چگونه هزینه‌های دندان پزشکی را کاهش دهیم؟

1

از اهمیت رفتن به دندان پزشکی هم که بگذریم، بحث هزینه‌های آن همیشه مطرح است. هزینه‌هایی که در گام اول، مانند غل و زنجیر آهنین بر پای فرد، او را از رفتن به دندان پزشکی باز می‌دارد! اما نیاز به درمان آن قدر جدی می‌شود که با وجود افزایش چشمگیر برخی هزینه ها، باز هم فرد مجبور است به دندان پزشکی برود و این هزینه‌های گزاف را بپردازد. مدیریت صحیح دخل و خرج و بررسی راه‌های ممکن برای کم کردن این هزینه ها، اقداماتی مناسب برای مقابله با این مشکل اقتصادی است. مشکلی که خواه ناخواه، برای تامین آسایش فرد، در کمترین زمان ممکن باید حل شود. البته، مدیریت دخل و خرج به دانش اقتصادی هر فرد و شرایط زندگی او بر می‌گردد. در ادامه مطلب  راه‌های موجود برای کم شدن هزینه‌های درمان را بررسی می‌کنیم تا اگر شما هم نیاز به دندان پزشکی دارید، بتوانید هر چه زودتر به خواسته خود برسید.

رابطه دانش دندان پزشک و هزینه ها

آشنایی با رده‌های شغل دندان پزشکی، خود می‌تواند راهی برای کاهش هزینه‌های احتمالی باشد. دندان پزشکان به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: دندان پزشکان تخصصی و عمومی که هر دو گروه برای انجام درمان‌های دندان‌پزشکی، آموزش‌های آکادمیک دیده‌اند. اگر دکتر دندان پزشک پس از گرفتن مدرک دکترای دندان پزشکی، در یک رشته تخصصی، ادامه تحصیل دهد (مثل ارتودنسی)، عنوان «متخصص» حتما زیر نام او و قبل از گرایش ذکر می‌شود؛ مثلا «متخصص ارتودنسی». در غیر این صورت به او دندان پزشک عمومی گفته می‌شود. قطعا وظایف این دو دسته از دندان پزشکان با هم تفاوت‌های زیادی دارد. مثلا متخصصان درمان ریشه، درمان‌های پیچیده ریشه یا جراحی‌‌هایی را انجام می‌دهند که معمولا از عهده دندان پزشکان عمومی بر نمی‌آید. دندان پزشکان عمومی، عصب‌ کشی بیشتر دندان‌ها را انجام می‌‌دهند. ولی اگر دندان شما کانال‌‌های مسدود یا به شدت انحنا داشته یا احیانا دندان شما سوراخ شده باشد، متخصصان درمان ریشه می‌توانند آن را به بهترین صورت ممکن درمان کنند.

هزینه و تعرفه های دندانپزشکی هزینه عصب کشی دندان کارت سلامت پویا کارت دندانپزشکی پویا عصب کشی دندان دندانپزشکی ارزان قیمت در تهران خدمات دندانپزشکی بنیان کارت بیمه دندانپزشکی بیمه آتیه سازان زندگی ایرانیان بهترین کلینیک دندانپزشکی تهران بهترین کارت تخفیف دندانپزشکی بهترین کارت تخفیف بهترین دکتر دندانپزشک تهران بازار کار دندانپزشکی در ایران

به دلیل دانش بیشتر دندان پزشکان متخصص، هزینه خدمات آنان نیز بیشتر است. طبق پیگیری‌های دخل و خرج، دندان پزشک عمومی برای عصب کشی هر کانال ۲۵۰ تا ۲۷۰ هزار تومان می‌گیرد. در حالی که دندان پزشک تخصصی، این کار را با ۳۷۰ هزار تومان انجام می‌دهد. با در نظر گرفتن این نکته، در صورتی که پزشک عمومی از پس درمان شما بر می‌آید، معطل نکنید و قید پزشک تخصصی را بزنید. شما به راحتی می‌توانید با انتخاب درست دندان پزشک خود، تا حدود زیادی در هزینه‌ها صرفه جویی کنید. جدا از دندان پزشکان عمومی و تخصصی، گروه دیگری از دندان پزشکان نیز وجود دارند که به آن‌ها «دندان ساز تجربی» می‌گویند. این دسته از دندان پزشکان تحصیلات آکادمیک ندارند اما طی سال‌ها فعالیت در این حرفه، گاهی از دندان پزشکان عمومی نیز بهتر عمل می‌کنند. به سبب نداشتن تحصیلات مربوط، خدماتی که آن‌ها ارائه می‌کنند، نسبت به دیگران  نرخ بسیار کمتری دارد. مثلا متوسط قیمتی که دندان پزشکان برای ساخت پروتز دو فک از بیماران می‌گیرند، حدود شش برابر رقمی است که دندان سازان با آن، فرد را صاحب یک دست ‌دندان می‌کنند!

نقش بیمه‌ها در کاهش هزینه ها

براساس تجربه‌های جهانی، خدمات دندان پزشکی معمولاً زیر پوشش بیمه‌های پایه قرار نمی‌گیرند. سازمان تأمین اجتماعی ایران، هم اکنون در بسیاری از مراکز درمانی خود، امکانات دندان پزشکی پایه را دارد که خدمات اولیه در حد بهداشت دهان و دندان، جرم گیری، کشیدن یا ترمیم اولیه دندان‌های فاسد، در آن جا انجام می‌شود. این سازمان  همچنین با تعدادی از دندان پزشکان در قالب قراردادهای منعقد شده، به طور غیر مستقیم در بخش درمان همکاری دارد. بخشی از هزینه‌های تهیه دندان مصنوعی نیز از سوی سازمان تأمین اجتماعی به بیمه‌شدگان و مستمری ‌بگیران پرداخت می‌شود.

افرادی که جزو نیروهای مسلح، وزارت نیرو و آموزش و پرورش هستند نیز  تا حدود زیادی می‌توانند به کاهش هزینه‌های دندان پزشکی امیدوار باشند. جدول زیر تفاوت هزینه برخی از اعمال دندان پزشکی را در شرایط مختلف با یکدیگر مقایسه می‌کند.

هزینه و تعرفه های دندانپزشکی هزینه عصب کشی دندان کارت سلامت پویا کارت دندانپزشکی پویا عصب کشی دندان دندانپزشکی ارزان قیمت در تهران خدمات دندانپزشکی بنیان کارت بیمه دندانپزشکی بیمه آتیه سازان زندگی ایرانیان بهترین کلینیک دندانپزشکی تهران بهترین کارت تخفیف دندانپزشکی بهترین کارت تخفیف بهترین دکتر دندانپزشک تهران بازار کار دندانپزشکی در ایران هزینه و تعرفه های دندانپزشکی هزینه عصب کشی دندان کارت سلامت پویا کارت دندانپزشکی پویا عصب کشی دندان دندانپزشکی ارزان قیمت در تهران خدمات دندانپزشکی بنیان کارت بیمه دندانپزشکی بیمه آتیه سازان زندگی ایرانیان بهترین کلینیک دندانپزشکی تهران بهترین کارت تخفیف دندانپزشکی بهترین کارت تخفیف بهترین دکتر دندانپزشک تهران بازار کار دندانپزشکی در ایران

کارت‌های تخفیف 

چند سالی است که حرف «کارت‌های تخفیف» برای هزینه‌های دندان پزشکی بر سر زبان‌ها افتاده است. تعداد زیادی از‌ افراد، بدون کوچک ترین تحقیق یا ذره‌ای تفحص، تنها به خاطر دیدن ارقام زیاد تخفیف، این کارت‌ها را به سرعت می‌خرند تا از قافله عقب نمانند. در این جا مزیت‌های چند نمونه از این کارت‌ها را بررسی می‌کنیم. اما قبل از هر چیز، توجه به این نکته ضروری است که کارت‌های موجود در بازار با نام «بیمه دندان‌پزشکی» هیچ گونه ارتباطی به بیمه دندان پزشکی ندارد و تنها نوعی کارت تخفیف به شمار می‌رود. در حقیقت ارائه دهندگان این کارت ها، تخفیفاتی را در حوزه سلامت به مردم عرضه می‌کنند. برای استفاده از این کارت ها، باید فقط به مراکزی بروید که با مرجع کارت شما قرار داد بسته اند. پس برای هر دندان پزشکی که شما بخواهید،  این تخفیف امکان پذیر نیست! فروش این کارت‌ها با عنوان «بیمه سلامت» یا نام بیمه‌های دیگر، کلاهبرداری است. اگر خدمات پزشکی که ارائه می‌شود، به شما خسارت وارد کند، می‌توانید از طریق دادگاه پزشکی طرح دعوی و مشکل را پیگیری کنید اما به سبب معطلی زیاد در دادگاه، بهتر است قبل از خرید این کارت‌ها دقت نظر به خرج دهید و خود را درگیر مشکلات بعدی نکنید.

بنیان کارت: شرکت تعاونی «بنیان سلامت پاسارگاد» (بنیان کارت) خدمات خود را در قالب سه طرح ارائه می‌کند: ۱- عضویت طلایی با ۷۰ درصد تخفیف و تا سقف سه میلیون تومان (فقط به صورت گروهی، برای ۱۵۰ نفر و بیشترارائه می‌شود) ۲- عضویت نقره‌ای با ۵۰ درصد تخفیف بدون سقف و نامحدود (به صورت گروهی،انفرادی و خانواده) ۳- عضویت فیروزه‌ای با ۳۰ درصد تخفیف بدون سقف و نامحدود (به صورت گروهی، انفرادی و خانواده). شما به راحتی می‌توانید با مراجعه به سایت این تعاونی، مراکز و پزشکان طرف قراردادشان را پیدا کنید و سابقه آنان را برای خود در بیاورید، تا با خیال آسوده تری خرید کنید.

سلامت پویا: از نظر قیمت، هزینه ارتودنسی و ایمپلنت جزو گران ترین تعرفه‌های دندان پزشکی است. شرکت پویا توانسته است با ارائه طرح‌هایی مناسب و با حفظ کیفیت، تمامی خدمات دندان پزشکی را ۳۰ درصد کاهش دهد. اعتبار آن یک ساله است. شما می‌توانید با مراجعه به بخش تعرفه دندان پزشکی در سایت این موسسه، تعرفه تمام خدمات دندانی و حتی خدمات زیبایی را مانند قیمت لمینت دندان و ارتودنسی، ملاحظه کنید.

کارت آتیه سازان: این کارت برای استفاده شما از خدمات درمانی، در مراکز معتبر ۳۰ استان کشور ارائه می‌شود. این کارت یک ساله،  با هزینه تنها ۹۸۱۰۰ تومان قابل تهیه است. از طریق وب‌ سایت این شرکت، می‌توان درصدهای تخفیف و زمان‌بندی ارائه خدمات را بررسی کرد.

علاوه بر این سه کارت، موسسات دیگری نیز وجود دارند که خدماتی مشابه را ارائه می‌کنند. در حالی که با یک حساب سرانگشتی، هزینه‌های دندان پزشکی شما سر به فلک می‌کشد، سعی کنید با یک تحقیق اجمالی درباره این کارت ها، برحسب نیازتان، مناسب ترین شان را انتخاب و هزینه‌های خود را کم کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. vahid می گوید

    سلام عضو کارت تخفیف سلامت پویا شدم و از خدمات اش استفاده کردم خدا رو شکر راضی بودم