بزرگترین قاتل زنان ایرانی را بشناسید

0

متخصص قلب و عروق با اشاره به عوامل خطر در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی گفت: امروزه بزرگترین قاتل زنان، بیماری قلبی و عروقی به ویژه بیماری‌های مرتبط با عروق کرونر است.

طاهره سماوات در ارتباط با مشکلات قلب و عروق در زنان اظهار داشت: در گذشته همه تصور می‌کردند که سرطان سینه اولین عامل مرگ زنان در جهان است، ولی امروزه مشخص شده بزرگترین قاتل زنان، بیماری قلبی و عروقی به ویژه بیماری‌های مرتبط با عروق کرونر است.

علت مرگ و میر در ایران پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی بیماری های قلبی عروقی ایست قلبی آناتومی عروق کرونر آناتومی

وی با اشاره به اینکه سکته قلبی و مغزی از جمله بیماری‌های مرتبط با عروق کرونر به شمار می‌رود، افزود: بیماری‌های قلبی عروقی ۴۳ درصد از کل مرگ‌ها و در حدود نصفی از مرگ‌ها را به خود اختصاص می‌دهد که زنان بخش عمده‌ای از آن را شامل می‌شوند و در واقع مرگ زنان در این زمینه با مردان تفاوتی ندارد.

این متخصص قلب و عروق ادامه داد: ابتلا زنان به مشکلات قلبی و عروقی همچون مردان بوده، البته زنان کمتر در سن قبل از پنجاه سالگی دچار مشکلات قلبی عروقی می‌شوند و اصولا بعد از سن یائسگی با این مسئله مواجه هستند.

سماوات، افزایش سن، ابتلا به دیابت، چاقی، اضافه وزن، فشار خون بالا، تغذیه نامناسب و استفاده نکردن از انواع سبزی و میوه‌ها همچنین استعمال دخانیات را از عوامل خطر در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی برشمرد و عنوان کرد: در گذشته زنان غربی نسبت به زنان شرقی بیشتر استعمال دخانیات داشتند، ولی امروزه این قضیه برعکس شده است.

کارشناس مسئول بیماری‌های قلب و عروق وزارت بهداشت نسبت به استعمال دخانیات میان زنان ایرانی هشدار داد و گفت: از آنجایی که زنان محور خانواده هستند، علاوه بر اینکه آسیب به آنها سبب از هم پاشیده شدن خانواده می‌شود، تقلید و الگوپذیری از آنها نیز زیاد است، بنابراین زنان باید جهت پیشگیری از این مسائل، الگوی خوبی برای اعضای خانواده باشند.

منبع: فارس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ