شکاف در بازار پول و سرمایه

0
رشد ۸۰ درصدی شاخص بازار سرمایه غیرواقعی است. در روزهایی که برخی نسبت به رشد ۱۳۰درصدی ارزش سهام ابراز امیدواری می‌کردند، فضای بازار به سمت بی‌ثباتی و لغزنده بودن سوق داده می‌شد.
به گزارش ساتین : هرچه شاخص بورس، رشد بیشتری را تجربه می‌کرد، نگرانی به نبود تداوم و پایداری در این بازار بیشتر می‌شد و برخلاف باور بسیاری از کارشناسان، روند کاهشی فعلی، علامت مثبتی است که از بازگشت تعادل به بازار و زنده بودن بورس حکایت می‌کند و انتظارات منطقی‌تری را شکل می‌دهد. نوسان و افت و خیز ارزش سهام جزو ذات بازار است و لزوما شاخص بورس نباید همواره رشد کند، بلکه موضوع مهم این است که معاملات به صورت روان انجام شود.
بازار سهام به برخی اصلاحات نیاز دارد که البته این تعدیل‌ها باید با یک شیب ملایم صورت گیرد تا ایجاد التهاب در بازار و احساس ناامنی برای سرمایه‌گذاران نشود. درباره وضعیت بازار سرمایه و مثبت شدن شاخص‌ها بعد از صحبت‌های صالح‌‏آبادی رئیس سازمان بورس اوراق بهادار باید توجه داشت که نمی‌توان با صحبت به بازار جهت داد، بر همین اساس شاید جهشی در کوتاه‌مدت ایجاد شود ولی ذات بازار را فعل و انفعالات حاکم بر بورس تعیین می‌کند.
رشد شاخص به تنهایی ملاک چیزی نیست و بی‌جهت انتظارات را بالا می‌برد، بر همین اساس هیچ نگرانی از بابت کاهش شاخص بازار بورس وجود ندارد. غیرعقلایی بودن نرخ سود سپرده‌گذاری در بانک‌ها از دیگر عوامل رشد غیرمنطقی و کاذب بازار سرمایه است، در یک سال گذشته به دلیل رکود ایجاد شده در بازار سکه، ارز و مسکن هیچ بازاری جذابیت سرمایه‌گذاری نداشت و همین امر موجب حرکت نقدینگی ‌موجود در سطح جامعه به سمت بورس شد.
رشد ۱۴۰درصدی بازار سرمایه طی یک سال اخیر درحالی صورت گرفته که سود سپرده‌گذاری در بانک ‌در بهترین حالت ۲۲درصد است و این موضوع موجب ایجاد شکاف بزرگی بین بازار پول و سرمایه شده است. باید بین سود بازار سرمایه، سپرده‌گذاری و نرخ تورم نسبت منطقی وجود داشته باشد، چراکه در غیر این صورت، رانت و رانت‌بازی در اقتصاد به صورت فزاینده رشد می‌کند. باید نرخ سود در بازار سرمایه به دلیل ریسک‌های فراوان ۵ تا ۲۵درصد بیش از بانک باشد و بیش از آن غیرمنطقی و غیرعقلایی است.

شاهین شایان آرانی / کارشناس بازار سرمایه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ