معایب هیوندا ولستر ،بررسی مشخصات فنی و قیمت Hyundai Veloster

0

تجربه رانندگی با ولستر ، هیوندای ولستر ۲۰۱۵ ، مقایسه ولستر با النترا ، قیمت ولستر ۲۰۱۶ ،مشخصات هیوندا ولستر ، ولستر توربو ، مشخصات فنی ولستر ۲۰۱۷ ، مشخصات فنی ولستر ۲۰۱۶

هیوندایی ولاستر یا ولستر (Hyundai Veloster) خودرویی کوپه سه در است که از سال ۲۰۱۱ تا کنون در کره جنوبی تولید شده‌است.

ولستر توربو معرفی خودرو مشخصات هیوندا ولستر قیمت هیوندا ولستر قیمت محصولات هیوندایی Hyundai Veloster

این خودرو در کلاس خودرو کامپکت کوچک قرار گرفته و طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور جلو بوده است. سیستم جعبه‌دندهٔ آن ۶ دنده به صورت دستی و اتوماتیک است.

از امکانات خوبی نیز بهره مند می باشد.هیوندای ولاستر ابتدا در دو تیپ عادی و توربو قابل خریداری بود ولی اکنون هیوندای این دو تیپ را باهم ترکیب کرده است وآن را با نام ریمیکس لیمیتد ادیشن نیز به فروش می رساند.همچنین هیوندای ولوستر در سال ۲۰۱۱ موفّق به دریافت جایزه طراحی سال شد.

ریشه نام این هاچبک هیوندای از واژه لاتین velox به مفهوم سرعت و یا تردستی است. بنابراین انتظار یک خودروی سریع را باید داشته باشیم؟ ممکن است در ادامه نا امید شوید. چون باید بگویم ولوستر به اندازه ای که از آن انتظار می رود سریع نیست. این روزها خودرویی که لقب سریع را بر خود می بیند باید نتایج بهتری کسب کند. مثلا شتاب صفر تا صد ۸.۵ ثانیه یا طی مسافت ۴۰۰ متر در ۱۶.۷ ثانیه رقم هایی کاملا معمولی و در حد خودروهایی چون مینی کوپر و هوندا CR-Z است.

 البته هیوندای ولوستر اولین مدل هیوندای با کلاچ دو تایی و اتوماتیک است که با سیستم گیربکس EcoShift با انتقال قدرت مناسب می تواند کیفیت تعویض دنده در حد فولکس واگن و آئودی را ارائه نماید. امکان انتخاب تعویض دنده بحالت دستی یا اتوماتیک در این نوع گیربکس فراهم آمده است.

معایب هیوندا ولستر

ولوستر از محصولات چشم گیر هیوندای است که با ارزشی کمی بیش از صد میلیون تومان در بازارهای ایران به فروش می‌رسد. از سویی هزینه‌ی بالای آن باعث شده است در کشور ما از فهرست خرید بسیاری از علاقه‌مندان خودروهای با کیفیت کنار گذاشته شود، از سوی دیگر به دلیلی خاصیت وارداتی که دارد، صاحبان خودرو برای قطعات، تعمیرات و خدمات آن بلاتکلیف باشند. سوم این که برخلاف ظاهر حجیمی که این خودروها دارند فضای چندانی در داخل آن‌ها نیست.چهارم اینکه نسخه های وارداتی علی رغم هندلینگ مناسب ، شتاب بالایی ندارند.

ولستر توربو معرفی خودرو مشخصات هیوندا ولستر قیمت هیوندا ولستر قیمت محصولات هیوندایی Hyundai Veloster

درست است که خودروهای کراس اوور در کشور ما و در تمام دنیا بیشتر از ون و استیشن طالب دارند اما یک خودروی کوپه هچ وقت نمی‌تواند سهم بازاری به قدر هاچ بک و سدان داشته باشد، مگر این که مثل مدل ولستر ساخت هیوندا در واقع هاچ بک باشد ولی ادعای کوپه بودن داشته باشد.

ظاهر نامانوس و ترکیبی این خودرو باعث شده است توجه بسیاری را در بازار به خود جلب کند اغلب سازندگان خودروهای کوپه ادعا می‌کنند کیفیت را فدای قیمت نمی‌کنند تا هم هزینه‌های بالای خود را توجیه کنند و هم مشتریان با تصور کیفیت بسیار بالا این محصول را خریداری کنند اما در ولوستر واقعا از این خبرها نیست.

مثلا سوراخ‌هایی که برای هواکشی روی کاپوت جلو تعبیه شده است و نیز امکان انتخاب بین دنده‌های انگشتی روی فرمان و دسته دنده ی معمولی ، عملاً بی فایده و صرفاً برای زیبایی ظاهر است. ظاهرا به این دلیل است که هیوندای تصمیم گرفته است برای جلب توجه بیشتر فعالان عرصه‌ی خودروسازی در یکی از بزرگ‌ترین نمایش گاه‌های فنی این صنعت در دنیا شرکت کند.

اساساً ولوستر طراحی عجیبی دارد که بر اساس آن درها متقارن نیست، به ترتیبی که در طرف راننده یک درب بزرگ‌ و در طرف دیگر دو درب کوچک‌تر قرار دارد. این خاصیت باعث شده است این مدل ماشین نسبت به رقبا تفاوت بسیاری داشته باشد.

نقد و بررسی ایمنی

این خودرو از تست Euro NCAP نمره­‌ی پنج ستاره را کسب کرد که این نمره شامل محافظت ۹۶ درصدی از سرنشینان بزرگسال می‌­شود. در خودروی ولستر از بسیاری از تکنولوژی‌­های موجود استفاده نشده است که این در مقایسه با رقبا و حتی دیگر خودروهای هیوندای، اصلا خوب نیست. با این وجود، داخل اتاق نه چندان بزرگ آن، شش کیسه هوا، یک هشدار دهنده بسته نبودن کمربند ایمنی، و یک صندلی کودک Isofix قرار دارد که بدن و سر کودک را محکم نگه داشته و از ضربه‌های شدید در هنگام ضربه به عقب خودرو جلوگیری می‌­کند.

ولستر توربو معرفی خودرو مشخصات هیوندا ولستر قیمت هیوندا ولستر قیمت محصولات هیوندایی Hyundai Veloster

مشخصات فنی بدنه هیوندای ولستر(ولاستر) (Hyundai Veloster)

کلاس بدنه هاچ بک
کلاس اتومبیل B Segment
ابعاد  ۴۲۲۰ / ۱۷۹۰ / ۱۳۹۹ میلی‌متر
وزن ۱۲۷۰ کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان ۴
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو ۲۱۵/۴۵ R 17
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب ۲۱۵/۴۵ R 17

مشخصات فنی موتور هیوندای ولستر(ولاستر) (Hyundai Veloster)

حجم موتور ۱۵۹۱ cc
نوع موتور بنزین سوز
تعداد سیلندرها ۴
تعداد سوپاپ ها ۱۶
آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
محل قرار گیری موتور موتور جلو
سیستم سوخت رسانی انژکتوری تزریق مستقیم
ظرفیت باک ۵۰ لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) ۱۳۸ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) ۱۶۷ نیوتون متر در ۴۸۵۰ دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) ۸۶.۲۵ اسب بخار به لیتر

مشخصات جعبه دنده ( Transmission ) هیوندای ولستر(ولاستر) (Hyundai Veloster)

نوع جعبه دنده جعبه دنده اتوماتیک دو کلاچه
تعداد دنده (جلو) ۶
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها هیوندای ولستر(ولاستر) (Hyundai Veloster)

نوع سیستم ترمز روغنی با بوستر خلائی
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده با هوا دیسک ۱۱.۸ اینچی
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی خنک شونده با هوا دیسک ۱۰.۳ اینچی

سیستم تعلیق و فرمان هیوندای ولستر(ولاستر) (Hyundai Veloster)

نوع سیستم تعلیق سیستم تعلیق پیشرفته مستقل
تعلیق جلو مک فرسون مستقل برای هر چرخ
تعلیق عقب اتصال چندگانه ( مولتی اینک )
کمک فنرهای جلو
کمک فنرهای عقب
نوع سیستم فرمان سیستم هیدرولیکی

عملکرد اتومبیل هیوندای ولستر(ولاستر) (Hyundai Veloster)

حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
شتاب ۰ الی ۱۰۰ (برحسب ثانیه) ۱۰ ثانیه
مصرف سوخت شهری ۸.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی ۵.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت ۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵
ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP ۵

قیمت هیوندای ولستر(ولاستر) (Hyundai Veloster)

قیمت بازار ۱۱۹,۰۰۰,۰۰۰ تومان
قیمت نمایندگی ۱۱۳,۴۸۰,۰۰۰ تومان

امکانات رفاهی و آپشن ها هیوندای ولستر(ولاستر) (Hyundai Veloster)

کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) مجهز به ۶ کیسه هوای ایمنی که شامل :کیسه هوای سرنشینان جلو – کیسه هوای پرده‌ای – کیسه هوای جانبی
سیستم های پایداری و کمک راننده ABS – EBA – EBD – VSC – TCS – HAC
سیستم های امنیتی و حفاظتی دارای سیستم کلید هوشمند و مجهز به استارت دکمه ای و دارای سیستم ضد سرقت ، قفل و بازکردن دربها بدون کلید
سیستم فرمان و هدایت پذیری قدرت کمکی هیدرولیکی
نوع غربیلک ۴ شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی در ۴ حالت ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان
سیستمهای تهویه مطبوع دارای سیستم تهویه مطبوع دستی ( اتوماتیک سفارشی ) ، دارای سیستم کنترل کیفیت هوا AQS و فیلتر هوا داخل اتاق
سیستم صوتی و تصویری سیستم صوتی با قابلیت پخش CD، MP3، USB و AUX به همراه ۴ بلندگو و ۲ توئیتر – بلوتوث –
سیستمهای مولتی مدیا دارای نمایشگر چند منظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده
سیستم صندلیهای جلو دارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش چرم ، صندلی راننده دارای تنظیم برقی
سیستم صندلیهای عقب دارای روکش چرم ، دارای پشت سری فعال و هوشمند
سیستم آیینه ها آینه الکترو کرومیک جهت سهولت دید راننده در شب ، آینه های خارجی با حالت الکترو کرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن
سیستم شیشه ها تنظیم برقی تمام پنجره ها
سیستم های سقف سانروف سفارشی
سیستم روشنایی جلو دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغها ، دارای سیستم شتشو ، دارای مه شکن ، مجهز به چراغهای روشنایی در زیر دربها
سیستم روشنایی عقب چراغهای LED طیفی به همراه مه شکن
سنسورهای پیش فعال مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن ها
سیستم های کمک رانندگی مجهز به سنسور پارک جلو و عقب ، سیستم کروز کنترل ، دوربین دید عقب و نشان دهنده روی آیینه

نقد و بررسی هیوندای ولوستر جدید توربو ۲۰۱۶ :

هیوندای ولوستر توربو از جنبه ظاهری تا حد زیادی، شبیه همان نسخه اصلی خود به نظر می‌رسد. برای حفظ نمای تهاجمی‌تر سپرها، یک جلوپنجره تمام‌رخ و نیز رینگ‌های اختصاصی ۱۸ اینچی در آن تعبیه شده است. در داخل نیز، طراحی کابین بسیار خوب و دلپذیر است اما در عین حال، از مواد ارزان‌قیمتی جهت تکمیل و پرداخت آن استفاده شده و دستگیره درب‌ها هم حسی از سستی و بی‌دوامی را القاء می‌کنند و تقریباً در هرجایی از آن، به‌طور انحصاری از پلاستیک‌های سخت استفاده شده است. با این وجود، کابین به‌خوبی تجهیز شده و تجهیزاتی همچون سامانه هدایت ناوبری، سقف پانوراما، سیستم ورود بدون کلید هوشمند، سردکن صندلی‌ها در آن دیده می‌شوند. البته تمامی این‌ها از حقه‌ها و ترفندهایی است که کودکان این روزها به آن علاقه دارند.

با آنکه قسمت جلوی این خودرو از فضای خوبی بهره می‌برد، اما نصب تنها یک درب در بخش عقب آن، امری آزاردهنده است، آن‌هم زمانی که قصد دارید افراد بیشتری را با آن حمل کنید. در قسمت عقب، جا پای مناسبی برای سرنشینان وجود دارد ولی سر سرنشینان درست زیر شیشه عقب جای می‌گیرد و پنجره‌های کوچک کناری هم حسی از تنگی جا را به سرنشینان آن القاء می‌کنند (CLAUSTROPHOBIC). سایز صندوق‌عقب آن نیز برای خودرویی در این کلاس مناسب است.

این پیشرانه از سامانه تزریق مستقیم سوخت بهره می‌برد و توانی معادل ۲۰۱ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۶۴ نیوتن‌متر را در دورهای ۱۷۵۰ الی ۴۵۰۰ در دقیقه، در اختیار راننده می‌نهد. ظاهراً بر روی کاغذ معامله خوبی به نظر می‌آید ولی آنچه ما واقعاً حس نمودیم، تأخیر آشکار سیستم توربو همراه با ضربه‌های زیاد آن بود. وقوع این امر هم هیچ کمکی به جعبه‌دنده ۷ سرعته اتوماتیک کند و تنبل آن نمی‌کند، جعبه‌دنده‌ای که به نظر می‌آید در اکثر مواقع دنده‌ها را در جای اشتباه خود می‌گذارد.

ولستر توربو معرفی خودرو مشخصات هیوندا ولستر قیمت هیوندا ولستر قیمت محصولات هیوندایی Hyundai Veloster

هندلینگ این خودرو تا اندازه‌ای خوب است و با آنکه تکان‌های بدنه در این خودرو مهار شده و از میزان چسبندگی درخوری هم برخوردار است اما برای یک راننده چندان دشوار نیست که به حد میانگین محدودیت‌های آن دست یابد تا آن نقطه‌ای که پدیده کم فرمانی در آن بروز کند. ما این نکته را هم کشف نمودیم که در این خودرو از همان سیستم تعلیقی استفاده شده که در مدل پایه ولوستر به کار رفته است؛ و این خودش توضیح دهنده این امر است که چرا در این خودرو، هیچ شانسی جهت اجرای حرکات نمایشی عقب (چرخشی)، همچون یک هاچ‌بک داغ وجود ندارد.

گرچه فرمان آن به نحو درخور و شایسته‌ای سبک و پاسخگوست ولی در عین حال، بازخورد کمی را هم از خود ارائه می‌دهد. علاوه بر آن، هیوندای سواری نسبتاً راحتی را برای این مدل فراهم نموده که در واقع، بهتر از گلف GTI است، همه این موارد را هم سکوت و آرامش مناسب کابین این خودرو، همراهی می‌کنند.

این هاچ‌بک داغ تنها حامل یک پیشرانه ارتقاء یافته است که بر روی یک ولوستر معمولی نصب شده است و البته این موضوع هم قابل درک است که هیوندای هنوز نتوانسته دینامیک درخوری را برای خودروهایش مهیا کند (و لازم است این را هم بگوییم که برخی از مدل‌هایی که در امسال تحت طراحی مجدد قرار گرفتند، همانند توسان، از این لحاظ نسبتاً خوب هستند) در خاتمه، هیوندای ولوستر توربو را می‌توان مخلوط عجیب‌وغریبی از یک خودرو دانست، اما نه یک مخلوط به‌جا و درست.

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ