گزارش عملکرد و تحلیل بازار بورس در روز دوشنبه + اخبار مهم

0

به گزارش ساتین : امروز دوشنبه بیست و یکم بهمن بار دیگر شاهد ریزش قیمت سهام در گروه های مختلف و عقب نشینی ملموس شاخص های اصلی بازار بودیم.

افت ارزش سهام در تقریبا تمام گروه ها به ویژه بانکی و سرمایه گذاری، نفتی ، فلزی، حمل و نقل، معدنی و خودرویی در افت شاخص ها بسیار موثر بود. امروز شاخص کل با ثبت کاهشی ۷۰۹ واحدی به ۸۰۲۴۰ واحد رسید. دو نماد “شپمچا” و “فپنتا”بیشترین افزایش قیمت و “بکام” و “خنصیر” نیز بالاترین افت قیمت را تجربه کردند. همچنین “وپاسار” بیشترین تاثیر منفی و “همراه” بالاترین اثر مثبت را بر شاخص گذاشتند.

با از سرگیری معاملات در روز دوشنبه شاهد افت مختصر و سپس ثبات نسبی سیر حرکتی شاخص کل در پی رونق معاملات در برخی نمادهای مخابراتی،بانکی، معدنی، فلزی، سرمایه گذاری و بیمه ای بودیم اما پس از اتمام ساعت اولیه معاملات، بسیاری از نمادهای مذکور در گروه های نام برده به محدوده منفی خزیده و این نماگر را با ریزش محسوسی مواجه ساختند. این روند در ادامه منجر گردید تا نیمه کانال ۸۰ هزار واحدی نیز از دست برود . در ادامه شاهد تشکیل صف های فروش در بسیاری از نمادهای بزرگ و کوچک بازار به ویژه در گروه ساختمانی، خودرویی و تعداد ملموسی از نمادهای بانکی بودیم.در نهایت نیز روند رو به افول شاخص تا پایان معاملات ادامه یافت و شاهد افت کمتر از یک درصدی این نماگر در روز دوشنبه بودیم.

از اخبار مهم امروز می توان تصمیم جدید بانک مرکزی مبنی بر افزایش نرخ سود اوراق مشارکت اشاره کرد. مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در این زمینه اعلام کرد که از امروز نرخ سود شش ماهه اوراق مشارکت از ۲۰ درصد به ۲۳ درصد افزایش پیدا کرده و خریداران در صورت تصمیم به فروش این اوراق پیش از سر رسید، از سود ۲۰ درصدی برخوردار می شوند. بانک مرکزی از شنبه آینده ۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را از طریق سه بانک صادرات، ملت و تجارت عرضه خواهد کرد.

همچنین سازمان خصوصی سازی نیز از تصمیم برای عرضه بلوک ۱۷ درصدی سهام هلدینگ خلیج فارس در یازدهم ماه آینده در بورس خبر داد. قرار است که سهام مذکور به قیمت تابلو بورس در روز عرضه به اضافه ۳۰ درصد واگذار گردد. در عین حال اعلام گردید که در آخرین جلسه هیات واگذاری شرایط واگذاری بلوک ۵۰ درصدی پالایش نفت لاوان مورد موافقت این نهاد قرار گرفته است.

از دیگر اخبار امروز می توان به نامه اعتراضی مشترک کانون کارگزاران و کانون نهادهای سرمایه گذاری به شورای نگهبان پیرامون موضوع خوراک گازی پتروشیمی ها اشاره کرد.در این نامه ضمن اشاره به موضوعاتی همچون فراتر رفتن مجلس از حدود قانون گذاری با ورود مستقیم به بحث قیمت گذاری،ناسازگاری تعیین سقف بازدهی پتروشیمی ها با اصل ۴۶ قانون اساسی و ایجاد تبعیض میان واحدهای پتروشیمی از لحاظ قیمت خوراک با اجرای مصوبه مذکور و همچنین مغایرت این مصوبه با قانون هدفمندی،از شورای نگهبان خواسته شده تا مصوبه اخیر مجلس از سوی این نهاد ابطال گردد.

همچنین می توان به ثبات قیمت طلا و کاهش ارزش دلار در بازار داخلی اشاره کرد.طلا هم اکنون به قیمت هر گرم ۹۰ هزار و پانصد تومان رسیده و دلار نیز در بازار آزاد در قیمت ۲۹۴۶ تومان در حال معامله است.

 روز دوشنبه جو منفی بر صنایع بورسی حاکم بود.درگروه معدنی شش نماد افت ارزش سهام را تجربه کرده اند. در این گروه “کروی” با صف فروش محسوسی مواجه است.

در گروه محصولات شیمیایی تنها ۳ نماد با رشد ارزش سهام مواجه شده اند.در این گروه بار دیگر”وپترو”با بالاترین صف فروش روبروست و “شتولی” صف خرید ملموسی دارد. درگروه فلزات اساسی ۳ نماد رشد کرده اند. در این گروه “فباهنر” صف فروش قابل ملاحظه ای داشته است.

درگروه فنی مهندسی “رتکو” افت کرده و صف فروش دارد. در بخش مخابرات “همراه ” رشد ارزش سهام را تجربه کرده و “اخابر” منفی بوده است. معاملات این گروه متعادل گزارش می شود. در بخش خودرو تنها “خعتبار” رشد کرده که این سهم نیز در آخرین معاملات منفی شده است. در این بخش امروز نیز”خودرو” سنگین ترین صف فروش را دارد. در بخش شرکت های چند رشته ای “وامید” به عنوان تنها نماد معاملاتی گروه سقوط کرده است.

در گروه بانکی ۲ نماد موقف به حفظ درصدهای مثبت در معاملات پایانی شده اند.در این گروه “وسینا” بالاترین صف فروش را تجربه می کند. در گروه سرمایه گذاری تنها ۲ نماد رشد کرده اند. در این گروه “وساپا” حجیم ترین صف فروش را دارد. در بخش محصولات نفتی تنها شاوان مثبت بوده که این نماد نیز در معاملات پایانی سقوط کرده است. در این گروه صف فروش در نماد “ونفت” قابل ملاحظه تر از سایر نمادهاست.

در گروه دارویی ۳ نماد افزایش ارزش سهام را تجربه کرده اند. در این گروه صف فروش در نماد “دکیمی” بالاتر از سایر نمادهای منفی بوده است. در معاملات بخش غذایی ۳ نماد افزایش ارزش سهام را تجربه کرده اند. در این گروه باز هم “غالبر” بالاترین صف فروش را تجربه می کند. در میان قندی ها تنها “قنقش” در معاملات پایانی در محدوده مثبت باقی مانده است. در معاملات صنعت لاستیک و پلاستیک ۲ نماد در آخرین معاملات مثبت بوده اند.

در گروه ساختمانی همه نمادها با کاهش ارزش سهام مواجه بوده اند. در این گروه “ثاخت” بار دیگر سنگین ترین صف فروش را دارد. در این میان در گروه سیمانی تمام نمادهای معامله شده سقوط کرده اند. در این گروه صف فروش در نماد”سفارس” سنگین تر از سایر نمادهای منفی است.

در پایان گفتنی است امروز بیش از ۹۸۴ میلیون سهم در بورس مورد معامله قرار گرفت که دو نماد”فولاد” و”فملی” بیشترین حجم معاملاتی را به خود اختصاص دادند.

همچنین در فرابورس نیز بیش از ۹۶ میلیون سهم مورد معامله قرار گرفت که دو نماد”دی” و”مفاخر” بیشترین حجم معاملاتی را تجربه کردند.

مرجع : نمابورس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ