ریزش سقف دو مدرسه در پی زلزله کرمان

0

فرماندار کرمان گفت: ۸۶ هزار واحد مسکونی قدیمی غیرمستحکم در کرمان وجود دارد و همچنین خوابگاه دانشجویی شهید چمران نیز دچار مشکل شده است.

علی بابایی در جلسه ستاد بحران استان کرمان گفت: ریزش کوه در مزار شاه بر اثر زلزله داشته‌ایم که مسیر آنجا مسدود شد و در حال بازگشایی آن محور هستیم. بلافاصله پس از وقوع زلزله اکیپ‌های هلال احمر اعزام شدند.

وی با اشاره به زمان وقوع زلزله ادامه داد: پس از رخداد زلزله ۶.۲ ریشتری اولیای دانش آموزان به دلیل نگرانی به سمت مدارس فرزندان خود حرکت کردند لذا باعث ترافیک سنگین در شهر شد که ۱۷ مورد تصادف در مرکز شهر کرمان رخ داد.

فرماندار کرمان با بیان این مطلب که هماهنگی لازم با جایگاه‌های سوخت انجام شده است، بیان کرد: برخی از واحدهای مسکونی در چترود دچار خسارت شدند که اگر نیاز شود در بین مردم چادر توزیع می‌شود، همچنین سقف دو مدرسه در چترود ریزش کرده است.

وی با اشاره به مصدوم شدن ۱۲ نفر در شهر کرمان عنوان کرد: یک تیر برق در خیابان مطهری دچار آسیب شده بود، همچنین به شبکه‌های آب و گاز خسارتی وارد نشده است.

زلزله امروز کرمان پس لرزه نبود/نظمی بر زمان وقوع پیش لرزه‌ها حاکم نیست

در ۱۰ روز اخیر، زلزله های نسبتا بزرگی یک‌بار با بزرگی ۶.۱ ریشتر صبح دهم آذرماه و بار دیگر با بزرگی ۶.۲ ریشتر در بیست ویکم آذرماه و ۶.۱ ریشتر بامداد امروز حوالی هجدک کرمان را لرزاند.

دکتر درخشانی اظهار کرد: زلزله امروز، زلزله ای مستقل به نظر می رسد و نمی‌توان آن را پس لرزه دانست.

وی قبلا نیز در مصاحبه ای که در تاریخ ۱۴ آذرماه با ایسنا داشت، در خصوص تعدد پس لرزه های زلزله دهم آذرماه و برخی نظریه ها راجع به تخلیه انرژی زمین اعلام کرد: “هرچند وقوع پس لرزه پس از یک زلزله بزرگ معمول است، اما لزوما نمی توان گفت که موجب کاهش انرژی در منطقه می گردد”.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: این منطقه از فعال‌ترین محدوده‌های استان کرمان بوده که چندین گسل فعال استان، یعنی گسل‌های سیرچ-گلباف، نایبند، لکرکوه، راور و کوهبنان و چند شاخه گسلی کوچکتر در این منطقه به هم می‌رسند. عملکرد این گسل‌ها به‌گونه‌ای است که در این محل، پوسته زمین تحت فشار قرار گرفته و انرژی لرزه‌ای در سنگ‌ها جمع می‌شود. چنین مناطقی در زمین‌شناسی، گره تکتونیکی نامیده می‌شود که از جمله مناطق مستعد به وقوع زلزله به حساب می آیند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در خصوص اینکه آیا این زلزله ها می توانند پیش لرزه زلزله ای بزرگتر باشند؟ گفت: زمان وقوع و اندازه پیش‌لرزه‌ها تابع اندازه زلزله اصلی است.

وی با اشاره به اینکه نظمی بر زمان وقوع پیش لرزه ها حاکم نیست، افزود: لزوما پیش لرزه ها چند روز یا چند ساعت قبل از زلزله اصلی رخ نمی‌دهند، بلکه ممکن است در برخی حالات چند سال یا چند ماه قبل از زلزله اصلی رخ دهند. لذا حتی اگر فرض شود زلزله های اخیر پیش‌لرزه باشند، باز نمی‌توان مطمئن شد که زلزله اصلی چه زمانی و با چه اندازه‌ای رخ خواهد داد. هرچند در برخی موارد ممکن است مشابه با زلزله بم، با نزدیک شدن به زمان وقوع زلزله اصلی، شاهد افزایش تعداد و اندازه زلزله‌های خفیف در منطقه به صورت معنی‌دار باشیم که در این حالت باید تا روشن شدن وضعیت منطقه نکات احتیاطی کاملاً رعایت شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد که زلزله های این منطقه در عمق حدودا ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده اند؛ جایی که شواهد اصلی از نظر ما پنهانند و اظهارنظرهای ما عمدتا با توجه به شواهد سطحی است و لذا به هیچ عنوان نمی تواند قطعیت داشته باشد.

تقاضای زیاد نفت در پی وقوع زلزله در کرمان

مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه کرمان با بیان اینکه مشکلی در عرضه وجود ندارد؛ مردم در جایگاه های سوخت بمانند تا مخازن جایگاه ها پر شود، اعلام کرد: اگر جایگاه سوختی دچار این وقفه شده است دلیل بر کمبود فراورده های نفتی نیست بلکه به دلیل وقفه تخلیه فراورده از نفتکش به مخزن جایگاه سوخت است.

جعفر سالاری نسب افزود: ۵۴۰ هزار لیتر فراورده نفتی از انبارها خارج شده است.

وی ادامه داد: با توجه به تقاضای زیاد لذا مخزن‌ها خالی می شوند پس از خالی شدن مخزن مرحله تخلیه فراوده های نفتی داخل مخزن آغاز می شود که این مرحله به زمانی حداکثر حدود نیم ساعت نیاز دارد.

مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه کرمان مشکلی در عرضه وجود ندارد مردم در جایگاه های سوخت بمانند تا مخازن جایگاه ها پر شود، اعلام کرد: اگر جایگاه سوختی دچار این وقفه شده است دلیل بر کمبود فراورده های نفتی نیست بلکه وقفه تخلیه فراورده از نفتکش به مخزن جایگاه سوخت است.

منبع: ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ