مهندس کامپیوتری که غاز می چراند! +عکس

1

قبل ترها به کسی که کار خاصی نداشت به کنایه می گفتند: «برو غازتو بچرون». حالا حمید یزدانی بعد از اینکه مدرک کارشناسی مهندسی کامپیوترش را دریافت کرده، شروع کرده به غاز چراندن.

حمید بهیار بیمارستان امام خمینی شهرستان بناب است و یک سال و نیم پیش برای افزایش درآمد، پرورش غاز اوکراینی را به عنوان شغل دوم انتخاب می کند و حالا انقدر کارش گرفته که از عراق برای خرید جوجه غازها به سراغش می آیند. حمید یزدانی بدون اینکه تجربه ای در این زمینه داشته باشد شروع به کار کرده ولی با مطالعه و تحقیق توانسته روش ویژه ای را برای درمان غازهای بیمار کشف کند.

*چرا مهندس کامپیوتر به دنبال پرورش غاز رفته؟

واقعیتش این است که من بعد از پایان تحصیلات به دنبال یک فعالیت اقتصادی زودبازده بودم. مدام توی اینترنت جست و جو می کردم. اول می خواستم که گوسفند رومانف پرورش دهم ولی چون هیچ سررشته ای در این باره نداشتم، تصمیم گرفتم غاز پرورش بدهم که ریسک اقتصادی اش کمتر است. غازها خیلی کم مریض می شوند و میزان تلفاتش نسبت به سایر دام و طیور پایین تر است.

معرفی شغل آزاد قیمت غاز اکراینی فروش غاز اکراینی عکس غاز اکراینی شغل پر سود سود پرورش غاز پرورش غاز اکراینی بهترین کسب و کار در روستا ایده های کسب درآمد ایده های پولساز من ایجاد شغل در روستا

*چرا سراغ پرورش غازهای بومی ایران نرفتی؟

طبق بررسی هایی که انجام دادم فهمیدم که نژاد غاز اوکراینی از نژادهای تخمی و گوشتی بومی بازدهی بهتری دارد. غازهای اوکراینی یکی از بهترین نژادهای غازها هستند که نوکشان سیاه است و تا حدی به قرمزی می زند.

*یعنی یک روز صبح تصمیم گرفتی چند غاز بخری و کار را شروع کنی؟

حدود ۱۸ ماه پیش بعد از کلی تحقیق کارم را شروع کردم. ۱۲ غاز مولد از شمال خریدم و برای جوجه کشی به اینجا آوردم.  الان حدود ۸۰ غاز دارم و حدود ۴۰۰ جوجه غاز را فروخته ام. البته طبق پیش بینی باید ۱۵۰۰ جوجه غاز می داشتم که دستگاه های مان خراب شد و مجبور شدیم تعداد زیادی از تخم ها را بیرون بریزیم.

معرفی شغل آزاد قیمت غاز اکراینی فروش غاز اکراینی عکس غاز اکراینی شغل پر سود سود پرورش غاز پرورش غاز اکراینی بهترین کسب و کار در روستا ایده های کسب درآمد ایده های پولساز من ایجاد شغل در روستا

*چقدر هزینه کردی؟

حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای خرید غازهای مولد هزینه کردم. ۷ میلیون تومان هم برای خرید دانه و مواد غذایی خرج کردم. تقریبا در ۱۸ ماه گذشته برای این کار ۱۰ میلیون تومان هزینه کردم.

الان سرمایه ات چقدر شده؟

فقط حدود ۲۴ میلیون پول غازهای مولد من است. تقریبا ۱۸ میلیون تومان هم بابت فروش جوجه ها به دست آوردم.

*چطور بازاریابی می کنی؟

من یک سایت فروش غاز دارم که تمام جزئیات و مشخصات غازهایم را آنجا نوشته ام و هرکسی می تواند به صورت آنلاین سفارش خرید بدهد. این اتفاق باعث شد که چند وقت پیش از اربیل عراق مشتری داشته باشم و ۲۰۰ جوجه غاز به این کشور صادر کردم. اینطور که صحبت کردیم قرار است برای سال بعد هم برای خرید هزار جوجه غاز به اینجا بیایند.

*یعنی همه چیز به همین سادگی است؟

نه واقعا. اوایل کار داخل دستگاه های جوجه کشی من عامل بیماری عفونی «بند ناف» پیدا شد. مسئولین جهاد کشاورزی که هیچ اطلاعی از غاز نداشتند و اتفاقی با آقایی به نام سرهنگی آشنا شدم که گفت باید تمام تخم هایت را بیرون بریزی و دستگاه ها را ضدعفونی کنی در غیر این صورت در بهترین حالت دو درصد از تخم ها جوجه می شوند. به شدت ناراحت و افسرده شدم چون تمام سرمایه ام را داخل دستگاه گذاشته بودم. برای اینکه بتوانم این مشکل را برطرف کنم ده روز تمام به کمک مترجم گوگل، مقالات انگلیسی، فرانسوی و آلمانی مربوط به این مشکل را خواندم و بررسی کردم. مجموعه تحقیقاتم را روی تخم ها اعمال کردم و به یک روش سه مرحله ای برای رفع مشکل عفونت بند ناف غازها دست پیدا کردم. از طریق همین روش توانستم از ۶۰ تخم عفونی شده ام ۵۰ جوجه به دنیا بیاورم. الان هم همه شان سالم و سرحال هستند و تفاوتی با سایر غازها ندارند.

*چه جالب. خب نتیجه تحقیقات را ارائه بده تا بقیه هم بتوانند استفاده کنند.

احتمالا به زودی این روش را ثبت اختراع می کنم تا دیگران هم بتوانند از این طریق با این بیماری مقابله کنند. چون هنوز هم کسی باورش نمی شود که من توانسته ام تخم های بیمار را به جوجه سالم تبدیل کنم.

*با این همه مشغله صبح تا شبت را چطور می گذرانی؟

در بیمارستان به صورت شیفتی کار می کنیم. به ازای هر ۱۲ ساعت کار ۲۴ ساعت استراحت داریم. برای غازها هم روزی یکی دو ساعت وقت می گذارم تا آب و دان شان را بدهم. البته فعلا نیازی نیست کاری بکنم ولی در زمان تخم گذاری و جوجه کشی باید روزی ۵-۶ ساعت باید زمان بگذارم.

*اگر یک کسی مثل خودت بخواهد این کار را از صفر شروع کند، چه پیشنهادی بهش می دهی؟

به نظر من پرورش غاز اوکراینی کار زود بازده و پرسودی است. غازهای اوکراینی تزئینی هستند و زیاد تخم می گذارند که به لحاظ جوجه کشی خیلی مفید هستند. اما نکته اصلی این است که جوجه کشی این غازها کار سختی است و نیاز به تخصص ویژه ای دارد. اگر کسی بتواند مرحله جوجه کشی را به درستی انجام بدهد، مسلما در کارش موفق خواهد بود و خیلی زود به سوددهی می رسد.

*برای شروع کار چقدر سرمایه لازم است؟

هر جفت غاز مولد ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد و روزی ۳ هزار تومان هزینه دانه شان می شود. هر غاز ماده در سال اول جدود ۳۰ تخم می گذارد و از سال بعد حدود ۵۰ تخم می گذارد. الان قیمت جوجه ۵ روزه ۷۰ هزار تومان است و اگر تمام تخم ها به جوجه تبدیل شوند، هر غاز ماده بعد از گذشت یک سال ۲ میلیون تومان سود دارد. البته نکته ای که وجود دارد این است که باید حتما برای فروش جوجه ها بازاریابی کرد و نمی شود به این امید نشست که مشتری خودش بیاید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. mahdi می گوید

    اینم آخر و عاقبت رشته ما آخرش غاز چرون میشم:-!