نرخ کرایه اتوبوس تهران تا مرز مهران چقدر است؟

0

رئیس اتحادیه تعاونی‌های حمل و نقل جاده ای مسافر گفت: با توجه به مصوبه ستاد اربعین مبنی بر افزایش دو برابری کرایه اتوبوس‌ها، نرخ بلیت تهران ـ مهران در ایام اربعین ۷۶ هزار تومان تعیین شده است.

مجوز امکان افزایش دو برابری نرخ بلیت اتوبوس های ویژه انتقال و بازگرداندن زائران اربعین حسینی (ع) در سه سال اخیر به شرکت های حمل و نقل مسافر، تعاونی های مسافربری و اتوبوس داران بین شهری از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ابلاغ می شود.

داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری نیز همواره در جلسات مختلف ستادهای اربعین سال جاری و سال های گذشته، کمیسیون عمران مجلس، شورای عالی ترابری و شورای معاونان وزارت راه و شهرسازی از این وضعیت دفاع کرده و علت صدور چنین مجوزی را زیان ده بودن اخذ نرخ به قمیت قبلی عنوان کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، در تاریخ ۷ مهر ماه امسال در این خصوص اظهار داشت: با توجه به اینکه اتوبوس‌ها چه در زمان رفت و چه در زمان بازگشت زائران، باید یک سر خالی حرکت کنند نظر سازمان راهداری با توافق با انجمن های شرکت های حمل و نقل مسافر این است که هزینه بلیت اتوبوس دو برابر محاسبه شود.

وی افزود: نرخی که از مسافران اخذ خواهد شد با توجه به ازدحام، ترافیک و معطلی اتوبوس ها در پایانه های مرزی چهارگانه سال جاری دارای توجیه اقتصادی خواهد بود حتی در سال گذشته غیر از آنکه اتوبوس ها یک سر خالی تردد می کردند در روزهای پایانی انجام سفرهای اربعین و در موعد بازگشت مسافران در چند مورد تعدادی از اتوبوس ها به دلیل نبود زائر و اتمام سفر، دو سر خالی تردد کرده بودند اینها فاکتورهایی هستند که در تعیین نرخ مؤثر است. شرکت های حمل و نقل مسافر نیز در سالهای گذشته تقاضای نرخ دو برابری را داشتند وامسال نیز همین سیاست و رویه ادامه خواهد یافت.

به نظر می رسد مهم ترین توجیه متولیان و سیاستگذاران بخش حمل و نقل جاده ای مسافر در افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ اتوبوس اربعین، یک سر خالی بودن تردد اتوبوس هاست که در ایام رفت زائران به احتمال زیاد یک سر خالی برمی گردند و در ایام بازگشت زائران نیز اتوبوس ها می بایست یک سر خالی به مهران، خسروی، شلمچه و چزابه سفر کنند تا بتوانند در آنجا و پس از پرکردن ماشین، به مقاصد پرتقاضا سفر کنند.

بنابراین احتمال اینکه آنالیز قیمتی و بررسی کارشناسی در اتخاذ این تصمیم (افزایش دو برابری نرخ اتوبوس زائران اربعین) دخیل نبوده، بسیار بالاست؛ مدیران سازمان راهداری و شرکت های حمل و نقل مسافر در یک تصمیم جمعی به این نتیجه می رسند که اگر رانندگان اتوبوس ها از زائران هزینه یک سر خالی را هم بگیرند، اشکالی ندارد؛ حتی برای وضعیتی که اتوبوس ها دو سر خالی به مهران تردد کنند نیز تصمیمی گرفته نشده و راننده اتوبوس می تواند در این حالت نیز نرخ دو برابری از مسافران و زائران اخذ کند؛ در واقع برنامه ریزی نشده تا نهادهای ناظر در حمل و نقل جاده ای همچون سازمان راهداری یا پلیس راهور دفترچه های صورت وضعیت رانندگان اتوبوس را چک کنند که آیا اتوبوس هایی که دو سر پر به مرزها تردد داشته اند، در هر دو حالت نرخ ۱۰۰ درصدی از مسافران گرفته اند یا خیر؟

کارشناسان صنعت حمل و نقل معتقدند بهتر بود در نشستی که در زمینه تعیین قیمت بلیت اتوبوس ویژه تردد زائران اربعین برگزار شده، ریز هزینه ها شامل (احتمالا) یک سر خالی بودن، میانگین معطلی اتوبوس ها در ترافیک نزدیک مرزها، هزینه پارکینگ های مرزی، عوارض آزادراهی، میزان مصرف سوخت (گازوئیل) و سایر هزینه ها بررسی شده و پس از سرشکن شدن این هزینه ها بر تعداد صندلی ها، تعداد اتوبوس ها و تعداد مسافران، هزینه واقعی این سفر به دست می آمد.

همچنین پلیس راهور یا نهادهای نظارتی دیگر می توانند بر تخلفات احتمالی رانندگان اتوبوس در زمینه سوار کردن مسافر بیش از ظرفیت و نشاندن آنها در کف اتوبوس یا صندوق بغل (تخلفاتی که در سال های قبل رخ داد)، اخذ هزینه بیش از قیمت مصوب ستاد اربعین و … نظارت کنند که این مورد می بایست در مصوبه ستاد اربعین لحاظ می شد.

رئیس اتحادیه تعاونی های اتوبوس رانی: رانندگان یک سر خالی به مرز تردد می کنند

احمدرضا عامری در پاسخ به این پرسش که افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ سفرهای اربعین پیشنهاد کدام دستگاه بود؟ اظهار داشت: اتحادیه تعاونی های حمل و نقل جاده ای مسافر و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در این خصوص کاملا هماهنگ بودند و همکاری کامل بین دو نهاد در این زمینه وجود داشت.

وی با بیان اینکه راننده ها نیز به عشق امام حسین (ع) به زائران عتبات عالیات در اربعین حسینی (ع) خدمت رسانی می کنند، گفت: با توجه به اهمیت جایگاه حاکمیتی سازمان راهداری، تعاونی های اتوبوس رانی نیز با نرخ گذاری دو برابری مسیرهای منتهی به مرزهای ایران و عراق موافقت کردند.

رئیس اتحادیه تعاونی های حمل و نقل جاده ای مسافر در چاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه چرا در ایام تعطیلات عید با توجه افزایش تقاضای سفر، تنها ۲۰ درصد به نرخ بلیت اتوبوس ها افزوده می شود اما در ایام سفرهای اربعین شاهد افزایش دو برابری بلیت اتوبوس هستیم، گفت: در تعطیلات نوروز اتوبوس ها و رانندگان در همان مسیر اصلی حرکت می کنند اما در حال حاضر بسیاری از رانندگان واتوبوس داران تنها در ۳ یا ۴ مسیر محدود تردد خواهند داشت که غیر از آنها، تعداد زیادی اتوبوس از سراسر کشور به این مسیرها سرازیر می شوند این موضوع ترافیک سنگینی در جاده های منتهی به مرز ایجاد می کند که سبب بروز مشکلات متعددی برای رانندگان اتوبوس ها خواهد شد.

وی ادامه داد: ترافیک در مسیرهای منتهی به مرزهای عراق باعث معطلی رانندگان در جاده ها می شود که بعضا ۲ تا ۳ روز طول می کشد. از سوی دیگر اتوبوس در ایام رفت زائران یک سر خالی برمی گردد و در ایام بازگشت نیز باید یک سر خالی به مرزها برود.

عامری تأکید کرد: حتی در سال های گذشته نیز که نرخ بلیت اتوبوس ها دو برابر می شد، بسیاری از اتوبوس داران زیان نیز می دیدند و افزایش ۱۰۰ درصد نرخ بلیت، نمی توانست هزینه های اتوبوس ها و رانندگان را جبران کند.

وی تصریح کرد: امسال به نظر می رسد بسیاری از جاده ها و مسیرهای منتهی به مرزها آسفالت و ساماندهی شده اند اما در سال های قبل که جاده ها خاکی بود، پس از بارندگی ها، اتوبوس ها در گِل گیر می گردند و باید ساعت ها منتظر می ماندند تا تراکتور ساکنان روستاهای منطقه یا خودروهای سنگین امدادرسانی سازمان راهداری، اتوبوس ها را از گِل بیرون بکشد. همه اینها هزینه های مضاعفی را بر رانندگان اتوبوس تحمیل می کرد.

رئیس اتحادیه تعاونی های حمل و نقل جاده ای مسافر خاطرنشان کرد: شهرداری ها و سازمان های متولی پارکینگ های ایجاد شده در پایانه های مرزی ایران و عراق از اتوبوس ها مبلغی بابت ورود و خروج به پارکینگ را اخذ می کنند که باید هزینه های اینچنینی را هم به قیمت تمام شده سفرهای اربعین اضافه کرد.

عامری در پاسخ به این سؤال که بلیت تهران ـ مهران چه قیمتی است؟ گفت: ستاد مرکزی اربعین روز گذشته مصوب کرد نرخ فعلی این مسیر (۳۸ هزار تومان) به دو برابر افزایش یابد که درنتیجه از مسافران و زائرانی که بخواهند در این مسیر تردد کنند، هم در رفت و هم در بازگشت نفری ۷۶ هزار تومان اخذ خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ