بنزین ۴۰۰ تومانی ۱۰۰۰ شد، چرا یارانه یک ریال اضافه نشد؟

0

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بنزین ۴۰۰ تومانی ۱۰۰۰ تومان شد، ولی یارانه یک ریال اضافه نشد. الان هم با بنزین ۱۵۰۰ تومانی و گرانی دیگر حاملهای انرژی، ۱۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت ایجاد می شود، سهم مردم از این درآمد چقدر است؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسینعلی حاجی​ دلیگانی افزود: زمانی که دولت می خواست بنزین را از ۱۰۰ تومان به ۴۰۰ تومان افزایش دهد برای مردم حساب مشخص کرد و در آن مبلغی را واریز و از درآمد حاصل از افزایش نرخ حامل های انرژی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای آنان واریز کرد و این در میان مردم اعتماد ایجاد کرد که می توانند منابع مالی خود را بر ای نخستین بار مدیریت کنند.
وی گفت: اما پس از آن نرخ بنزین از ۴۰۰ تومان به هزار تومان افزایش یافت اما چیزی به مردم اضافه نشد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: دولت بر اساس برنامه پنجم در واقعی کردن نرخ حامل های انرژی عمل نکرده و تخلف داشته است.
حاجی دلیگانی گفت: در مرحله نخست افزایش نرخ حامل های انرژی ۳۸ هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد ایجاد شد که ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای مردم از این محل پول واریز شد اما پس از گران شدن بنزین از ۴۰۰ تومان به هزار تومان حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد دولت افزایش یافت اما به مبلغ یارانه ها اضافه نشد.
وی افزود: مازاد مبلغ یارانه ها نیز در سال ۹۶ به خزانه ریخته نشده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت:​ دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ افزایش قیمت حامل های انرژی را در نظر گرفته که درآمد حاصل از آن ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است اما بجز ۱۷ هزار میلیارد تومانی که برای اشتغال در نظر گرفته است طرح توزیعی شفافی در این زمینه اعلام نکرده است.
حاجی دلیگانی افزود: البته بخشی از این ۱۷ هزار میلیارد تومان نیز به عنوان تسهیلات پرداخت می شود که به دولت باز می گردد.
وی گفت:​ در قوانین مشخص شده است که دولت برای هر بخش از محل درآمد افزایش قیمت حامل های انرژی چقدر هزینه کند اما دولت این کار را انجام نداده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: در حالی که دولت در لایحه بودجه آورده است که می خواهد تورم را ۹.۹ دهم درصد نگه دارد اما خود با افزایش ۲۵ درصدی قیمت حامل های انرژی ناقض این موضوع عمل می کند.
حاجی دلیگانی گفت: اگر قیمت ها را افزایش می دهیم باید کاری کنیم که این افزیش قیمت را برای مردم جبران کنیم نه اینکه شرایط برای آنها سخت تر شود.
وی افزود: بر اساس لایحه بودجه سال آینده هم قیمت حامل های انرژی و قیمت های دیگر افزایش می یابد و هم یارانه بخش زیادی از مردم حذف می شود که این موضوع تبعات اقتصادی به همراه خواهد داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ