راز جذابیت افراد دوست داشتنی چیست؟

0

افراد دوست داشتنی چه ویژگی هایی دارند محاسن رفتاری آن ها به چه صورت است ؟عادات روزمره این افراد در طول زندگیشان چگونه است می خواهیم در این بخش نگاهی به زندگی آدم‌های دوست داشتنی بیاندازیم اگر می خواهید فردی دوست داشتنی باشید به راهنمایی های ما در ادامه مطلب دقت کنید .

اگر انسان خلاق، صبور، الهام‌بخش و پر از اهداف و آرزوهای بزرگ هستید، برای داشتن یک شغل مناسب و عالی کافی نیست! چرا؟ چون باید شخصیت کاریزماتیک هم داشته باشید. کاریزماتیک، یعنی شخصیت پرجذبه و فرهمند که کلام و رفتار او دیگران را تحت‌تاثیر قرار دهد. ترکیب همه اینها با هم موجب می‌شود تا یک نفر در صدر توجه و موفقیت قرار داشته باشد.

«ناپلئون هیل»، نویسنده کتاب پرفروش «فکر کن و پولدار شو»، در یکی از مقاله‌های خود، ویژگی‌ها و عادت‌های بسیار جالبی در مورد افراد دوست‌داشتنی نوشته که دانستن آنها خالی از لطف نیست.

مسلمان شیعه زیبا و جذاب شدن روانشناسی جذاب رفیق دوست داشتنی رفتار کاریزماتیک راز جذاب شدن دین اسلام دوست داشتنی ترین جملات خوش اخلاقی یعنی چه چگونه کاریزماتیک شویم چرا دین اسلام کامل ترین دین است جذابیت زنان از نگاه مردان جذابیت پسر برای دختر اهمیت اخلاق در اسلام آموزش جذاب شدن دختر

به گفته هیل، در قرن ۱۹ میلادی، فردی به نام چارلز ام‌شوآب از یک کارگر روزمزد جایگاه خود را به یکی از کلیدی‌ترین مردان صنعت ارتقا داد و درآمد سالانه‌اش ۷۵ هزار دلار در آن زمان بود. یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت او، عادت‌ها و شخصیت بسیار خاص و قابل اعتماد او بود که مزایای بسیاری برای او به‌دنبال داشت.

برای اینکه بدانید چطور انسان دوست‌داشتنی باشید که همیشه مورد توجه اطرافیان است و به‌واسطه آنها همه‌کارهایتان نیز روی غلتک بیفتد، ۱۴ ویژگی زیر را هر روز در ذهن خود مرور کنید تا سرانجام جزو جدانشدنی رفتار و گفتار شما بشوند.

آدم‌های دوست داشتنی این‌گونه هستند:

۱. افکار و گرایشات مثبت خود را توسعه و به دیگران اجازه می‌دهند تا آنها را ببینند و حس کنند.

۲. همیشه با وقار و هوشیاری خاصی حرف می‌زنند و لحن صحبت‌هایشان دوستانه است.

۳. وقتی کسی با آنها صحبت می‌کند با دقت زیاد به حرف‌هایشان گوش می‌کنند و توجه خود را نشان می‌دهند.

۴. در هر حالت و موقعیتی، وقار و آرامش خود را حفظ می‌کنند و کاملا خویشتن‌دار هستند.

۵. صبور هستند.

۶. ذهن خود را محدود و بسته نمی‌کنند.

۷. هنگام صحبت با دیگران لبخند می‌زنند.

۸. این را می‌دانند که لازم نیست اطرافیان در مورد همه افکار و اعتقادهای خود توضیح بدهند. (درک درستی از حریم شخصی افراد دارند و به آن تجاوز نمی‌کنند.)

۹. کار امروز را به فردا موکول نمی‌کنند.

۱۰. در طول روز دست‌کم یک کار نیک و مثبت انجام می‌دهند.

۱۱. به جای فکر کردن به مشکلات و کمبودها و غصه خوردن برای آنها، به دنبال راه چاره هستند و ایده‌پردازی می‌کنند.

۱۲. وقتی کسی با آنها صحبت می‌کند، طوری رفتار می‌کنند که گویا طرفِ مقابل مهم‌ترین فرد دنیا است.

۱۳. بدون افراط و زیاده‌روی، از دیگران تعریف و کارهای نیک آنها را تحسین می‌کنند.

۱۴. فقط با کسی که به او اعتماد دارند، در مورد نقاط ضعف یا کمبودهای خود حرف می‌زنند.

معنای خوش اخلاقی

در کتاب‌های اخلاقی؛ برای حُسن خلق و خوش اخلاقی دو معنا بیان شده است:

یک. اتصاف به فضایل اخلاقی و تحصیل مجموعه کمالات و خصلت‌های پسندیده‌ای که انسان در مسیر خودسازی و پرورش نفس، خود را به آنها می‌آراید.

دو. نرم‌خویى و خوش‌سخنى و گشاده‌رویى‏ با دیگران. بنابراین، به کسی خوش اخلاق گفته می‌شود که با گشاده‌رویى، زبانی ملایم و برخوردی شاد و محبت‌آمیز با مردم روبرو می‌شود، و در هر شرایطی این توانایی را دارد که با خوش‌رویى برخورد کند. امام صادق(ع) در تعریف خوش اخلاقی می‌فرماید: «حُسن خلق آن است که برخوردت را نرم کنی، سخنت را پاکیزه گردانی و برادرت را با خوش‌رویی دیدار نمایی».

البته خوش‌رفتاری باید به گونه‌ای باشد که وقار و متانت از دست نرود. برای رسیدن به چنین صفاتی لازم است انسان خود را به صفاتی مزیّن کند که از فرد، شخصیّتی متین و باوقار و در عین حال خوش مشرب و دوست داشتنی و محبوب بسازد؛ صفاتی مانند: تواضع، انسان دوستی، صداقت، فداکاری، گذشت، مهربانی، و سایر صفات نیک انسانی.

اهمیت خوش اخلاقی

دین اسلام همواره پیروان خود را به حُسن خلق و نرم‌خویی و ملایمت در گفتار و رفتار فراخوانده و از درشتی و تندخویی بازداشته است؛ چون این آموزه یکی از مهم‌ترین عوامل قدرت، موفقیت و پیروزی انسان در زندگی است. چنانچه همین، عامل موفقیت پیامبران الهی بویژه پیامبر گرامی اسلام(ص) در جذب قلوب انسان‌ها و گسترش دین بوده است. از آن روی خدای مهربان پیامبران و سفیران خود را از میان انسان‌های مهربان و خوش اخلاق برگزیده تا بهتر و آسان‌تر در قلب‌ها نفوذ کنند و آنان را به سوی معرفت الهی رهنمون باشند. خدای تعالی درباره حضرت محمد مصطفی(ص) که مصداق کامل حُسن خلق است، می‌فرماید: «وَ إِنَّکَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظیم»؛‏ و یقیناً تو بر ملکات و سجایاى اخلاقى عظیمى قرار دارى.

بعد در آیه‌ای دیگر فرمود: به همین دلیل هم توانستی در دل‌ها نفوذ کنی و آنان را پیرامون خود گرد آوری و در دعوت خویش موفّق عمل کنی: «فَبِما رَحْمَهٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ».

در زمینه خوش خلقى و برخورد خوب با همه مردم، روایات فراوانى در منابع اسلامى دیده می‌شود که به حدّ تواتر می‌رسد، تعبیراتى که در این روایات در برابر این فضیلت اخلاقى آمده است در کمتر مورد دیگرى دیده می‌شود، این تعبیرات‏ بیانگر نهایت اهتمام اسلام به این مسئله مهم اخلاقى است. که در این‌جا به ذکر چند حدیث بسنده می‌شود:

پیامبر اکرم(ص) فرمود: «الْاسْلامُ حُسْنُ الْخُلْقِ»؛ اسلام همان خوش‌رویى است. این تعبیر نشان می‌دهد که عصاره تعلیمات اسلام همان حُسن خلق است.

در حدیثی از حضرت امام على(ع) می‌خوانیم: «عُنْوَانُ صَحِیفَهِ الْمُؤْمِنِ حُسْنُ خُلُقِه‏»؛ سرلوحه نامه عمل انسان با ایمان، حُسن خلق او است. می‌دانیم آنچه در عنوان و سرلوحه نامه اعمال قرار می‌گیرد، بهترین و مهم‌ترین آنها است و به تعبیر دیگر، چیزى است که قدر جامع همه اعمال نیک است و قبل از هر چیز نظرها را به خود متوجّه می‌سازد.

آثار دنیوی و اخروی خوش اخلاقی

برخی از آثار و پى آمدهاى مادى و معنوى حسن خلق و خوش اخلاقی به شرح زیر است:

۱. از بین بردن گناهان؛ رسول خدا(ص) فرمود: «اخلاق نیک، گناهان را ذوب می‌کند [و آثار بد آن‌را می‌شوید]».

۲. پاداش روزه‌دار شب زنده‌دار؛ در حدیث دیگرى از همان حضرت می‌خوانیم: «دارنده حُسن خلق پاداشى همچون روزه‌دار شب زنده‌دار دارد».

۳. زدودن کینه‌ها؛ در حدیثی از پیامبر خدا(ص) می‌خوانیم: «خوش‌رویى، کینه را می‌زداید».

۴. جلب محبت خدا و مردم‏؛ حضرت امام باقر(ع) می‌فرماید: «نیکوکارى و خوش‌رویى، محبّت‌آفرین‌اند، انسان را به خدا نزدیک و داخل بهشت می‌کنند». و امام صادق(ع) فرمود: «کارهای نیکو و خوش‌رویى، جلب محبت کنند و به بهشت در آورند، و بُخل و ترش‌رویى و عبوس بودن، از خدا دور کنند و به دوزخ درآورند».

۵. در حدیث دیگرى از امیرمؤمنان على(ع) می‌خوانیم: «هیچ زندگى، گواراتر از زندگى آمیخته با اخلاق نیک نیست».

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ