فعالیت سایت های همسفریاب، قانونی یا غیرقانونی؟

1

سرپرست صیانت و بازرسی مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فعالیت سایت های همسفریاب غیر قانونی است .این سایت ها مورد تایید مرکز رسانه های دیجیتال نیستند و آنها هیچ لگویی از ما دریافت نکرده اند.

پدرام ملایری افزود: طبق آیین نامه مصوب سال ۸۹ هیات وزیران، هر سایت و رسانه ای که قصد فعالیت درفضای مجازی را داشته باشد باید از شرایط لازم برخوردار باشد و پس از ثبت درخواست خود درسایت این مرکز و تایید صلاحیت، لگوی طلایی را ازمرکز رسانه های دیجیتال دریافت کرده باشد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: سایت های زیادی برای فعالیت در سایت مرکز رسانه های دیجیتال ثبت درخوست می کنند، لیکن الزاما هر ثبت درخواستی به منزله تایید کار و فعالیت قانونی درفضای مجازی نیست و باید حتما صاحبان سایت ها، لگوی طلایی اخذ کنند.

وی با اشاره به ۱۶ بند مصادیق مجرمانه اظهار کرد: اگر پایگاه اینترنتی که قصد فعالیت درفضای مجازی را دارد از یکی از این مصادیق مجرمانه برخوردار باشد مورد تایید مرکز رسانه های دیجیتال قرار نخواهد گرفت.

ملایری تصریح کرد: یکی از این ۱۶ موارد مصادیق مجرمانه؛ اقدام علیه عفت و منافی عمومی است. بنابر این اگر سایتی در این حوزه مجرمانه فعالیتی داشته باشد موضوع، پیگیری می شود و با صاحبان آن سایت ها برخورد قضایی صورت خواهد گرفت.

سرپرست بازرسی مرکز رسانه های دیجیتال با بیان اینکه تنها متولی ممیزی محتوا در فضای مجازی مرکز رسانه های دیجتال است.

به گفته سرپرست بازرسی مرکز رسانه های دیجیتال، ناآگاهی افراد از حقوقشان باعث می شود تا سودجویان از آن سودجویی کنند وبه آنان آسیب بزنند.

اخیرا سایت هایی با عناوین همسفریاب در فضای مجازی فعال شده اند.هر چند عملکرد این سایت ها شفاف نیست اما آنها با تبلیغات فریبنده و پر سر و صدا، به بهانه یافتن همسفری مناسب برای کاربران خود، بطورغیرقانونی از چت بازان و بویژه دختران و زنان سودجویی می کنند.

شیوه کار این گونه است که کاربران این سایت ها تقاضای خود را همراه شماره تماسی ثبت می کنند و منتظر تماس مستقیم همسفری مناسب می مانند. آنان اینطور عنوان می کنند که کل مبلغ هزینه همسفر را خود پرداخت خواهند کرد و البته که مدیران این سایت ها هم با تبلیغات گسترده کار خود را به انجام می رسانند و همسفری موقت چند روزه را برای سفر داخلی و خارجی کاربرانشان برمی گزینند.

به عنوان مثال در یکی از این سایت ها چنین پیامی آمده است: «سلام – درشهریورماه قصد سفر به آنتالیا یا کوش آداسی را برای تفریح وعوض کردن آب وهوا دارم . یک همسفری فهمیده باشخصیت واهل تفریح میخواستم؛ خانم یا آقا فرقی ندارد، لطفا درصورت تمایل به شماره موبایلم به شماره … ۰۹۲۰ تلگرام یا مسیج و یا تماس بگیرید باتشکر.» اینها نمونه هایی از درخواست های این نوع کاربران است.

دراغلب این درخواست ها ذکرشده است که هزینه سفر اگر همسفر خانم باشد از سوی درخواست کننده پرداخت خواهد شد. ضمن اینکه تقریبا همه این کاربران براین امر که باید همسفری که با آنها به سفر می رود فردی «اهل» و خوش برخورد باشد تاکید دارند.
برخی از کاربران این سایت ها هم علاوه برثبت تقاضای سفرخود تاکید می کنند که همسفرشان را با رعایت موازین شرعی انتخاب خواهند کرد.

حال این سوالات مطرح است که این سایت ها چه اهدافی را دنبال می کنند؟ کاربرانی که قصد یافتن همسفر و تقبل پرداخت کل هزینه همسفر خود را بعضا به خارج از کشور دارند چه اهدافی را دنبال می کنند؟ آیا هدف از همسفریابی تنهایی سفر نرفتن است یا…؟

نقش طراحان این سایت ها در این معادله کجاست؟ یعنی متقاضی ، تقاضا را می دهد و مشتری پاسخ می گوید و معامله تمام می شود در این میان چه بهره ای عاید مسئولان و طراحان این قبیل سایت ها می شود؟ امینت سفر را چه کسی یا چه اشخاصی تایید می کنند؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. ناصر سالک می گوید

    با سلام اینجانب به مسافرت کردن خیلی علاقه دارم متاسفانه همسر اینجانب اصلا به مسافرت علاقه ای ندارد حتی عید سال ۱۳۹۸اینجانب مجبور شدم تنهایی به مسافرت بروم علاقمندم خانمی حدودا ۵۰ ساله علاقمند به گردش که
    عاشق تفریح و گردش باشد با اینحانب آشنا شود تا بتوانیم برای دیدن کشورهای همسایه و کشور خودمان برویم ضمنا
    خودرو اینجانب همیشه حاضر است برای مسافرت های خارجی خودم هم بازنشسته علوم پزشکی هستم و گواهینامه یایه یک هم دارم و از هر لحاظ برای مسافرت امادگی دارم خیلی از هم وطننان خانم هستند که نمی توانند
    تنهایی مسافرت کنند با اینکه امکانات هم دارند بخاطر تنهایی نمی توانند مسافرت کنند ضمنا اینجانب ساکن ایران تبریز هستم و شماره من