ناهید دایی جواد در تصادف رانندگی کشته شد +عکس

0

ناهید دایی جواد که از خوانندگان موسیقی سنتی محسوب می‌شد و از سال ۱۳۷۴ تاکنون به تدریس آواز ایرانی پرداخته بود، در سن ۷۵ سالگی بر اثر حادثه رانندگی درگذشت.

بر اساس گزارش ها، استاد دایی‌ جواد دیروز (۱۹ آذرماه) در یک تصادف درگذشت. اتومبیلی که با او تصادف کرده فرار می‌کند، او را به بیمارستان منتقل و چند بار احیا می‌کنند اما متاسفانه تلاش ها بی فایده بود.

همسر ناهید دایی جواد کیوان قدرخواه قدیمی ها خواننده قبل از انقلاب خواننده زن تصادف هنرمندان بیوگرافی ناهید دایی جواد اخبار تصادف

ناهید دایی جواد، فرزند عبدالباقی در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۲۱ در شهر اصفهان به دنیا آمد و مدرک لیسانس خویش در رشته ادبیات فارسی از دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان گرفت.

ناهید دایی جواد در سال ۱۳۴۲ به استخدام آموزش و پرورش استان اصفهان درآمد و از سال ۱۳۵۵ تا سال ۱۳۷۴ که بازنشسته شد؛ در دبیرستان‌های شهر اصفهان به تدریس ادبیات و زبان فارسی و عربی مشغول بود. وی از سال ۱۳۷۴ تاکنون مشغول تدریس آواز ایرانی در آموزشگاه‌ها بوده است.

ناهید دایی جواد در سال ۱۳۸۱ سه کنسرت در تهران و در تالارهای وحدت، اندیشه و فرهنگ با مشارکت کیان علی‌نژاد اجرا کرد و پس از آن به همراه «گروه ایراندخت» تور کنسرتی را در شرق ایالات متحده داشت.

گفتگو با ناهید دایی جواد در شهریور ۱۳۹۳

چرا خارج نرفتید؟

آن جا نمی توانم تحمل کنم و آن چه را هم که لازم از قبل خوانندگی به دست بیاورم به دست آورم شهرت و اوج بود که زمانی داشتم و برایم کافی بود پس چیز بیش تری نمی خواستم.

در چه سالی ازدواج کردید؟

در سال ۵۵ با کیوان قدرخواه، شاعر و وکیل دادگستری ازدواج کردم.

همسرتان هم عاشق صدایتان شد؟

شاید، کیوان فامیلمان بود از بچگی با هم، همبازی بودیم و آثار بزرگ ادبی جهان را او وادارم می کرد که بخوانم خودش هم شاعر نو پرداز و پست مدرن بود و در زمان زندگی با او بسیاری از بزرگان ادب کشور چون هوشنگ گلشیری، ابوالحسن نجفی به خانه ما رفت و آمد داشتند اما متاسفانه کیوان سال ۸۳ بر اثر تومور مغزی از دنیا رفت.

اما یک دختر دارید.

بله یک دختر دارم که الآن برای خودش خانمی شده و فرزند دارد.

می خواند؟

دوست دارد ولی اصلا نمی خواند.

چرا؟

صدا ندارد برای همین اصلا سراغ خواندن نمی آید.

پس به شما نرفته اند، راستی زیر پل خواجو هم خوانده اید؟

الآن دلم می خواهد بخوانم.

خب چرا همان موقع که می شد نخواندید؟

جوان بودم برایم حرف در می آوردند. (بلند، بلند می خندد)

چند دنگ بود؟

صدای چندانی نداشتم مثل مرحوم بنان دو دنگ شاید ولی تحریر هایم خوب بود.

از خواننده های جدید صدای چه کسی را می پسندید؟

کارهای آقای علیزاده را خیلی دوست دارم

 

شرایط موسیقی امروز در بین مردم خیلی فرق کرده با زمانی که شما کار می کردید؟

بله بسیار زیاد، به نظر من موسیقی ایرانی پیشرفت بسیار کرده است. در هر منزل یاخانه ای دو ساز حداقل وارد می شود و جوان ها با ارکستر های مختلف همکاری دارند، قبلاً این طوری نبود و برای تشکیل یک ارکستر باید دنبال افراد می گشتیم ولی حالا خیلی زیادند و مشغول فعالیت موسیقی ایرانی اند.

زیادند ولی عده بسیار زیادیشان از نسل شما کپی می کنند.

بله، خواهشی که از خوانندگان جوان دارم این است که از صدای کسی تقلید نکنند و سعی کنند صدای خودشان را داشته باشند. هر انسانی برای خود جهانی است و هر هنرمندی خلاق است. کاری را بکند که کسی تا به حال نکرده است. صداهای مردان و زنان خواننده قدیمی ما شخصیت و کاراکتر و تشخص داشت، پیچ رادیو را که باز می کردی صداها را تشخیص می دادیم ولی الآن همه مثل هم می   خوانند، صدای شبیه و تقلیدی ماندگار نیست مقطعی است و از بین می رود، صدای خوب موهبت خداوندی است، جوانان عزیزم، قدرش را بدانید و با آن کاری را کنید که تا کسی تا به حال نکرده است تا ماندگار باشد.

راستی خودتان کدام اثرتان را بیش تر دوست دارید؟

آهنگ دومی را با نام «آه سینه سوز» از آقای پازوکی اجرا کردم که خیلی دوستش داشتم. فکر می کنم این آهنگ خیلی جالب تر بود. موزیسین هایی هم که با آن ها آشنا بودم می گفتند کاش دومی  را، اول اجرا کرده بودی. از نظر موسیقی خیلی قوی تر است.

همسر ناهید دایی جواد کیوان قدرخواه قدیمی ها خواننده قبل از انقلاب خواننده زن تصادف هنرمندان بیوگرافی ناهید دایی جواد اخبار تصادف

عکس جوانی و قدیمی ناهید دایی جواد در قبل از انقلاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ