میزان باد لاستیک انواع خودرو (پراید ،سمند ،سانتافه ،ال ۹۰ و پژو ۲۰۶)

0

درجه باد لاستیک پراید ، میزان باد لاستیک سمند ، میزان باد لاستیک سانتافه ، جدول تنظیم باد لاستیک ، میزان باد لاستیک ال ۹۰ ،میزان باد لاستیک ۲۰۶ ،میزان باد لاستیک تیبا ، فشارسنج باد لاستیک ، میزان باد لاستیک در زمستان ، میزان باد لاستیک ۱۷۵ پراید ،میزان باد لاستیک پژو ۴۰۵

لازم بذکر است, بروی جداره لاستیک عددی تحت عنوان حداکثر فشار باد لاستیک قید شده است, بعنوان مثال ممکن است که عدد ۳۵ PSI بعنوان حداکثر فشار باد لاستیک در نظر گرفته شده باشد, که این عدد در اصل بیانگر حداکثر فشار باد لاستیک بمنظور تحمل حداکثر وزن قابل تحمل لاستیک می باشد.

چه زمانی باد لاستیک های خود را تنظیم کنیم؟

در زمانهای زیر همواره به رانندگان توصیه می شود که میزان باد لاستیک خودروهای خود را تنظیم کنند:

۱.       هر ۳۰ روز یکبار و یا با هر بار بنزین زدن خودرو در یک ماه

۲.       تغییر درجه حرارت به میزان ۱۰ درجه سانتیگراد و بیشتر

حداکثر میزان باد لاستیک پراید

بین ۳۰ تا ۳۲ درجه نرمالشه
۱۸۰ : میزان باد ۳۴ الی ۳۵
فابریک ۱۶۰ : میزان باد ۳۲
اسپورت بارینگ : میزان باد ۲۹ ال ۳۰

حتما به فشار استاندارد ارائه شده توسط کارخانه سازنده خودرو توجه کنید. میزان فشار باد توصیه شده برچسب داخل درب صندوق عقب، روی ستون در یا روی رکاب نوشته شده است. ( مطابق شکل )

نکات فنی ماشین میزان باد لاستیک سمند میزان باد لاستیک ال 90 فشارسنج باد لاستیک فشار باد لاستیک خودرو درجه باد لاستیک پراید دانستنی های جالب خودرو جدول تنظیم باد لاستیک

نکات

مقادیر ارائه شده در جدول زیر برای خودروهای بنزینی بدون بار بوده که سرنشینان از خودرو خارج شده باشند.
عطف به برچسب فشار باد تایر خودرو (برچسب فوق) میزان باد تایر برای حالت گاز سوز خودرو مشخص می باشد.
منظور از رانندگی در اتوبان، رانندگی در مسیرهای طولانی بین شهری با سرعت های بالا می باشد.

نکات فنی ماشین میزان باد لاستیک سمند میزان باد لاستیک ال 90 فشارسنج باد لاستیک فشار باد لاستیک خودرو درجه باد لاستیک پراید دانستنی های جالب خودرو جدول تنظیم باد لاستیک

فشار باد تایر در عملکرد خودرو چه تاثیری دارد؟

حفظ مقدار صحیح فشار باد تایر باعث عملکرد بهینه تایر و کاهش مصرف سوخت می‌شود. فشار صحیح باد تایر باعث می‌شود رانندگان راحتی سواری، دوام و عملکرد تایری را که هماهنگ با نیازهای خودروی آنها طراحی شده است، تجربه کنند. مزیت دیگر تنظیم صحیح باد تایر این است که هنگام حرکت و به‌خصوص عبور از پیچ‌ها انعطاف‌پذیری سطح آج و دیواره تایر همان‌طور که طراحی شده است باقی می‌ماند و از انعطاف و خمش بیش‌ازحد دیواره تایر و انعطاف بین سطح آج و بافت زیر آج جلوگیری می‌شود. علاوه‌براین حرارت تایر بیش‌ازحد بالا نمی‌رود و اصطکاک جنبشی تایر در حد مناسب خواهد بود. فشار صحیح باد تایر باعث استحکام ساختار تایر شده و واکنش، چسبندگی و هندلینگ خودرو را بهبود می‌دهد.

تشخیص فشار باد تایر از طریق دیدن دشوار است. فشار باد تایر باید با دستگاه سنجش باد مرغوب سنجیده شود زیرا با بازدید ظاهری نمی‌توان فشار باد تایر را دقیقا ارزیابی کرد.

یک تایر کم‌باد نمی‌تواند شکل و ساختار خود را حفظ کند و هنگامی‌که در تماس با سطح جاده قرار می‌گیرد از شکل دایره خارج شده و صاف‌تر می‌شود. اگر فشار باد تایرهای یک خودرو فقط به اندازه ۶ پاوند بر اینچ مربع کم باشد ممکن است منجر به پنچری یا ترکیدگی تایرها شود. علاوه‌براین عمر آج تایر تا ۲۵ درصد کاهش می‌یابد. کمبود فشار باد باعث می‌شود تایر هنگام چرخش بیشتر خم شود که باعث افزایش حرارت درون تایر و افزایش اصطکاک جنبشی می‌شود و تا ۵ درصد مصرف سوخت را افزایش می‌دهد. در این حالت افت قابل‌توجه دقت فرمان و تعادل خودرو هنگام پیچیدن را تجربه می‌کنید. با اینکه کمبود فشار به اندازه ۶ پاوند بر اینچ مربع به نظر خیلی زیاد نیست ولی توجه داشته باشید که این مقدار معمولا حدود ۲۰ درصد از کل فشار باد توصیه‌شده برای تایر است. در این حالت خودرو کمی «تنبل» شده و شتاب‌گیری آن کندتر صورت می‌گیرد.

معمولا اگر لاستیک کم‌باد باشد، ضربه‌های جاده کمتر به بدنه خودرو منتقل شده و سواری کمی نرم‌تر می‌شود. به همین علت راننده‌های باتجربه آفرودی در جاده‌های خاکی طولانی کمی باد لاستیک‌ها را کمتر می‌کنند. اما این کار در خودروهای عادی سواری که فاق (دیوار جانبی) لاستیک کوتاهی دارند، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

تایری که فشار باد اضافی داشته باشد سفت و غیرقابل‌انعطاف می‌شود و سطح تماس آن با آسفالت کاهش می‌یابد. اگر فشار باد تایرهای یک خودرو به اندازه ۶ پاوند بر اینچ مربع زیاد باشند هنگام عبور از دست‌اندازها و اشیای ریز در سطح جاده راحت‌تر آسیب می‌بینند. تایرهایی که فشار باد بالاتر از حالت عادی دارند نمی‌توانند ناهمواری‌ها را به‌خوبی جذب کنند و سواری خشک و خشنی را ایجاد می‌کنند. بااین‌حال اگر فشار باد تایر تا حد معینی بالاتر از حالت عادی باشد معمولا باعث بهبود واکنش فرمان و تعادل خودرو هنگام پیچیدن می‌شود. به همین دلیل است که شرکت‌کنندگانی که با تایرهای خیابانی در رقابت‌های Autocross و مسابقات دیگر شرکت می‌کنند فشار باد تایرهای خود را بالاتر از حالت عادی تنظیم می‌کنند.

منبع : جام جم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ