آیا با وام ۲۵ میلیونی می توان مسکن ضد زلزله ساخت؟

0

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس گفت: وام‌های ۲۵ میلیون تومانی با هزینه‌های سنگین جاری جوابگوی رفع مشکلات کنونی زلزله‌زدگان روستایی نیست.

عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به اینکه در همان ساعات اولیه که مهمترین ساعات رسیدگی به زلزله‌زدگان بود؛ عملیات نجات مصدومان و انتقال به مراکز درمانی اقدامات اولیه بسیار اقدامات مؤثری بوده است، اظهار داشت: نیروهای نظامی، ارتش و سپاه، هلال‌احمر و اورژانس خیلی خوب وارد عمل شدند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شاید بتوان یکی از بهترین نحوه رسیدگی به مصدومان را در زلزله اخیر کرمانشاه دانست و عنوان کرد: اما از بعد از آن خدماتی که انتظار می‌رفت از قبل پیش‌بینی شده باشد در ستادهای بحران آن هم سروسامان دادن وضعیت زلزله‌زدگان به صورت موقت است، توفیق چندانی در آن نبوده است.

مصری با اشاره به اینکه از قبل کار هماهنگی و تقسیم کار انجام نشده بود و با مشکلاتی مواجه شد عنوان کرد: مسئولیت خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان در شهرها به ارتش و ر روستاها به سپاه واگذار شد که این نیروها چون از قبل مانوری روی این قضیه نداشتند باید از همان جا ابتکارات خود را شروع می‌کردند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتظار نمایندگان و مردم این بود که مدیران در شهرستان‌ها از قبل پیش‌بینی بحران‌ها، تقسیم کار و محله‌بندی می‌کردند، افزود: متأسفانه ما تدبیری در این امور از سوی مدیران ندیدیم اما این روزها با نیروهایی که از جانب مختلف اعزام می‌شود تقریبا شکل هماهنگ‌شده خود را پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه همچنان در امدادرسانی وسایل زندگی از قبیل چادر، پتو و امکانات نظم بیشتری می‌طلبد، بیان کرد: شهروندان سرپل‌ذهاب گلایه‌مند هستند اما انصافا بسیاری از نیروها شبانه‌روزی در حال فعالیت و خدمت‌رسانی هستند.

مصری با اشاره به اینکه مدیریت قبل از حادثه زلزله بسیار ضعیف عمل کرد، عنوان کرد: باید این ضعف را پذیرفته و آن را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه اعتباراتی برای رفع خسارت زلزله در دولت مصوب شده است بیان کرد: به نظر بنده این بودجه‌های در نظر گرفته شده باید برای استان‌هایی در نظر گرفته شود که بعد از ۵۰ سال یک زلزله‌ای می‌آید و‌ تعدادی از افراد زندگی خود را از دست می‌دهند و‌ با این کمک‌ها مقداری امید به زندگی پیدا می‌کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با بیان اینکه اما مردم مناطق سرپل‌ذهاب و قصرشیرین، گیلانغرب و اسلام‌آباد غرب متاسفانه تاکنون دو سه مرتبه تمام هستی و زندگی خود را از دست دادند بیان کرد: در طول جنگ تحمیلی سرمایه و زندگی این افراد از دست رفته اکنون نیز این زلزله زندگی آن‌ها را به مخاطره انداخته است.

وی با اشاره به اینکه اکنون با این مقدار وام‌های در نظر گرفته شده باید این افراد درآمدی داشته باشند که بتوانند قسط این وام‌ها را بپردازند گفت: اما مردم این منطقه هنوز نتوانستند قسط‌های وام‌های قبلی خود را بپردازند و اکنون نیز قسط وام جدید را باید بپردازند.

مصری با بیان اینکه انتظار داریم تمهیداتی از طریق کمک‌های مردمی و صرفه‌جویی در درآمدهای دولت برای این امر در نظر گرفته شود بیان کرد: اکنون نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه جاری دولت داریم و باید همه نهادهای دولتی یکی، دو درصد در هزینه‌های​ جاری دولت صرفه‌جویی کنند تا این کمک‌ها به مردم زلزله‌زده برسد.

وی با اشاره به اینکه باید باید قبول کنیم این وام ۲۵ میلیون تومانی با هزینه‌های سنگین امروز جوابگوی رفع مشکلات کنونی این افراد نیست گفت: در خانه‌های روستایی که منزل آنها آسیب‌دیده و‌ استبل حیوانات و احشام آن‌ها نابود شده با این ۲۵ میلیون تومان چطور می توان این منزل را ساخت و‌ تنها این وام جوابگوی هزینه ساخت دیوار دور این خانه‌ها است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ