تکلیف وزن جعبه شیرینی چیست؟ / کم فروشی قنادی ها را به این شماره اطلاع دهید

0

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان در خصوص کم فروشی برخی از قنادی ها گفت: عده ای از فروشندگان ترازوهایشان را دست کاری می‌کنند تا کالای کمتری را به مشتری تحویل بدهند، عده‌ای وزنه‌های ترازو را کم می‌کنند و عده ای نیز به صورت غیر مستقیم و با تحمیل لوازم بسته بندی کم ارزش نظیر نایلون، و مقوا کم فروشی می‌کنند.

علی بهرمند رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین، در خصوص بخشنامه ای که اردیبهشت امسال به صنف قنادان ابلاغ شد، تا موظف شوند وزن جعبه را کسر کنند گفت: این معضل در صنوف گوناگون وجود دارد. وقتی به سراغ میوه فروشی می‌رویم، یک سبد پلاستیکی را همراه با میوه وزن می‌کنند و پولش را از ما می‌گیرند. وقتی هم به سراغ قنادی‌ها می‌رویم، مقوایی که کلفتی غیر قابل توجیهی دارد، به عنوان ظرفی برای قرار دادن شیرینی به مصرف کننده تحمیل می‌کنند .این فروشندگان با این کم فروشی سود کلانی به جیب می‌زنند.

وی افزود: اکنون قنادی ها مجاز شدند برای فروش شیرینی در جعبه های با ظرفیت ۵۰۰ گرمی از وزن جعبه حداکثر ۷۰ گرمی، برای فروش شیرینی در جعبه های با ظرفیت ۷۵۰ گرمی از وزن جعبه حداکثر ۱۰۰ گرمی، برای جعبه های با ظرفیت یک کیلوگرمی از وزن جعبه حداکثر ۱۲۵ گرمی، برای جعبه های با ظرفیت ۲ کیلو گرمی از وزن جعبه حداکثر ۲۱۰ گرمی و برای جعبه های با ظرفیت ۳ کیلو گرمی از وزن جعبه ۲۶۰ گرمی استفاده کنند در حالی که باید در زمان فروش شیرینی، وزن جعبه کسر و به نوعی خالص فروشی رعایت شود.

وی تاکید کرد: مصرف کنندگان در صورت مشاهده هرگونه تخلف آن را با سازمان تعزیرات و یا به بازرسان ما اعلام کنند. مردم می توانند این موارد را به سامانه ۱۲۴ سازمان صنعت جهت بررسی و از طریق شماره تلفن ۱۱-۶۶۹۴۴۴۹۹ مربوط به بازرسان اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان اطلاع دهند تا در اسرع وقت رسیدگی خواهد شد.

****

آن طور که یکی از شرکت‌های چاپ جعبه شیرینی می‌گوید، اگر چاپ جعبه شیرینی، چهار رنگ اُفسِت باشد، کیلویی ۴۸۰۰ تومان و اگر دو رنگ کلیشه‌ای باشد، کیلویی ۴۰۰۰ تومان تمام می‌شود.

بر اساس گفته‌های یکی از کارمندان این شرکت، وزن جعبه‌های نیم کیلویی حدود ۹۰ گرم، یک کیلویی ۱۴۰ گرم، یک کیلو و نیم ۱۷۵ گرم و دو کیلویی هم ۲۱۰ گرم است.

شاید بسیاری از ما بگوییم وزن یک جعبه شیرینی در یک کیلو شیرینی مگر چقدر است که بخواهیم حساسیت نشان دهیم اما گفته‌های یکی از بازرسان، حقیقت را بهتر و بیشتر برای ما نمایان می‌کند، حقیقتی که حاکی از سود سرشار چند ۱۰۰ میلیونی یک قنادی از ناخالص فروشی یا همان کم فروشی است.

این بازرس در گفت‌وگو با پیک‌بامدادی رادیو می‌گوید: یکی از قنادی‌های معروف تهران را مورد بررسی قرار دادیم و بر اساس فاکتور خرید جعبه‌هایی که داشت، ۸۴۰ میلیون تومان سود سالانه این قنادی ناشی از کسر نکردن وزن جعبه‌ها از قیمت شیرینی بود؛ و این یعنی تقریباً سود ۷۰ میلیونی ماهانه از فروش جعبه شیرینی بجای شیرینی!!!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ