سفته‌بازان به «تسه‌»ها بازگشتند

0

 نمادهای اوراق تسهیلات مسکن در غیاب پتروشیمی‌ها دوبارهجولان دادند. شاخص فرابورس روز دوشنبه نیز مانند بورس اوراق بهادار تهران منفی شد و با بیش از ۷ واحد کاهش تا محدوده ۷۳۸ واحد رسید. با بسته شدن نماد شرکت‌های پتروشیمی در راستای ایجاد شفافیت بیشتر و تعیین استراتژی‌های جدید از سوی این شرکت‌ها، بازار فرابورس شاهد تاثیر‌گذاری نمادهای دیگری در غیاب پتروشیمی‌ها است که البته با توجه به ریزش عمومی شاخص‌ها و حرکت جمعی روند معاملات اغلب این نمادها نیز تاثیر منفی بر شاخص داشته‌اند.

به گزارش ساتین :  با وجود تعیین نرخ ۱۵ سنتی برای نرخ هر متر مکعب خوراک گازی برای مصرف پتروشیمی‌ها توسط مجلس، همچنان انتقادها و مخالفت‌ها در مقابل طیف دیگری از تاییدکنندگان این نرخ ادامه دارد و حتی کار به نامه نگاری به شورای نگهبان نیز رسیده است. این قیمت از منظر برخی یک قیمت دولتی است که با استراتژی آزاد سازی قیمت‌ها در سایر بخش‌ها در تناقض است.

در عین حال برخی بالابردن این قیمت را تا ۱۵ سنت در راستای حفظ حقوق مردم ارزیابی کرده‌اند. به هر روی شرکت‌های پتروشیمی در ازای بخشی از کاهش حاشیه سود خود، به طور قطع برنامه‌های جدیدی برای قیمت‌های محصولات تولیدی خواهند داشت. برخی نیز افزایش این قیمت را برای این شرکت‌ها چندان تاثیر‌گذار ندانسته‌اند. به هر حال بازار سهام در پی اعلام این نرخ با گذشت ماه‌ها گمانه‌زنی به عدد مشخصی رسیده است. روز دوشنبه نمادهای میدکو، ذوب، شراز، شرانل، شپاس، شتران و سمایه در صدر نمادهای تاثیر‌گذار براین بازار بوده‌اند که بین ۶۸/۱ تا ۴۷/۰ واحد بر شاخص تاثیر منفی داشته‌اند. اتفاقی که در مقابل در بازار رویت شد، تخصیص عنوان بیشترین افزایش قیمت و بیشترین کاهش قیمت به نمادهای اوراق تسهیلات مسکن بود.

نماد‌های اوراق تسهیلات مسکن در غیاب شرکت‌های بزرگ فرابورسی مجالی برای داد و ستد شدن پیدا کرده‌اند و روز دوشنبه در برخی نمادها تا ۵ درصد افزایش قیمت ثبت شد.

آنچه که البته بیشتر مشخص است اینکه نارضایتی از قیمت اعلام شده برای خوراک گازی پتروشیمی‌ها مجالی دوباره برای تمرکز سفته بازی بر اوراق تسهیلات مسکن فراهم آورده است، به گونه‌ای که نمادهای تسه در صدر برترین تقاضا‌ها قرار گرفتند.در راس این گروه نماد تسه ۹۲۱۰ در قیمت بیش از ۵۳ هزار تومان به ازای هر برگه بود که برای این اوراق ۳۱ هزار و ۲۴۷ مورد تقاضا و صف خرید وجود داشت. در مقابل نماد توریل در نرخ ۷۵۲۴ ریال بیش از ۹۷۴ هزار اوراق را در صف فروش قرار داده بود. در این بازار بیشترین ارزش معامله به نماد صمپنا اختصاص یافت که بیش از ۴۶ هزار برگه سهم آن به ارزش ۴۶ میلیارد ریال داد و ستد شد. در عین حال بیشترین حجم معامله به نماد بانک دی اختصاص یافت که ۵میلیون و ۸۴۵ هزار برگه سهم آن را در چرخه معاملات قرار گرفته بود. روز دوشنبه در مجموع ۹۶ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش بیش از ۴۹۹ میلیارد ریال در بازار فرابورس داد و ستد شد.

مسعود رضا طاهری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ