درمان خانگی عفونت و آبسه دندان درد +آنتی بیوتیک و چرک خشک کن

0

درمان خانگی آبسه دندان ،  آنتی بیوتیک برای آبسه و پیله دندان ،  درمان سنتی آبسه دندان ،  آبسه دندان عصب کشی شده ، ترکاندن آبسه دندان ، ورم صورت درد دندان ،درمان چرک دندان ، درمان خانگی عفونت دندان ، آنتی بیوتیک برای عفونت دندان ، عفونت ریشه دندان ، چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان ، عفونت دندان عصب کشی شده ، درمان عفونت لثه با طب سنتی ، علائم عفونت دندان ، عفونت دندان کشیده شده

درمان عفونت دندان بهتر است از راه و روش طبیعی باشد تا عوارضی برای بخش های دیگر بدن به خصوص بخش های داخلی بدن نداشته باشد. از قدیم شنیده ایم که موادی مثل سیر و نمک و گیاهان دارویی برای درمان عفونت دندان و آبسه لثه توصیه شده است که روش تهیه معجون های تسکین دهنده ی درد دندان و از بین بردن عفونت دندان را در این بخش برایتان خواهیم گفت.

مسکن دندان درد مجله پزشکی دندانپزشکی خوب در تهران درمان دندان درد درمان خانگی عفونت دندان درمان خانگی آبسه دندان چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان پیله دندان درد پیله دندان چیست بهترین دکتر دندانپزشک تهران آنتی بیوتیک برای آبسه دندان آبسه دندان چیست

درمان آبسه و عفونت دندان

عصاره گل رز را با آب تازه لیموترش مخلوط کنید و برای چند دقیقه این مخلوط را در دهان نگه دارید و سپس دور بریزید. این عمل را حداقل روزی ۳ بار تکرار کنید.

غرغره کردن با آب لیموی تازه و آب ولرم روزی ۲ بار علاوه بر از بین بردن بوی بد دهان، شدت ورم را نیز کاهش می دهد.

برای تسکین فوری التهاب و خون ریزی با آب نمک غرغره کنید و یا ضماد زنجبیل و نمک را بر روی لثه قرار دهید.

برای درمان سریع آبسه دندان روزی سه حبه سیر را به اندازه ماش خرد کرده و هر حبه را همراه با یک لیوان آب یا آب عسل میل کنند.

تاثیر بینظیر این معجون در ازبین بردن عفونت دندان

برای از بین رفتن عفونت‎ در دهان و دندان می‎توان یک قاشق مربا خوری عسل را با چند قطره سرکه مخلوط کرده و روی لثه‎ و دندان ها مالید.

استفاده از نمک به صورت کشیدن روی لثه و دندان بسیار خوب است، مداومت به این کار مفید است و می تواند کمک کننده باشد, در مورد نمک هم مقالات متعددی بیان شده که فوق العاده است.

تورم لثه را می توان با جوشانده هلیله به صورت مضمضه یا پاشیدن پودر عدس ، گشنیز، مورد، صندل سرخ فوفل ، سماق بهبودی بخشید و یا آب برگ تاجریزی ، بارهنگ ، آب برگ خرفه را در دهان نگهداشته و خارج کنند و یا سماق را نرم کوبیده در گلاب حل کرده مضمضه نمایند اگر ورم بهبودی نیافت می توان تخم ریحان یا تخم مرو یا تخم تمرهندی را سائیده در آب اسپرزه ریخته روی قسمت متورم بمالند.

 

اگرپالپ دندان پس از عفونی (آلوده به باکتری) شدن نتواند از خود دفاع کند احتمال تشکیل آبسه دندانی در نوک ریشه بسیار زیاد میشود.

آبسه دندان اصطلاح رایجی است که برای توصیف عفونت ریشه دندان یا جایی بین دندان و لثه به کار می رود.

آبسه دندان توسط نوعی باکتری ایجاد می شود که یا از طریق پوسیدگی یا از طریق ترک دندان وارد دندان شده و تا نوک ریشه گسترش می یابد. این امر منجر به بروز درد، التهاب و توده های چرکی می شود.

بیشتر اوقات آبسه دندان در اثر پوسیدگی شدید دندان یا بیماری های لثه به وجود می آید. علاوه بر این، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، رژیم غذایی سرشار از شکر، کربوهیدرات و مواد غذایی چسبناک احتمال بروز این مشکل را افزایش می دهد.

اگر این مشکل درمان نشود، عفونت به استخوانی می رسد که از دندان موردنظر حمایت می کند و ممکن است منجر به بروز مشکلات مرگ آور شود. حتی اگر آبسه پاره شود و دردتان کم شود، باید دندان خود را درمان کنید.

اگر علائم آبسه دندان را داشتید حتماً به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا این مشکل خودبه خود رفع نخواهد شد. شما می توانید به عنوان درمان فرعی از برخی روش های خانگی نیز بهره ببرید.

روش های خانگی برای درمان آبسه درمان

۱. سیر

یک حبه سیر تازه را داخل دهان خود بگذارید و آن را با دندان هایتان له کنید. سیر را تا زمانی که درد آرام شود، بجوید. بعد می توانید دهان خود را آب بکشید. برای رفع بوی سیر چند قطره عصاره میخک به آب اضافه کرده و با آن دهان خود را بشویید.

درمان آبسه دندان با سیر

۲. شستشو با روغن

یک قاشق غذاخوری روغن زیتون خالص داخل دهانتان بریزید و آن را به مدت ۱۵ دقیقه داخل دهان بچرخانید؛ اما قورت ندهید. سپس آن را تف کرده و دهانتان را با آب ولرم آب بکشید. این کار را به مدت یک ماه ۲ بار در روز و با معده خالی انجام دهید.

۳. آب نمک

یک قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان آب ولرم اضافه کرده و حل کنید. با این محلول دهان خود را بشویید. این کار را ۲ الی ۳ بار در روز تکرار کنید.

۴. کیسه چای سیاه

یک کیسه چای سیاه را چند دقیقه داخل آب ولرم بگذارید. بعد آن را خارج کرده و فشار دهید. سپس کیسه را روی دندان مورد نظر قرار دهید و چند ساعت یا کل شب را منتظر بمانید. بعد دهان خود را با آب نمک ولرم بشویید. این کار را به مدت چند هفته و روزی یک بار انجام دهید.

۵. سرکه سیب

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را به مدت چند دقیقه داخل دهانتان بچرخانید. سرکه را قورت ندهید. بعد دهان خود را با آب ولرم بشویید.

۶. . میخک

یک تکه پنبه را به عصاره میخک آغشته کنید و آن را چند دقیقه روی محل مورد نظر قرار دهید.

درمان آبسه دندان با میخک

۷. زردچوبه

یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را با کمی آب مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. پس از مسواک زدن دندان ها، این خمیر را مستقیماً روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. ۱۵ الی ۲۰ دقیقه منتظر بمانید، سپس دهان خود را با آب ولرم بشویید.

۸. عصاره نعناع

چند قطره عصاره نعناع روی ناحیه مورد نظر بمالید تا درد ناشی از آبسه دندان را تسکین دهید.

مسکن دندان درد مجله پزشکی دندانپزشکی خوب در تهران درمان دندان درد درمان خانگی عفونت دندان درمان خانگی آبسه دندان چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان پیله دندان درد پیله دندان چیست بهترین دکتر دندانپزشک تهران آنتی بیوتیک برای آبسه دندان آبسه دندان چیست

درمان عفونت لثه با داروهای آنتی بیوتیک یا چرک خشک کن

داروهای آنتی بیوتیک یا به اصطلاح چرک خشک کن به داروهایی گفته میشود که باکتریها را از بین میبرند. جرم روی دندان حاوی باکتری است بنابراین مصرف داروهای آنتی بیوتیک مقدار پلاک موجود در دهان را کاهش میدهد. این داروها میتوانند عفونت لثه را درمان کرده و فرصت التیام لثه را فراهم سازند. از جمله داروهای آنتی بیوتیک میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

کلرهگزیدین گلوکونات

کلیندامایسین

داکسی سایکلین

مترونیدازول

پنیسیلین

تری کلوزان

از داروهای آنتی بیوتیک آهسته رهش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

کلرهگزیدین گلوکونات

داکسی سایکلین هیکلات

مینوسایکلین

دندانپزشک برای درمان بیماری لثه اشکال مختلف داروهای آنتی بیوتیک را تجویز میکند. ممکن است آنتی بیوتیک را مستقیما (به صورت موضعی) به لثه بزند یا لازم باشد آن را به صورت قرص یا کپسول ببلعید، و یا به صورت دهان شویه باید در دهان بچرخانید. گاهی نیز آنتی بیوتیکها در شیارهای عمیق بین دندان و لثه (در موارد شدید عفونت لثه) قرار داده میشوند. برخی از خمیر دندانهای تجویزی نیز حاوی ترکیبات آنتی باکتریال هستند که در صورت مصرف منظم پلاک را کاهش داده و ژنژیویت را بهبود میبخشد.

علت مصرف آنتی بیوتیک در درمان لثه

ممکن است توصیه شود پس از مسواک و نخ دندان دهان شویه آنتی بیوتیک مصرف کنید تا باکتریهای دهان کاهش یابد.

آنتی بیوتیک های موضعی برای درمان مراحل اولیه بیماری لثه (ژنژیویت) تجویز میشوند چرا که در این حالت تنها با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مرتب ممکن است نتوان بیماری را متوقف کرد.

آنتی بیوتیکهای موضعی برای درمان اشکال خفیف بیماری پیشرفته لثه (پریودنتیت) نیز ممکن است تجویز شوند.

داروهای آنتی بیوتیک آهسته رهش (به تدریج ترکیبات ضد باکتری آن آزاد میشود تا تاثیر طولانی تری داشته باشد) در پریودنتیت ممکن است در داخل پاکتهای لثه قرار داده شوند.

قرص یا کپسول آنتی بیوتیک برای درمان پریودنتیت متوسط تا شدید استفاده میشوند.

اگر درمان آنتی بیوتیکی همراه با شیوه صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باشد، بیماری لثه متوقف میشود و لثه ها دوباره صورتی رنگ و سالم خواهند شد.

عوارض داروهای آنتی بیوتیک درمان عفونت لثه

تمام داروها عارضه جانبی دارند. اما بسیاری از افراد عارضه جانبی دارو را احساس نمیکنند یا به راحتی میتوانند بر آن غلبه کنند. اگر داروی خاصی مصرف میکنید از پزشک داروساز درباره عوارض جانبی آنها سوال نمایید.

اگر نگران مصرف چرک خشک کن هستید، باید چند نکته را مد نظر قرار دهید:

معمولا فواید داروها مهمتر از عوارض جانبی ناچیز یا کم اهمیت آنهاست.

عوارض جانبی داروها پس از مدتی برطرف میشوند.

اگر عوارض جانبی دارویی که مصرف میکنید هنوز شما را آزار میدهد و مایلید مصرف دارو را متوقف کنید پیش از هر تصمیمی با دندانپزشک خود صحبت کنید. ممکن است او دوز مصرفی را کاهش داده یا دارو را برایتان عوض کند. هرگز مصرف دارو را ناگهان متوقف نکنید مگر این که پزشک به شما دستور داده باشد.

در صورتی که علائم زیر را تجربه کردید فورا با اورژانس تماس بگیرید:

مشکلات تنفسی

باد کردن صورت، لبها، زبان یا گلو

در موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

کهیر

ضعف یا سبکی سر

عوارض جانبی متداول داروهای آنتی بیوتیک عبارتند از تهوع و استفراغ، اسهال و جوش و تحریکات پوستی.

داروها یکی از ابزارهای مبارزه با بیماریها هستند. مصرف دارو طبق دستور پزشک سلامت شما را بهبود بخشیده و مانع از مشکلات جدی تر در آینده میشود. اگر داروی تجویز شده را به درستی مصرف نکنید ممکن است سلامتی خود را به خطر بیندازید.

توجه داشته باشید که همیشه مصرف داروهای چرک خشک کن باعث از بین رفتن باکتریها نمیشود (مقاومت باکتریایی)، یکی از دلایل آن مصرف بیش از حد دارو یا مصرف نامناسب آن است. برای پیشگیری از مقاومت باکتریایی تمام داروهای خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید حتی اگر ظرف چند روز مصرف دارو بهتر شدید و احساس کردید نیازی به ادامه مصرف داروها نیست. اگر مصرف دارو را زود متوقف کنید، تعداد کمی از باکتریهایی که ظرف چند روز اول کشته نشده اند، دوباره رشد کرده و این بار به آنتی بیوتیک مقاومتر میشوند.

مصرف داروی آنتی بیوتیک در زنان

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید و یا کودکتان را از شیر خود تغذیه میکنید، هیچ دارویی مصرف نکنید مگر این که پزشک به شما دستور داده باشد. برخی از داروها برای کودک شما ضرر دارند. حتی داروهای بدون نسخه، ویتامینها و گیاهان دارویی نیز میتوانند برای کودک شما خطرناک باشند. حتما به اطلاع پزشک برسانید که باردار هستید یا قصد بارداری دارید یا به کودک شیر میدهید.

داروهای مؤثر بر عفونت دندان (آنتی بیوتیک):

خوراکی:

روش اول : ۲۴ عدد کپسول amoxicilline 500 mg  هر ۸ ساعت ۱ عدد به همراه ۲۴ عددقرص metronidazole 250 mg  هر ۶ ساعت ۱ عدد .
روش دوم :۱۰ عدد کپسول cefixime 400 mg روز اول هر ۱۲ ساعت ۱ عدد و از روز دوم هر ۲۴ ساعت ۱ عدد.
روش سوم : ۲۴ عدد کپسول  clindamaycine 150 mg  هر ۶ ساعت ۱ عدد به همراه ۲۴ عدد قرص metronidazole 250 mg هر ۶ ساعت ۱ عدد .

تزریقی :

آمپول penicilline 800000  تعداد ۴ عدد هر ۱۲ ساعت ۱ بار عضلانی واگر حساسیت به پنیسیلین وجود دارد، آمپول clindamaycine 150 mg  به تعداد۴ عدد هر ۱۲ ساعت ۱ عد عضلانی.

در مورد کودکان زیر ۸ سال، موارد فوق نصف تا یک سوم ، متناسب با وزن کودک تجویز می شود .

توجه: این دستورات دارویی ذکر شده حتما باید با تشخیص و تجویز پزشک و با توجه به شرایط بیمار به کار گرفته شود.هرگونه خوددرمانی و استفاده از رژیمهای دارویی فوق ممکن است باعث بروز عوارض و مشکلاتی شود که مسئولیت آن کاملا بر عهده خود شخص می باشد.خصوصا در عفونت های شدید ، در صورت درمان غلط، احتمال سرایت عفونت به نواحی مجاور مانند چشم، مغز، گلو و راه هوایی وجود دارد که حتی ممکن است باعث مرگ بیمار شود.

مسکن دندان درد مجله پزشکی دندانپزشکی خوب در تهران درمان دندان درد درمان خانگی عفونت دندان درمان خانگی آبسه دندان چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان پیله دندان درد پیله دندان چیست بهترین دکتر دندانپزشک تهران آنتی بیوتیک برای آبسه دندان آبسه دندان چیست

فرق کیست و آبسه چیست؟
بسیاری از بیماران فرق کیست و آبسه را نمی‌دانند و آن‌ها را باهم اشتباه می‌گیرند. از طرف دیگر بسیاری از دندان‌پزشکان هم از توضیح واضح تفاوت طبقه‌بندی کیست و abscess و ارتباط این دو باهم ناتوان‌اند. بیماران همیشه این سؤال رادارند که آیا کیست وabscess یکی هستند و اگر خیر آیاabscess می‌تواند منجر به کیست شود یا خیر.

کیست و abscess هر دو، توده‌ای از بافت خوش خی‌ام هستند که با مایع یا چرک پرشده‌اند. اما کیست و آبسه دو مقوله کاملاً جدا از هم هستند. آبسه یک تعریف کلینیکی دارد که به تورم، حضور چرک و علت عفونی وابسته است. اما کیست تعریف کلینیکی مشخص ندارد و یک یافته میکروسکوپی محسوب می‌شود. یعنی با معاینه، مشاهده و حتی عکس‌های رادیوگرافی معمول، قطعیتی در مورد حضور کیست وجود ندارد و بعد از خارج کردن و زیر میکروسکوپ پاتولوژیست در مورد آن اظهارنظر می‌کند. کیست‌ها برخلاف abscess شایع نیستند ولی متأسفانه به‌اشتباه عبارت «کیست دندانی» زیاد توسط بیماران و حتی دندان‌پزشکان استفاده می‌شود. درحالی‌که بیشتر مواقعی که اصطلاح کیست استفاده می‌شود، کیست واقعی وجود ندارد!

abscess می‌توانند منجر به ایجاد کیست بشوند ولی باز این قضیه شایع نیست.

abscess چه طور درمان می‌شود؟
درمان اصلی abscessدندانی، رفع علت آبسه است. این علت اغلب یک (یا چند) دندان عفونی‌شده است. درمان عفونت دندانی با درمان کانال‌های ریشه دندان یا خارج کردن دندان صورت می‌گیرد. در کنار درمان دندان، درمان‌های کمکی هم در مواردی ممکن است در نظر گرفته شود. مانند درناژ abscess (ایجاد مسیری رو به بیرون که چرک آبسه خارج شود) یا استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها برحسب نیاز و تشخیص دندان‌پزشک.

آیا تورم و درد بعد از عصب‌کشیabscess عفونی است؟
بعد از عصب‌کشی ممکن است تورم و درد شدید داشته باشید. حالتی مانندabscess عفونی که بیماران را نگران می‌کند که نکند دچار عفونت خطرناکی شده‌اند. این تورم‌ها در بیشتر موارد علت التهابی دارند و نه عفونی. نگرانی در مورد آن‌ها بی‌مورد است چون علت عفونت (دندان) درمان شده است زمانی که بعد از درمان عصب‌کشی با تورم و درد غیرمنتشر بدون تب، بی‌حالی و علایمی مانند سرماخوردگی مواجهیم، آبسه عفونی وجود ندارد و نیاز به نگرانی در مورد خطراتabscess وجود ندارد.

abscess باعث لقی دندان می‌شود؟
در مواردی ممکن است که لقی دندان هم ایجاد شود که بعد از درمان دندان بهبودی حاصل شده و معمولا لقی برطرف می‌شود و نباید در این مورد خیلی نگران بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ