جزئیات مرگ ۵ مسافر در انفجار هولناک قم

0

شواهد اولیه نشان می‌دهد سهل‌انگاری یکی از مسافران و انفجار کپسول گاز علت حادثه بوده است.ساعت ۱۲:۲۴ظهر پنجشنبه به مرکز فرماندهی آتش‌نشانی قم خبر رسید در یکی از مسافرخانه‌های شهر انفجار شدیدی رخ داده است. دقایقی از این حادثه می‌گذشت که نخستین گروه از آتش‌نشانان خود را به محل حادثه که مسافرخانه‌ای سه طبقه واقع در خیابان آبشار بود، رساندند. گویا یک کپسول گاز در یکی از اتاق‌های مسافرخانه که در زیرزمین قرار داشت منفجر شده بود. شدت این انفجار به حدی بود که سقف زیرزمین ریزش کرده و چندین نفر زیر آوار گرفتار شده بودند.

حمید کریمی، سخنگوی آتش‌نشانی قم در این‌باره به همشهری گفت: «در همان دقایق اولیه ۳۰آتش‌نشان با تجهیزات مخصوص خود را به محل حادثه رساندند. بررسی‌ها نشان می‌داد یک کپسول در اتاقی که در زیرزمین قرار داشت منفجر شده است. شدت موج انفجار آنقدر زیاد بود که مغازه‌ای که در طبقه همکف قرار داشت ریزش کرده و روی مسافرانی که در زیرزمین سکونت داشتند، آوار شده بود. علاوه بر آن تعداد زیادی از ساکنان در مسافرخانه مصدوم شده بودند. »

هنوز معلوم نبود چند نفر زیر آوار گرفتار شده‌اند. از سویی شهروندان زیادی اطراف محل حادثه جمع شده بودند که کار امداد و نجات را دشوار می‌کرد. با این حال چند ساعت بعد آتش‌نشانان توانستند اجساد ۵نفر را از زیر آوار بیرون بکشند. سخنگوی آتش‌نشانی قم در این‌باره گفت: «در جریان این عملیات که حدود ۵ساعت طول کشید ۱۴نفر که مصدوم شده بودند از میان آوار مسافرخانه بیرون کشیده شدند و در نهایت جان باختگان حادثه که ۴زن و یک مرد بودند نیز از زیر خروارها سنگ و سیمان بیرون کشیده شدند که تعدادی از آنها از زائرانی بودند که از کشورهای عربی به قم سفر کرده بودند.»

سهل انگاری مسافر؛ علت انفجار
با اینکه عملیات امداد و نجات پایان یافته بود اما هنوز هیچ‌کس به درستی نمی‌دانست چه عاملی باعث وقوع این انفجار مرگبار شده است. با وجود این ساعتی بعد نتایج بررسی‌های فنی نشان داد سهل‌انگاری یکی از مسافران علت اصلی این انفجار بوده‌است. علی رضایی، معاون گردشگری استان قم در این‌باره گفت:

«این مسافرخانه با درجه کیفی ۲، دارای مجوز از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم است و براساس گزارش‌های آتش‌نشانی همه استانداردهای لازم در این واحد اقامتی رعایت شده و سهل‌انگاری یکی از مسافران باعث وقوع این حادثه دلخراش شده است.»

صاحب مسافرخانه بازداشت شد
در شرایطی که این حادثه آخر هفته تلخی را برای شهروندان قمی رقم زده بود دادستان این شهر در واکنش به این حادثه از بازداشت صاحب مسافرخانه خبر داد. مهدی کاهه گفت: «علت وقوع حادثه در دست بررسی است و براساس گزارش‌های اولیه علت حادثه انفجار کپسول گاز بوده است.

همچنین پرونده قضایی در این خصوص تشکیل شده و صاحب مسافرخانه برای تحقیقات و بررسی پرونده بازداشت شده است و تحقیقات در این‌باره ادامه دارد. این مقام قضایی با رد عمدی بودن حادثه گفت: «این حادثه به هیچ وجه موضوع امنیتی و خرابکاری نبوده و صرفا به‌علت سهل‌انگاری شخصی و نشت گاز بوده است.» تحقیقات درباره این حادثه در شرایطی ادامه دارد که تعدادی از مصدومان حادثه همچنان در بیمارستان تحت درمان هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ