نرگس آبیار با فیلم “نفس” نماینده ایران در اسکار ۲۰۱۸ شد

0

برای نخستین بار در سینمای ایران اثری از یک کارگردان زن به مراسم اسکار معرفی شد تا برای همیشه در تاریخ سینمای ایران نام نرگس آبیار به عنوان اولین کارگردان زن که اثرش به اسکار معرفی شده، ثبت شود.

۴۰ سال از نخستین باری که اثری از سینمای ایران برای حضور در مراسم اسکار معرفی شد می‌گذرد. در سال ۱۹۷۷ فیلم سینمایی «دایره مینا» به کارگردانی داریوش مهرجویی، سینمای ایران را در بخش غیرانگلیسی‌زبان مراسم اسکار نمایندگی کرد تا به این ترتیب راه برای روزهای درخشان ایرانیان در این رقابت پراهمیت سینمایی باز شود.

هفتادویکمین دوره مراسم اسکار را می‌توان مقطعی محسوب کرد که برای نخستین بار سینمای ایران توانست در این مراسم خودنمایی کند. اثری از مجید مجیدی با عنوان «بچه‌های آسمان» راهی اسکار شد و به این ترتیب این کارگردان گام اول را در مسیر رکودداری برداشت.

فیلم مجیدی در جمع پنج نامزد نهایی اسکار جای گرفت، اما هنوز در نیمه دهه ۷۰ زمان آن نرسیده بود دست سینمای ایران به مجسمه طلایی برسد.

بعد از آن، هر سال غیر از یک دوره که «بیدمجنون» در رقابت با «خیلی دور، خیلی نزدیک» بازنده شد، هر وقت فیلمی از مجیدی امکان معرفی از سوی سینمای ایران به اسکار را داشت، هیچ کارگردان دیگری نتوانست از مجیدی پیشی بگیرد و اثری از این فیلمساز راهی مراسم آمریکایی شد. از «رنگ خدا» و «باران» تا «آواز گنجشک‌ها» و «محمدرسول‌الله». بعد از «بچه‌های آسمان» هیچ یک از فیلم‌های مجیدی نتوانستند به موفقیتی در اسکار دست پیدا کنند و با این حال این کارگردان در میان سینماگران ایرانی رکوددار معرفی اثرش به آکادمی علوم و هنرهای سینما است.

رکوددار بعدی که البته پرافتخارترین کارگردان ایرانی در اسکار محسوب می‌شود، اصغر فرهادی است. فیلم‌های، «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین»، «گذشته» و «فروشنده» ساخته این کارگردان به عنوان نماینده ایران در اسکار حضور یافتند و از این چهار فیلم «فروشنده» و «جدایی نادر از سیمین» اسکار طلایی را برای سینمای ایران به ارمغان آوردند.

رضا میرکریمی رتبه بعدی را در جمع رکودداران به خود اختصاص داده است. «خیلی دور، خیلی نزدیک»، «یه حبه قند» و «امروز» آثار میرکریمی بودند که برای معرفی به اسکار انتخاب شدند، اما «یه حبه قند» بنا به صلاحدید مدیریت وقت سینما (جواد شمقدری) به آکادمی معرفی نشد.

بهمن قبادی با دو فیلم «زمانی برای مستی اسب‌ها» و‌ «لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند» فرصت آن را داشت که در دو دوره سینمای ایران را در اسکار نمایندگی کند.

رسول صدرعاملی با «من ترانه ۱۵ سال دارم»، پرویز شهبازی با «نفس عمیق»، کامبوزیا پرتوی با «کافه ترانزیت»، رسول ملاقلی‌پور با «میم مثل مادر» و مهدی نادری با «بدرود بغداد» هر کدام یک بار شانس نمایندگی سینمای ایران را در اسکار داشتند.

حالا نرگس آبیار با «نفس» به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۱۸ معرفی شده است تا به این ترتیب برای نخستین بار یک کارگردان زن ایرانی امکان نمایندگی سینمای ایران را در این مراسم جهانی داشته باشد.

نرگس آبیار نفس فیلمهای نرگس آبیار جایزه اسکار بیوگرافی نرگس آبیار برندگان اسکار بازیگران فیلم نفس

نفس فیلمی به کارگردانی و نویسندگی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی، ابوذر پورمحمدی و شرکت نورتابان محصول سال ۱۳۹۴ است. این فیلم در تاریخ ۱۹ آبان ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شده است.

نفس برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شده است؛ و دو جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای شبنم مقدمی و جایزه بهترین فیلم در بخش نگاه ملی را بدست آورده است. بازی و گریم پانته آ پناهی‌ها در فیلم نفس از دید منتقدان سینمایی بسیار چشمگیر بود اما مورد توجه داوران قرار نگرفت. این فیلم به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۱۸ معرفی شد.

نرگس آبیار نفس فیلمهای نرگس آبیار جایزه اسکار بیوگرافی نرگس آبیار برندگان اسکار بازیگران فیلم نفس

خلاصه داستان فیلم نفس

فیلم سینمایی «نفس» روایت زندگی چهارکودک به نام‌های بهار، نادر، کمال و مریم است که به همراه پدرشان غفور و مادربزرگ خود در دهه ۵۰ خورشیدی نفس می‌کشند! دنیای این کودکان، دنیایی پر از رویاهای زیبای کودکانه است و قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.

بازیگران فیلم نفس

  • مهران احمدی
  • پانته‌آ پناهی‌ها
  • سیامک صفری
  • گلاره عباسی
  • محمدرضا شیرخانلو
  • علی خانبابایی
  • احسان قاسمی
  • روژان آراوند
  • شبنم مقدمی
  • ساره نورموسوی
  • جمشید هاشم‌پور
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ