“بورس تهران” در هفته ای که گذشت و پیش بینی هفته آینده

0

این هفته نیز همانند چند هفته اخیر شاهد ریزش ارزش سهام در گروه های مختلف بورس تهران بودیم و بدین ترتیب عملکرد هفتگی منفی دیگری در کارنامه بازار سرمایه کشور به ثبت رسید.

به گزارش ساتین : هرچند شاهد برخی اقدامات از سوی مقامات سازمان از جمله توقف دسته جمعی نمادهای پتروشیمی به منظور جلوگیری از سقوط بیش از پیش قیمت ها و منفی تر شدن فضای معاملات بودیم، اما این گونه اقدامات نیز نتوانست از ریزش سنگین ارزش سهام در دیگر گروه های بازار و عقب نشینی محسوس شاخص ها جلوگیری کند. در طول این هفته شاخص کل بورس تهران افتی ۳،۷ درصدی را نسبت به روز آخر معاملاتی هفته گذشته تجربه کرد. در تمام جلسات معاملاتی این هفته به جز یکشنبه، سقوط تقریبا تمام گروه های بازار را نظاره گر بودیم. همچنین با وجود بهبود نسبی در معاملات روز یکشنبه و کشمکش میان نمادهای مثبت در گروه هایی نفتی، فلزی، بانکی، بیمه ای ، دارویی و برخی تک سهم ها در گروه های مختلف با نمادهای منفی بازار، باز هم روند نزولی بر شاخص های بورسی در این روز حاکم شد.

توقف دسته جمعی نمادهای پتروشیمی: پس از تصویب نرخ پایه ۱۵ سنتی برای خوراک گازی پتروشیمی هاو ریزش ارزش سهام شرکت های این گروه، شاهد بودیم که در روز شنبه تقریبا تمام نمادهای گروه مذکور متوقف گردیدند. مدیریت بازار علت توقف دسته جمعی نمادهای پتروشیمی را بررسی اثر افزایش نرخ خوراک گازی طبق قانون بودجه سال ۱۳۹۳ و شفاف سازیاعلام. اما همانطور که به نظر می رسید با توضیحات مقامات سازمان نیز مشخص گردید که توقف این نمادها به منظور جلوگیری از ریزش بیش از پیش ارزش سهام در این گروه و عقب نشینی بیش از پیش شاخص های بورسی صورت گرفته است.

در این زمینه معاون نظارت بر بازارها و بورس های سازمان بورس نیز اعلام کرد که سردرگمی و دستپاچگی سهامداران پس از مصوبه مجلس در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها، کل بازار را متأثر کرده و با توجه به اینکه این مصوبه هیچ تأثیری در سود سال مالی جاری روی شرکت های پتروشیمی نداشته و هنوز میزان تأثیر آن بر روی سود سال مالی آینده آنها مشخص نیست، توقف نمادهای پتروشیمی در دستور کار قرار گرفته است. هر چند دیدیم که این اقدام تاثیری بر جو منفی دیگر گروه ها نگذاشت و سقوط ارزش سهام در دیگر گروه های بورسی در ادامه هفته نیز دیده شد.

در عین حال شاهد اعتراض شخصیت ها و نهادهای مختلف از جمله نمایندگان مجلس و نهادهای بازار سرمایه در واکنش به مصوبه نرخ خوراک گازی در طول هفته بودیم. آخرین موضع گیری در این زمینه به صورت مشترک از سوی کانون کارگزاران و کانون نهادهای سرمایه گذاری صورت گرفت. این دو نهاد در نامه ای به شورای نگهبان ضمن اشاره به موضوعاتی همچون فراتر رفتن مجلس از حدود قانون گذاری با ورود مستقیم به بحث قیمت گذاری، ناسازگاری تعیین سقف بازدهی پتروشیمی ها با اصل ۴۶ قانون اساسی و ایجاد تبعیض میان واحدهای پتروشیمی از لحاظ قیمت خوراک با اجرای مصوبه مذکور و همچنین مغایرت این مصوبه با قانون هدفمندی،از شورای نگهبان خواستند تا مصوبه اخیر مجلس را ابطال نماید.

پرونده هسته ای: موضوع پرونده هسته ای کشورمان این هفته باز هم خبرساز شد. پس از اظهارات معاون وزیر خارجه ایالات متحده پیرامون لزوم کاهش تعداد سانتریفیوژ ها و موضوع موشک های بالستیک ایران در کنگره، مقامات وزارت خارجه کشورمان نیز به شدت در مقابل این اظهارات واکنش نشان دادند. در عین حال خزانه داری امریکا بار دیگر نام چند فرد و شرکت را به اتهام کمک به ایران در جهت دور زدن تحریم ها به فهرست تحریم خود اضافه کرد. این اقدام از سوی مقامات ایرانی به کارشکنی و برخلاف روحیه همکاری تعبیر شد.

معاون وزیر خارجه کشورمان نیز از برخی اقدامات متقابل در برابر این تحریم های یکجانبه جدید سخن به میان آورد. در نهایت طی سفر رئیس جمهور فرانسه به ایالات متحده ، شاهد تاکید مجدد سران این کشور مبنی بر پابرجاماندن تحریم ها علیه ایران بودیم. اوباما ضمن اعلام این مطلب از اولاند خواست تا شرکت های فرانسوی را پیرامون پابرجاماندن تحریم ها توجیه کند. این سخنان در واکنش به سفر یک هیات اقتصادی فرانسوی به ایران پس از تعلیق تحریم های مشخص شده در توافقنامه ژنو صورت گرفت.

افزایش سود اوراق مشارکت: در اواسط هفته خبر افزایش سود اوراق مشارکت به بازارها رسید. روز سه شنبه مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در این زمینه اعلام کرد که نرخ اوراق مشارکت از ۲۰ درصد به ۲۳ درصد افزایش پیدا کرده و خریداران در صورت تصمیم به فروش این اوراق پیش از سر رسید، از سود ۲۰ درصدی برخوردار می شوند. وی همچنین از تصمیم بانک مرکزی برای عرضه ۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت از شنبه آینده خبر داد. گفتنی است اوراق مذکور شش ماهه بوده و بنابراین سود ۱۱،۵ درصدی به این اوراق تعلق می گیرد.

بودجه سال آینده: پس از جلسات علنی مجلس در هفته های اخیر و اتمام با اتمام بررسی بخش های درآمدی و هزینه ای بودجه سال ۹۳ در صحن علنی مجلس، ماده واحده این لایحه سرانجام به تصویب نمایندگان رسید. گفتنی است که بودجه سال آینده از حیث منابع بالغ بر هفت میلیون و نهصد و سی هزار و چهارصد و هشتاد و چهار میلیارد و پانصد و هشتاد و یک میلیون ریال و از حیث مصارف نیز به همین میزان است.

پیش بینی هفته آینده:

با توجه به اینکه بررسی لایحه بودجه سال آینده در این هفته در مجلس به پایان رسید و بسیاری از ابهامات پیش روی سرمایه گذاران از میان برداشته شد، باید شاهد فضای کمتر هیجانی در هفته پیش رو باشیم. هر چند با توجه به اینکه نظر نهایی شورای نگهبان پیرامون بودجه ۹۳ قرار است در روز یکشنبه آتی به هیات رئیسه مجلس اعلام و گزارش آن در روز بعد در صحن علنی بررسی شود، باید انتظار معاملات افولی کم رمقی را در روزهای ابتدایی هفته را داشته باشیم.

هر چند به نظر نمی رسد که شاهد تغییرات گسترده ای از سوی شورای نگهبان پیرامون موضوعات جنجالی بودجه از جمله نرخ های خوراک واحدهای پتروشیمی و یا بهره مالکانه باشیم  که در این صورت بازار باید با این واقعیت ها روبرو شده و رفتاری منطقی را در پیش بگیرد.

بدین ترتیب باید شاهد ارائه گزارشات شفاف سازی  و تعدیلات پتروشیمی در طول هفته بود.با توجه به افت ملموس ارزش سهام در بسیاری از نمادها و به کف قیمت رسیدن این قیمت ها از حیث بنیادی، می توان انتظار اقبال نسبی سرمایه گذاران راطول هفته داشت اما جو روانی منفی کنونی با خنثی کردن روند مذکور باز هم شاخص ها را به سوی سیری نزولی هدایت خواهد کرد. به نظر نمی آید که جو رو به افول گروه معدنی در هفته آتی چندان دستخوش تغییر شود. گروه های پالایشی و فلزی در این میان تمایل به تعادل  نسبی را می توانند از خود نشان دهند.

وضعیت منفی و بعضا مبهی برای معاملات گروه بانکی و سرمایه گذاری در طول هفته متصور است. گروه های کوچکتر بازار نیز چشم به روند حرکتی صنایع بزرگ دوخته و تنها در صورت احیای نسبی نمادهای این صنایع ، میل به ثبات را نشان خواهند داد.

مرجع : نمابورس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ