خواص شگفت انگیز دانه معجزه گر “چیا”

0

تغییر فصل از تابستان به پاییز باعث می‌شود میل بدن به مصرف خوراکی‌های پرکالری و چرب بیشتر شده و در نتیجه جلوگیری از افزایش وزن به چالش جدی برای افراد تبدیل می‌شود.

با این وجود افزودن دانه چیا به رژیم غذایی می‌تواند از طریق تامین مواد مغذی بدن میزان اشتها را کاهش دهد.

این دانه‌های کوچک به دلیل قابلیت‌شان در از بین بردن احساس گرسنگی و افزایش انرژی معروف شده‌اند. هر گرم از دانه‌های چیا حاوی ۴۸۶ کالری است. همچنین حدود ۲۸ گرم از دانه‌های چیا حاوی ۱۱ گرم فیبر است که یک سوم میزان فیبر مصرفی توصیه شده در روز را شامل می‌شود.

نتایج مطالعات پیشین حاکیست رژیم‌های غذایی حاوی فیبر بالا با کاهش وزن مرتبط هستند. در یکی از این بررسی‌ها آمده است مصرف ۳۰ گرم فیبر خوراکی در روز به کاهش وزن، پایین آمدن فشار خون و بهبود واکنش بدن به انسولین کمک می‌کند.

خواص درمانی دانه‌های چیا برای سلامتی از نقش آن در کنترل قند خون گرفته تا برخورداری از پروتئین می‌تواند به جلوگیری از افزایش وزن کمک کند.

به گفته کارشناسان وجود پروتئین در دانه‌های چیا باعث می‌شود فرد زودتر احساس سیری کند و تمایل کمتری به خوردن داشته باشد. همچنین این دانه سطح قند خون را ثابت نگه می‌دارد. در واقع تغییر در سطح قند خون باعث می‌شود میل به مصرف مواد قندی افزایش پیدا کند و عدم ثبات قند خون، افزایش وزن و خطر ابتلا به دیابت را به دنبال دارد.

دانه‌های چیا به دلیل برخورداری از فیبر خوراکی یبوست را نیز برطرف می‌کنند. همچنین این دانه‌ها به دلیل داشتن پروتئین گزینه مناسبی برای قبل و بعد از ورزش کردن هستند.

علاوه بر اینها وجود آمینواسید در دانه‌های چیا به جذب پروتئین در بدن و کاهش وزن کمک می‌کند.

دانه چیا را از کجا تهیه کنیم خواص گیاهان خواص دانه چیا چگونه بدون ورزش لاغر شویم بهترین روش کاهش وزن chia

چیا (نام علمی: Salvia hispanica؛ نام انگلیسی: chia) گیاهی است یک‌ساله از سرده مریم‌گلی و خانواده نعناعیان. این گیاه بومی آمریکای مرکزی است. این گیاه را برای مصرف دانه آن می‌کارند، گرچه خود گیاه کاربرد تزئینی هم دارد.

چیا از نظر تجاری بیشتر به علت دانه‌های آن کاشته می‌شود. دانه‌های چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است. از دانه‌های چیا می‌توان ۲۵ تا ۳۰ درصد روغن استخراج کرد. از جمله اسید آلفا لینولنیک (ALA). روغن دانه‌های چیا تشکیل شده است از حدود ۵۵ درصد امگا ۳، هجده درصد امگا ۶، حدود شش درصد امگا ۹ و حدود ۱۰ درصد چربی‌های اشباع شده.

به طور معمول، دانه‌های چیا به شکل بیضی کوچک هستند با قطر حدود یک میلی‌متر. دانه‌های چیا در رنگ‌های گوناگون از جمله قهوه‌ای، خاکستری، سفید، سیاه و سفید، و لکه‌لکه رنگ نیز یافت می‌شوند. دانه‌های چیا آبدوست هستند و قادرند تا ۱۲ برابر وزن خود را آب جذب کنند.

دانه‌های چیا به طور سنتی در مکزیک و جنوب غربی ایالات متحده مصرف می‌شوند. اما در اروپا به طور گسترده شناخته شده نیستند. امروزه، گیاه چیا به صورت تجاری و نیز به صورت طبیعی در مکزیک، بولیوی، آرژانتین، اکوادور، نیکاراگوئه، گواتمالا و استرالیا رشد کرده یا کاشته می‌شود. گونه‌های جدیدی از چیا در ایالت کنتاکی برای کشت در عرض‌های جغرافیایی شمالی در ایالات متحده توسعه یافته‌اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ