دمنوش هایی مخصوص افراد دیابتی! + طرز تهیه

0

در بیماری دیابت انسولین به میزان کافی ترشح نمی‌شود یا انسولین موجود قادر نیست وظایف خود را به درستی انجام دهد، بنابراین قند خون نمی‌تواند به طور موثر وارد سلول‌های بدن شود و مقدار آن افزایش پیدا می‌کند.

بالا بودن قند خون در طولانی‌مدت آسیب‌هایی را به سیستم قلب و عروق، کلیه‌ها، چشم و اعصاب وارد می‌کند. برای درمان دیابت داروهای شیمیایی و گیاهی مختلفی وجود دارند که به کنترل این عارضه و پیشگیری از پیشرفت آن در مبتلایان به دیابت کمک شایانی می‌کنند.

در این مطلب برخی از گیاهانی را معرفی می‌کنیم که مصرف آن‌ها در افراد دچار دیابت مفید است. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که استفاده از هر نوع داروی شیمیایی یا گیاهی باید زیر نظر پزشک یا متخصص طب سنتی صورت گیرد.

خواص چای‌ترش

چای‌ترش یا چای‌قرمز که به چای‌مکه نیز معروف است، از گیاه رز چینی تهیه می‌شود. این چای را می‌توان به شکل سرد و گرم مصرف کرد. مصرف چای ترش تاثیر بسزایی در کاهش قند و فشار خون مبتلایان به دیابت نوع ۲ دارد.

مجله سلامت طرز تهیه دمنوش چای ترش طرز تهیه دمنوش راه های کنترل دیابت دیابتی ها چه بخورند درمان دیابت خواص چای ترش بهترین دمنوش گیاهی انواع دمنوش های ایرانی انواع دمنوش ترکیبی

طرز تهیه دمنوش چای‌ترش

اگر شما مبتلا به دیابت هستید، می‌توانید روزانه یک تا ۲ فنجان چای‌قرمز بنوشید. برای تیه این چای باید پنج گرم گلبرگ‌های چای‌قرمز را داخل یک فنجان بریزید و یک لیوان آب جوش به آن بیفزایید، سپس چای را صاف کنید و بنوشید.

خواص چای دارچین

براساس تحقیقات صورت گرفته ترکیبات موجود در دارچین، قند خون را کاهش می‌دهد و به بدن کمک می‌کند تا به بهترین شکل از انسولین استفاده کند.

طرز تهیه دمنوش دارچین

برای تهیه دمنوش دارچین، ۲ عدد چوب دارچین را در یک قوری آب سرد بیندازید و آن را روی شعله‌ی کم و مستقیم قرار دهید. پس از اینکه آب قوری به جوش آمد، آن را به مدت ۲ تا سه ساعت روی شعله غیرمستقیم بگذارید.

خواص گشنیز

گشنیز تسکین‌دهنده صفرا، برطرف کننده التهاب و تشنگی در بیماران دیابتی است همچنین مصرف این گیاه در ترشح انسولین از پانکراس، افزایش حساسیت بافتی و کاهش قند خون نقش موثری دارد.

طرز تهیه دمنوش گشنیز

برای تهیه دمنوش گشنیز یک قاشق چای‌خوری تخم آسیاب شده گشنیز را به همراه یک لیوان آب جوش، داخل قوری بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه آن را روی شعله غیرمستقیم قرار دهید تا دمنوش آماده شود.

خواص ریحان

از نظر طب سنتی، مصرف ریحان در کنترل سطح قند خون تاثیر چشمگیری دارد.

طرز تهیه دمنوش ریحان

برای تهیه دمنوش ریحان، چند برگ ریحان را در یک قوری آب جوش بریزید تا به مدت پنج دقیقه دَم بکشد.

خواص گزنه

در طب سنتی، مصرف گیاه گزنه سبب کاهش گلوکز خون می‌شود همچنین عصاره برگ گزنه نقش حفاظتی در برابر افزایش میزان قندخون و تخریب سلول‌های پانکراس دارد.

طرز تهیه دمنوش گزنه

برای تهیه دمنوش گزنه باید ۴۰ گرم برگ گزنه را در یک لیتر آب جوش بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه آن را دَم و روزانه سه فنجان از این دمنوش را بعد از غذا میل کنید.

خواص گیاه خارمریم

گیاه خارمریم حاوی ماده‌ای به نام «سیلیمارین» است که مصرف آن به مقدار ۲۰۰ میلی‌گرم، روزانه سه بار کاهش مختصر قندخون ناشتا و چربی‌های خون را به همراه دارد.

طرز تهیه دمنوش خارمریم

برای تهیه دمنوش خارمریم باید یک قاشق چای‌خوری از دانه‌های خار مریم را با یک لیوان آب در قوری بریزید و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه دَم بکشد سپس این دمنوش را صاف و میل کنید.

خواص شنبلیله

دانه گیاه شنبلیله در طب سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله دیابت کاربرد دارد. مصرف دمنوش شنبلیه در مبتلایان به دیابت مفید است.

طرز تهیه دمنوش شنبلیله

برای تهیه دمنوش شنبلیله، یک قاشق چای‌خوری تخم شنبلیله را بکوبید، سپس آن را در یک قوری آب جوش بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه دَم کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ