عکس اسکلت بدن انسان (زن و مرد) آناتومی

0

عکس اسکلت بدن انسان ،  نقاشی اسکلت بدن انسان ، نام استخوان های بدن ، اسکلت بدن زن ، تعداد استخوان های بدن انسان ، انواع استخوان ها ، اسکلت سر انسان ،استخوان های پشت چه نام دارد

خصوصیات اسکلت بدن انسان

اسکلت داربست بدن است تمام قسمت های بدن روی اسکلت قرارگرفته اند.بدن انسان از ۲۰۶ قطعه استخوان تشکیل شده است.این استخوان ها طوری با نظم کنار هم قرار گرفته اند که انسان را قادر می سازد حرکات دقیقی داشته باشد.

ساختمان استخوان

هر استخوان در فرد بالغ از دو نوع بافت استخوانی تشکیل شده است بافت استخوانی متراکم : در تنه استخوان های دراز واطراف استخوان اسفنجی قراردارد. بافت استخوانی اسفنجی : در قسمت میانی استخوانهای پهن ودوسر استخوان های دراز مشاهده می شوند .

پریوست چیست؟

روی تمام استخوان ها را یک پرده نازک لیفی می پوشاند که پریوست نام دارد.پریوست عروق خونی فراوان دارد واستخوان ها از اینطریق تغذیه می شوند.

نام استخوان های بدن مجله پزشکی اسکلت بدن زن اسکلت بدن انسان آناتومی اسکلت آناتومی

انواع استخوان :
استخوان ها از نظر شکل ظاهری شامل :

۱-استخوان های بلند :این استخوان دارای یک تنه می باشد.در دو انتهای تنه سرهای استخوان قرار دارند.بین این قسمت ها دو غضروف رشد وجود دارند که رشد طولی استخوان را باعث می شوند

۲-استخوان های کوتاه: این استخوا ن ها تفاوت چندانی در ابعاد خود ندارند.مانند استخوان های مچ دست و پا

۳-استخوان های پهن: استخوان های  هستند بشقابی شکل که دو سطح صاف از جنس استخوان متراکم دارند که در میان آن ها بافت استخوانی اسفنجی وجود دارد .مانند استخوان های جمجه

۴-استخوان های نا منظم : برای این گروه از استخوان ها شکل خاصی نمی توان در نظر گرفت مانند استخوان های بی نام و مهره ها

۵-استخوان های کنجدی: این استخوان ها در لابه لای وترهای عضلات وجود دارند.تعداد آن ها در افراد مختلف با هم متفوت اسست .استخوان کشکک زانو تنها استخوان کنجدی است که در شمارش استخوان ها محسوب می شود و در میان این گروه از استخوان ها بزرگترین است

۶-استخوان های درزی

عروق خونی واعصاب استخوان ها

کلیه قسمت های موجود در یک استخوان دراز توسط دستگاه گردش خون و از طریق سوراخ تغذیه که در تنه استخوان دراز قرار دارد تغذیه می شوند .این سوراخ اغلب در مثلث میانی تنه یا دیافیز استخوان ها است.استخوان های نامنظم عموما” دارای یک جریان از پریوست می باشند.در همین حال شریانهای تغذیه ای مستقیما” وارد بافت اسفنجی استخوان می شوند

استخوان های کوتاه عروق متعدد و باریکی از سطوح غیر مفصلی دریافت می دارند.و دونوع بافت استخوانی و مغز استخوان بدین وسیله تغذیه می شونداستخوان های جمجه که پهن هستند توسط عروق بسیار زیادی که در پریوست می باشند،تغذیه می شوند. مهره ها به وسیله شرائین موجود که از نزدیکی زائده های عرضی مهره می شوند،تغذیه می گردند.

اعصاب نیز به همراه عروق خونی به طور نامنظمی ،داخل پریوست پخش می شوند و حتی به داخخل استخوان نیز نفوذ کرده و وارد مجاری طولی و عرضی موجود در استخوان ها می شونداعصاب در انتهای مفصلی استخوان های دراز و در استخوان های پهن بزرگ بیشتر دیده می شوند.

نام استخوان های بدن مجله پزشکی اسکلت بدن زن اسکلت بدن انسان آناتومی اسکلت آناتومی

استخوان بندی بدن انسان

استخوان بندی بدن انسان شامل دو قسمت اصلی است.

۱-استخوان بندی محوری که شامل استخوان های سر وصورت ،ستون فقرات وقفسه سینه است.تعداد استخوان های سر و صورت ۲۲عدد است که ۸عدد از ان ها جمجمه را می سازند و ۱۴ قطعه نیز در صورت است .ستون فقرات از ۲۶ قطعه استخوان به  وجود آمده که هر یک را یک مهره می نامند.شکا ظاهری مهره ها متفاوت استقفسه سینه نیز شامل ۱۲ جفت دنده است که در جلو به جناغ سینه ارتباط دارند و در پشت به مهره ها متصل اند.

۲-استخوان بندی ضمیمه ای که شامل استخوان بندی اندام های فوقانی وتحتانی است

تعداد استخوان های هر یک از اندام های تحتانی ۳۰ قطعه است که به وسیله کمربند لگن به استخوان  بندی محوری متصل اند. تعداد استخوان های هر یک از اندام های فوقانی نیز ۳۰ قطعه است که به وسیه کمربند شانه به استخوان بندی محوری وصل می شوند.

به غیر از  ساتخوان های یاد شده ۶ قطعه استخوان نیز در گوش وجود دارند . یک استخوان دیگر نیز وجود دارد که ارتباط مستقیم با اسکلت نداشته و لامی نامیده می شود.

نام استخوان های بدن مجله پزشکی اسکلت بدن زن اسکلت بدن انسان آناتومی اسکلت آناتومی

استخوان بندی ضمیمه ای :

توسط کمربند شانه ای وکمربند لگنی به استخوان بندی محوری متصل می شوند

تفاوت های اسکلتی میان زنان و مردان

در بین زنان و و مردان به لحاظ ساختار اسکلتی و عضلانی تفاوت های زیادی وجود دارد. تفاوت های اسکلتی میان مردان و زنان در بخش های شانه، قفسه سینه، لگن و جمجمه می باشد. به عنوان مثال در اسکلت مردان نسبت به اسکلت زنان کتف ها عریض تر و قفسه سینه طویل تر می باشد. استخوان های بدن مردان سنگین تر از کل استخوان های  بدن زنان می باشد. همچنین پای مردان اندکی از پای زنان بلند تر است.

نام استخوان های بدن مجله پزشکی اسکلت بدن زن اسکلت بدن انسان آناتومی اسکلت آناتومی

لگن بهترین قسمت برای تمیز دادن اسکلت در دو جنس است.تفاوت های لگن در دو جنس بدین قرار است:

  • به طور کلی لگن زن کوتاه تر و پهن تر می باشد
  • مدخل لگن در زن گشادتر است(به منظور تسهیل روند زایمان )
  • سوراخ سدادی در مرد بیضی شکل و در زن مثلثی شکل است
  • استخوان خاجی در زن پهن تر است

دندان های مردان بزرگتر، قوس فوق ابرویی بزرگتر و برجسته تر، پیشانی پایین تر و شیب دار تر می باشد. استخوان فک تحتانی در زنان گردتر و در مردان چهار گوش می باشد. استخوان گونه در مردان برجسته تر است. جمجمه مردان حجیم تر و بزرگ تر است.

جمجمه زنان گردتر و در فرق باریک است. بینی زنان تیزتر، باریک تر و دارای برجستگی کمتری می باشد. استخوان های کل بدن مردان سنگین تر از استخوان های کل بدن زنان می باشد. مردان بطور متوسط ۱۰ سانتی متر بلند قامت تر از زنان می باشند.

سایر تفاوت ها

مردان بطور متوسط ۱۰ سانتی متر بلند قامت تر از زنان می باشند. توده عضلانی مردان ۵۰ درصد بیشتر از توده عضلانی زنان است؛، بدین مفهوم که زنی که هم سایز مرد همتای خود است تنها ۷۰ درصد وی قدرت عضلانی دارد. قلب زنان ۲۵ درصد کوچک تر از قلب مردان است. بنابراین قلب مردان توان پمپاژ خون بیشتری را داراست. به همین خاطر در هر فعالیت بدنی زنان زود تر از مردان خسته می شوند.

بدن زنان ۱۰ درصد چربی بیشتری دارد. تجمع و نحوه توزیع چربی در زنان در بازوها، زانوها و سرین متمرکز است (گلابی شکل) اما در مردان در نیمه میانی بدن و در پشت، قفسه سینه و شکم (سیبی شکل). انعصاف پذیری بدن زنان بیشتر از مردان می باشد. گنجایش شش های مردان ۲۵ تا ۳۰ درصد بیشتر از شش های زنان است. بنابراین توان انجام فعالیت های هوازی در مردان بالاتر است.

تفاوت های دیگری هم در بین زنان و مردان وجود دارد، منتها سعی شده بیشتر به تفاوت های اسکلتی و عضلانی پرداخته شود.

نام استخوان های بدن مجله پزشکی اسکلت بدن زن اسکلت بدن انسان آناتومی اسکلت آناتومی

استخوان‌بندی سه‌بعدی یک مرد بالغ.

 نام استخوان های بدن مجله پزشکی اسکلت بدن زن اسکلت بدن انسان آناتومی اسکلت آناتومی
استخوان‌بندی سه‌بعدی یک زن بالغ.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ