قیمت چای دست ساز و سنتی شمال چقدر است؟

0

محمد ولی روزبهان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از ابتدای فصل برداشت برگ سبز چای تاکنون بیش از ۱۰۷ هزار تن از این محصول از تولید کنندگان خریداری شده که ارزشی بالغ بر ۲۰۲ میلیارد تومان داشته است. تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران معادل حدود ۶۵ درصد  را پرداخت کرده‌ایم و مابقی آن نیز به زودی تامین و پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه حدود ۳۸ درصد برگ سبز چای خریداری شده درجه یک و مابقی آن درجه دو بوده است، افزود: میزان چای کیفی نسبت به سال گذشته حدود هشت درصد افزایش یافته است که نشان‌دهنده ارتقای کیفیت چای ایرانی است.

رئیس سازمان چای ادامه داد: گر چه توصیه می شود که مردم برای انتخاب چای ایرانی  به برندهای مشهور اعتماد کنند و سعی داشته باشند از این برندها چای ممتاز درجه‌ یک ایرانی را تهیه کنند اما چای دست ساز شمال نیز اگر توسط افرادی که دقیقاً می توانند میزان رطوبت و حرارت آن را به همراه دیگر پارامترها کنترل و تنظیم کنند، نیز از کیفیت بالایی برخوردار است و حتی تا کیلویی ۱۰۰ هزار تومان هم معامله می شود.

روزبهان گفت: البته می‌توان به کارخانه‌های فراوری چای مطرح اعتماد کرد، چرا که آنها روی بسته‌بندی‌های خود عنوان می‌کنند که محصول مورد نظر چای ایرانی، خارجی یا مخلوطی از هر دو است و در صورت بروز تخلف در این زمینه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان استاندارد با آنها برخورد می کنند.

وی اعلام کرد: بازار چای ایرانی طی سال های گذشته رونق مناسبی داشته و در حال حاضر با وجود اینکه این محصول در نیمه اول تولید می‌شود و عمده مصرف آن در نیمه دوم سال صورت می‌گیرد بیش از ۵۰ درصد از چای ایرانی کارخانه‌ها فروخته شده است؛ بنابراین نگرانی برای بازار چای ایرانی وجود ندارد.

قیمت چای ایرانی قیمت انواع چای چای سنتی دست ساز برند های چای ایرانی انواع چای ایرانی

چای دست ساز یا سنتی

چای فرآوری شده به روش سنتی چند مرحله دارد که تماما بدون دستگاه خاصی و کاملا سنتی تولید میگردد. این چای بصورت بسیار محدود توسط تعداد کمی از کشاورزان و چایکاران شمال تولید می گردد. اگر شما جزو افرادی هستید که چای فرآوری شده سنتی را میل نموده اید حتما طعم ناب و خالص این چای را بخاطر دارید.

برای تولید چای سنتی ابتدا غنچه های ممتاز چای دستچین می شود و بعد چای تازه بمدت ۲ تا ۳ روز دور از نور خورشید در محیطی سر بسته برای پلاسیده شدن گذاشه می شود .بعد از این مرحله چای پلاسیده شده بر روی تخته های چوبی با صبر و حوصله زیادی با دست مالش داده می شود. بعد از مالش دادن چای آنرا بمدت ۳ تا ۴ ساعت در ظرفی سرپوشیده قرار می دهیم تا رنگ بگیرد. در مرحله بعد چای را یا بصورت قرار دادن در فر های ذغالی و با استفاده از چراغ حرارت ملایم داده و با زمان دادن به آرامی خشک می کنیم.

چای آماده هست، بعد از نوشیدن این چای به این پی می بریم که گذراندن تمام این مراحل واقعا ارزشش را داشت بصورت حدودی با توجه به تجربیاتی که دارم و در چندین باری که بصورت سنتی چای تولید کرده ام از هر ۶ کیلو چای تر چیده شده ۹۰۰حدوداً گرم چای خشک تولید می شود.

این چای کاملا لوله شده است و بعد از دم شدن کاملا شفاف، خوشرنگ است. زمان دم کشیدن کامل این چای تقریبا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است و پس از گذشت زمان به هیچ وج روبه تیرگی و تلخی زننده نمی رود، یک گس واقعی مثل تمام چای های طبیعی و خالص.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ