کاسبی دلالان، ،دزدان و سوء استفاده گران از زلزله کرمانشاه

0

همه چیز از شب اول زلزله شروع شد تنها چند ساعت از فروریختن آوار بر سر مردم منطقه نگذشته بود که آوار جدیدی بر سرمان فروریخت.

سیل گسترده‌اى از دلالان، قاچاقچیان دزدان و سوءاستفاده‌گران از شرایط بحرانى روانه کانون‌هاى زلزله شدند.

از همان شب نخست که برخى اقلام امدادى توسط اولین گروه از امدادگرها بین اهالى توزیع می‌شد، همزمان در نقاط دیگر دلالان در حال چانه‌زنى بر سر فروش وسایل اولیه حیاتى بودند.

افزایش ناگهانى قیمت پتو

با رسیدن سیل اقلام امدادى از سوى مردم و سازمانهاى امدادى، بساطِ بازار سیاه در مناطق زلزله‌زده جمع شد اما این‌بار در کرمانشاه بازار سیاه جدیدى به وجود آمد. در سبزه میدان بازار این شهر؛ قیمت پتو طرح گلبافت که پیش از زلزله به صورت تکی ٣٨ هزار تومان بود ناگهان به ۴۵ هزار تومان آن‌هم به صورت عمده (گونی ١٢ تایى) افزایش پیدا کرد و پتوهاى ارتشى نیز با ۵٠ درصد افزایش قیمت ٢٠ هزار تومان فروخته مى‌شد.

چادر گران شد

در روز نخست چادر مسافرتى تا سیصد هزار تومان معامله مى‌شد. در محله لب آب در نزدیکى طاق بستان نیز چادرهاى مسافرتى که قیمت آنها از ٨٠ هزار تومان تا ١۵٠ هزار تومان بود به ١٢٠ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

مردم آمدند و آمدند

اما این تمام ماجرا نبود مردم با مشاهده مدیریت ضعیف سازمانها و ارگانهاى دولتى در توزیع اقلام امدادى خود دست به کار شدند و مایحتاج ضرورى را به برخى مناطق زلزله زده رساندند به طوریکه روز گذشته ترافیک سنگینى از کرمانشاه به سرپل ذهاب به خاطر حضور ماشین‌هاى کمک‌هاى مردمى تشکیل شد.

حمله به کمک‌هاى مردمى

اما اینجا نیز داستان بم تکرار شد و افراد دیگری از سایر نقاط کشور به طمع دستیابى به اموال خود را در پوشش زلزله‌زدگان نشان دادند به طوریکه اگر ماشینى در طول جاده توقف می‌کرد چنان به آن هجوم مى‌بردند که علاوه بر کمک‌ها، وسایل شخصى مردمى که برای امداد آمده بودند را نیز به یغما می‌بردند.

پتوى اهدایى خریدارى می‌شود

اقلامى که آرم هلال احمر را دارد در بازار سیاه خریدار آنچنانى ندارد اما اگر جزو کمک‌هاى مردمى باشد به راحتى خریدارى مى‌شوند. به طوریکه پتو را به قیمت ١٢ تا ١۵ هزار تومان و چادر بسته به اندازه آن از ۵٠ هزار تومان تا ١٢٠ هزار تومان خریدارى مى‌شود.

نیسانى که از سر پل به کرمانشاه برگشت

صفایى (نایب رئیس اتاق اصناف کرمانشاه) در گفتگو با خبرنگار ایلنا با محکوم کردن این پدیده زشت گفت: روز گذشته با گزارش‌هاى مردمى از یک خانه مسکونى یک نیسان چادر اهدایی به مناطق زلزله‌زده کشف و فرد خاطى نیز توسط نیروی انتظامى بازداشت شد.

تشکیل کارگروه ویژه

وى ادامه داد: باوجود اطلاع از این امر به‌رغم دیر وقت بودن کارگروه ویژه و مشترکى با سازمان صنعت و معدن استان، تعزیرات حکومتى و نیروی انتظامى تشکیل و مقرر شد از مکان‌هایى که احتمال معامله این اقلام وجود دارد بازررسى به عمل آید.

سخنگوى اتاق اصناف ایران تصریح کرد: اصناف کشور اجازه نمی‌دهند این پدیده زشت و شوم در این شرایط بحرانى کرمانشاه به وجود آید و شدیدا با آن برخورد مى‌کنند اما بهترین بازرسین مردم هستند که مى‌توانند از طریق شماره ١٢۴ و اتاق اصناف استان به ما در این امر کمک کنند.

برخورد نیروى انتظامى

این روزها نیروى انتظامى با کمک ارتش و سپاه توانسته‌اند امنیت جاده‌هاى منتهى به مناطق زلزله‌زده را تامین کنند و همانطور که تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعى منتشر شده با سوءاستفاده کنندگان و سارقان برخورد می‌شود اما همچنان بازار سیاه در برخی نقاط در حال فعالیت است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ