گزارش عملکرد و تحلیل بازار سرمایه در روز چهار شنبه

0

امروز چهارشنبه سی ام بهمن رونق به معاملات بورس تهران بازگشت و شاهد رشد محسوس ارزش سهام در بسیاری از گروه های بزرگ بودیم.

به گزارش ساتین : روز جاری اقبال سرمایه گذاران به ویژه به گروه نفتی، بانکی ، دارویی و ساختمانی و تعداد ملموسی از نمادهای فلزی و سرمایه گذاری و برخی از نمادهای خودروسازی در عملکرد مثبت شاخص ها بسیار موثر بودند و در مقابل شاهد فضای منفی و بعضا مبهم در گروه حمل و نقل، شیمیایی، قطعه سازی ، تجهیزاتی و سیمانی بودیم.امروز شاخص کل با ثبت افزایشی ۵۵۰ واحدی به ۸۰۹۸۶ واحد رسید.دو نماد “رتکو” و “دسبحا” بیشترین افزایش قیمت و “خاذین ” و “غشهد” نیز بالاترین افت قیمت را تجربه کردند.همچنین “شبندر” بیشترین تاثیر مثبت و “فملی” بالاترین اثر مثبت را بر شاخص گذاشتند.

 با شروع معاملات در آخرین روز معاملاتی این هفته، شاخص کل به لطف رونق نسبی معاملات در بسیاری از گروه ها به ویژه گروه نفتی، بانک و سرمایه گذاری، ساتخمانی، دارویی و بسیاری از گروه های کوچکتر همچون انفورماتیک، بیمه، لیزینگ و… در مسیر صعود قرار گرفت.بدین ترتیب شاخص در کمتر از نیم ساعت از نیمه کانال ۸۰ هزار واحدی عبور کرد.در ادامه رونق بیش از پیش معاملات در گروه نفتی و عرضه صف های پر حجم خرید به خصوص در نماد “شبندر” باز هم شاخص را بالاتر برد.

بهبود فضای معاملات در برخی نمادهای خودروسازی نیز به حمایت از شاخص کمک نمود.در عین حال جو منفی و بعضا مبهم حاکم بر گروه حمل و نقل، شیمیایی، قطعه سازی و تجهیزاتی و سیمانی از رشد بیش از پیش شاخص کل و ورود این نماگر به کانال ۸۱ هزار واحدی جلوگیری کرد. گفتنی است که بازگشایی نماد فارس در نیمه دوم زمان بازار و معاملات پرحجم بر روی این نماد نیز حمایت البته نه چندان قوی را از سیر حرکتی این نماگر اقتصادی پدید آورد.

از رویدادهای مهم امروز می توان به کلید خوردن فرآیند بازگشت نمادهای پتروشیمی به چرخه معاملات اشاره کرد. پس از اعلام نظر مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس مبنی بر استفاده از خوراک مایع از سوی این شرکت و عدم تاثیر پذیری از مصوبه نرخ خوراک گازی ۱۳ سنتی ، نماد “فارس” به بورس بازگشت و در ابتدا در سقف درصدهای مثبت معامله گردید اما با وجود شفاف سازی های صورت گرفته، این نماد حتی در برهه ای به محدوده منفی خزید.

در اطلاعیه شفاف سازی فارس آمده است که حدود ۹۷ درصد خوراک مصرفی شرکت های تولیدی، میعانات گازی و یا میعانات از قبیل گاز طبیعی غنی شده،NGL، نفتا و سایر مشتقات نفتی است که از پالایشگاه ها دریافت می گردد و ۳ درصد باقیمانده از گازهای اتان و سایر مشتقات گازی تامین می گردد. بنابراین افزایش قیمت خوراک گازی تاثیرچندانی در قیمت تمام شده محصولات شرکت های زیر مجموعه هلدینگ نخواهد داشت ضمن اینکه گاز طبیعی متان به عنوان خوراک در هیچ یک از شرکت های بندر امام، بوعلی سینا، پارس و برزویه مورد مصرف ندارد.

همچنین مدیر امور نظارت بر بورس‌های سازمان بورس نیز در گفتگو با یکی از خبرگزاری های داخلی در مورد زمان بازگشایی سایر نمادهای پتروشیمی اظهار داشت که بازگشایی نمادهایی که از مصوبه نرخ گاز ۱۳ سنتی پتروشیمی ها تاثیر خاصی نمی پذیرند به زودی آغاز شده و شرکت های تاثیرپذیر نیز پس از ارائه اطلاعات به بازار باز خواهند گشت . خواجه نصیری در مورد روند محدودیت های وضع شده در بخش سفارش های فروش نیز اظهار داشت که این روش کماکان تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

در عین حال نایب رئیس کمیسون اقتصادی مجلس نیز ارائه طرح تحقیق و تفحص از سهام عدالت به هیئت رئیسه مجلس پس از تصویب در کمیسون اقتصادی خبر داد.پور ابراهیمی در مصاحبه ای اعلام کرد که پس از اعلام وصول این طرح از سوی هیات رئیسه،مراحل قانونی روند تحقیق و تفحص کلید خواهد خورد.

همچنین می توان به افت جزئی قیمت طلا و کاهش ارزش دلار در بازار داخلی اشاره کرد.طلا هم اکنون به قیمت هر گرم ۹۵ هزار و دویست تومان رسیده و دلار نیز در بازار آزاد در قیمت ۲۹۵۰ تومان در حال معامله است.

 روز چهارشنبه جو مثبت و بعضا مبهمی بربسیاری از صنایع بورسی حاکم بود. درگروه معدنی تنها دو نماد در آخرین معاملات در محدوده منفی باقی مانده اند. در این گروه صف خرید و فروش خاصی به چشم نمی خورد.

درگروه محصولات شیمیایی ۱۲ نماد با افت ارزش سهام مواجه شده اند.در این گروه”شتولی” باز هم صف سنگینی داشته و صف فروش در نماد”شپارس” دیده می شود.

درگروه فلزات اساسی ۵ نماد افت کرده اند. در این گروه صف های خرید و فروش محدودی به چشم می خورد.

در بخش مخابرات هر دو نماد معاملاتی این گروه رشد کرده و “اخابر” با صف خرید سنگینی روبروست .

در بخش فنی مهندسی “رتکو” پس از بازگشایی بارشدی کنتر از ۲۰ درصد مواجه شده است.

در بخش خودرو ۱۲ نماد منفی بوده اند.در این بخش امروز “خمهر” با بالاترین صف فروش روبروست و “خکاوه” صف خرید ملموسی دارد .

در بخش شرکت های چند رشته ای”وامید” به عنوان تنها نماد معاملاتی گروه تغییر قیمت خاصی را تجربه نکرده است.

در گروه بانکی همه نمادها رشد ارزش سهام را تجربه کرده اند.در این گروه “وانصار” صف خرید سنگین ترین صف خرید را تجربه می کند.

در گروه سرمایه گذاری تنها ۶ نماد افت کرده اند. در این گروه “وصنعت” صف خرید ملموسی را تجربه می کند.

در بخش محصولات نفتی تنها “شزنگ” در بازار توافقی فرابورس منفی بوده است.در این گروه صف “شبندر” بالاترین صف خرید را تجربه می کند.

در گروه دارویی تنها “دحاوی” منفی بوده است. در این گروه”دجابر” صف خرید ملموسی تری را نسبت به سایر نمادهای مثبت تجربه می کند.

در معاملات بخش غذایی ۸ نماد کاهش ارزش سهام را تجربه کرده اند. در این گروه صف های خرید و فروش محدودی شکل گرفته است.

در میان قندی ها ۴ نماد افت ارزش سهام را تجربه کرده است.

در معاملات صنعت لاستیک و پلاستیک ۲ نماد منفی بوده اند.

در گروه ساختمانی ۲ نماد افت کرده اند. در این گروه “ثتران” بالاترین صف خرید را تجربه می کند .

در این میان در گروه سیمانی ۱۳ نماد افت ارزش سهام را پشت سرگذاشته اند.در این گروه صف خرید در نماد “سبزوا” نسبتا محسوس بود و صف فروش قابل ذکری دیده نمی شود.

در پایان گفتنی است امروز بیش از ۶۴۳ میلیون سهم در بورس مورد معامله قرار گرفت که دو نماد”خکاوهح” و”شپنا” بیشترین حجم معاملاتی را به خود اختصاص دادند.

همچنین در فرابورس نیز بیش از ۱۰۱ میلیون سهم مورد معامله قرار گرفت که دو نماد”دی۲″ و”دی” بیشترین حجم معاملاتی را تجربه کردند.

نمابورس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ