علمی داروها

۵- انبارداری و ثبت موجودی و کمبود داروها

۶- استفاده از روپورش با نصب پلاک مشخصات

تعریف دارو

دارو ماده ایست که برای پیشگیری،تشخیص و یا درمان یک بیماری مصرف می شود

نام ها مختلف یک دارو

هر دارو ۴ نوع نام دارد که هر کدام از آنها مفهوم خاصی دارند .

نام شیمیایی : نشان دهنده ساختار مولکول دارو است . مثلا نام شیمیایی سالبوتامول : آلفا۱-۱ و ۱دی متیل اتیل آمینو متیل-۴- هیدروکسی-۱و۳ بنزن دی متانول می باشد .

نام رمز : وقتی دارویی کشف می شود تا زمانی که مراحل آزمایشگاهی و قانونی آن طی شده و اثر بخشی دارو کاملا اثبات شود با اسم رمز معرفی می گردد ،مثل SGH68.

نام عمومی = ژنریک : اسم بین المللی یک دارو است که در تمام دنیا ، دارو به آن نام شناخته می شود ، مثل سالبوتامول . تقریبا همه داروها فقط یک نام ژنریک دارند.

نام تجاری = Trade = Brand :  اسمی است که هر کارخانه به طور مختص برای محصول خود انتخال و آنرا با نماد ® مشخص می نماید . البته کارخانه موظف است نام ژنریک را حتما روی بسته بندی دارو ذکر کند . برای مثال برخی نام های تجاری سالبوتامول عبارتند از : Ventolin ، Ventalex ، Asthalin .

مطالبی در مورد نسخه خوانی و اختصاراتی که در نسخه ها بکار می رود.

برخی اختصارات متداول در مورد نوع دارو:

۱-شربت Syrup
۲-سوسپانسیون Susp
۳-کپسول نرم Softgel
۴-کپسول Cap
۵-قرص Tab
۶-اسپری SprیاInh
۷-پماد Pom یاOint
۸-شیاف Supp
۹-پودر بسته بندی Sachet
۱۰-قطره DropیاColleg
۱۱-آمپول AmpیاVial

علامت اختصاری دارو ها در نسخه ها

پزشک علاوه بر شکل دارویی، نوع استفاده از داروها را معین میکند. مثلا آمپول ها وریدی یا عضلانی و یا موضعی استفاده شوند.

×      IM داخل عضلانی « Intra Muscular »

×      Vag داخل واژن « Vaginal »

×      IV داخل وریدی « Intra Venous »

×      IA داخل مفصل « Intra Articulal »

×      IL داخل ضایعه « Intra Lesional »

×      CS زیر پوستی « Sub Cutaneous »

تعداد دفعات مصرف دارو را در نسخه

×      d یعنی daily ( روزانه )

×      Bd یا BID یعنی (دوبار در روز )

×      QID یعنی ( چهار بار در روز )

×      TDS یا TID ( سه بار در روز )

×      h یعنی ( به ساعت )

×      Hs, qpm یعنی ( شبانه )

×      PRN یعنی ( به هنگام نیاز یا به هنگام درد )

×      q6h یعنی ( هر شش ساعت )

×      qod یعنی ( یک روز در میان )

میزان وزن یا عدی دارو در غلظت خاص با علامت های زیر مشخص می شود که بعضی مواقع درساخت دارو های ترکیبی به ویژه پوست به کار می رود:

×      g یعنی گرم

×      mg یعنی میلی گرم

×      Mg میکرو گرم

×      M یعنی مولار

×      Mi یعنی میلی لیتر

لطفا به این موضوع دقت داشته باشید که زمان مصرف دارو یعنی اینکه دارو با غذا مصرف شود یا نه، بسیار مهم است. و دقت در موضوع ذکر شده در میزان جذب دارو یا عوارض گوارشی ناشی از مصرف دارو ها موثر می باشد. پزشک از اصطلاح p.c ( aftermeal ) یعنی بعد از غذا استفاده می کند.   نکته:   در نسخه پزشکان آمپول « Amp »، قرص « Tab  » و شربت « Syp » شایع ترین کلمات اختصاری مورد استفاده می باشند.

در نسخه نویسی علائم اختصاری زیر در نظر گرفته شود:

g←گرم
gr ←گرین: ۱۵ gr ‗‗ g 1
۱ انس (oz) ←۳۰ml(cc)  مایع و ۳۰g جامد
Tspقاشق چایخوری ←  ۵/۲ ml
Tbspقاشق   غذا خوری← ml   ۱۵
۱qt ←۱۰۰۰ml
gtt←drop
bid ← ۲ بار در روز
tid←۳ بار در روز  q8h
q.i.d ←۴ بار در روز
hs← موقع خواب مصرف شود
qAm ←هر روز صبح
Qs←مقدار کافی
supp←شیاف
Susp ←سوسپانسیون
Sol ←محلول
qhs←هر شب موقع خواب
Effervescent ← جوشان
oint← پماد

تکنسین داروخانه چیست اصول نسخه خوانی آموزش نسخه خوانی pdf آموزش کار در داروخانه آموزش رایگان نسخه خوانی آموزش رایگان

نکته مهم در نسخه خوانی و آموزش نسخه خوانی :

قطعا تکرار و تمرین مهمترین راه تسلط بر خواندن نسخه است.با این وجود کسی که به مبحث داروشناسی مسلط نباشد هرگز به نسخه خوان حرفه ای تبدیل نمی شود .

البته قابل ذکر هست که بسیاری از قوانین بیمه ها و داروهای تحت پوشش بیمه ها دائما در حال تغییر هست و از طریق الکترونیکی و سایت بیمه ها این تغییرات در دسترس داروخانه ها می باشد .

+++ دقت داشته باشید که با شرکت در کلاس های نسخه خوانی و یا مطالعه ۱۰ باره ی کتاب ها و نرم افزارها و جزوه های مختلف ، بدون اینکه به تمرین و تکرار و خواندن نسخه پرداخته و مهمتر از اون مدتی بصورت کارآموز کار نکنید ، نخواهد توانست تا تسلط کافی بر موضوع داشته باشید .

پس بخواهیم به طور اجمالی فرایند نسخه خوانی رو توضیح بدهیم اینطور خواهد بود .

۱- مطالعه کامل مبحث داروشناسی (آشنایی کامل با انواع داروها،دیکته داروها ،شکل های دارویی، اسامی دارو ها و گروه های دارویی) – بدون تسلط بر این موضوعات حقیقتا هرگز در کار در داروخانه به عنوان نسخه خوان موفق نخواهید بود ، شاید بپرسید چرا ؟؟؟ یک علت آن رو این طور بگویم که ؛ شما توانستید از روی نسخه داروی Losartan رو بخونید ، تا زمانی که ندانید این دارو از گروه داروهای ضد فشار خون هست ، باید تمام قفسه های داروخانه رو بگردید . زیرا در اکثر داروخانه ها تقریبا قریبا به ۱۰۰% داروها بر اساس گروه های دارویی چیده شده اند . یا برخی داروها با نام تجاری توسط پزشک تجویز می شوند . بعنوان مثال  Lozar که نام تجاری داروی Lozartan می باشد . شما باید بدانید که Lozar مربوط به این دارو هست که بتوانید به بیمار ارائه دهید و حتی آشنایی با املا و دیکته دارو که در تشخیص دارو بخصوص داروهایی که ناقص در روی نسخه نوشته می شوند بسیار مهم می باشد و  … پس تسلط بر این مبحث کاملا ضروری و اولین قدم در نسخه خوانی است . علاوه بر موارد ذکر شده نکات دیگری نیز وجود دارد که میتواند شما را در بهبود قدرت نسخه خوانی کمک کند.

۲- خواندن نمونه نسخه های آموزشی ، معمولا پس از کار کردن هرچند کوتاه در یک داروخانه خیلی سریع با دست خط پزشک های محدوده آشنا خواهید شد . اما برای شروع کار و دسترسی نداشتن به داروخانه جهت کار و یا کارورزی ، داشتن تعداد زیادی نسخه جهت تسلط ضروریست .

۳- کار در داروخانه که میتواند بصورت کارآموز نیز باشد . تا با سایر داروها ، نحوه قیمت زنی داروها ، قوانین بیمه ها و … بصورت عملی و از نزدیک آشنا شوید .

پس همونطور که میبینید حتما نیاز نیست که شما در کلاسهای نسخه خوانی شرکت کنید . البته هر چند این کار می تواند اطلاعات دیگری نیز در اختیار شما قرار دهد اما عملا شما با مطالعه مبحث داروشناسی و تمرین با نمونه نسخه ها و کارآموزی در یک داروخانه میتوانید تسلط کافی رو بدست بیارید اما اگر تمایل به دریافت مدرک تکنسین داروخانه دارید و میخواهید تا علمی تر قدم در این شغل بگذارید شرکت در کلاسها برای شما مفید خواهد بود. امروزه در بسیاری از داروخانه ها، تکنسین هایی هستند که بصورت تجربی و حتی با مدارک زیر دیپلم فعالیت می کنند.

دانلود رایگان آموزش نسخه خوانی داروخانه pdf

دانلود رایگان جزوه نسخه خوانی داروخانه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 4 )
  1. سامان می گوید

    سلام اگه ممکنه فایل pdf این کتاب رو واسم ایمیل کنید ی دنیا ممنون بابت سایت خوبتون

  2. سامان می گوید

    متاسفانه لینک دانلود قدیمی شده و وجود نداره

  3. رحمان می گوید

    سلام لطفا یکی فایل pdf اموزش نسخه خوانی و … رو واسم بفرسته ممنون میشم اینم شمارمه تو واتس آپ یا حتی جیمیل،
    ۰۹۳۶۶۳۶۳۶۴۸
    [email protected]
    با تشکر فروان دمتون گرم

  4. لیلا می گوید

    دانلود نمیشه