هرکول جیبی (قهرمان جهان و المپیک) درگذشت +علت مرگ

0

قهرمان سابق وزنه برداری جهان و المپیک در سن ۵۰ سالگی در گذشت. نعیم سلیمان اوغلو وزنه بردار مطرح جهان که به “هرکول جیبی” شهرت داشت، در سن ۵۰ سالگی درگذشت.

قهرمان وزنه برداری علت مرگ ورزشکاران رکورد وزنه برداری رکورد نعیم سلیمان اوغلو اخبار وزنه برداری Naim Suleymanoglu

سایت Daily Sabah ترکیه اعلام کرد: سلیمان اوغلو به دلیل نارسایی کبد تحت پیوند قرار گرفت و پس از آن به دلیل وخامت حالش در بخش مراقبت‌های ویژی بستری شد و در نهایت هم در سن ۵۰ سالگی درگذشت.

سلیمان اوغلو افتخارات زیادی را در دوران ورزشی‌اش به دست آورد. او قهرمان سه دوره المپیک بود و هفت مدال طلا و یک نقره جهان را نیز به دست آورد. او به عنوان یکی از موفق ترین وزنه‌برداران تاریخ شناخته شده بود. سلیمان اوغلو در المپیک ۱۹۸۸ سئول، ۹ رکورد جهان و شش رکورد المپیک را شکست. همچنین در سال ۱۹۹۲ به عنوان بهترین وزنه بردار از سوی فدراسیون جهانی معرفی شد.

سلیمان اوغلو در المپیک ۱۹۸۸ با بلند کردن ۱۹۰ کیلو در دو حرکت توانست رکورد دار جهان در وزنه‌برداری شود.

نعیم سلیمان اوغلو بیش از یک دهه سلطان بلامنازع وزن خودش بود و در دوران حرفه‌ای اش ۴۶ رکورد جهانی را به نام خودش ثبت کرد.

نعیم سلیمان‌اوغلو در یک خانواده ترک در بلغارستان متولد شد. او اولین و تنها وزنه‌بردار جهان بود که توانست دو برابر و نیم وزن خود را در یک ضربه بلند کند. دومین وزنه‌برداری بود که توانست بیشتر از سه برابر وزن بدن خود را در دو حرکت بلند کند. او را گاهی وزنه‌بردار جیبی می‌نامیدند چون جثه کوچکی داشت. او تنها وزنه‌بردار جهان است که توانسته در دو حرکت ۱۰ کیلو بیشتر از سه برابر وزن خود را بلند کند.

او اولین رکوردها را در ۱۶ سالگی شکست ولی به علت تحریم المپیک ۱۹۸۶ توسط بلغارستان نتواست در مسابقات شرکت کند.

قهرمان وزنه برداری علت مرگ ورزشکاران رکورد وزنه برداری رکورد نعیم سلیمان اوغلو اخبار وزنه برداری Naim Suleymanoglu

در سال ۱۹۸۸ جنگ و جدال بزرگی بین ترکیه و بلغارستان بر سر تابعیت سلیمان اوغلو و اینکه او نماینده کدام کشور در المپیک است رخ داد. بلغارستان بعد از دریافت ۱۲۵۰میلیون دلار اجازه داد که وی به عنوان ورزشکاری از ترکیه در مسابقات شرکت کند و سلیمان اوغلو در این مسابقات موفق به دریافت مدال طلا شد. او در سال ۱۹۹۲ المپیک بارسلونا توانست دومین مدال طلا را از آن خود کند و مابین المپیک‌ها عنوان‌های جهانی را بدست آورد.

نعیم سلیمان اوغلو که یکی از بزرگ‌ترین ورزشکاران تاریخ ترکیه است با کسب سه طلای پیاپی در المپیک‌های ۱۹۸۸ سئول، ۱۹۹۲ بارسلونا و ۱۹۹۶ آتلانتا به قهرمان ملی این کشور تبدیل شد.

او با نام اصلی نعیم سلیمانف از پدر و مادری ترک در بلغارستان به دنیا آمد. نعیم سلیمان اوغلو تنها ۱۴۷ سانتیمتر قد داشت و به دلیل جثه کوچک و نیروی زیادی که داشت به «هرکول جیبی» معروف بود. او تنها وزنه‌بردار دنیاست که در حرکت یک ضرب دو برابر و نیم وزن خودش را بلند می‌کرد. او در حرکت دو ضرب تا سه برابر وزن خودش را بالای سر می‌برد.

نعیم سلیمان اوغلو، اولین رکورد جهانی‌اش را در ۱۵ سالگی به دست آورد. او بیش از یک دهه سلطان بلامنازع وزن خودش بود و در دوران حرفه‌ایش ۴۶ رکورد جهانی را به نام خودش ثبت کرد.

به دنبال درگیری بلوک شرق و غرب، بلغارستان المپیک ۱۹۸۴ لس‌آنجلس را تحریم کرد، اما فقط یک هفته بعد از آن المپیک، سلیمان اوغلو ۳۰ کیلوگرم بیشتر از قهرمان المپیک در وزن خودش، وزنه زد.

او در سال ۱۹۸۶ به ترکیه پناهنده شد و در المپیک ۱۹۸۸ سئول با شکستن رکورد تک ضرب و دو ضرب جهان، با ۳۰ کیلوگرم اختلاف مدال طلا گرفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ