پاسخ سوالات رایج در مورد الکسا و رتبه سایت (Alexa Traffic Rank)

0

رتبه الکسا، باز هم رتبه الکسا. در اینجا سئوالات رایج درباره الکسا اینترنت، رتبه الکسا پاسخ داده شده است. اینکه داده های الکسا اینترنت از کجا و چگونه جمع آوری می شود. بطور خلاصه، سئوالات رایج در مورد پلن داده الکسا، ترافیک الکسا، رتبه الکسا ساب دامین، رتبه الکسا ساب فولدر، نوسان رتبه الکسا و سئوالات مشابه پاسخ داده شده است.

سایت های پربازدید برای تبلیغات سایت های پربازدید ایران رتبه الکسا سایت رتبه الکسا پربازدیدترین سایتها پربازدیدترین سایت های ایرانی بهترین سایت های تبلیغاتی الکسا رنکینگ الکسا چیست اطلاعات عمومی روز Alexa Traffic Rank

سئوال: پنل داده چیست؟

پاسخ: پنل داده الکسا (Alexa’s data panel) یک نمونه از ترافیک اینترنت جهانی است که برای محاسبه رتبه الکسا و تخمین سایر اندازه های عملکرد سایت های جهان استفاده می شود. این پنل از میلیون ها کاربر اینترنت تشکیل شده است که از بالای ۲۵ هزار افزونه مختلف جستجوگرهای وب جمع آوری می شود.

سئوال: آیا الکسا ترافیک سایت را مستقیم هم اندازه گیری می کند؟

پاسخ: بله، الکسا ترافیک سایت هایی که اسکریپت مخصوص الکسا را در سایت خود کپی کرده اند (سایت هایی که پلن پولی الکسا خریده و سایت خود را در الکسا ثبت کرده اند) را مستقیم و بدون نیاز به افزونه یا نوار ابزار جمع آوری می کند. بدین ترتیب داده های پنل الکسا و داده های مستقیم ترکیب شده و اندازه های دقیق تری از عملکرد سایت عرضه می شود.

سئوال: الکسا چطور رتبه سایت را تعیین می کند؟

پاسخ: برآورد ترافیک و رتبه الکسا براساس رفتار جستجوی کاربران اینترنت در پنل داده الکسا محاسبه می شود. رتبه الکسا از طریق یک فرمول اختصاصی محاسبه می شود که در آن از میانگین بازدید کننده منحصر (unique visitors) روزانه سایت و تعداد بازدید صفحات (pageviews) سایت در سه ماه گذشته استفاده می شود.

سئوال: رتبه الکسا چند وقت یکبار به روز رسانی می شود؟

پاسخ: رتبه الکسا روزانه بروزرسانی می شود. هرچند اول هر ماه الکسا یک برآورد کامل از اندازه های سایت انجام می دهد و بعضی از مشخصات موجود در وبسایت الکسا ماهانه بروز رسانی می شود از قبیل تعداد لینک ها یا سرعت لودینگ سایت.

سئوال: آیا الکسا ساب دامین ها و ساب فولدرها را نیز رتبه بندی می کند؟

پاسخ: رتبه ترافیک الکسا فقط برای دامین رده اول (مثل domain.com) ارائه می شود. رتبه جداگانه برای صفحات، پوشه ها (مثل domain.com/subpage) یا ساب دامین ها (مثل subdomain.domain.com) عرضه نمی شود، مگر اینکه برای الکسا امکان تمایز آنها وجود داشته باشد، مثل صفحه خانه، سایت میزبان یا بلاگ. مثال این مسئله وبلاگ هایی است که بر روی بلاگر (blogfa.com) ایجاد شده است. در این گونه موارد سایت ها رتبه جداگانه از دامین های میزبان خواهند داشت.

سئوال: بازدید منحصر چیست و چه فرقی با کاربران دیگر سایت دارد؟

پاسخ: بازدید منحصر (Unique visitors) به تعداد بازدیدهایی اطلاق می شود که توسط کاربران منحصر (unique users) انجام شده است. کاربر منحصر کاربری است که برای اولین بار از سایت بازدید می کند که به آن آی پی منحصر (unique ip)) نیز اطلاق می شود. فردی که برای چندمین بار در یک دوره زمانی از سایت بازدید می کند فقط یک بازدید منظور می شود. از سوی دیگر، بازدید به معنی تعداد جلسات برنامه جستجوگر وب است و به ازای هر صفحه ای از سایت که باز می شود یک جلسه محسوب می شود. اگر کاربر ۳۰ دقیقه بعد از آخرین شمارش بازدید صفحات مجددا وارد سایت شود، بازدید جداگانه محسوب می شود.

سئوال: بازدید صفحه چیست؟

پاسخ: بازدید صفحه (pageview) زمانی ثبت می شود که یک صفحه کامل از وبسایت بارگذاری شود یا ریفرش شود. تعداد بازدید به تعداد کل صفحات باز شده سایت یا ریفرش شده در یک دوره زمانی مشخص اطلاق می شود.

سئوال: اخیراً رتبه الکسا دچار نوسان شده است. آیا تغییری در رتبه بندی الکسا رخ داده است؟

پاسخ: خیر، هیچ تغییری در تعیین رتبه الکسا اخیرا رخ نداده است. هرچند اخیرا افزایش سایز پنل داده مشاهده شده است. این مسئله موجب افزایش داده های دردسترس و دقت بالاتر رتبه بندی شده است. تغییرات پنل داده یک پدیده طبیعی است زیرا تحولاتی در مخاطبان اینترنت و کاربری اینترنت رخ می دهد. به هر حال الگوریتم رنکینگ الکسا دچار تغییر نشده است.

سئوال: در حالیکه ترافیک سایت من بهتر شده است، چرا رتبه الکسا پایین می رود؟

پاسخ: همه سیستم های رتبه بندی ترافیک وب رتبه سایت شما را در مقایسه با سایت های دیگر می سنجند. رنکینگ ترافیک الکسا همان رتبه سایت شما نسبت به سایت های فعال دیگر است. مثال خوب این مسئله مسابقه است که شخص نسبت به سایر شرکت کنندگان سنجیده می شود. مثلا در مسابقه دو، درست است که شما سریع می دوید اما شرکت کنندگان دیگری وجود دارد که از شما سریعتر می دوند.

سئوال: افزایش سایز پنل داده الکسا به چه معنی است و چه تاثیری روی رنکینگ سایت من دارد؟

پاسخ: حجیم شدن سایز پنل داده الکسا یک خبر خوش است! این بدین معنی است که پوشش ترافیک جهانی بیشتر شده است و بنابراین برآورد بهتری از عملکرد سایت ها ارائه می شود، رتبه بندی دقیق تر است، سنجش معتبرتری از عملکرد وب سایت ها ارائه می شود. می توان بینش عمیق تری نسبت به عملکرد سایت های رقیب پیدا کرد و عملکرد و سایت خود را بهبود بخشید.

سئوال: چه عواملی روی داده های ترافیک سایت من تاثیر دارد؟

پاسخ: الکسا تلاش می کند ترافیک وب حقیقی را بدون سوگیری محاسبه کند. هرچند قابل درک است که سوگیری جزئی وجود دارد و غالباً آمارهای ارائه شده تعدیل شده و براساس آزمون های آماری است. به علاوه، تعداد، ترکیب، الگوی استفاده کاربران وب می تواند موجب تغییر برآورد رتبه الکسا شود و بخصوص برآورد رتبه سایت های دارای کمتر از ۱۰۰۰ کاربر در ماه را مشکل می کند.

سئوال: چطور می توانم صحیح ترین آمار و ارزیابی سایت خودم را بدست آورم؟

پاسخ: اگر به دنبال دقیق ترین رنکینگ و محاسبه عملکرد سایت خود هستید، بهتر است یکی از پلن های الکسا را خریداری کرده و سایت خود را ثبت کنید. بدین شکل اندازه گیری ترافیک سایت به صورت مستقیم علاوه بر ترافیک افزونه و نوار ابزار انجام می شود و دقیق ترین رتبه بندی را دریافت خواهید کرد.

سئوال: آیا الکسا به مشترکان پولی رتبه بهتری می دهد؟

پاسخ: خیر. نوع اشتراک و ثبت سایت تاثیری بر رتبه سایت ندارد. ثبت کردن سایت و خرید پلن الکسا با ثبت مستقیم ترافیک سایت همراه است بنابراین تفاوت پلن های رایگان و پولی الکسا در دقت رتبه ها است.

سئوال: آیا الکسا سایت ها را نسبت به سایت های خاص یا علائق خاص می سنجد؟

پاسخ: قطعا خیر. الکسا یک سرویس اندازه گیری بی غرض است. در طی ۱۵ سال گذشته که الکسا فعال بوده است، متدولوژی یکسانی برای رتبه بندی و تحلیل عملکرد ترافیکی سایت های سراسر جهان استفاده کرده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ