استفاده از ظروف مسی مفید است یا مضر؟

1

نظرات مختلفی در مورد فواید و مضرات استفاده از ظروف مسی وجود دارد و موافقان و مخالفان بسیاری در میان کارشناسان وجود دارد که در اینجا به آن اشاره می کنیم:

موافقان چه می گویند :

تا چند دهه پیش بین مردم کشورمان مرسوم بود تا برای پخت غذا مخصوصا” خورشت و آش “از قابلمه های مسی استفاده کنند.آن زمان در همه آشپزخانه ها یک کفگیر آهنی نیز وجود داشت که موقع پختن غذا دایم درون آن قرار می گرفت.مردم به این کفگیر “حسوم” می گفتند.آن زمان کسی نمی دانست چرا باید این کفگیر درون قابلمه مسی قرار گیرد.مردم تنها به دلیل اینکه میراث گذشتگان بود و می دانستند برای پخت غذا خیلی مفید است از” حسوم” استفاده می کردند.

مضرات ظروف مسی مجله سلامت فواید ظروف مسی ظروف مسی راهنمای خرید جوشاندن شیر در ظرف مسی تشخیص ظروف مسی اصل بهترین ظرف برای پخت غذا استفاده از ظروف مسی برای اولین بار آب خوردن در لیوان مسی

باید گفت فلسفه استفاده از حسوم در جریان پختن غذا به تیزبینی و دقت حکمای ما باز می گردد.حکما و دانشمندان از آبا ما برای همه گیر کردن سلامتی، حسوم را طراحی کردند تا تعادل بین موادی که وارد بدن می شود و بدن انسان به آن محتاج است برقرار کنند.از نظر علمی امروزی فلسفه این کار را به این صورت می توان بیان کرد که بدن مخصوصا”مغز” برای سلامت و نشاط و کنترل اسید لاکتیک و کورتیزول به شش میلیارد یون مس نیاز دارد و به همین نسبت یون آهن.پختن غذا درون ظروف مسی موجب تأمین این مقدار یون برای بدن است و حسوم نیز همین مقدار یون آهن را به غذا منتقل می کند تا از طریق غذا وارد بدن شده و با حفظ تعادل موجب سلامتی پایدار برای انسان شود.مطلب دیگر این که در دورانی که استفاده از حسوم در پختن غذا مرسوم بود از کم خونی های رایج که اکنون مردم با آن دست به گریبانند اثری نبود.یون های آهن که از طریق حسوم در سراسر غذا پخش می شد کم خونی ناشی از فقر آهن را برطرف می کرد،اما پس از این که حسوم را به اسم بهداشت از ما گرفتند،کم خونی و بیمای های خونی چون سرطان خون روز به روز در میان مردم افزایش یافت.

کمبود یون مس باعث می شود انسان دایما احساس رخوت و خواب آلودگی و کسالت کند و دهن دره های متوالی داشته باشد.در ضمن این که هیچ کارتل دارویی نمی تواند از یون یک عنصر برای شما قرص تهیه کند و آن چیزی که به اسم قرص آهن به ما می دهند شامل مولکول آهن هست که نه تنها برای بدن هیچ ثمره ای ندارد،بلکه استفاده آن در دوران بارداری موجب بیش فعالی و خنگی فرزند خواهد شد.هم چنان که استفاده دختران جوان از این قرص ها نارسایی های بسیاری را برای آنها به همراه خواهد داشت.

جالب توجه است که در صورت پختن غذا درون ظرف های مسی و استفاده از کفگیر آهنی حسوم ظرف مدت سه روز اثرات شفابخش در بدن انسان ظاهر می شود.غذا موقع پختن در قابلمه مسی از یون آزاد شده این ظرف استفاده می کند ودرنتیجه در بدن انسان احساس نشاط و انرژی فوق العاده ای ایجاد می شود و دیگر از آن دهن درگی و خمیازه و کسالت خبری نخواهد ماند و باعث طول عمر مفید و سلامتی جسمی است.

مخالفان چه می گویند :

ظروف مسی زود اکسید می شوند و ترکیب پذیری بالایی با مواد غذایی دارند. به این ترتیب می توانند باعث مسمومیت شما شوند. به همین دلیل در ظروف مسی از پوشش هایی از جنس قلع، نیکل، استیل و لعابی استفاده می شود تا میزان ورود مس به غذا کاهش پیدا کند اما مشکل اینجاست که وجود این آلیاژها باعث ورود فلزات سنگین به بدن می شود. چون این لایه ها در هنگام پخت و پز به مقدار کم در غذا حل می شوند، به خصوص اگر غذاهای اسیدی برای مدت طولانی در این ظروف پخته یا نگهداری شوند. از سوی دیگر، پخت و پز مواد اسیدی و قلیایی در ظروف مسی یا نگهداری این مواد در چنین ظروفی باعث تخریب غذا می شود.

کمک به خون سازی بدن و جلوگیری از سفید شدن مو از فواید عنصر مس برای بدن می باشد. بدن روزانه به ۱.۵ تا ۲ میلی گرم مس نیاز دارد.این مقدار مس در مصرف موادغذایی در طول روز همچون گوشت، سبزیجات و جگر به وفور یافت می شود و نیازی به استفاده از ظروف مسی جهت تامین مس بدن وجود ندارد.

ظروف مسی دارای اکسید مس بوده و در صورت استفاده درازمدت موجب ایجاد مسمومیت های عصبی در فرد می شود.

زمان های قدیم ظروف مسی را قلع اندود می کردند که این قلع حداکثر ۲ ماه از بین می رود و از طریق موادغذایی وارد بدن فرد می شود که برای سلامتی مضر است.

کمبود آهن لازم برای بدن نیز از طریق مواد غذایی مثل عدس، سبزیجات تیره رنگ تامین می شود. بعضا افراد به منظور تامین آهن از ملاغه آهنی، میخ آهنی یا نعل اسب استفاده می کنند که توصیه می شود از اینگونه روش ها برای تامین بدن استفاده نشود چرا که این مواد دارای کربن فعال و ناخالصی بوده که عوارضی را در دراز مدت برای فرد به ارمغان می آورد.

بعضی از افراد معتقدند استفاده مداوم از ظروف مسی سبب می شود که مس مورد نیاز بدن تامین شود در حالی که این تفکر اشتباه است چرا که به مقدار مورد نیاز بدن، مس در مواد غذایی وجود دارد و نیازی به استفاده از این ظروف جهت تامین مس بدن نیست.

مضرات ظروف مسی مجله سلامت فواید ظروف مسی ظروف مسی راهنمای خرید جوشاندن شیر در ظرف مسی تشخیص ظروف مسی اصل بهترین ظرف برای پخت غذا استفاده از ظروف مسی برای اولین بار آب خوردن در لیوان مسی

روش تشخیص ظروف مسی اصل و تقلبی چگونه است؟ چرا ظرف های مسی تقلبی ساخته و عرضه می شود؟ روش های تولید ظروف مسی تقلبی کدام است؟

اصولاً هر شیئی و کالایی که ساخته شده و مشتریان زیادی داشته باشد همیشه راه را برای عده ای سودجو باز می کند تا با تقلب و غش راهی برای جذب منافع حداکثری خود پیدا کنند. از آنجا که ظروف مسی نیز از قدیم الایام- به جز دو، سه دوره ۱۰ ساله – مشتریان پر و پا قرصی داشته لذا عده ای با آلیاژی از فلز مس و برنج به نسبت یک به دو اقدام به ساخت ظرف و فروش آن به نام ظروف مسی نموده اند.

ظروف مسی اصل که هم اینک بیشترین تولیدات آن در زنجان انجام می شود سرخ رنگ و شفاف بوده در حالیکه رنگ ظروف تقلبی زرد متمایل به مات می باشد و ناخالصی در آن بیشتر است. و تشخیص ظروف مسی اصل از تقلبی توسط مسگران متبحر و قدیمی صورت می گیرد. و برای خرید فقط می توان از مراکز معتبر آن را خریداری نمود.

خوب این هم از نظر موافقان و مخالفان. به راستی حق با کدام گروه است. نظر شما چیست ؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. مهدی می گوید

    با سلام
    هرچند مضراتی داره ولی این مضرات از آسیب‌های که از طرف ظرف لعابی درجه کیفی پایین موجود در بازار ایران و چدن نایس که لایه تفلون بخود گرفته و یا خود تفلون که باعث بسیار از معظلات امروز جامعه می باشد شما اگر در یک افضلی آشپز خانه که راه به سالن هم جوار خود داشته باشد یک عدد قابلمه تفلون را بدون آب برای حدودا ۳۰ الی یک دقیقه روی گاز روشن گذاشته شود و انس.ی سالن فقط یک قناری باشه در لحظاتی بعد شما بعنوان قاتل یک پرنده شناخته خواهید شد کادمیوم موجود در کلیه ظرف تفلون بسیار بسیار آسیب زننده در از طرف مسی با همان معظلات می باشد تجربه شخصی بود