زیان خودروسازان ایران کاهش یافت

0

به گزارش ساتین : خودروسازان در حالی طی سه ماه گذشته با رشد تولید مواجه بودند که بسیاری از مشتریان با توجه به این اتفاق، به کاهش قیمت‌ها امیدوار شده‌اند.

هرچند این رشد تیراژ، آن‌طور که خودروسازان می‌گویند نتایجی مانند کاهش هزینه‌های سربار و کند شدن روند زیان را برای خودروسازان به همراه داشته است، اما به نظر می‌رسد برای مشتریان نتیجه خاصی به همراه نداشته باشد. مشتریان بازار خودرو مدت‌ها است در انتظار کاهش قیمت خودروهای داخلی به‌واسطه خروج خودروسازان از بحران تولید به سر می‌برند؛ اما به نظر می‌رسد حتی خروج از بحران نیز برای خودروسازان دلیل موجهی برای کاهش قیمت‌ها نباشد.

بر همین اساس دبیر انجمن خودروسازان ایران روز گذشته در گفت‌و‌گو با «ایسنا» در کنار اعلام کاهش زیان خودروسازان به دلیل رشد تولید و کاهش نرخ ارز از دو ماه قبل تا کنون، به این نکته نیز اشاره کرد که زیان خودروسازان همچنان ادامه دارد. وی پایین‌تر بودن قیمت فروش بسیاری از خودروهای تولیدی در کشور نسبت به قیمت‌های تمام شده را دلیل ادامه داشتن زیان خودروسازان ذکر می‌کند.

احمد نعمت‌بخش با اعلام زیان ۹ ماهه ابتدایی امسال خودروسازان (ایران خودرو حدود ۴۷۵ میلیارد تومان و سایپا بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان) گفت که خودروسازان تنها به دلیل درخواست وزیر صنعت، معدن و تجارت به تولید محصولات زیان‌ده تا پایان سال ادامه می‌دهند؛ اما از سال آینده قیمت‌ها افزایش خواهد یافت. نعمت‌بخش در حالی از افزایش قیمت‌ها در سال آینده می‌گوید که هنوز از سوی شورای رقابت تکلیفی برای دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو مشخص نشده است. در کنار روشن نشدن تکلیف قیمت خودرو، کارشناسان عقیده دارند شاید خودروسازان نتوانند قیمت‌ها را کاهش دهند؛ اما دست‌کم به‌واسطه رشد تولید می‌توانند قیمت‌ها را ثابت نگاه دارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ