تازه‌ترین اقدامات برای حمایت از بازار سهام

0

ارزش بورس و فرابورس از ابتدای دی‌ماه تاکنون ۵۸هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

این موضوع باعث شد علی طیب نیا وزیر اقتصاد و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برای بررسی دلایل نزول شاخص وارد عرصه شوند.به گزارش همشهری، نزول شاخص بورس که از ابتدای دی‌ماه آغاز شد پس از گذشت ۵۰روز همچنان ادامه دارد. این موضوع نگرانی زیادی را در بازار سرمایه ایجاد کرده و منجر به کاهش دامنه دار سهام بسیاری از شرکت‌ها شده است. تصویب قوانین جدید در لایحه بودجه سال۹۳ برای افزایش قیمت خوراک پتروشیمی به ۱۵سنت و افزایش بهره مالکانه معادن به ۳۰درصد ازجمله دلایل نزول شاخص‌های بورس بود.

به گزارش ساتین : به غیراز این دوتصمیم که اثرات عمیقی بر بازار سرمایه داشت دولت عزم خود را جزم کرده تا تغییرات بنیادی در عرصه اقتصادی کشور ایجاد کند. بر همین اساس قرار است از امروز اوراق مشارکت ۲۳درصدی از سوی بانک مرکزی با عاملیت ۳بانک دولتی منتشر شود. با چنین رویداد‌هایی به‌نظر می‌رسد در روز‌های آینده بخشی از نقدینگی از بورس تهران به سمت اوراق مشارکت مهاجرت کند.

در عین حال خبر‌ها حاکی از آن است که کاهش تعرفه واردات خودرو‌های با حجم موتور کمتر از ۱۵۰۰سی‌سی به‌زودی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این موضوع نیز می‌تواند سهام شرکت‌های خودرو ساز را تحت‌تأثیر قرار دهد. در چنین شرایطی به‌دلیل نزول فراگیر شاخص‌های بورس از ابتدای دی‌ماه تاکنون عصر امروز علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نشست مشترکی با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برگزار خواهد کرد. همزمان با این دیدار قرار است برخی فعالان بازار سرمایه با علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی دیدار کنند. در عین حال سازمان بورس و اوراق بهادار سرگرم طراحی مدل‌های تازه‌ای برای صیانت از حقوق سهامداران است.

در چنین شرایطی گفته می‌شود رایزنی‌هایی با شورای نگهبان در مورد لغو مصوبه مجلس برای افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها در جریان است. در همین رابطه امیر هامونی مدیرعامل فرابورس درباره آخرین اقدامات برای بازگشت آرامش به بازار تأکید کرد: اخیراً رایزنی‌هایی با شورای نگهبان در مورد مصوبه نرخ ۱۵سنتی خوراک پتروشیمی‌ها انجام شده است. او گفت: قطعا ریزش اخیر بازار به‌دلیل تصمیمات مجلس شورای اسلامی است ولی با رفع ابهامات، بازار به شرایط تعادل بازمی‌گردد.

تدابیر دولت

بر این اساس وزیر اقتصاد در تازه‌ترین اظهارنظرش از اتخاذ تدابیر لازم برای بهبود شرایط بازار سرمایه خبر داد و گفت: دولت دغدغه‌های فعالان بازار درخصوص ابهامات موجود در برخی صنایع، به‌ویژه صنایع اثرگذار در بورس را مورد رسیدگی قرار خواهد داد. علی طیب نیا با بیان اینکه دولت و رئیس‌جمهور توسعه بازار سرمایه و صیانت از منافع سهامداران را مدنظر دارند، افزود: انتظار می‌رود اجرای این برنامه‌ها تأثیر قابل توجهی در بهبود شرایط بازار داشته باشد. ضمن اینکه شرکت‌های حقوقی نیز در حمایت از سهامداران خرد به‌صورت جدی وارد عمل خواهند شد.

نزول شاخص‌ها حد اکثر تا ۳‌ماه

در همین حال مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با بیان اینکه پایان رسیدگی به لایحه نقطه‌عطفی در بازار سرمایه است به سرمایه‌گذاران قول داد که تا دو سه ‌ماه آینده وضعیت بورس بهبود یابد. محمودرضا خواجه نصیری گفت:‌ پایان رسیدگی به لایحه بودجه و ابلاغ قانون و نهایی شدن آن فارغ از هرگونه نتیجه‌ای که دارد نقطه‌عطفی در بازار سرمایه است.

زیان ۵۰ درصدی را قبول ندارم

وی زیان ۳۰ تا ۵۰درصدی سهامداران در یک‌ماه اخیر را رد کرد و گفت: به اعتقاد من برخی اشخاص در بیان زیان خود بزرگنمایی می‌کنند زیرا شاخص بورس در این مدت تنها ۱۰درصد افت کرده و در برخی از صنایع این افت به ۲۰درصد هم رسیده است؛ لذا من به هیچ عنوان زیان‌های ۵۰درصدی سهامداران را قبول ندارم و آمار و ارقام نشان می‌دهد زیان‌ها بسیار کمتر از این میزان بوده است.

نزول طبیعی است

همچنین نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه قیمت‌گذاری سنگ آهن و پتروشیمی در مجلس با روح بازار متفاوت است گفت: باید نگاه سرمایه‌گذاران بلندمدت باشد و نباید نگران کاهش شاخص در چند روز اخیر باشند، زیرا این اتفاق در بازار سرمایه کاملا طبیعی است.

محمدرضا پورابراهیمی عضو شورای بورس در گفت‌وگو با فارس در مورد وضع بازار سرمایه و اینکه آیا روند نزولی شاخص بورس طبیعی است، یا خیر؟ گفت: وضع بازار متأثر از عوامل بیرونی و درونی اقتصاد است و بخشی مربوط به مؤلفه‌های داخل کشور مثل موضوعات اخیر بودجه، هدفمندی یارانه‌ها و قیمت‌گذاری شرکت‌های سنگ‌آهنی و پتروشیمی‌هاست که قیمت خوراک پتروشیمی‌ها اثرش را بر حوزه قیمت‌های معاملاتی سهام شرکت‌ها می‌گذارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ