گفتگو با عوامل موتور جستجوگر ایرانی “یوز” yooz.ir

0

در ایران بطور رسمی دو عدد موتور جستجو وجود دارد که موتور جستجو یوز یکی از آن‌ها است. پروژه یوز در بهار ۸۹ پیاده‌سازی و در اواخر سال ۹۱ شروع به کار نمود، هرچند که رونمایی از آن صورت نگرفت. تقی‌پور، وزیر وقت ارتباطات برای اسم پروژه توافق کرد و قرار بود تا پایان دولت دهم افتتاحیه این پروژه برگزار شود، اما اینکار اتفاق نیفتاد. در ابتدای دولت یازدهم نزدیک به یکسال این طرح متوقف ماند. یکی از مهمترین صدمه‌های مدیریتی این پروژه به آن زمان برمی‌گشت. بیش از ۵۰ نفر نیرو در این پروژه مشغول به کار بودند که با این صدمه به حدود ۲۰ نفر کاهش پیدا کردند. در نهایت وقتی این احتمال می‌رفت که این پروژه بالکل نابود شود به خود آمد و در دهه فجر ۹۳ توسط آقای واعظی افتتاح شد، هرچند مجددا در سال ۹۵ با کمبود منابع مواجه شده و نیمی از نیروهای این مجموعه تعدیل شدند.

برای اطلاع از آخرین وضعیت این پروژه با عوامل مشغول به کار در این موتور جستجو گفتگویی ترتیب دادیم که به شرح ذیل می‌باشد:

موتور جستجوی ایرانی موتور جستجوگر یوز موتور جستجو چیست گوگل ایرانی درآمد گوگل چقدر است بیوگرافی مهدی ارسنجانی بیوگرافی مجید احمدی بهترین موتورهای جستجو اینترنت پاک ایده های استارت آپ استارت آپ ایرانی اخبار گوگل

مهدی ارسنجانی مدیر فنی موتور جستجوی یوز گفت: امروز ۲۰ نفر در پروژه موتور جستجوی یوز مشغول به کار هستند. این در واقع یک سوم نیروهایی است که باید اینجا مشغول به کار باشند.

وی با اشاره به اهمیت موتورهای جستجو گفت: اوباما چند سال پیش مصاحبه کرد و گفت: موتور جستجوی گوگل و شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک سرمایه‌های استراتژیک دولت آمریکا هستند. سایر کشور‌ها نیز موتورهای جستجوی بومی طراحی کرده‌اند. امروز کشور چین از گوگل بابت حضور در این کشور مالیات می‌گیرد. به نظرم موتورهای جستجوی ایرانی نیز اگر مورد حمایت قرار بگیرند می‌توانند به این جایگاه برسند.امروز کشور چین از گوگل بابت حضور در این کشور مالیات می‌گیرد. به نظرم موتورهای جستجوی ایرانی نیز اگر مورد حمایت قرار بگیرند می‌توانند به این جایگاه برسند.امروز کشور چین از گوگل بابت حضور در این کشور مالیات می‌گیرد. به نظرم موتورهای جستجوی ایرانی نیز اگر مورد حمایت قرار بگیرند می‌توانند به این جایگاه برسند.

ارسنجانی افزود: در چین گوگل سایت‌های دولتی را نمی‌تواند دنبال کند. این سایت‌ها در حوزه پویش موتور جستجوهای بومی آن کشور قرار دارد. بدین ترتیب یک امتیاز مخصوص در اختیار موتورهای جستجوی بومی قرار گرفته است.
مدیر فنی موتور جستجوی یوز با گلایه از بی‌مهری‌های متعددی که در حمایت از این پروژه رخ داده خاطر نشان کرد: بزرگترین نداشته ما عدم استقبال مردمی است.

موتور جستجوی ایرانی موتور جستجوگر یوز موتور جستجو چیست گوگل ایرانی درآمد گوگل چقدر است بیوگرافی مهدی ارسنجانی بیوگرافی مجید احمدی بهترین موتورهای جستجو اینترنت پاک ایده های استارت آپ استارت آپ ایرانی اخبار گوگل

وی با اشاره به یک مزیت اساسی موتور جستجوی یوز افزود: ما اینترنت پاکی را به مردم ارائه می‌کنیم. محتوای سایت‌های غیر اخلاقی و سانسور شده در جستجوی موتور یوز منتشر نمی‌شود. این می‌تواند گزینه خوبی برای خانواده‌ها به منظور استفاده اینترنت پاک برای کودکان باشد.

ارسنجانی با تاکید بر صرفه‌جویی ترافیک و پهنای باند با جستجو در یوز اظهار داشت: بعنوان مثال اگر شما بخواهید به سایت یک بانک داخلی سر بزنید. به گوگل می‌روید و نام آن بانک را سرچ می‌کنید. با اینکار دو بار این ترافیک از خارج از کشور وارد ایران می‌شود. طبق برآوردهای ما چیزی حدود ۷۰ % جستجوهای فارسی کاربران ایرانی، در سایت‌های داخلی است. این بدان معنیست که بخش عمده‌ای ترافیک در واقع به خطا هدر می‌شود.طبق برآوردهای ما چیزی حدود ۷۰ % جستجوهای فارسی کاربران ایرانی، در سایت‌های داخلی است. این بدان معنیست که بخش عمده‌ای ترافیک در واقع به خطا هدر می‌شود.طبق برآوردهای ما چیزی حدود ۷۰ % جستجوهای فارسی کاربران ایرانی، در سایت‌های داخلی است. این بدان معنیست که بخش عمده‌ای ترافیک در واقع به خطا هدر می‌شود.

مدیرفنی موتور جستجوی یوز در مورد چشم‌انداز کاری خود افزود: تمام تلاش خود را برای ارتقای یوز انجام می‌دهیم. دوست نداریم وزیر مملکت‌مان برود به یک پیام‌رسان درخواست بدهد و او هم رد کند. در حوزه موتور جستجو این موضوع خیلی بدتر است. مدیر تلگرام نماینده آقای واعظی را می‌پذیرد، اما در مورد گوگل اصلا مذاکره نمی‌کنند.

ارسنجانی مدعی شد: ما بزرگترین زیرساخت تخصصی یک اپلیکیشن فضای مجازی را در کشور داریم. ما تجربه کار بر روی یک دیتاسنتر بزرگ را داریم. با دانشگاه تهران تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم تا این دانشگاه براساس نیازهای ما پروژه‌های علمی تعریف کند.

موتور جستجوی ایرانی موتور جستجوگر یوز موتور جستجو چیست گوگل ایرانی درآمد گوگل چقدر است بیوگرافی مهدی ارسنجانی بیوگرافی مجید احمدی بهترین موتورهای جستجو اینترنت پاک ایده های استارت آپ استارت آپ ایرانی اخبار گوگل

مجید احمدی مدیر کسب و کار یوز گفت: در برخی از جستجوهای زبان فارسی ما از گوگل نتایج بهتری را ارائه می‌کنیم. این هم بدلیل تمرکز ما بر روی زبان فارسی است، این درحالیست که گوگل چنین تمرکزی بر روی زبان فارسی ندارد. بعنوان مثال وقتی شما کلمه «گرگان» را در سرچ می‌کنید، یک سری اطلاعات مرتبط با آن مثل اوقات شرعی و امثال آن را بدون کلیک اضافه ارائه می‌کنیم. در آشپزی مثلا اگر اسم غذا را جستجو کنید، دستور پخت آن را می‌دهیم. یا اگر مواد غذایی را جستجو کند، به او چند غذا پیشنهاد می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه صفحه اول یوز جذابیت‌های بصری خوبی دارد و داغ‌ترین اخبار و ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی را ارائه می‌کند، فزود: ما سعی کرده‌ایم پاسخ‌های خود را هوشمند کنیم. وقتی مردم به ما مراجع می‌کنند با کمترین جستجو به پاسخ خود برسد. چند نمونه آن را در مورد آشپزی و شهر‌ها و امثال این ذکر کردم. مثلا وقتی نام یک فیلم را جستجو می‌کنید بدون اینکه به وب سایت‌ها بروید در صفحه اول جستجو اطلاعات اولیه مربوط به آن فیلم می‌آید. تیزر آن، اطلاعات نمایش آن، میزان فروش و سایر اطلاعات مورد نیاز آن در همان صفحه اول می‌آید.وقتی نام یک فیلم را جستجو می‌کنید بدون اینکه به وب سایت‌ها بروید در صفحه اول جستجو اطلاعات اولیه مربوط به آن فیلم می‌آید. تیزر آن، اطلاعات نمایش آن، میزان فروش و سایر اطلاعات مورد نیاز آن در همان صفحه اول می‌آید.

احمدی با تاکید بر مشتری مداری موتور جستجوی یوز خاطر نشان کرد: در انتهای صفحه جستجوی یوز نشان‌ گوگل هم گذاشته شده است تا اگر کاربر به نتیجه دلخواه خود پس از جستجو در یوز نرسید، با کلیک بر روی آن همان جستجو را در گوگل انجام دهد. از مردم می‌خواهیم موتور جستجوی پیش‌فرض خود را یوز انتخاب کنید.

مدیر کسب و کار موتور جستجوی یوز در مورد نحوه درآمدزایی موتورهای جستجو گفت: اصلی‌ترین روش کسب درآمد موتورهای جستجو تبلیغات بر مبنای کلید واژه است. این روش هدفمندترین روش تبلیغات است. امروز ۷۵-۸۰% درآمد گوگل از همین شیوه تبلیغاتی است.

مردم می‌‌توانند برای جستجوهای فارسی به راحتی از یوز استفاده کنند و ما تمام تلاش‌مان را به کار گرفته‌ایم که راضی باشند. جستجو در یوز هزینه‌ای ندارد. حتی اگر از نتیجه‌ای که مشاهده می‌کنند راضی نباشند می‌توانند از طریق دکمه‌ای که پایین صفحه جستجو تعبیه شده، همانجا نتایج گوگل و بینگ را هم مشاهده کنند. این جستجو هزینه‌ای ندارد اما به افزایش کیفیت نتایج یوز و پیشرفت این موتور جستجوی بومی خیلی کمک می‌کند.

یوز خدمات خوبی به فارسی‌زبان‌ها ارائه می‌کند. مثلا در جستجوی اخبار روز سرویس باکیفیتی ارائه می‌کند. کافیست کاربر به صفحه اصلی یوز yooz.ir مراجعه کند و گزینه جستجوی «خبر» را انتخاب کند. مطمئن باشید که نتیجه باکیفیتی مشاهده می‌کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ