طرز تهیه چلو گوشت مجلسی ،رستورانی و پسران کریم +مواد لازم

2

مقدار گوشت برای هر نفر در چلو گوشت چقدر است؟ ،طرز تهیه چلو گوشت پسران کریم ،  طرز تهیه چلو گوشت بدون رب ، چلو گوشت ساده ، لو گوشت با گوشت گوساله ، طرز تهیه چلو گوشت برای ۱۰۰ نفر ، تزیین چلو گوشت مجلسی

چلو گوشت یکی از اصیل‌ترین غذاهای ایرانی است که خورشت آن با گوشت گردن گوسفندی، ماهیچه و … تهیه می‌شود. چلو گوشت را معمولا در مراسم مهمی مانند عروسی و یا مهمانی‌های رسمی سرو می‌کنند. البته گاهی در ایام محرم، برخی افراد چلو گوشت را به عنوان غذای نذری تهیه کرده و بین عزاداران تقسیم می‌کنند. چلو گوشت نذری به اندازه قیمه نذری و عدس پلو نذری مرسوم نیست اما به هر حال جزو غذاهایی است که بسته به وسع صاحب نذر به مقدار متفاوتی تهیه شده و توزیع می‌گردد.

ناهار و شام خوشمزه چی بپزم مواد لازم چلو گوشت مقدار گوشت برای هر نفر در چلو گوشت عکس ماهیچه پسران کریم طرز تهیه چلو گوشت پسران کریم طرز تهیه چلو گوشت چلو گوشت ساده چلو گوشت

در اینجا قصد داریم طرز تهیه چلو گوشت نذری بسیار خوشمزه‌ای را به شما آموزش دهیم که طعمی فوق‌العاده و فراموش‌نشدنی دارد. مواد ذکر شده در این مطلب برای ۴ نفر کافی است پس برای تهیه چلو گوشت نذری حتما مقادیر را به نسبت تعداد افراد افزایش دهید.

مواد لازم برای تهیه چلو گوشت :

گوشت گردن گوسفند (گوشت برای هر نفر ۱۰۰ الی ۱۸۰ گرم ) ۱ عدد
پیاز ۲ عدد
رب گوجه‌فرنگی ۲ ق غذاخوری
نمک، فلفل به میزان لازم
زعفران، دارچین، برگ بو به میزان لازم
آبلیمو تازه ۱ ق غذاخوری

طرز تهیه چلو گوشت نذری:

  1. برای تهیه چلو گوشت نذری باید پیاز زیادی استفاده کرد و با حوصله و زمان زیاد غذا را پخت.
  2. ابتدا گوشت ماهیچه را با کمی روغن تفت دهید و بعد حدود ۵ برابر گوشت، پیاز خلال‌شده روی آن بریزید.
  3. کمی زعفران و دارچین روی گوشت و پیاز بپاشید و درب قابلمه را ببندید تا با حرارت کم، آرام‌آرام گوشت و پیاز آب بیندازند و پخته شوند.
  4. پخت گوشت چلو گوشت نذری حدود ۲- ۳ ساعت طول می‌کشد. در این فاصله، اگر حرارت را بیشتر کنید،آب غذا زودتر تبخیر می‌شود پس لازم است اول ماهیچه را از قابلمه بیرون آورده، پیازها را حسابی تفت دهید  تا رنگشان طلایی تیره بشود.
  5. بعد مقداری آب داغ ریخته، ماهیچه را به قابلمه برگردانید و تا ۱ ساعت بعد، باحرارت خیلی کم بپزید و اگر لازم بود کم‌کم آب جوش اضافه کنید.
  6. در آخر کمی زعفران و مقداری آبلیمو (بسته به ذایقه) و مقداری نمک به غذا اضافه کنید.
  7. در صورت تمایل می‌توانید چند حبه سیر، هویج، کرفس و یا فلفل دلمه‌ای برای معطر‌کردن خوراک استفاده نمایید اما بدون این مواد نیز، چلو گوشت نذری شما بسیار خوشمزه و مطبوع خواهد بود.

برای تهیه چلو زعفرانی، از دستور زیر پیروی کنید:

طرز تهیه چلو زعفرانی برای چلو گوشت نذری:

  1. برای پخت چلو زعفرانی به روش آبکشی، ابتدا برنج را چند مرتبه با آب ولرم بشویید تا آب برنج زلال شود.
  2. سپس برنج را به مدت ۲ الی ۳ ساعت داخل آب و نمک خیس کنید به‌طوری که آب، تقریبا چهار یا پنج سانتی‌متر بالاتر از سطح برنج قرار بگیرد.
  3. مقدار نمک به نسبت هر پیمانه برنج، نصف قاشق غذاخوری می‌باشد.
  4. حالا قابلمه مناسبی را پر از آب کرده و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید.
  5.  آب نمکی که برنج را درون آن خیس کرده‌اید، خالی کرده و برنج را داخل آب‌جوش بریزید.
  6. چند دقیقه صبر کنید تا آب برنج به جوش بیاید، سپس یکی، دوبار آهسته آن را به‌هم بزنید و چند لحظه منتظر بمانید تا مغز برنج کمی نرم شود. (برای امتحان‌کردن برنج در این مرحله، یک دانه برنج را با نوک انگشت له کنید. اگر مغز آن زبر و خشک نبود می توانید آن را آبکش کنید.
  7. در این مرحله، برنج را در آبکش بریزید تا آب آن خارج شود.
  8. در نهایت ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع ته قابلمه ریخته و برنج را از آبکش داخل قابلمه بریزید و اطراف آن را با قاشق جمع کرده و به‌صورت مخروطی به سمت بالا بیاورید.
  9. درب قابلمه  را با یک پارچه نخی و یا حوله تمیز پوشانده و آن را روی قابلمه قرار دهید و بعد قابلمه را روی اجاق با شعله کم بگذارید تا برنج دم بکشد.
  10. برای دو تا چهار پیمانه برنج حدود ۲۵ دقیقه و برای چهار تا ده پیمانه برنج، ۴۰ دقیقه زمان لازم است تا برنج تا دم بکشد.

فوت و فن‌های پخت برنج:

  • اگر کارمند هستید و فرصت زیادی برای پخت برنج ندارید، می‌توانید هر صبح قبل از خروج از خانه برنج را آبکش کنید و در قابلمه بگذارید و در یخچال نگه دارید. سپس بلافاصله بعد از رسیدن به خانه آن را روی گاز بگذارید و با آب روغن دم کنید. در این صورت برنج شما یک ربع تا ۲۰ دقیقه به پخت نیاز دارد.
  • وقتی می‌خواهید برنج را آبکش کنید یک لیوان از آب آن را بردارید و با یکی دو قاشق ماست مخلوط کنید. این آب برنج درصورتی که شور نباشد برای بچه‌ها خیلی مفید است.
  • برنج را می‌توانید به شیوه بخارپز بپزید. در این صورت باید ته قابلمه بزرگی را آب بریزید و برنج آبکش شده را در صافی ریخته، این صافی را در قابلمه قرار دهید. آب ته قابلمه نباید با صافی در تماس باشد. حالا برنج را دم کنید تا بدون ته دیگ، بخارپز شود.
  • اگر می‌خواهید زعفران رنگ بهتری داشته باشد، آن را در یک استکان با آب جوش مخلوط کنید و هنگام دم کردن برنج، استکان را لای برنج‌ها قرار دهید. در این صورت زعفران بیشترین میزان رنگ خود را خواهد داشت.

ناهار و شام خوشمزه چی بپزم مواد لازم چلو گوشت مقدار گوشت برای هر نفر در چلو گوشت عکس ماهیچه پسران کریم طرز تهیه چلو گوشت پسران کریم طرز تهیه چلو گوشت چلو گوشت ساده چلو گوشت

چلو ماهیچه به روش رستوران پسران کریم

مواد لازم

ماهیچه به میزان لازم
پیاز خرد شده به نمیزان لازم
روغن
نمک و زردچوبه به میزان لازم

دستور پخت

ابتدا ماهیچه ها رو تو کمی روغن و زردچوبه با حرارت بالا تفت بدید تا اطراف ماهیچه ها طلایی بشه. بعد در ظرفی که گنجایش داشته باشه ماهیچه ها رو در یک ردیف بچینید و روی ماهیچه ها رو با پیاز خلال شده فراوون بپوشونید و کمی روغن زیتون ، زعفران دمکرده ، فلفل و زردچوبه روی ماهیچه ها بریزید. در ظرف رو بزارید و حرارت رو خیلی ملایم کنید و اجازه بدید ماهیچه با آبی که از پیازها خارج میشه بپزه.

دقت کنید نباید ماهیچه ها تا زمان پخت جابه جا بشه چون اگه پیازها بره زیر ماهیچه دیگه اونقدر آب نمیندازه و میسوزه. پس اصلا” برای پخت این روش ماهیچه، نیاز نیست که آب اضافه کنید. وقتی از پخت ماهیچه مطمئن شدید، نمک رو اضافه کنید و ماهیچه ها رو جا به جا کنید و حرارت رو بالا ببرید تا پیازها به سرخ شدن برسه. اگه حس کردید ماهیچه ها داره له میشه اونها رو از ظرف خارج کنید و بزارید پیازها سرخ بشه. در نهایت این غذا بدون آبه و ماهیچه همراه با پیاز سرخ شده کنارش ( به شیوه رستوران پسران کریم در مشهد و با همون طعم و مزه ) سرو میشه. پیشنهاد میکنم حتما امتحان کنید واقعا ماهیچه با این روش لذیذ میشه.

ناهار و شام خوشمزه چی بپزم مواد لازم چلو گوشت مقدار گوشت برای هر نفر در چلو گوشت عکس ماهیچه پسران کریم طرز تهیه چلو گوشت پسران کریم طرز تهیه چلو گوشت چلو گوشت ساده چلو گوشت

 روش سوم

این طرز تهیه چلوگوشت (ماهیچه) مخصوص ساتین است که با چلوگوشت (ماهیچه) پسران کریم برابری نکنه سرتر است !!!

حتی با گوشت گوسفندی یک ماه فریز شده هم جواب داده اما با گوشت تازه یک چیز دیگست این دستوررو از مادربزرگم گرفتم وهی تغییردادم تا خوشمزه شده عکس هم نداره

 

اول گوشت واز فریزر دربیارین وتوی یک قابلمه کوچیک بگذارید وزیرگازروروشن کنید وقابلمه رو روی گاز بزارید وزیرش وکم کنین مثل دم کردن پلو وسر قابلمه روهم بزارید .یخ گوشت شروع به بازشدن میکنه وآب داخل گوشت هم خارج میشه ….این کارباعث میشه درحین جوشیدن کف زشت روی آب گوشت نداشته باشیم پس مهم است این کار وانجام بدین (هی سربزنین بسته به حجم گوشت تا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باید صبرداشته باشین)

آب گوشت که دراومد وخشک شد ورنگ گوشت هم عوض شد …. مرحله تموم است .

یک عدد پیاز درشت (برای سه نفر) را به سه قسمت تقسیم کنین ودوقسمت را خرد ونگینی کنین ودرکمی روغن وردرقابلمه اصلی که قصد پخت گوشت راداریدتفت دهید تا سبک وطلایی شود .

گوشت را از قابلمه اول دربیاورید ودر پیاز تفت دهید (سرتفت ) کمی روغن حیوونی هم اضافه کنین ۱ ق سرخالی غذاخوری برای سه نفر (من گاوی رو ترجیح میدهم گوسفندی یا کرمانشاهی یاروغن زرد بو میدهد وطعم وعوض میکنه) و نمک (۱/۲ نمک مورد نظر در کل پخت این غذا) را اضافه کنید ( من دراین مرحله کمی یعنی کم ِکم ، دارچین میزنم …به قول بنده خدایی انگار گوشت ازکنار دارچین ردشده ….اگر دارچین زیاد شود حلیم میشود وبدمزه .من یک بار مثل نمک پاش کوچیک میریزم …..)

حالا ۱ لیوان آب اضافه کنین جوش که اومد گازوکم کنین و آن تکه پیاز و که کنار گذاشته بودین توقابلمه بیاندازین سرقابلمه روبزارین ….تا ساعتی بعد ….(چون گوشت فریزی است ۳ ساعت پخت دارد گوشت تازه ۲ ساعت )

آبش و چک کنین و اگر آب نداشت بریزین…..

آب زیاد در ابتدای کار بی مزه میکند و آب کم کم (دردومرحله اضافه شود ) و آب را روی گوشت نریزین

این دو مرحله آب اضافه کردن بهتر جواب داده و یادتون نره یکبار گوشت و زیر و رو کنین تا سیاه نشود….

در انتها ۵ دقیقه قبل سرو غذا بقیه نمک و اضافه کنین (مادربزرگ میگه : یک ملاقه آب گوشت و بردارین و توش نمک و دارچین کم بریزین و بعد توی قابلمه بریزین وهم بزنین خوش نمک تر میشه و عقیده داره اگر نمک و همون اول اندازه کینم گوشت مزه دار میشود ولی ما دوست داریم روی گوشت نمکی باشه برای همین در دو مرحله نمک میریزیم و این واقعا خوشمزش میکنه .

اگر اول دارچین زدین دوباره نزنین .من چون از طعم دارچین خوشم نمیاد اول میریزم تا از تو غذا محوشه و بوش تو خونه وقت خوردن نباشه اما برای چلو مجلسی کار مادربزرگم و بکنین )

در ضمن وقتی گوشت آماده است که بوش بلند شود …..نه بوی پیاز و…بوی گوشت توی خونه رو پرکنه……..شاید بیشترهم شه به حجم گوشت و مدت فریز کردن و….هم بستگی دارد….اگر تونستین وقتی گوشت خریدین همون تازشو درست کنین وحال کنین

 

حالا درفصل گوجه سبز یا ریواس قبل از نمک انتهایی یکمشت ریواس یا گوجه سبز بریزین ….چه شود…………

چلوش و هم کمی نرمتر درست کنین نه وارفته !…نرمتر و به قول ماردبزرگ دمبه ای تر ….چرا چون خوشمزه تر میشود…… برنج و زعفرونی کنین و تزیین دیگر هم نکنین زرشک و پسته و….طعم واقعی چلوگوشت و از بین میبرن…

 

خلاصه همه فوت وفن شو گفتم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. Zh می گوید

    سلام رب رو کی اضافه کنیم

  2. تزریق ژل لب می گوید

    اولش فکر میکردم خیلی سخته ولی با اموزشتون خیلی خوب فهمیدم چیکار کنم