بیست و یکم ذی‌الحجه؛ پیوستن زهیر‌بن‌القین‌بحلی به امام حسین (ع)

0

کاروان امام حسین (ع) در روز بیست و یکم ذی‌الحجه به منزلگاه زَرود (زُرود) رسید و احتمالا شبی را در این منطقه گذرانده است. منطقه زَرود دارای حوض و برکه بوده و به درستی فاصله آن تا مکه معلوم نیست. این منطقه میان منطقه بنی‌عبس و بنی‌یربوع بوده و منطقه مهم تقتصادی به شمار می‌رفته است.
چادر مجلل و باشکوه زهیر در منطقه زَرود افراشته بود. قصری نیز در این منطقه بوده است؛ بنابراین گزارش، امام حسین (ع) در منطقه زَرود با عبدالله‌بن‌سلیم و مذری‌بن‌مشمعل ملاقات کرده و گزارش شهادت مسلم‌بن‌عقیل و هانی‌بن‌عروه را دریافت کرده است. این گزارش باعث گسستن گروهی از کاروان امام حسین (ع) شد.
شایان ذکر است همراهان آبگاه جهینه مجمع‌بن‌زیاد، عباد‌بن‌مهاجر و عقبه‌بن‌صلت در منزلگاه زَرود اعلام وفاداری کردند. مهم‌ترین حادثه این منزلگاه پیوستن زهیر‌بن‌القین‌بحلی به امام حسین (ع) است. او در این نقطه در چادر بود که امام سوم شیعیان یکی از یاران را به سراغش فرستاد تا امام حسین (ع) را همراهی کند و زهیر به تحریک همسرش دهلم یا دیلم به امام سوم شیعیان پیوست.
خاطرنشان می‌شود برخی نوشته‌اند زهیر عثمانی بود و قصد همراهی نداشت و امام حسین (ع) با شیوه شیرین و خاص خود او را جذب و همراه کرد.
منابع:
۱. معجم‌البلدان
۲. مقتل‌الحسین مقرم
۳. الامام‌الحسین (ع) و اصحابه
۴. آینه در کربلاست (محمدرضا سنگری)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ