معاینه فنی خودرو چند ساله است؟ (قانون معاینه فنی)

0

قانون معاینه فنی ، قانون جدید معاینه فنی خودرو ،  معاینه فنی از چه مدلی ، زمان معاینه فنی خودرو ، سن معاینه فنی خودرو ، خودروهای صفر تا چند سال معاینه فنی نمیخواد؟ ، چه خودروهایی باید معاینه فنی بگیرند

نمایندگان در نشست علنی (سه شنبه، ۱۵ فروردین ماه سال ۹۶ ) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه هوای پاک با ماده (۶) این لایحه با ۱۴۳ رأی موافق، ۲۱ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر موافقت کردند.

وقت معاینه فنی نرخ معاینه فنی معاینه فنی خودرو های دوگانه سوز قوانین راهنمایی و رانندگی قوانین ایران قانون جدید معاینه فنی خودرو سیمفا معاینه فنی زمان معاینه فنی خودرو اطلاعات عمومی روز استعلام معاینه فنی سیمفا اخبار معاینه فنی خودرو

در ماده ۶ آمده است: به منظور اطمینان از صحت عملکرد خودرو در زمینه‌های فنی و ایمنی و کنترل آلاینده‌های هوا و صدا، انجام معاینه فنی کلیه وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین، موتورسیکلت که توسط بخش‌های دولتی، عمومی و غیردولتی به کار گرفته می شوند، در دوره‌های زمانی منظم و توسط مراکز مورد تأیید سازمان الزامی است.

تبصره ۱- دوره معافیت انجام معاینه فنی، از زمان تولید، برای وسایل نقلیه شخصی و دولتی ۴ سال و برای وسایل نقلیه عمومی ۱ سال تعیین می گردد.

دوره‌های انجام معاینه فنی پس از این دوره و تعرفه انجام معاینات بر اساس مقرراتی است که به پیشنهاد سازمان و وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی به تصویب هیأت وزیران می رسد تعیین می شود.

راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی موظف است در صورتی که دارنده وسایل نقلیه موضوع این ماده، با اتمام دوره معافیت یا انقضای اعتبار گواهی معاینه فنی، از مراجعه به مراکز مجاز معاینه فنی و دریافت گواهی مذکور خودداری نماید، ضمن متوقف نمودن خودرو، در ازای هر روز تردد بدون گواهی مذکور، نسبت به صدور قبض جریمه مطابق با قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی جهت دارنده خودرو اقدام نماید.

تبصره ۲- در صورتی که متصدیان و کارکنان مراکز مجاز معاینه فنی و یا مأموران و ناظران بر عملکرد آنان، برخلاف مقررات موضوع این ماده، اقدام به صدور گواهی خلاف واقع جهت دارندگان وسایل نقلیه موضوع این ماده نمایند، به حداکثر مجازات جرم صدور گواهی خلاف واقع، موضوع ماده (۵۴۰) قانون مجازات اسلامی ( کتاب پنجم- تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده مصوب ۲/۳/۱۳۷۵) مصوب محکوم می شوند.

تبصره ۳- مراکز معاینه فنی که از ضوابط تأسیس، فعالیت و بهای خدمات مربوط تخلف نمایند با اعلام سازمان، وزارت کشور یا وزارت راه و شهرسازی به پرداخت جریمه نقدی معادل سی میلیون (۳۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال محکوم و در صورت تکرار تخلف حسب مورد به تعلیق پروانه فعالیت از یک ماه تا یک سال و یا لغو دائم پروانه فعالیت محکوم می شوند.

وجوه حاصل از اجرای این ماده حسب سازمان شهرداری ها و دهیارهای کشور یا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نزد خزانه داری کل کشور واریز می شود  و در چهارچوب قوانین بودجه سالانه جهت ساماندهی، آموزش و ارتقای نظارت بر مراکز معاینه فنی به مصرف می رسد.

تبصره ۴- نرخ بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی موضوع این ماده توسط وزارتخانه های کشور و راه و شهرسازی تعیین می گردد.

تبصره ۵- صدور گواهی معاینه فنی وسائل نقلیه ریلی، هوایی و دریایی براساس استانداردها و ضوابط سازمان های بین‌المللی مرتبط توسط دستگاه اجرائی ذی ربط انجام می گیرد و مسوولیت کنترل و نظارت بر گواهینامه مذکور به عهده سازمان است.

تبصره ۶- فروشندگان خودرو مکلفند در هنگام انجام معامله، نسبت به ارائه گواهی معتبر معاینه فنی اقدام نمایند.

***

با اجرایی شدن مرحله اول طرح L.E.Z از ابتدای مهر ماه خودروهای فاقد معاینه فنی در صورت تردد در محدوده زوج و فرد، به صورت سیستماتیک و توسط دوربین‌های نصب شده در ورودی، خروجی و داخل این محدوده، جریمه خواهند شد.

***

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: داشتن معاینه فنی ویژه خودرو‌های CNG از روز شنبه به صورت سراسری اجباری می‌شود.

امیر جعفرپور مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار داشت: از شهریور ۹۶ داشتن معاینه فنی برای خودروهای با سوخت CNG‌ اجباری می شود و باید رانندگان در کنار معاینه فنی اولیه خود یک معاینه فنی دیگر که در آن تست مخزن گاز خودروها انجام می شود را دارا باشند.

وی در ادامه افزود: با اتصال به سامانه سیمفا، خودروهای گاز سوز یا دوگانه سوز که فاقد معاینه فنی هستند ۵۰۰ هزار ریال جریمه خواهند شد.

مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: برای معاینه فنی خودروهای CNG ابتدا معاینات چشمی انجام می شود و سپس نسبت به تست هیدرواستاتیک اقدام می شود که در این آزمون مخزن تحت فشار آب قرار می گیرد و اگر نشستی یا فرسودگی داشته باشد، باید مالک خودرو نسبت به تعویض قطعه اقدام کند.

وی افزود:‌ خودروهای صفر با سوخت CNG‌ تا ۳ سال از داشتن معاینه فنی ویژه خودروهای گاز سوز معاف هستند.

جعفرپور در پایان عنوان کرد: در کل کشور حدود ۴ میلیون خودروی CNG‌ تولید کارخانه‌ای و یک میلیون خودروی گاز سوز شده داریم که این وسایل نقلیه باید معاینه فنی هیدرواستاتیک را اخذ کنند.

قابل توجه مراجعین و مدیران محترم آزمایشگاه های همکار هیدرواستاتیک

به آگاهی می رساند با عنایت به تبصره ۱ ماده ۶ آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو و استاندارد ملی ایران به شماره ۹۴۲۶ مدت زمان اعتبار گواهی هیدرواستاتیک به مدت ۶ سال می باشد.

خاطر نشان می‌گردد گواهی های صادره گذشته نیز اعتبار آن از تاریخ صدور به مدت ۶ سال افزایش یافته است. (مشروط بر اینکه تاریخ مخزن منقضی نگردد)

 

قوانین معاینه فنی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ