دفترچه حساب پولدار بزرگ ایران +عکس

1

از او به عنوان پولدار بزرگ، مرد سال و بزرگترین واقف ایران نام می‌برند مردی که با ۱۰۱ سال عمر کرد و زیستن در دوران ۶ پادشاه هم دنیا را دید و هم برای آخرت خود تلاش‌های بسیاری کرد، بطوریکه فقط یکی از وقف های او دو میلیون متر مربع زمین بوده است.

نیکوکاران فرزندان حسین ملک حاج حسین آقا ملک پولدارترین فرد ایرانی بزرگترین واقف بزرگترین نیکوکار اسامی مشاهیر ایران اسامی ثروتمندان ایران Hossein Agha Malek

حاج حسین آقا ملک Hossein Agha Malek آنقدر شهرت دارد که از تبریز تا تهران و مشهد پا بر هر ملک و زمین بزرگی بگذاری، نام او جلوه می‌کند، آنقدر ثروت خود را وقف کرد که فقط آستان قدس رضوی اداره‌ای به نام اداره موقوفات ملک ایجاد کرد.

از او به عنوان پولدار بزرگ، مرد سال و بزرگترین واقف ایران نام می‌برندمردی که با ۱۰۱ سال عمر کرد و زیستن در دوران ۶ پادشاه هم دنیا را دید و هم برای آخرت خود تلاش‌های بسیاری کرد، بطوریکه فقط یکی از وقف های او دو میلیون متر مربع زمین بوده است که ساخت خانه جهت فرهنگیان و واگذاری چند ده‌هزار متر زمین برای پارک عمومی در مشهد را شامل می شود.

حسین ملک که زادهٔ ۱۰ خرداد ۱۲۵۰ تهران و متوفی در سال ۴ مرداد ۱۳۵۱ است، معروف به حاج حسین آقا ملک بود که علاقه خاصی نیز به جمع آوری اقلام فرهنگی و یک کلکسیون دار جهانی به حساب می‌آمد و در نهایت موزه و کتابخانه ملک به همراه املاک و مستغلات وقف آستان قدس رضوی را ایجاد است. همچنین کتابخانه و موزه‌ عظیم و ملی ملک در میدان مشق تهران نیز از وی باقی‌مانده است.

وی، خانواده‌اش اصالتاً تبریزی و مجتهد زاده بودند. پدرش مرحوم حاج محمدکاظم ملک‌التجار از بازرگانان بنام بود و پدربزرگش آقامحمدمهدی تبریزی، از دوستان نزدیک میرزا تقی‌خان امیرنظام بود و سرای امیر در بازار تهران را به احترام و نام او بنا کرد، پس از آنکه به کسوت روحانیت درنیامد، در جنگ‌های ایران و روس به قشون دولتی پیوست و تا درجه سرهنگی پیش رفت. پس از جنگ به تجارت روی آورد و از امتیاز دوستی با میرزا تقی خان امیرنظام (امیرکبیر آینده) برخوردار شد.

امیرنظام، پیشکار ولیعهد قاجار در آذربایجان بود و هنگامی که محمد شاه قاجار از دنیا رفت، ۱۰۰ هزار تومان از آقا مهدی قرض گرفت تا ناصرالدین میرزای ولیعهد را از تبریز به تهران بیاورد و به تخت بنشاند. آقا مهدی هم به تهران آمد و به پاس خدماتش لقب ملک التجاری گرفت. بعد از آقا مهدی این لقب به محمد کاظم ملک‌التجار پسرش رسید و او از طریق تجارت و املاک خود در خراسان ثروت گردآورد که حاج حسین آقا ملک از ثروت به ارث رسیده از پدرش محمد کاظم ملک‌التجار سود برد تا کتابخانه و موزهٔ ملک را پایه‌گذاری کند.

ثروتمند بزرگ تبریزی تبار زاده تهران و ساکن در مشهد که خیریات و موقوفات او مشهور است. گستردگی موقوفات مرحوم ملک تا حدی است که فقط آستان قدس رضوی اداره‌ای به نام اداره موقوفات ملک دارد. کتاب‌خانه و موزه‌ای عظیم نیز از وی باقی‌مانده که در شهر تهران واقع است. از دیگر کارهای خیریه او اختصاص دومیلیون متر مربع زمین جهت ساخت خانه برای فرهنگیان و واگذاری چند ده‌هزار متر زمین برای پارک عمومی در مشهد است.

در گزارش پیش رو به مناسبت بزرگداشت هشتادمین سال‌روز وقف کتابخانه و موزه ملی ملک، تصاویر جذابی از مجموعه سندهای تاریخی مرتبط با بزرگ‌ترین واقف فرهنگی تاریخ معاصر ایران و بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک و خاندان او را به نمایش گذاشته شده است که یکی از جالب ترین این اسناد دفترچه‌های شخصی حساب و کتاب این پولدار خیر بزرگ ایران است.

 مرد متدینی که در اواخر عمرش به دلیل رعایت موازین شرعی، با پرستار خود ازدواج کرد. 

طاهره (نوه) : بله‌ـ پدربزرگم در اواخر عمرشان، پرستار خانمی داشتند که نسبت به ایشان صمیمی و خدمتگزار بود. حاج آقا که در سال‌های آخر عمرشان کاملاً ناتوان شده بودند، با کبری خانم دختر یکی از کارگرهای خود ازدواج کردند تا حتی اگر دست او به حاج آقا می‌خورد، اشکال شرعی نداشته باشد. کبری خانم، زنی جوان و مهربانی بود که با صبر و حوصله به حاج آقا رسیدگی می‌کرد و لحظه‌ای از ایشان غافل نمی‌شد و تا پایان عمر آقا(سال ۱۳۵۱) نیز با ایشان زندگی کرد.

 این ازدواج سوم حاج حسین ملک بود؟ 

بله‌ـ حاج حسین آقا ۳ بار ازدواج کردند اما نه همزمان با همسران دیگرشان. مادربزرگ ما زهرا خانم دختر حاج سیدعبدالله متولی مسجد گوهرشاد، همسر اول حاج آقا بودند که ۳ دختر به نام‌های عزت‌الملک خانم، ملک‌زاده خانم و صدیقه خانم به دنیا آوردند. البته ایشان ۲ سال بعد از تولد مادر ما یعنی صدیقه خانم، هنگام زایمان از دنیا رفتند و حاج آقا بعد از ایشان، با زرین ملک خانم ازدواج کردند و از ایشان صاحب دو دختر به نام‌های فلورت خانم و رزت خانم شدند که درحال حاضر فقط رزت خانم در قید حیات هستند. حاج آقا بعد از فوت همسر دومشان و در اواخر عمر، همسر سوم خود که همان پرستارشان بودند را اختیار کردند.

نیکوکاران فرزندان حسین ملک حاج حسین آقا ملک پولدارترین فرد ایرانی بزرگترین واقف بزرگترین نیکوکار اسامی مشاهیر ایران اسامی ثروتمندان ایران Hossein Agha Malek نیکوکاران فرزندان حسین ملک حاج حسین آقا ملک پولدارترین فرد ایرانی بزرگترین واقف بزرگترین نیکوکار اسامی مشاهیر ایران اسامی ثروتمندان ایران Hossein Agha Malek نیکوکاران فرزندان حسین ملک حاج حسین آقا ملک پولدارترین فرد ایرانی بزرگترین واقف بزرگترین نیکوکار اسامی مشاهیر ایران اسامی ثروتمندان ایران Hossein Agha Malek نیکوکاران فرزندان حسین ملک حاج حسین آقا ملک پولدارترین فرد ایرانی بزرگترین واقف بزرگترین نیکوکار اسامی مشاهیر ایران اسامی ثروتمندان ایران Hossein Agha Malek نیکوکاران فرزندان حسین ملک حاج حسین آقا ملک پولدارترین فرد ایرانی بزرگترین واقف بزرگترین نیکوکار اسامی مشاهیر ایران اسامی ثروتمندان ایران Hossein Agha Malek نیکوکاران فرزندان حسین ملک حاج حسین آقا ملک پولدارترین فرد ایرانی بزرگترین واقف بزرگترین نیکوکار اسامی مشاهیر ایران اسامی ثروتمندان ایران Hossein Agha Malek

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. لیلا اژدری می گوید

    من نوه برادر زاده کبری خانم هستم به خاطر اینکه اون خیلی زیبا بود حاج حسین اون رو به زور گرفت وگرنه میکشتش و هیچ وقت بچه دار نشد و الان هم آمریکاس