آنچه مردان در مورد ازدواج و مهریه نمی دانند! (قوانین مهم ازدواج)

6

در این مطلب قصد داریم به مواردی اشاره کنیم که هر پسر و مردی باید در مورد قانون مهریه در ایران بداند و یک پیشنهاد خیلی مهم در مورد آن به مردان و پسران می دهیم که در زمان ازدواج حتما آن را رعایت کنند و این مقاله را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند و از فریب خوردن بیشتر مردان جلوگیری کنند:

وکیل دادگستری زن مجرب مهریه عندالاستطاعه چیست مهریه چقدر باشه خوبه معرفی وکیل خانواده قوانین طلاق و مهریه قانون جدید مهریه قانون جدید ازدواج عندالاستطاعه شدن مهریه راههای طلاق دادن زن بدون مهریه پرده بکارت بهترین وکیل طلاق بهترین وکیل ایران باکره چیست آموزش ازدواج موفق

۱-مهریه در اسلام لزوما عند المطالبه نیست و شرطی برای میزان آن یا پرداخت آن وجود ندارد. لذا شما در زمان عقد می توانید از نوشتن عبارت عند المطالبه در عقدنامه جلوگیری کنید و مثلا عبارت عند الاستطاعه را مقابل آن بنویسید. اینها به لحاظ بار حقوقی متفاوت است و عندالمطالبه یک کلک فمینیستی است. لطفا حواستان را جمع کنید.

۲-اکثر مردان از این موضوع مطلع نیستند که مهریه های بالاتر از ۱۱۰ سکه هم توسط قانون از مرد گرفته می شود و تصور عموم بر این است که فکر میکنند تا ۱۱۰ سکه بیشتر گرفته نمی شود و شما اگر هر میزان سکه هم مهریه در نظر بگیرید فقط ۱۱۰ تای آن گرفته می شود. این یک دروغ پلید است که سبب شده سر مردان زیادی کلاه برود. مهریه تا ۱۱۰ سکه ضمانت زندانی کردن شما را دارد و بالاتر از آن را هم در واقع قانون از طریق تعقیب و مصادره اموال در صورت رسیدن ارث یا بدست آوردن مال از شما میگیرد. پس اشتباه نکنید و مهریه بالا را قبول نکنید. بهترین حالت ۱۴ سکه و پایین تر است. دلیل آن را در آیتم های بعدی توضیح خواهیم داد.

۳-وقتی شما با یک دختر خانم ازدواج می کنید در شناسنامه شما قبل از نام همسرتان کلمه ی دوشیزه نوشته می شود. فرض کنیم که شما خیلی روشنفکر هستید و دوشیزه بودن همسرتان برایتان اهمیت ندارد. ولی باید بدانید قانون بین دختر دوشیزه و غیر دوشیزه تفاوت در میزان مهریه قایل شده است. لذا اگر دختری که با او ازدواج می کنید دوشیزه نباشد کلاه بدی سرتان رفته است. زیرا در صورت جدا شدن از دختر دوشیزه نصف مهریه به آن دختر تعلق می گیرد ولی اگر دوشیزه نباشد مهریه کامل به او تعلق می گیرد و کسی باور نمی کند که شما بکارت او را از بین نبرده اید! متاسفانه خیلی افراد از این بابت سرشان کلاه رفته است.

۴-خیلی از افراد فکر می کنند در صورتی که زوجه خیانت کند موجب بطلان مهریه زوجه می شود. خدمت دوستان عرض کنیم که حتی زنای محصنه و خیانت علنی زوجه هم مهریه او را حذف نمی کند و در هر صورت مهریه طبق قانون کنونی کشور حق زن است و تحت هیچ شرایطی باطل یا حذف نمی شود. لذا گذاشتن یک شرط در این خصوص برای همه مردان ضروری است.

۵-همه شما مردان و پسران باید بدانید که مهریه به ارث می رسد. بسیاری از مردان هستند که همسرشان در اثر بیماری یا حادثه فوت شده است و حال خانواده آن زن در حال دریافت مهریه از داماد بیچاره هستند. این کار سبب بیچارگی و درماندگی مرد بیچاره شده و شانس ازدواج مجدد را از آن بخت برگشته می گیرد. پس یک شرط هم باید در عقدنامه برای این خصوص اضافه شود.

۶-در عقدنامه های ایرانی شرطی مانند کشورهای غربی وجود دارد که نصف اموال مرد بعد از طلاق به زن تعلق می گیرد که این سوای مهریه است. و این یعنی ما مردان ایرانی علاوه بر حقوقی که مردان غربی به زنان می دهند مهریه هم اضافه داریم و بعلاوه نفقه و حقوق دیگر مالی هم بر گردن مرد فلک زده است. این در حالی است که در کشورهای اروپایی و غربی زن هم در صورت طلاق باید نصف دارایی اش را به مرد بدهد. بنابراین شما می توانید این شرط یا هر یک از شروط دیگر عقدنامه را که مایل نیستید امضا نکنید و آن حق را به زن ندهید یا اگر این شرایط را امضا می کنید مهریه بالای ۱۴ سکه را به هیچ عنوان قبول نکنید.

۷-حق حبس یکی از حقوق زوجه است و به این معنی است که دختر باکره بعد از عقد تا زمان دریافت کامل مهریه می تواند تمکین نکند و این برای خیلی از پسران در زمان عقد اتفاق می افتد و سبب می شود پسر نتواند همسر خود را به خانه خود ببرد و زوجه حاضر به عروسی نمی شود و قانونا می تواند مرد را موظف کند تا نفقه او را نیز بدهد و نیز هزینه اجاره یک مسکن را باید به زن بپردازد. این بخصوص در زمانی اتفاق می افتد که زوجه در دوران عقد عاشق پسر دیگری می شود و یا خانواده زوجه برای گرفتن امتیاز یا مغلوب کردن داماد این توصیه را به دخترشان میکنند تا داماد را به زانو در آورند. بدیهی است عاقبت یک چنین رفتاری طلاق است و اینجا پسر بیچاره دستش به دختری که با او ازدواج کرده نرسیده مبلغ هنگفتی مهریه را بدهکار می شود. در اینجا پسران باید یک شرط درعقدنامه اضافه کنند که زوجه تعهد می نماید به محض جاری شدن خطبه عقد و علقه زوجیت بدون هیچ شرطی از زوج تمکین نماید و در صورت عدم تمکین بدون وقوع دلایل عسر و حرج و اثبات آن در دادگاه خود را از کلیه حقوق مادی خود من جمله مهریه و نفقه و اجرت المثل محروم و آن را بذل می نماید و زوج حق دارد بدون پرداخت هیچ یک از آن ها زوجه را مطلقه نماید.

۸-گذاشتن شروط در عقدنامه فقط مخصوص زن نیست و مرد هم می تواند در عقدنامه شروط ضمن عقد تعریف کند که این شروط با توجه به وضعیت امروز باید بین مردها حتما نهادینه شود و جا بیفتد زیرا متاسفانه شروط ضمن عقد برای زنان در عقدنامه چاپ شده و مکتوب است ولیکن برای مرد هیچ شرطی چاپ نشده ولی می توانید این شروط را به صورت دستی در عقدنامه بنویسید:

الف) چنانچه شرط تعلق گرفتن نصف اموال بعد از طلاق را به زوجه می دهید در انتهای عقدنامه حتما مانند همین شرط را برای مرد نیز مکتوب کنید یعنی زوجه نیز مکلف می شود در صورتی که متقاضی طلاق باشد نصف دارایی خود بعد از ازدواج را به مرد بدهد.

ب) همان طور که گفته شد زوجه در صورت سوء معاشرت، خیانت به شوهر، اعتیاد ، نازایی و هر مشکل دیگری که داشته باشد و موجب عسر و حرج زوج گردد باز هم مستحق مهریه است لذا باید شروطی درانتهای عقدنامه توسط مرد اضافه شود که در صورت وقوع هر یک از شروط فوق زوجه تمام حقوق خود من جمله مهریه، نفقه و اجرت المثل را به طور کامل بذل می نماید و هیچ گونه ادعا یا رجوعی به آن نخواهد داشت. ( با توجه به فراوانی زیاد روابط نامشروع و خیانت های در این زمانه در ایران گذاشتن این شرط خیلی مهم و ضروری است)

ج) شرطی درعقدنامه اضافه شود که در صورت فوت زوجه در هر زمان چه بعد از علقه زوجیت و چه در صورت فوت او بعد از طلاق زوجه الباقی مهریه خود را بذل می نماید و حق مطالبه آن را از تمامی وراث خود سلب می نماید.

د) همان طور که گفته شد زمان قابل دریافت مهریه بلافاصله بعد ازعقد از حقوق زوجه است مخصوصا اگر عبارت عندالمطالبه درعقدنامه نوشته شده باشد که گفته شد مرد می تواند از نوشتن عندالمطالبه جلوگیری نماید. و زوجه بلافاصله بعد از عقد می تواند مهریه خود را به اجرا بگذارد. ضمنا با توجه به اینکه قوانین یکی پس از دیگری در ایران در حال ضایع کردن حقوق شرعی مردان هستند و زنها در ایران حقوق زیادی بخصوص در حیطه خانواده دارند که با تمام کشورهای اسلامی دنیا متفاوت و متناقض است و بر حقوق مرد می چربد، لذا توصیه اکید می شود زیربار مهریه بالاتر از ۱۴ سکه نروید حتی اگر برای همیشه مجرد بمانید زیرا شک نکنید در زندگی های امروزی احتمال شکست زندگی هم می باشد […].

د) همان طور که گفته شد در زمان عقد سردفترها عبارت دوشیزه را قبل از نام زوجه می نویسند بدون اینکه هیچ گواهی مبنی بر دوشیزه بودن (باکره بودن) وی وجود داشته باشد. در اینجا متاسفانه قانون و سردفترها به مردان اجحاف میکنند و باید در آزمایشات ازدواج حتما گواهی بکارت از پزشکی قانونی هم ضمیمه باشد. ولی شما می توانید از زوجه بخواهید که گواهی بکارت خود را در زمان عقد همراه داشته باشد. زیرا مهریه یک دختر دوشیزه با کسی که دوشیزه نباشد متفاوت است و شما نمی دانید چه آینده ای خواهید داشت. طلاق و مشکلات پس از ازدواج و یا فریبکاری در ازدواج خیلی غیر قابل پیش بینی اتفاق می افتند و اغلب مواقع راه اثبات قانونی ندارند و شما را پیر می کنند!

هـ)پسران باید یک شرط درعقدنامه اضافه کنند که زوجه تعهد می نماید به محض جاری شدن خطبه عقد و علقه زوجیت بدون هیچ شرطی از زوج تمکین نماید و در صورت عدم تمکین بدون وقوع دلایل عسر و حرج و اثبات آن در دادگاه خود را از کلیه حقوق مادی خود من جمله مهریه و نفقه و اجرت المثل محروم و آن را بذل می نماید و زوج حق دارد بدون پرداخت هیچ یک از آنها زوجه را مطلقه نماید. اهمیت این شرط بالاست و می تواند جلوی بی مسئولیتی یک زن و بی مسئولیتی قانون مدنی در مقابل عدم تمکین زن را در تمام دوران زندگی مشترک بگیرد و سبب تحکیم بیشتر زندگی شود و جلوی اخاذی های زنان اخاذ را بگیرد.

فراموش نکنید در دنیای امروز هیچ کس مثل خود شما نمی تواند از انسانیت و حقوق شما دفاع کند و بخصوص با موجی که در دنیا به راه افتاده مردان باید به طور جد به فکر خودشان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 6 )
  1. آخر روشنفکری می گوید

    ۹-نه تنها زیر بار مهریه نرید بلکه پیشنهاد می کنیم هیچوقت خواستگاری هم نرید و مطمئن باشید حتماً دختر خانمی ثروتمند ازتون خواستگاری میکنه که مهریه ای که نمیخواد هیچ حتماً یه چیزی هم به شما میده جواب مثبت بدید،شما هم اول طاقچه بالا گذاشته آخرشم با ناز و منت قبول کنید و حتماً قید بفرمایید فقط حاضرید همسر افتخاری ایشون بشید و زیر بار هیچ حق و قانونی نرید!!!

  2. محمد می گوید

    اگر بخواهیم اول عقد این همه قانون را بگذاریم و بند تبصره های نوشته شده در صداقنامه را تغییر دهیم خانواده دختر میگن ایناز الان فکر طلاق دادنه و به درد نمیخوره متاسفانه جامعه الان اینجوریه

    1. ناشناس می گوید

      اون موقع که دارن مهریه مشخص میکنن شما هم بگین شما از الان فکر گرفتنید؟بگید که صادق هستید و اگه رقم نا معقولی رو میگن خیلی راحت برگردید و بذارید دخترشون فسیل شه،اگه شما رو بخاطر خودتون بخوان بهتره یا تا آخر عمر با ترس و استرس زندگی کنید؟بالاخره احتمال طلاق الان زیاد شده و مهریه رو هم میدن هم میگیرن

  3. قره أعین می گوید

    أعوذُ بِاللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ
    … رَ‌بَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّ‌یَّاتِنَا قُرَّ‌هَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا ﴿٧۴﴾ «فرقان»…«پروردگارا، به ما از همسران و فرزندانمان آن ده که مایه روشنى چشمان [ما] باشد، و ما را پیشواى پرهیزگاران گردان.» (۷۴)
    …رَ‌بِّ إِنِّی لِمَا أَنزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ‌ فَقِیرٌ‌ ﴿٢۴﴾ قَالَ إِنِّی أُرِ‌یدُ أَنْ أُنکِحَکَ إِحْدَى ابْنَتَیَّ هَاتَیْنِ عَلَىٰ أَن تَأْجُرَ‌نِی ثَمَانِیَ حِجَجٍ ۖ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرً‌ا فَمِنْ عِندِکَ ۖ وَمَا أُرِ‌یدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَیْکَ ۚ سَتَجِدُنِی إِن شَاءَ اللَّـهُ مِنَ الصَّالِحِینَ ﴿٢٧﴾ قَالَ ذَٰلِکَ بَیْنِی وَبَیْنَکَ ۖ أَیَّمَا الْأَجَلَیْنِ قَضَیْتُ فَلَا عُدْوَانَ عَلَیَّ ۖ وَاللَّـهُ عَلَىٰ مَا نَقُولُ وَکِیلٌ ﴿٢٨﴾ «قصص» [موسی] …«پروردگارا، من به هر خیرى که سویم بفرستى سخت نیازمندم.» (۲۴)[شعیب‌] گفت: «من مى‌خواهم یکى از این دو دختر خود را [که مشاهده مى‌کنى‌] به نکاح تو در آورم، به این [شرط] که هشت سال براى من کار کنى، و اگر ده سال را تمام گردانى اختیار با تو است، و نمى‌خواهم بر تو سخت گیرم، و مرا ان شاء الله از درستکاران خواهى یافت.» (۲۷) [موسى‌] گفت: «این [قرار داد] میان من و تو باشد که هر یک از دو مدت را به انجام رسانیدم، بر من تعدى [روا] نباشد، و خدا بر آنچه مى‌گوییم وکیل است.» (۲۸)

  4. ع می گوید

    شما یه طرفه دارید نگاه می کنید،حق طلاق بامرده وبدون هیچ دلیلی میتونه زنشو طلاق بده.زن بدون اجازه شوهرش حق کاری نداره همین خروج از کشور خودش یکیه حتی از اموال خودش هم بدون اجازه شوهر ش نمی تونه استفاده کنه.بطور کلی فرد درستی رو برای زندگی انتخاب کنید ،اینجوری طرفین ارامش دارن و فکر این چیزا ذهنو خسته می کنه.

  5. Abbas می گوید

    با سلام خدمت شما بزرگوار که لطف کردید و این مطالب مهم رو که
    قطعا حاصل تحقیقات و فهیم جنابعالی است در اختیار بندگان خدا قرار دادید که در ازدواج یا دوران عقد اسیر دخترانی نشن که از
    ضعف و کاستی قانون دمار از روزگار مردان در بیارن.من اگر سایت
    شما رو دیده بودم هیچ وقت کلاه سرم نمیرفت و اسیر چپاولگران
    نمی افتادم.عقد کردم و در دوران عقد به دلیل وضعیت اقتصادیم
    نتونستم تا ۱۰ ماه بعد از عقد عروسی بگیرم و خانمم که باکره هست رفت و مهریشو اجرا گذاشت پول رهن مغازمو برد حساب بانکییم مسدود شد طلاهایی که براش در عقد و تو این ۱۰ ماه میخریدم رو برد حتی حلقه و ساعت که هدیه من بودن هم برد
    توی جلسه اعسار مثل یک دختر جلوی قاضی گریه گردم و قاضی
    با لحن تمسخر آمیز پوز خند میزد و باوجود اینکه بهش گفتم حاصل ۲۰ سال دسترنجم رو توقیف کرده و برده بازم مهریه پیش برام زد ۷ سکه .نفقه معوقه ۵ میلیون .در اینجا هم باید ۲۰تا بیام
    پایین از کجا بیارم آخه .سرتون رو درد نیارم ما که کشیدیم ولی خدا نصیب گرک بیابونم نکنه دادگاه رو.عین برزخ میمونه.نقدتون رو به التماس ندید.اسیر زیبایی نشید.زیر با مهریه نرید اون دختری که دوستون داره با یک سکه هم باهاتون زندگی میکنه به شرط اینکه شما هم بی ریا خالصانه دوسش داشته باشید.تو دوران نامزدی اگر دیدید یک ذره احساس می کنید به در هم نمی خورید تمامش کنید و کار به عقد نکشه.فقط میتونم بگم‌خدا به مردای این مملکت رحم کنه .خدا گره گشای کار همه باشه .رخصت