گزارش کیهان از اکران یک فیلم ایرانی در اسرائیل

0

روزنامه کیهان پیش از این بارها نسبت به فیلم «لرد» به کارگردانی محمد رسول‌اف که به تقدیس فرقه ضاله بهائیت می‌پردازد هشدار داده بود.

رسول‌اف که متهم به فعالیت علیه امنیت ملی است و به قید وثیقه، خارج از زندان به سر می‌برد، طی سال‌های اخیر به فعالیت آزادانه خود در زمینه فیلمسازی ادامه داد. با این حال وی هیچ‌گاه برای مردم و داخل کشور فیلمی نساخته است. فیلم‌های وی که فاقد ساختار هنری و دراماتیک هستند، صرفا به عنوان خوراک تبلیغاتی راهی جشنواره‌های ضدایرانی شدند. فیلم اخیر وی نیز ضمن نمایش تصویری دروغین از ایران، به طور صریح و آشکار به حمایت از فرقه ضاله بهائیت می‌پردازد. این فیلم پس از حضور غیرقانونی در هفتادمین جشنواره فیلم کن فرانسه، این بار قرار است که در اسرائیل و جشنواره اورشلیم به نمایش دربیاید.

نقد فیلم ایرانی فرقه بهائیت دانلود فیلم لرد رسول اف داستان فیلم لرد بیوگرافی محمد رسول اف بازیگران فیلم لرد اخبار سینما Mohammad Rasoulof A Man of Integrity

فیلم سینمایی «لرد» در حالی در جشنواره کن جایزه بخش نوعی نگاه را از آن خود کرده است که فیلم در امتداد سیاه‌نمایی درباره ایران و ساختار حاکم بر آن، در سکانسی از فیلم علناً به تقدیس فرقه ضاله بهائیت پرداخته است؛ یک دانش‌آموز به اتهام بهائی بودن از مدرسه‌ای اخراج می‌شود و بعد از خودکشی، حتی اجازه دفن وی در گورستان داده نمی‌شود!

نمایش این فیلم در جشنواره کن نه تنها تمسخر تماشاگران را نسبت به ایران و ایرانیان موجب شد بلکه سبب‌ساز آن گردید تا چند نفر از فیلمسازان ایرانی حاضر در جشنواره هم اعتراض نمایند. جالب است که نمایندگان رسمی سازمان سینمایی حاضر در این رویداد و از جمله مدیر مادام‌العمر بخش بین‌الملل یک نهاد سینمایی دولتی که با پول بیت‌المال راهی این سفر شده‌اند، نه تنها کمترین واکنش منفی به سازنده فیلم نشان ندادند بلکه شنیده شده کوشیدند به‌طور کاملاً پنهانی و دور از چشم دوربین‌ها به او تبریک بگویند!

دیروز که فیلم کوتاه «حیوان» ساخته دو برادر با نام خانوادگی ارک برنده جایزه از بخش سینه فونداسیون جشنواره کن شد حجت الله ایوبی رییس معزول سینما آن را مرهون راه اندازی مدرسه ای دولتی دانسته بود که در زمان خودش با هزینه هنگفت و بودن سیاست گذاری درست راه اندازی گردید و البته در توصیف این موقعیت از عبارت  «از نتایج سحر» استفاده کرد.

با توجه به اینکه پروانه ساخت «لرد» در دوران جناب ایوبی رییس معزول سینمایی صادر شده پرسش اینجاست که آیا جایزه ای که فیلم از کن گرفته هم از نتایج سحر است؟ و آیا تحقیر ایرانیان و تبلیغ فرقه ضاله در فیلم هم در امتداد همین نتایج سحرگاهی است که رییس معزول به آن نازیده است؟

نقد فیلم ایرانی فرقه بهائیت دانلود فیلم لرد رسول اف داستان فیلم لرد بیوگرافی محمد رسول اف بازیگران فیلم لرد اخبار سینما Mohammad Rasoulof A Man of Integrity

بازیگران فیلم لرد در جشنواره کن

ساخته شدن فیلم‌هایی چون لرد را باید بیش از هر چیز به بی‌برنامگی و سردرگمی راهبردی در امور سینمایی دولت یازدهم دانست. «لرد» در حالی پروانه ساخت از وزارت ارشاد را اخذ نمود که فیلمساز آن سوابق مشخصی در زمینه فیلمسازی دارد، پس دور از ذهن نبوده است که امروز مسئولان اداره نظارت سازمان سینمایی ارشاد می‌گویند آنچه رسول‌اف ساخته با فیلمنامه مصوب تفاوت اساسی دارد! همین تفاوت باعث شد فیلم در ایران مجوز نمایش نگیرد ولی به راحتی می تواند در جشنواره های خارجی به نمایش درآید و با تمسخر ملت ایران جایزه هم اخذ نماید! نکته اصلی این است که رفتار غیرقانونی کارگردانی مثل رسول‌اف با چه واکنشی از سوی مسئولان سینمایی مواجه خواهد شد؟ آیا رسول‌اف باز هم امکان فیلمسازی در ایران را پیدا خواهد کرد؟

یکی از فیلمسازان ایرانی حاضر در جشنواره کن درباره این فیلم اظهار داشت: «فیلم کثیف و لجن با تخریب همه مردم ایران و مسجد و نمازگزار، و رشوه گیر نشون دادن همه از بانک تا دادگاه و پلیس و مشخصا طرح موضوع بهاییت و بازداشت دانشجویان در شرایطی که به شدت از نظر سینمایی چه در فیلمنامه چه بازی و چه کارگردانی ضعیف بود جایزه اصلی بخش نوعی نگاه کن را از آن خود کرد! بیشتر از محمد رسول اف باید به حجت اله ایوبی تبریک گفت که این فیلم لجن پراکنانه که نه تنها ضد انقلاب بلکه ضد ملی نیز هست محصول مدیریت وی در سینما است.»

آش سینمای جشنواره‌ای آنقدر شور شده که روزنامه اصلاح‌طلب شرق هم درباره این فیلم می‌نویسد: «محمد رسول‌اف انگار دل پُری داشته، چون ساخت چنین فیلم تلخی که در آن همه و همه بد و شرور هستند و غیر از شبه‌قهرمان داستان و زنش هیچ آدم خوبی وجود ندارد، دلیل دیگری نمی‌تواند داشته باشد… هر چه بدها همه دارند در این فیلم یک‌جا جمع شده است. خطوط قرمز فیلم هم به هم ربطی ندارند، کارگردان برای ربط‌دادنشان به طور مداوم از سکانس‌هایی که رضا را زیر دوش یا در غاری در آب در حال شناست، نشان داده که هر ١� دقیقه یک بار می‌بینیم و کمکی به داستان نمی‌کند. تمام اتفاقات فیلم هم قابل پیش‌بینی هستند، چه آتش‌زدن خانه‌شان، چه مسموم‌شدن ماهی‌ها و…، صحنه‌هایی هم که آدم‌بدها سراغ رضا می‌آیند، به سبک فیلمفارسی‌های قبل از انقلاب است و بیشتر کمدی است تا هیجان‌آمیز. در آخر فیلم هم رضا که اول در سادگی و ببوگلابی‌بودن نفر اول است، تبدیل به ابرقهرمان می‌شود و دیگر کلاً هیچ ربطی به قبلش ندارد. در کمتر از یک ماه کلاً این آدم دیگر آن آدم نیست! ایرانی‌های شاد و مغرور که برای دیدن فیلم هم‌وطنمان آمده بودیم، ناراحت سالن را ترک می‌کردیم. من اما فکر کردم که ای کاش آنها که این قدر ناراحتند و کینه به دل دارند، بروند و هم خیال خودشان را راحت کنند و هم مخصوصاً خیال ما را.»

روزنامه الحیات نیز طی گزارشی در این‌باره نوشت: لرد یک فیلم افشاگر است که در قالب استانداردهای نظارتی سینما در ایران اثری بسیار شجاعانه قلمداد می‌شود! فیلم رسول‌اف درباره فضای خفقان اجتماعی و سیاسی در ایران است. این روزنامه فیلم لرد را با فیلم‌های کارگردانانی چون جعفر پناهی، رخشان بنی اعتماد و اصغر فرهادی مقایسه کرده و نوشته: «فیلم ریتم «بی‌عدالتی» اجتماعی در ایران را نشان می‌دهد»

در حال حاضرفیلم مجوز نمایش داشته یا نداشته باشد در جشنواره معتبری چون کن که اهداف و مقاصد مشخصی را دنبال می‌کند به نمایش درآمده و جایزه بخش مهم این جشنواره را نیز از آن خود کرده است و به گواه افرادی که در جشنواره حضور دارند فیلمی ناامیدکننده به لحاظ محتوا و ساختار بوده و مسرت ایرانی‌های حاضر در سالن را به یأس بدل کرده و تصویر نامناسبی از کشور به دنیا نشان داده‌است. باید دید مسئولان وزارت ارشاد چه واکنشی درباره این جایزه بین المللی که یک فیلمساز فراری با تصویر کشیدن سیاه ترین وضع موجود از جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورده است چیست؟

محمد رسول‌اُف (۱۳۵۱، شیراز) کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده ایرانی و از اعضای آکادمی اسکار است.

منبع:سینما پرس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ