نصب و کانفیگ وب سرور litespeed و MariaDB در لینوکس Centos 7

1

وب سرور Litespeed یا لایت اسپید (LSWS) یک وب سرور قدرتمند و سریع است که جایگزین وب سرور آپاچی میشود . وب سرور Litespeed چهارمین وب سرور مشهور و پر استفاده در دنیای وب است و به ادعای شرکت سازنده بر ترین وب سرور تجاری و غیر رایگان در جهان است . کانفیگ Litespeed روی سرور های cPanel ، Directadmin ، Plesk بازدهی و قدرت سرور سی پنل ، دایرکت ادمین و پلسک را بسیار بالا میبرد .

از امکانات این وب سرور میتوان به سازگاری با  rewrite rules اپاچی، رابط کاربری تحت وب برای ادمین و PHP بهینه سازی شده برای سرور اشاره کرد.

در این مقاله طریقه نصب وب سرور Litespeed در لینوکس توضیع Centos 7 به همراه MariaDB آموزش داده خواهد شد تا به همراه این وب سرور دیتابیس نیز مورد استفاده قرار گیرد. برای نصب این وب سرور شما میتوانید یک یوزر غیر روت داشته باشید که با دسترسی sudo قادر باشد عملیات مورد نظر را انجام دهید، همچنین به همراه این وب سرور در repo امکان دانلود php بهینه سازی شده نیز فراهم بوده که میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

مرحله اول – اضافه کردن مخزن نرم افزاری [Repository] مربوط به LiteSpeed

مخزن نرم افزاری LiteSpeed برای Centos 7 ارائه شده است که این امکان را فراهم میساز تا بدون کامپایل کردن، نرم افزار های مورد نیاز خود را نصب نماییم. جهت اضافه کردن این مخزن دستور زیر را در ssh وارد نمایید:

sudo rpm -ivh http://rpms.litespeedtech.com/centos/litespeed-repo-1.1-1.el7.noarch.rpm

دستور بالا مخزن نرم افزاری که توسط yum برای نصب استفاده میکند را اپدیت مینماید.

مرحله دوم – نصب LiteSpeed و MariaDB به همراه PHP

زمانی که مخزن نرم افزاری اضافه شد میتوانیم بدون مشکل موارد ذکر شده را نصب نمود. برای نصب وب سرور و دیتابیس دستور زیر را در ssh وارد نمایید:

sudo yum install openlitespeed mariadb-server

نسخه PHP تغییر یافته که با Litespeed سازگار است همراه نصب استاندارد نصب خواهد شد، هرچند ورژن ارائه شده در هنگام نصب ۵.۳ بوده اما ورژن های دیگر نیز ارائه شده است که میتوانید ان در صورت لزوم نصب نمایید.
برای مثال ما PHP نسخه ۵.۶ را به همراه افزونه مورد نیاز ان برای اتصال به mysql نصب میکنیم. نام این افزونه ها با “ls” شروع میشود. برای نصب php 5.6 و افزونه دیتابیس دستور زیر را در ssh وارد نمایید:

sudo yum install lsphp56 lsphp56-mysql

برای مشاهده افزونه های فعال برای php 5.6 میتوانید از دستور زیر استفاده نمایید:

yum search lsphp56

اگر مایل هستید همه افزونه های این ورژن PHP را نصب نمایید میتوانید از دستور زیر استفاده نمایید:

sudo yum install lsphp56-* –skip-broken

پس از نصب تمامی اجزای مورد نیاز حالا زمان انجام تنظیمات مورد نیاز است که در ادامه برسی خواهد شد.

مرحله سوم – تغییر پسوورد پیشفرض ادمین LiteSpeed

در قدم اول باید پسوورد پیشفرض ادمین را تعویض نماییم. پسوورد پیشفرض این نام کاربری “۱۲۳۴۵۶” میباشد! این مقدار باید به سرعت تغییر داده شود تا مشکلات امنیتی احتمالی مشاهده نشود. برای تغییر پسوورد کافیست دستور زیر را در ssh اجرا نمایید:

sudo /usr/local/lsws/admin/misc/admpass.sh

شما میتوانید یک نام کاربری دیگری برای کاربر ادمین تعیین نمایید و یا با زدن Enter از نام پیشفرض “admin” استفاده نمایید.  صفحه ادمین بصورت پیشفرض بصورت public در دسترس میباشد پس از انتخاب یک پسوورد پیچیده و مطمئن اطمینان حاصل کنید.

مرحله چهارم – فعال کردن ورژن PHP جدید

در مرحله نصب ما PHP ورژن ۵.۶ را نصب کردیم اما هنوز به وب سرور گفته نشده که از PHP ورژن جدید استفاده نمایید. برای تعریف PHP ورژن جدید باید ان را مسیر فراخوانی PHP لینک نماییم. برای این کار کافیست دستور زیر را در ssh بزنید:

sudo ln -sf /usr/local/lsws/lsphp56/bin/lsphp /usr/local/lsws/fcgi-bin/lsphp5

مرحله پنجم – Start و امن سازی MariaDB

در این مرحله نیاز است دیتابیس نصب شده شروع به کار کرده و برخی از تنظیمات انجام شود.برای شروع به کار کردن MariaDB دستور زیر را در خط رمان بزنید:

sudo systemctl start mariadb

پس از ان بهتر است MariaDB در قسمت سرویس ها فعال شود تا در هنگام شروع به کار سیستم عامل دستابیس ما نیز Start شود:

sudo systemctl enable mariadb

برای امن سازی و قرار دادن پسوورد میتوانیم اسکریپت زیر را اجرا نماییم تا اقدامات امنیتی مقدماتی را برای ما انجام دهد:

sudo mysql_secure_installation

پس از اجرا شدن این اسکریپت در ابتدا از شما پسوورد کاربر root سوال میشود، شما هنوز پسووردی برای ان تعیین نکرده اید پس Enter را بزنید. در مرحله دوم از شما خاسته میشود تا یک  پسوورد برای root تعیین نمایید، پسوورد مورد نظر خود را نوشته و Enter را بزنید تا مدیریت دیتابیس شما پسوورد داشته باشد.
در ادامه نیز سوالاتی از شما میشود که میتوانید با زدن Enter ان ها را تایید کنید. این مراحل موارد نا امن را حذف میکند.

مرحله ششم – تست صفحه پیشفرض و صفحه مدیریت LiteSpeed

تا این مرحله  لایت اسپید باید نصب و اجرا شده باشد. اما برای Start,Stop,Status و Restart این وب سرور میتوانید از دستور service و در کنار ان نام سرویس یعنی lsws استفاده نمایید و عملیات لازم را انجام دهید. جهت مشاهده وضعیت لایت اسپید از دستور زیر استفاده نمایید:

sudo service lsws status

در دستور بالا میتوانید بجای status از start یا stop و… استفاده نمایید.

در مرورگر میتوانید برای مشاهده صفحه پیشفرض از ادرس IP و پورت ۸۰۸۸ استفاده نمایید. دسترسی به لایت اسپید از طریق مرورگر بصورت زیر میباشد:

http://server_domain_or_IP:8088

پس از ان صفحه پیشفرض LiteSpeed مشاهده میشود که مانند تصویر زیر میباشد:

وبمستر حرفه ای نصب litespeed کانفیگ وب سرور کانفیگ لایت اسپید کانفیگ حرفه ای سرور طراحی سایت دستور ssh در cmd انواع وب سرور آموزش وردپرس آموزش مدیریت سرور لینوکس آموزش کانفیگ سرور آموزش رایگان آموزش دستورات putty آموزش دایرکت ادمینپس از مشاهده صفحه پیش فرض لایت اسپید و اطمینان از نصب زمان ورود به صفحه ادمین و انجام کانفیگ های ابتدایی میباشد. برای ورود به رابط کاربری تحت وب LiteSpeed پورت ۷۰۸۰ را با پروتکل HTTPS با IP در مرورگر وارد نمایید:

https://server_domain_or_IP:7080

احتمالا صفحه ولید نبودن SSL برای شما نمایش داده میشود. روی گزینه های ان کلیک کرده و کار را ادامه دهید. بطور مثال در کروم باید روی گزینه Advanced و Procced to … کلیک نمایید. در این قسمت باید یوزر و پسووردی را که چند دقیقه قبل با استفاده از admpass.sh ست کردید را وارد نمایید.

وبمستر حرفه ای نصب litespeed کانفیگ وب سرور کانفیگ لایت اسپید کانفیگ حرفه ای سرور طراحی سایت دستور ssh در cmd انواع وب سرور آموزش وردپرس آموزش مدیریت سرور لینوکس آموزش کانفیگ سرور آموزش رایگان آموزش دستورات putty آموزش دایرکت ادمین

زمانی که به درستی وارد پنل شوید محیط ادمین برای شما نمایش داده میشود.

وبمستر حرفه ای نصب litespeed کانفیگ وب سرور کانفیگ لایت اسپید کانفیگ حرفه ای سرور طراحی سایت دستور ssh در cmd انواع وب سرور آموزش وردپرس آموزش مدیریت سرور لینوکس آموزش کانفیگ سرور آموزش رایگان آموزش دستورات putty آموزش دایرکت ادمین

مرحله هفتم – تغییر پورت پیشفرض

همانطور که در مراحل قبل مشاهده کردید پورت پیشفرض جهت نمایش صفحه پیشفرض وب، ۸۰۸۸ بود که این پورت در حالت استاندارد باید به پورت ۸۰ تغییر نمایید. برای انجام این مورد از منوی Configuration گزینه Listeners را انتخاب نمایید.

وبمستر حرفه ای نصب litespeed کانفیگ وب سرور کانفیگ لایت اسپید کانفیگ حرفه ای سرور طراحی سایت دستور ssh در cmd انواع وب سرور آموزش وردپرس آموزش مدیریت سرور لینوکس آموزش کانفیگ سرور آموزش رایگان آموزش دستورات putty آموزش دایرکت ادمین

در منوی Listener ها لیست پورت ها نمایش داده میشود که باید View/Edit زا کلیک کنید.

وبمستر حرفه ای نصب litespeed کانفیگ وب سرور کانفیگ لایت اسپید کانفیگ حرفه ای سرور طراحی سایت دستور ssh در cmd انواع وب سرور آموزش وردپرس آموزش مدیریت سرور لینوکس آموزش کانفیگ سرور آموزش رایگان آموزش دستورات putty آموزش دایرکت ادمین

میتوانید با کلیک روی Edit در قسمت بالا و سمت راست Address Setting پورت پیشفرض را ویرایش کرده و از ۸۰۸۸ به ۸۰ تغییر دهید، سپس تغییرات را Save کنید. برای اعمال تغییرات باید وب سرور را ریستات نمایید. برای این کار از منور Action گزینه Graceful Restart زا بزنید.

وبمستر حرفه ای نصب litespeed کانفیگ وب سرور کانفیگ لایت اسپید کانفیگ حرفه ای سرور طراحی سایت دستور ssh در cmd انواع وب سرور آموزش وردپرس آموزش مدیریت سرور لینوکس آموزش کانفیگ سرور آموزش رایگان آموزش دستورات putty آموزش دایرکت ادمین

پس از راه اندازی مجدد وب سایت شما از طریق پورت ۸۰ در دسترس میباشد. یعنی کافیست برای دسترسی به صفحه وب خود فقط IP را وارد نمایید.

اطلاعات کاربردی در مورد تنظیمات LiteSpeed

وب سرور لایت اسپید میتواند بطور کامل تحت وب مدیریت شود. هرچند در اینده اموزش های دیگری در مورد این وب سرور قرار خواهد گرفت اما دانستن برخی از موارد مانند ادرس فایل های تنظیمات و لاگ و … ممکن است برای شما کارامد باشد.

  • تمامی چیز هایی که به لایت اسپید مربوط است در دایرکتوری usr/local/lsws/ قرار دارد.
  • ادرس پوشه پیشفرض (Virtual host) وب سایت در شاخه usr/local/lsws/DEFAULT/html قرار دارد. فایل لاگ و تنظیمات این Virtual host در ادرس /usr/local/lsws/DEFAULT/ قرار دارد.
  • در صفحه ادمین لایت اسپید میتوانید Virtual Host های مورد نیاز خود را ایجاید نمایید، هرچند قبل از ان جهت ادرسی دهی برای فولدر virtual host مورد نظر باید فولدر ان را از طریق ssh  ایجاد کنید، چون صفحه ادمین لایت اسپید نمیتوانید خود برای virtual host شما دایرکتوری ایجاد نمایید.
  • میتوانید برای virtual host های مشابه یک template ایجاد نمایید.
  • پنل ادمین دارای منوی Help است که میتواند برای شما مفید باشد.
  • بعد از تغییرات و ریستات روی Home کلیک کنید تا اگر اروری ایجاد شد ان را مشاهده و برسی نمایید.
  • اگر ورژن PHP نصب شده مناصب نیاز شما نبود میتوانید با استفاده راهنمای Help تغییرات لازم را ایجاد نمایید. برای شروع میتوانید از قسمت Action و زیر منوی Compile PHP تنظیمات دلخواه را انتخاب نمایید.

نصب و کانفیگ لایت اسپید در دایرکت ادمین

جهت نصب وب سرور لایت اسپید پس از اتصال به سرور از طریق ssh  ابتدا لازم است موارد زیر را بررسی و تنظیمات لازم را اعمال نمائید.

در ابتدای امر وارد مسیر زیر شوید:

cd /usr/local/directadmin/custombuild

ابتدا مطمئن شوید که custombuild 2.0 در سرور فعال می باشد.

فعالسازی custombuild 2.0

چگونه نسخه Custombuild سرور مشخص می شود؟
چگونه Custombuild 2.0  را در سرور فعال کنم؟

تشخیص نسخه Custombuild :

جهت بررسی نسخه custombuild فایل options.conf در مسیر  زیر را باز نموده  و نسخه فعال را چک نموده و یا از دستور زیر استفاده کنید:

cd /usr/local/directadmin/custombuild
./build version

در صورتی که ورژن custombuild سرور ۲ باشد نتیجه ای مانند زیر را مشاهده خواهید نمود:
۲.۰.۰ (rev: 1680)

جهت ارتقا ورژن custombuild بصورت زیر عمل کنید:

cd /usr/local/directadmin
mv custombuild custombuild_1.x
wget -O custombuild.tar.gz http://files.directadmin.com/services/custombuild/2.0/custombuild.tar.gz
tar xvzf custombuild.tar.gz
cd custombuild
./build all d
./build rewrite_confs

جهت بررسی نسخه custombuild فایل options.conf در همین مسیر را باز نموده  و نسخه فعال را چک نموده و یا از دستور زیر استفاده کنید:

./build version

در صورتی که ورژن custombuild سرور ۲ باشد نتیجه ای مانند زیر را مشاهده خواهید نمود:

۲٫۰٫۰ (rev: 1680)

در صورت فعال نبودن نسخه ۲٫۰ با استفاده از راهنمای موجود در این بخش نسخه جدید را نصب کنید.

در گام بعد نیاز است php_mode  را در فایل option.conf  با مقدار  lsphp تنظیم کنید. در صورتیکه دو نسخه php همزمان در سرور فعال باشد لازم است هر دو مقدار php1_mode و php2_mode را به lsphp  تغییر دهید.

و یا راه جایگرین استفاده از دستورات زیر:

./build set php1_mode lsphp
./build set php2_mode lsphp

سپس مقدار mod_ruid2 در فایل option.conf  را به no  تغییر دهید. از دستور زیر نیز می توانید استفاده کنید.

./build set mod_ruid2 no

با استفاده از دستور زیر مقدار webserver  را به litespeed تغییر دهید.

./build set webserver litespeed

سپس جهت انجام مراحل نصب دستورات زیر را اجرا کنید.

cd /usr/local/directadmin/custombuild
./build clean
./build update
./build litespeed

پس از اجرای این دستور مشخصات دسترسی به پنل مدیریت در خروجی نمایش داده می شود و با این مشخصات می توانید وارد پنل مدیریت شوید.

پسورد نمایش داده شده را در پرتال مشتری ذخیره کنید.

سپس دستور زیر را اجرا کنید:

./build php d

در صورت فراموش کردن مشخصات دسترسی به پنل ادمین آدرس دسترسی پیش فرض بصورت زیر می باشد:

http://ip:7080

لازم است حتما پورت ۷۰۸۰ را در فایروال csf بازگشایی کنید.

nano /etc/csf/csf.conf

تغییر رمز admin  لایت اسپید:

با استفاده از اجرای دستورات زیر  نیز می توانید رمز را تغییر دهید.

cd /usr/local/lsws/admin/misc
./admpass.sh

 

کانفیگ وب سرور لایت اسپید:

وارد پنل ادمین لایت اسپید شوید.

http://ip:7080

وبمستر حرفه ای نصب litespeed کانفیگ وب سرور کانفیگ لایت اسپید کانفیگ حرفه ای سرور طراحی سایت دستور ssh در cmd انواع وب سرور آموزش وردپرس آموزش مدیریت سرور لینوکس آموزش کانفیگ سرور آموزش رایگان آموزش دستورات putty آموزش دایرکت ادمین

جهت کامپایل php‌ از طریق پنل ادمین لایت اسپید روی منوی Actions کلیک کرده و سپس زیر منوی Compile PHP را باز کنید:

 

وبمستر حرفه ای نصب litespeed کانفیگ وب سرور کانفیگ لایت اسپید کانفیگ حرفه ای سرور طراحی سایت دستور ssh در cmd انواع وب سرور آموزش وردپرس آموزش مدیریت سرور لینوکس آموزش کانفیگ سرور آموزش رایگان آموزش دستورات putty آموزش دایرکت ادمین

سپس صفحه زیر باز خواهد شد. بر اساس اینکه چه نسخه (ها)ی php  در سرور نصب می باشد(نسخه های نصب شده نیز در فایل option.conf  ذکر شده اند) ، دکمه Next مقابل نسخه php  را انتخاب کنید.

توجه: در صورتیکه دو نسخه php  فعال باشد، لازم است برای هر دو نسخه کامپایل را انجام دهید.

وبمستر حرفه ای نصب litespeed کانفیگ وب سرور کانفیگ لایت اسپید کانفیگ حرفه ای سرور طراحی سایت دستور ssh در cmd انواع وب سرور آموزش وردپرس آموزش مدیریت سرور لینوکس آموزش کانفیگ سرور آموزش رایگان آموزش دستورات putty آموزش دایرکت ادمین

پس از آن صفحه تنظیمات کامپایل باز می شود.

در قسمت Configure Parametersپارامترهای پیش فرض  (کتابخانه ها و توابع php )  برای  کامپایل  php ذکر شده است ، در صورت نیاز لازم است توابع مدنظر را در این بخش اضافه کنید.

 

وبمستر حرفه ای نصب litespeed کانفیگ وب سرور کانفیگ لایت اسپید کانفیگ حرفه ای سرور طراحی سایت دستور ssh در cmd انواع وب سرور آموزش وردپرس آموزش مدیریت سرور لینوکس آموزش کانفیگ سرور آموزش رایگان آموزش دستورات putty آموزش دایرکت ادمین

در قسمت Addon madule ماژول های مورد نیاز برای فعال بودن در سرور را انتخاب و دکمه Build php  را مانند تصویر بالا انتخاب کنید.

مرورگر را رفرش نکنید و پس از مشاهده تصویر زیر دکمه Next  مربوط به step3  را انتخاب کنید.

وبمستر حرفه ای نصب litespeed کانفیگ وب سرور کانفیگ لایت اسپید کانفیگ حرفه ای سرور طراحی سایت دستور ssh در cmd انواع وب سرور آموزش وردپرس آموزش مدیریت سرور لینوکس آموزش کانفیگ سرور آموزش رایگان آموزش دستورات putty آموزش دایرکت ادمین

در گام چهارم مانند تصویر زیر در صورتیکه با دسترسی root  به سرور متصل شده اید، دستوری که در تصویر با کادر قرمز مشخص شده است را در ssh  بصورت همزمان اجرا کنید .

وبمستر حرفه ای نصب litespeed کانفیگ وب سرور کانفیگ لایت اسپید کانفیگ حرفه ای سرور طراحی سایت دستور ssh در cmd انواع وب سرور آموزش وردپرس آموزش مدیریت سرور لینوکس آموزش کانفیگ سرور آموزش رایگان آموزش دستورات putty آموزش دایرکت ادمین

در کلیه مراحل نصب گزارش نصب در کادر  Detailed Log که در تصویر بالا نیز مشخص است نمایش داده می شود و لازم ا این  لاگ ها را بررسی کنید که خطایی رخ نداده باشد.

پس از اتمام گام ۴ مطابق تصویر زیر بر روی دکمه Apply Changes  کلیک کنید.

وبمستر حرفه ای نصب litespeed کانفیگ وب سرور کانفیگ لایت اسپید کانفیگ حرفه ای سرور طراحی سایت دستور ssh در cmd انواع وب سرور آموزش وردپرس آموزش مدیریت سرور لینوکس آموزش کانفیگ سرور آموزش رایگان آموزش دستورات putty آموزش دایرکت ادمین

حال اگر نسخه php  دومی در سرور فعال است، این تغییرات را برای نسخه دوم نیز اعمال کنید.

سپس به پنل لایت اسپید وارد شوید و از منوی configuration > server تب script handler را انتخاب کنید. در سمت راست بالا گزینه add را بزنید.

وبمستر حرفه ای نصب litespeed کانفیگ وب سرور کانفیگ لایت اسپید کانفیگ حرفه ای سرور طراحی سایت دستور ssh در cmd انواع وب سرور آموزش وردپرس آموزش مدیریت سرور لینوکس آموزش کانفیگ سرور آموزش رایگان آموزش دستورات putty آموزش دایرکت ادمین

در صفحه بعد برای اینکه rewrite ها برای هر نسخه php درست تنظیم شود و نیازی به تغییرات در فایل htacces سایت نباشد می توانیم برای هر نسخه یک script درست کنیم.

در عکس زیر تنظیمات php56  اعمال شده است.

وبمستر حرفه ای نصب litespeed کانفیگ وب سرور کانفیگ لایت اسپید کانفیگ حرفه ای سرور طراحی سایت دستور ssh در cmd انواع وب سرور آموزش وردپرس آموزش مدیریت سرور لینوکس آموزش کانفیگ سرور آموزش رایگان آموزش دستورات putty آموزش دایرکت ادمین

تنظیمات php.ini پس از نصب:

پس از نصب litespeed فایل php.ini قبلی را به php.ini لایت اسپید لینک کنید تا تنظیمات قبلی تغییری نیابد.

از طریق دستور php –ini مسیر php.ini فعلی پیدا شده و آن را به صورت زیر symlink کنید.

ln -s /usr/local/lsws/lsphp5/lib/ /usr/local/php56/lib/php.ini

مسیر php.ini لایت اسپید برای php5 به صورت زیر است:

/usr/local/lsws/lsphp5/lib/

مسیر php.ini لایت اسپید برای php7 به صورت زیر است:

/usr/local/lsws/lsphp7/lib/

تغییر وب سرور از litespeed به apache و بالعکس

جهت تغییر وب سرور از litespeed به apache و بالعکس می توانید از دستور زیر استفاده کنید.

/usr/local/lsws/admin/misc/cp_switch_ws.sh lsws(or apache)

و سپس php  را build کنید.

**

کامپایل php در پنل ادمین لایست اسپید

اصلی ترین  امکان این پنل حرفه ای در کانفیگ لایت اسپید ، امکان  کامپایل php از طریق همین  پنل  ادمین است . کامپایل php از این طریق سریع تر و بسیار پایدار تر خواهد بود  و احتمال مواجه به ارور های احتمالی در وب سرور Litespeed را به حد اقل ممکن خواهد رساند .   برای کامپایل php‌ از طریق پنل ادمین لایت اسپید روی منوی Actions کلیک کرده و سپس زیر منوی Compile PHP را باز کنید :

وبمستر حرفه ای نصب litespeed کانفیگ وب سرور کانفیگ لایت اسپید کانفیگ حرفه ای سرور طراحی سایت دستور ssh در cmd انواع وب سرور آموزش وردپرس آموزش مدیریت سرور لینوکس آموزش کانفیگ سرور آموزش رایگان آموزش دستورات putty آموزش دایرکت ادمین

قبل از آغاز کامپایل php باید از نصب بودن patch ، gcc ، glibc ، libstdc++ ، gcc-c++ ، binutils ، libtool ، autoconf ، make روی سرور لینوکس اطمینان حاصل کنید . برای نصب این پکیج ها به روش زیر عمل کنید :

CentOS: yum install patch gcc glibc libstdc++ gcc-c++ binutils libtool autoconf make
CentOS (64bit): yum install patch.x86_64 gcc.x86_64 glibc.x86_64 libstdc++.x86_64 gcc-c++.x86_64 \
binutils.x86_64 libtool.x86_64 autoconf.x86_64 make.x86_64
Ubuntu (32bit or 64bit): apt-get install patch gcc glibc libstdc++ gcc-c++ binutils libtool autoconf make

 

بعد از انتخاب ورژن PHP مورد نظر ، با صفحه ای مشابه عکس فوق مواجه میشوید . توجه داشته باشید که پارامتر های پیش فرض در قسمت Configure Parameters برای کامپایل بسیار محدود بوده و اغلب کتابخانه ها و توابع ضروری php برای راه اندازی یک سرور اشتراکی را شامل نمیشوند . بنا بر این باید به صورت دستی آن ها را اضافه کرده و سپس کامپایل کنیم :

ابتدا باید پیش نیاز های این توابع و کتابخانه های php را با کمک دستور yum روی سرور های centos نصب کنیم .

CentOS 5 64BIT

yum install libxml2-devel.x86_64 openssl-devel.x86_64 bzip2-devel.x86_64 curl-devel.x86_64 db4-devel.x86_64 \
libjpeg-devel.x86_64 libpng-devel.x86_64 libXpm-devel.x86_64 freetype-devel.x86_64 gmp-devel.x86_64 \
libc-client-devel.x86_64 openldap-devel.x86_64 libmcrypt-devel.x86_64 libmhash-devel.x86_64 freetds-devel.x86_64 \
libz-devel.x86_64 mysql-devel.x86_64 ncurses-devel.x86_64 pcre-devel.x86_64 unixODBC-devel.x86_64 postgresql-devel.x86_64 \
sqlite-devel.x86_64 aspell-devel.x86_64 readline-devel.x86_64 recode-devel.x86_64 net-snmp-devel.x86_64 \
libtidy-devel.x86_64 libxslt-devel.x86_64 t1lib-devel.x86_64

CentOS 6 64BIT

yum install libxml2-devel.x86_64 openssl-devel.x86_64 bzip2-devel.x86_64 libcurl-devel.x86_64 db4-devel.x86_64 \
libjpeg-devel.x86_64 libpng-devel.x86_64 libXpm-devel.x86_64 freetype-devel.x86_64 gmp-devel.x86_64 \
libc-client-devel.x86_64 openldap-devel.x86_64 libmcrypt-devel.x86_64 mhash-devel.x86_64 freetds-devel.x86_64 \
zlib-devel.x86_64 mysql-devel.x86_64 ncurses-devel.x86_64 pcre-devel.x86_64 unixODBC-devel.x86_64 postgresql-devel.x86_64 \
sqlite-devel.x86_64 aspell-devel.x86_64 readline-devel.x86_64 recode-devel.x86_64 net-snmp-devel.x86_64 \
libtidy-devel.x86_64 libxslt-devel.x86_64 t1lib-devel.x86_64

حالا سرور شما آماده قبول کامپایل php توسط ادمین پنل وب سرور لایت اسپید است . توجه داشته باشید در صورت عدم نصب هر یک از موارد فوق در سرور لینوکس ، کانفیگ لایت اسپید شما با مشکل مواجه خواهد شد .  بنا بر این نصب تمامی موارد فوق در لینوکس و قبل از کانفیگ لایت اسپید و کامپایل php ضروری است .

کامپایل php برای لایت اسپید  LSAPI – LSPHP

از منوی Compile PHP و در قسمت Configure Parameters پارامتر های زیر را وارد میکنیم :

‘./configure’ ‘–prefix=/lsphp5’ ‘–with-litespeed’ ‘–with-libdir=lib64’ \
‘–disable-debug’ ‘–with-pic’ ‘–disable-rpath’ ‘–without-pear’ ‘–with-bz2’ ‘–with-exec-dir=/usr/bin’ \
‘–with-freetype-dir=/usr’ ‘–with-png-dir=/usr’ ‘–with-xpm-dir=/usr’ ‘–enable-gd-native-ttf’ ‘–without-gdbm’ ‘–with-t1lib=/usr’ \
‘–with-gettext’ ‘–with-gmp’ ‘–with-iconv’ ‘–with-jpeg-dir=/usr’ ‘–with-openssl’ ‘–with-pcre-regex=shared,/usr’ \
‘–with-zlib’ ‘–with-layout=GNU’ ‘–enable-exif’ ‘–enable-ftp’ ‘–enable-magic-quotes’ ‘–enable-sockets’ \
‘–enable-sysvsem’ ‘–enable-sysvshm’ ‘–enable-sysvmsg’ ‘–with-kerberos’ ‘–enable-ucd-snmp-hack’ ‘–enable-shmop’ \
‘–enable-calendar’ ‘–without-mime-magic’ ‘–without-sqlite’ ‘–with-libxml-dir=/usr’ ‘–enable-xml’ \
‘–with-system-tzdata’ ‘–enable-force-cgi-redirect’ ‘–enable-pcntl’ ‘–with-imap=shared’ ‘–with-imap-ssl’ \
‘–enable-mbstring=shared’ ‘–enable-mbregex’ ‘–with-ncurses=shared’ ‘–with-gd=shared’ ‘–enable-bcmath=shared’ \
‘–enable-dba=shared’ ‘–with-db4=/usr’ ‘–with-xmlrpc=shared’ ‘–with-ldap=shared’ ‘–with-ldap-sasl’ \
‘–with-mysql=shared,/usr’ ‘–with-mysqli=shared,/usr/bin/mysql_config’ ‘–enable-dom=shared’ ‘–with-pgsql=shared’ \
‘–enable-wddx=shared’ ‘–with-snmp=shared,/usr’ ‘–enable-soap=shared’ ‘–with-xsl=shared,/usr’ ‘–enable-xmlreader=shared’ \
‘–enable-xmlwriter=shared’ ‘–with-curl=shared,/usr’ ‘–enable-fastcgi’ ‘–enable-pdo=shared’ ‘–with-pdo-odbc=shared,unixODBC,/usr’ \
‘–with-pdo-mysql=shared,/usr’ ‘–with-pdo-pgsql=shared,/usr’ ‘–with-pdo-sqlite=shared,/usr’ ‘–with-pdo-dblib=shared,/usr’ \
‘–enable-json=shared’ ‘–enable-zip=shared’ ‘–with-readline’ ‘–with-ssh2’ ‘–enable-dbase=shared’ ‘–with-pspell=shared’ \
‘–with-mcrypt=shared,/usr’ ‘–with-mhash=shared,/usr’ ‘–with-tidy=shared,/usr’ ‘–with-mssql=shared,/usr’ ‘–enable-sysvmsg=shared’ \
‘–enable-sysvshm=shared’ ‘–enable-sysvsem=shared’ ‘–enable-posix=shared’ ‘–with-unixODBC=shared,/usr’

 

از قسمت پایین صفحه امکان انتخاب Opcode Cache  های APC , EAccelerator و همچنین Xcache را دارید . نصب همزمان این کشینگ های php به هیچ عنوان توصیه نمیشود . اگر هدف شما از کانفیگ لایت اسپید مدیریت سرور های اشتراکی لینوکس است به شما کش EAccelerator را پیشنهاد میکنیم . اگر بالا ترین سازگاری و پایداری سرور برای شما مهم ترین فاکتور ممکن است ، سیستم کش APC بهترین انتخاب ممکن است . اگر فقط یک یا چند سایت شخصی دارید و بیشترین سرعت ممکن مد نظر شماست احتمالا XCache انتخاب بهتری خواهد بود . در کنار یکی از Opcode Cache های فوق میتوانید از Memcache نیز استفاده کنید . به شما توصیه میکنیم حتما در همین مرحله تصمیم نهایی خود را بگیرید و بعد از کامپایل شدن php تا حد امکان تغییری در سیستم کش ایجاد نکنید . کامپایل های دستی ممکن است پایداری وب سرور شما را کم کند .

سر انجام روی Build PHP x.xx کلیک کنید و وارد مرحله کامپایل PHP شوید.

کانفیگ لایت اسپید

ادمین پنل لایت اسپید امکانات فراوانی را برای مدیر سرور فراهم کرده است و دست ادمین لینوکس برای کانفیگ لایت اسپید از طریق این پنل بسیار باز است . وب بیس بودن پنل ادمین خود سبب ساده تر شدن کار میگردد .

کانفیگ  وب سرور litespeed به صورت حرفه ای شامل موارد زیر است :

کانفیگ و انتخاب بهترین I/O Event Dispatcher در  وب سرور Litespeed بر اساس نیاز سرور شما .

کانفیگ RAM Disk Path در Litespeed و کاهش لود سرور ناشی از disk I/O و ذخیره سازی محتوا در RAM Disk به جای هارد . علاوه بر کاهش لود ، افزایش چشمگیر سرعت نیز مشهود خواهد بود .

کانفیگ Max Connections و حد اکثر تعداد کانکشن های مورد قبول در لحظه توسط وب سرور لایت اسپید . این مقدار کاملا به نوع سرویس های شما وابسته است . سرور های که سرویس های  دانلود و آپلود ، چت روم و هاستینگ اشتراکی را پیاده میکنند هر کدام مقدار دهی خاص خود را دارند .

بهینه سازی Connection Timeout یا حد اکثر زمان هر کانکشن برای پردازش درخواست های ارسال شده به وب سرور Litespeed بر اساس نیاز و نوع استفاده سرور . این مقدار در کانفیگ Litespeed به صورت پیش فرض با مقادیر درستی برای  سرور های هاستینگ اشتراکی نیست و توصیه میکنیم این مقادیر را برای این سوریس ها تعییر بدید.

کانفیگ Max Keep-Alive Requests یا حد اکثر درخواست هایی که توسط یک session زنده و فعال قابل پاسخگویی و پردازش هستند .

پارامترهای مهم دیگری که باید مد نظر داشته باشیم باتوجه به سرور و نوع سرویسی که قرار ارائه بدیم را مرور میکنیم.

استفاده بهینه از Smart Keep-Alive در وب سرور Litespeed

  • کانفیگ؛ بیشترین زمان مجاز بین درخواست های یک کانکشن زنده توسط Keep-Alive Timeout در Litespeed
  • کانفیگ Send Buffer Size و مقدار دهی اندازه بافر ارسالی TCP socket در وب سرور لایت اسپید .
  • کانفیگ Receive Buffer Size و مقدار دهی اندازه بافر دریافتی TCP socket در وب سرور لایت اسپید بر اساس نوع نیاز و کاربری سرور لینوکس .
  • کنترل حد اکثر اندازه URL ها در درخواست های ارسال شده به وب سرور با کمک مقدار دهی صحیح به پارامتر Max Request URL Length در وب سرور Litespeed و بر اساس نوع نیاز سایت و سرور شما .
  • مشخص کردن حد اکثر حجم مجاز درخواست های HTTP ارسال شده به وب سرور Litespeed به کمک پارامتر های Max Request Header Size  و Max Request Body Size و Max Dynamic Response Header Size و Max Dynamic Response Body Size . این گزینه ها که به آنها اشاره شد مقدار دهی درست و حرفه ای لازمه دارند چون نقش مهمی در وب سرور  Litespeed و کنترل ترافیک های بالای به سمت سرور را بر عهده دارند.
  • پیکربندی کش فایل ها و صفحات استاتیک در وب سرور لایت اسپید به کمک مقدار دهی صحیح به Max Cached Small File Size و Total Small File Cache Size و در نتیجه افزایش بازدهی و توان سرور زیر لود و ترافیک سنگین .
  • تظیمات مربوط به File ETag در وب سرور Litespeed
  • اکتیو کردنGzip Compression  و Dynamic Compression در وب سرور لایت اسپید و  افزایش سرعت لود سایت ها و همچنین صرفه جویی در مصرف پهنای باند سرور هاستینگ
  • فعال سازی و کانفیگ حرفه ای کش Static GZIP Cache Directory لایت اسپید و کاهش لود سرور ناشی از درخواست های همزمان HTTP در وب سرور.

 

در پایان باید ذکر کنیم که این فقط قسمت های از تنظیمات وب سرورقدرتمندLitespeed بود که به آن اشاره کردیم.

در تصویر زیر نمایی از قسمت Tune کردن وب سرور لایت اسپید در پنل ادمین را مشاهده میکنید :

وبمستر حرفه ای نصب litespeed کانفیگ وب سرور کانفیگ لایت اسپید کانفیگ حرفه ای سرور طراحی سایت دستور ssh در cmd انواع وب سرور آموزش وردپرس آموزش مدیریت سرور لینوکس آموزش کانفیگ سرور آموزش رایگان آموزش دستورات putty آموزش دایرکت ادمین

تقریبا مهم ترین عوامل مربوط به سرعت و کارایی وب سرور لایت اسپید در تب Tuning وجود دارند . به دلیل ارتباط مستقیم مقادیر تنظیم شده در این بخش با نوع کاربری و فعالیت سرور شما ، برای راه اندازی اولیه به مقادیر قسمت Tuning در ادمین لایت اسپید دست نزنید و اجازه دهید لایت اسپید حد اقل ۲۴ ساعت با کانفیگ پیش فرض کار کند .  پس از آن و با توجه به لاگ های سیستم و لایت اسپید اقدام به تیون کردن این مقادیر کنید . توجه داشته باشید هیچ وقت نباید این مقادیر را به صورت ناگهانی کم یا زیاد کنید … تغییرات باید آهسته صورت بگیرد و بین هر تیون سازی لایت اسپید حداقل ۲۴ ساعت زمان سپری شده باشد .
**

کنترل حملات dos و ddos توسط وب سرور لایت اسپید

وب سرور لایت اسپید به ۳ روش حملات dos و ddos را کنترل و دفع میکند . استفاده حرفه ای از هر ۳ امکان در کانفیگ لایت اسپید شانس موفقیت شما را افزایش خواهد داد . برای استفاده از این ابزار لایت اسپید حتما از نسخه های Enterprisee وب سرور لایت اسپید استفاده کنید . نسخه رایگان یا Open Litespeed بسیاری از امکانات نسخه Enterprisee لایت اسپید را ندارد و فقط روی لینوکس های ۳۲۲ بیت نصب میشود .

از پنل ادمین تنظیمات وب سرور لایت اسپید به ترتیب وارد قسمت های Configuration و پس از آن Server شده و قسمت Tuning وب سرور لایت اسپید را باز کنید :

روش اول وب سرور لایت اسپید برای مقابله با حمله های Dos و DDos

مقادیر Max Request URL Length, Max Request Header Size, Max Request Body Size, Max Dyanmic Response Header Size, and Max Dynamic Response Body Size باید بر اساس قدرت و نوع حمله Dos یا DDos که در حال انجام است مقدار دهی شوند . مقدار دهی صحیح به این پارامتر ها سبب میشود تا زیر حمله Dos و DDos وب سرورکمترین مقدار رم و حافظه سرور شما را اشغال کند .

مقدار پارامتر Connection Timeout را روی ۳۰ و Keep-Alive را روی ۱۵ ثانیه یا کمتر قرار دهید و وب سرور لایت اسپید را ریستارت کنید . این کانفیگ وب سرور سبب بسته شدن کانکشن های مرده در کمترین زمان ممکن میگردد و در نتیجه منابع برای کاربران شبکه آزاد میشود .

روش اول وب سرور لایت اسپید برای مقابله با حمله های Dos و DDos

از قسمت Access Control table امکان دسترسی به ابزار بلاک کردن آی پی های حمله کننده به سرور را خواهید داشت . برای بلاک کردن این آی پی های در لایه وب سرور آن ها را به صورت دستی در لیست Denied List قرار دهید . اگر تعداد آی پی های حمله کننده به سرور کم باشند ، با این روش حمله Dos خیلی زود کنترل میشود .

اسفاده از Connection Soft Limit, Grace Period, Banned Period برای کنترل حملات Dos و DDos تاثیر بسیار موثر است . تنها شرط آن مقدار دهی صحیح و کانفیگ حرفه ای وب سرور لایت اسپید است .

با استفاده از Connection Hard Limit حد اکثر تعداد کانکشن های همزمان یا concurrent connections از یک آی پی به وب سرور را تعیین کنید . اگر تعدا کانکشن های همزمان یک IP به وب سرور لایت اسپید بیش از میزان تعیین شده در Hard Limit باشد ، لایت اسپید بلا فاصله کانکش های جدید را میبندد و در وضعیت pending قرار میدهد .

ابزار Outbound Bandwidth limit در وب سرور لایت اسپید تاثیر بسزایی در کنترل حمله های متوسط به سرور را دارد . مقدار ثابتی هم ندارد و بر اساس نوع کاربری سرور و شدت حمله و اتک روی سرور مقدار دهی میشود . تنظیمات اشتباه علاوه بر عدم کمک به دفع حمله سبب ایجاد اختلال در عملکرد وب سرور لایت اسپید میگردد .

روش سوم وب سرور لایت اسپید برای مقابله با حمله های Dos و DDos از نوع Flooding

حمله از نوع Flood شاید یکی از بد ترین انواع حمله های اینترنتی باشد . ارسال هزاران درخواست به سمت سرور از هزاران IP مختلف! معمولا راه حل های نرم افزاری برای این دسته از حمله های وجود ندارد . اگر این حمله فقط روی یک URL خاص صورت پذیرد شما میتوانید با ساخت یک Context در وب سرور لایت اسپید کلیه درخواست های ارسالی روی این URL را بلاک کنید . البته همه این ها منوط به Overflow نشدن پورت سرور شماست !

Configuration > Virtual Hosts > View/Edit > Context > Add > Type “Static”

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. سایت کوتاه کننده لینک می گوید

    سلام ممنونم عالی بود